شرح بزدلی‌های اروپا

زبان‌شناس آمریکایی گفت: «قساوت‌های مردم اسراییل می‌تواند ادامه پیدا کند، چراکه ایالات متحده از آن پشتیبانی می‌کند و اروپا هم بسیار بزدل‌تر از آن است که ایالات متحده را به چالش بکشد.»
به همت معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه تهران وبیناری به شکل پرسش و پاسخ با حضور نوام چامسکی، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز آمریکایی در پلتفرم زوم به زبان انگلیسی برگزار شد.
چامسکی در پاسخ به این پرسش که چگونه بدون متوسل شدن به یکی از دو جناح آمریکا و بلکه با نقد آنها به شهرت رسیده است، گفت: «مخاطب من، کسانی که به ایشان اهمیت می‌دهم، برای آنها صحبت می‌کنم و به تعامل با آنها می‌پردازم، جناح‌های سیاسی نیستند. این جناح‌ها نماینده‌های منافع قدرت هستند. از سال‌ها قبل این مسأله طرح شده که آمریکا اصولا کشوری تک‌حزبی است. این حزب که حزب سرمایه نام دارد، دو شاخه دارد، یکی از این دو شاخه کمی بیشتر مایل به خدمتگزاری به سرمایه است و شاخه دیگر کمی کمتر.
 علاقه من به عموم مردم است که به صورت خیلی ناقص توسط احزاب نمایندگی می‌شوند. هفتاد درصد فقیرتر جامعه هیچ نسبتی با احزاب ندارند. نتیجه انتخابات هم وابسته به این است که برای کدام نامزد سرمایه‌گذاری تبلیغاتی بهتری صورت می‌گیرد و نامزد مربوطه باید آن سرمایه‌گذارها را راضی نگه دارد. اکنون یک نفر با دقت در کمپین‌های سرمایه‌گذاری که حول یک نامزد وجود دارد، می‌تواند نتیجه انتخابات را بفهمد.
در پایان وبینار، نادیا مفتونی به مقایسه شیوه‌نامه‌نگاری چامسکی با دیگر متفکران زنده معاصر پرداخت و گفت: «شما هیچ کلمه‌ای را تضییع نمی‌کنید، حتی یک کلمه را و از کمترین کلمات لازم استفاده می‌کنید که این نشان می‌دهد به عنوان پدر علم زبان‌شناسی نوین، افسار کلمات را در دست دارید و آنها را مهار کرده‌اید.»