امیرعبداللهیان با بشار اسد دیدار کرد

 

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به دمشق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیئتی و در دومین مقصد سفرش به منطقه در دمشق حضور دارد، عصر یکشنبه به وقت محلی در
کاخ ریاست جمهوری سوریه مورد استقبال


بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه قرار گرفت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
ایران و سوریه در مبارزه با ‌تروریسم پیروزی‌های مشترکی خلق کردند
امیرعبداللهیان در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روابط ایران و سوریه و عراق راهبردی است. مایلم با کمال افتخار اعلام کنم که اولین سفر دوجانبه خودم را به دمشق انجام دادم.
وی بیان کرد: ما در مبارزه با ‌تروریسم و در میدان اقدامات و پیروزی‌های مشترکی را خلق کردیم. امروز در دمشق هستیم تا در همه حوزه‌ها اعم از اقتصادی، تجاری و فرهنگی و... و همه حوزه‌های مورد علاقه دو کشور روابط را یک‌بار دیگر با هم
مرور کنیم.
وزیر خارجه عنوان کرد: معتقدیم امروز با اراده رهبران دو‌ کشور ایران و سوریه در کنار هم مبارزه با ‌تروریسم اقتصادی و در کمک به مردم دو کشور گام‌های بلندی را برخواهند داشت.
امیرعبداللهیان: ایران و‌ سوریه
در حال ترسیم نقشه توسعه فعال همکاری‌ها برای مقابله با تحریم
امیرعبداللهیان همچنین پس از دیدار با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک اظهار داشت: گفت‌وگوهای خیلی مفیدی را با برادر عزیزم آقای فیصل المقداد درباره گسترش و تحکیم هر چه بیش‌تر روابط داشتیم.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به دمشق، وی افزود: دو کشور در حال ترسیم نقشه توسعه فعال همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان هستند.
وزیر خارجه همچنین گفت که با همتای سوری آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی قرار‌داده است.
امیرعبداللهیان با بیان این‌که معتقدیم هرگونه ترتیبات سیاسی و امنیتی در منطقه با حضور و مشارکت همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری عربی سوریه محقق خواهد شد، بیان داشت: در این مسیر نقش عراق و سوریه را برای کمک به ایجاد ترتیبات جدید منطقه‌ای در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی مهم می‌دانیم.
وزیر امور خارجه همچنین تأکید کرد که حضور نیروهای بیگانه در منطقه هیچ کمکی به امنیت و ثبات پایدار در این منطقه حساس نخواد کرد و افزود: ما مشورت‌های نزدیکی درباره تحولات در افغانستان داریم و معتقدیم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان راهکار سیاسی است که باید مورد توجه همه طرف‌ها قرار بگیرد.
امیرعبداللهیان صهیونیست‌ها در منطقه را عامل مهمی در ناامنی برشمرد و گفت: صهیونیست‌ها، مسلمانان، مسیحیان و حتی یهودیان را در سرزمین تاریخی فلسطین به اسارت گرفته‌اند.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بدون تردید رایزنی‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه و مسلمان نقش مهمی در ایجاد امنیت پایدار در منطقه ما ایفا می‌کند.
وی اظهار داشت: همکاری‌های جدی بخش خصوصی و تجار دو کشور از جمله موضوعاتی است که در این سفر مورد توجه جدی دو طرف قرار دارد.
دیدار امیرعبداللهیان با الکاظمی
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار‌های خود در حاشیه نشست منطقه‌ای حمایت از عراق روز شنبه با مصطفی الکاظمی ‌نخست‌وزیر این کشور دیدار و درخصوص آخرین تحولات روابط دو کشور در ابعاد مختلف آن گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورمان و تبریک برگزاری موفق نشست حمایت از عراق، حضور خود به نمایندگی از ریاست جمهوری کشورمان را تأکیدی بر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از عراق خواند.
امیرعبداللهیان همچنین درخصوص پروژه‌های اقتصادی فیمابین که منافع اقتصادی آن به دو کشور باز می‌گردد و زیارت زوار ایرانی در ایام اربعین نیز با نخست‌وزیر عراق به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداخت.
مصطفی الکاظمی ‌نیز در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن حسن همجواری و راهبردی دانستن روابط دو کشور،  از نقش سازنده و پایدار ایران در حمایت از عراق و همچنین حضور هیئت عالیرتبه ایرانی در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق قدردانی کرد.
قدردانی برهم صالح
از حمایت‌های ایران از عراق
امیرعبداللهیان شنبه شب هم با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق دیدار و ضمن ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورمان و تبریک برگزاری موفق نشست بغداد، حمایت جمهوری اسلامی ایران از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق را مورد تأکید قرار داد.
برهم صالح رئیس‌جمهور عراق نیز در این دیدار با تشکر از حضور هیئت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق، انجام اولین سفر خارجی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مقصد عراق را مهم خواند و از حمایت‌های ایران از عراق تقدیر کرد.
تحولات منطقه، همکاری اقتصادی و تجاری کشورهای منطقه و لزوم بسط و توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس‌جمهور عراق در این دیدار بود.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار با مقامات عالیرتبه عراقی در حاشیه نشست منطقه‌ای حمایت از عراق با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق دیدار و ضمن تبریک برگزاری موفق این نشست، اهمیت روابط پارلمان‌های دو کشور را مورد تأکید قرار داد.
وی همچنین دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی از همتای عراقی خود را تجدید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با توجه به انتخابات پارلمانی آتی عراق حمایت جمهوری اسلامی ایران از برگزاری انتخابات زودرس به‌عنوان عرصه‌ای برای تبلور آرا و خواست مردم این کشور را مورد تأکید قرار داد.
محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار با تبریک تصدی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط امیرعبداللهیان، آمادگی پارلمان عراق برای پیگیری روابط فیمابین را اعلام کرد.
نشست مشترک
با سفیر و روسای نمایندگی‌ها
خبر دیگر اینکه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به عراق، صبح یکشنبه در نشست مشترک با سفیر جمهوری اسلامی ایران، سرکنسول‌ها، مسئولان نهاد‌ها و دیگر اعضای نمایندگی‌های کشورمان در محل سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران درخصوص آخرین وضعیت روابط ایران و عراق به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداخت.
در این نشست امیرعبداللهیان با استماع نقطه نظرات و دیدگاه بخش‌های مختلف سفارت و نمایندگی‌های کشورمان در حوزه موضوعات مختلف مرتبط با بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی- مردمی، علمی، دانشگاهی، دیدگاه خود در زمینه توسعه همکاری‌های بین ایران عراق و همچنین موضوعات مطرح شده از سوی کارگزاران کشورمان در عراق را به شرح زیر مطرح ساخت.
وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر نقش سردار شهید سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت از جمله ابومهدی المهندس به تشریح عمق روابط دو کشور ایران و عراق و شکل‌گیری روابط دولتی و مردمی فی‌مابین بر پایه‌های عمیق دینی و تمدنی، حوزه‌های مختلف روابط در بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی‌ و فناوری را مورد‌ اشاره قرار داد و با توجه به اهمیت روابط همسایگی در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، ضرورت توسعه مناسبات فیمابین را مورد تأکید قرار داد.
پیام توییتری نخست‌وزیر امارات
شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی عصر شنبه در پیامی در توییتر به دیدار خود با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران‌ اشاره کرد.
وی در این پیام توییتری نوشت: «در حاشیه نشست همکاری بغداد، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید ایران دیدار کردم».
نخست‌وزیر امارات اضافه کرد: «برای وی در مسئولیت جدیدش در توسعه روابط مثبت با کشورهای همجوار و تقویت روابط بر اساس حکمت و منافع ملت‌ها، آرزوی موفقیت می‌کنم و درود همیشگی بر مردم ایران که همسایه و دوست هستند».
گشایش همکاری‌های فیمابین با کویت
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه ششم شهریور در حاشیه نشست منطقه‌ای حمایت از عراق با «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه دولت کویت دیدار و ضمن قدردانی از حضور وی در مراسم تحلیف سیزدهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران از سوی امیر کویت درخصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداخت.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با مرور بر روابط دوکشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، بر ضرورت فعال‌سازی روابط و به فعلیت درآوردن توافقات پیشین دو کشور تأکید کرد و آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای گشایش همکاری‌های فیمابین را مورد تصریح قرار داد.
احمد ناصر المحمد الصباح وزیر امور خارجه دولت کویت نیز در این دیدار با ابلاغ سلام امیر کویت به رئیس‌جمهور کشورمان ضمن برشمردن ضرورت‌های منطقه در نگاه به آینده از ابعاد مختلف، نقطه نظرات خود در زمینه ضرورت فعال کردن همکاری‌ها خصوصاً تنظیم آن در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌ها را تبیین کرد.