زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه و همسرش پس از 6 سال آزاد شدند

ارتش نیجریه در روزهای ۱۲ و ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۱ و ۲۳ آذر ۱۳۹۴) با حمله به حسینیه شیعیان این کشور در شهر زاریا صدها نفر از جمله 3 فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور را شهید و صدها نفر را نیز زخمی کرد. سه فرزند دیگر شیخ بزرگ یک سال قبل‌تر و در مراسم روز جهانی قدس در سال ۲۰۱۴ به ضرب گلوله نیروی پلیس نیجریه به شهادت رسیده بودند. شمار کل شهدا را برخی منابع تا 2 هزار نفر نیز نوشتند. در این یورش وحشیانه شیخ به همراه همسرش دستگیر و روانه زندان شدند.
بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این کشتار را محکوم کردند. سازمان عفو بین‌الملل نیز اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ گزارش داد که ارتش نیجریه مرتکب کشتار شیعیان، دفن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن اسناد مرتبط با این جنایت شده است. از آن تاریخ به بعد شیعیان مظلوم نیجریه، هر از چند گاهی با برپایی تظاهرات آرام خواستار آزادی رهبرشان شده بودند.
حالا خبر رسیده سرانجام و پس از گذشت 6 سال مقامات نیجریه رهبر جنبش اسلامی این کشور را بعد از اینکه دادگاه عالی استان «کادونا» او و همسرش را از تمام اتهامات مبرا دانست، آزاد کردند. به نوشته روزنامه «ونگارد» نیجریه، در جلسه محاکمه هشت ساعته، قاضی اتهامات علیه شیخ زکزاکی و همسرش را که شامل اخلال در نظم عمومی و برگزاری تجمعات غیرقانونی بود، رد کرد.
«دفتر شیخ ابراهیم زکزاکی» اعلام کرد این قضاوت نه تنها موجب تایید همه اعضای جنبش اسلامی در نیجریه شد، بلکه قطعاً یک پیروزی برای مقاومت برابر آزار و اذیت شدید دولت نیجریه است. چندی قبل «سهیلا زکزاکی» فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی، از وخیم بودن حال والدینش به‌علت اهمال پزشکی خبر داد و گفته بود که پدر و مادرش زمانی که دستگیر شدند هر دو زخمی بودند و اکنون به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و درمانی وضعیت سلامتی آنها وخیم‌تر شده است.گفته می‌شود شیخ زکزاکی یک چشم خود را در زندان به دلیل اهمال در رسیدگی از دست داده است.