به بازرسان برای سرویس فنی تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت‌های حافظه اجازه داده شد توافق، نتیجه سفر شبانه گروسی



مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی شب یکشنبه برای دیدار با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی و رایزنی در مورد موضوعات هسته ای وارد ایران شد.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد تا ضمن دیدار با «محمد اسلامی» رییس جدید سازمان انرژی اتمی در مورد موضوعات فیمابین ایران و آژانس با او رایزنی کند.
گروسی اخیرا طی گزارشی به شورای حکام آژانس، مدعی شده بود که بازرسی‌های این سازمان از مراکز هسته‌ای ایران به طور چشم‌گیری کاهش یافته و با محدودیت جدی مواجه شده است.


ایرنا در تحلیلی نوشت: برخی رسانه‌های غربی پیش‌بینی کرده بودند که طرف‌های غربی در نشست آتی شورای حکام با هدف تشدید فشارها بر ایران تلاش خواهند کرد که قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر کنند. این پیش‌بینی البته دقیق نبود و اساسا هیچ بحثی درباره صدور قطعنامه ضد ایرانی در دستور کار نشست آتی شورای حکام آژانس قرار ندارد.
در این خصوص چند نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد:
نخست؛ ایران و آژانس تعاملات مناسبی در سطوح مختلف دارند. تبادل هیات‌ها نیز بر حسب ضرورت در زمان‌ها و شرایط متفاوتی صورت می‌گیرد. بر این اساس سفر جاری مدیرکل آژانس به تهران به‌منظور انجام رایزنی دو طرف قبل از آغاز به کار نشست آتی شورای حکام صورت گرفته و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی در خصوص دستور کار پادمانی سفر گروسی به ایران صحت ندارد.
دوم؛ انتظار می‌رود سفر گروسی به تهران به‌ ویژه پس از گزارش غیرسازنده اخیر او به ارائه ارزیابی‌های مثبتی منجر شود تا بهانه برای سوءاستفاده سیاسی طرف‌های غربی گرفته شود.
سوم؛ آژانس نمی‌تواند نقش تاثیرگذار خود در سرنوشت تفاهم هسته‌ای را انکار کند، از این رو باید مراقب آثار گزارش‌ها و مواضع مقامات خود باشد تا ضمن حفظ حیثیت حقوقی و حرفه‌ای خود در مسیر حصول توافق موثر باشد.
چهارم؛ با توجه به جمیع شرایط و نیاز مبرمی که غرب برای بازگشت به مذاکرات دارد، این‌گونه برآورد می‌شود که کشورهای اروپایی و آمریکا نیز به دنبال تنش‌آفرینی و تقابل در شورای حکام نیستند، چرا که به خوبی می‌دانند هر اقدامی در نشست آتی این شورا، نه تنها واکنش مناسب ایران را به دنبال خواهد داشت بلکه فرآیند دیپلماسی و مذاکره را مختل خواهد کرد.
توافق در سفر غافلگیرکننده
رافائل گروسی پس از دیدار با اسلامی بر لزوم گفت‌وگو میان ایران و آژانس در موضوعات مختلف تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، مدیر کل آژانس در کنفرانس خبری مشترک با محمد اسلامی بر لزوم گفتگو میان ایران و آژانس در موضوعات مختلف تاکید کرد و گفت: این اولین دیدار من با آقای اسلامی بعد از انتصاب ایشان است. وی تصریح کرد که این بازدید بسیار برای من مهم است چون بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران است. این بدان معناست که ایران و آژانس باید با هم کار کرده و همکاری خود را گسترش دهند. وی از گفت‌وگوی مثبت و عمیقی که با محمد اسلامی داشته است قدردانی کرد و گفت: ما باید درباره مسائل مختلف با هم مذاکره و تبادل نظر داشته باشیم.
وی با اشاره به برگزاری کنفرانس عمومی آژانس ظرف کمتر از دو هفته دیگر در وین گفت: این یکی از رویدادهای مهم در جهان است. خوشحال شدم شنیدم آقای اسلامی سرپرستی هیات ایرانی را در این کنفرانس دارد و توافق کردیم ادامه مذاکرات را در وین ادامه دهیم و پس از آن من مجدداَ برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به ایران برمی‌گردم. گروسی گفت‌وگوهای با هیئت ایرانی در سازمان انرژی اتمی را مثبت ارزیابی کرد.
وی افزود: همکاری مثبت میان ایران و آژانس برای ادامه عملیات تجهیزات فنی آژانس خیلی مهم است و این گارانتی مهمی برای ایران و جهان است تا توافقات مثبت بعدی ادامه یابد. وی در پایان از همکاری تیم سازمان انرژی اتمی در مذاکرات فنی قدردانی کرد و گفت: این همکاری سازنده برای همکاری های صلح آمیز بعدی موثر است.
پس از دیدار امروز رافائل گروسی با محمد اسلامی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیانیه مشترک منتشر کردند و بر گسترش همکاری‌های فنی ایران و آژانس در زمینه های مختلف هسته‌ای تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است:
طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فی‌مابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.
در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد نمود تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.
اسلامی: برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی توافق شد
رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با رافائل گروسی در تهران گفت: مذاکرات سازنده‌ای را انجام دادیم و قرار شد مدیرکل آژانس در آینده نزدیک به تهران سفر کند.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در کنفرانس خبری مشترک با مدیرکل آژانس با سازنده خواندن مذاکراتش با گروسی اعلام کرد که گروسی در آینده نزدیک برای ادامه مذاکرات مجددا به تهران می‌آید.
وی ادامه داد: مذاکرات سازنده‌ای را انجام دادیم. مسائل فی‌مابین اساسا فنی است. تفاهم کردیم در اجلاس آینده (کنفرانس عمومی) شرکت و در حاشیه اجلاس مذاکرات خود را ادامه دهیم. اسلامی گفت: قرار شد مدیرکل آژانس در آینده نزدیک به تهران سفر و مذاکرات را با مقامات انجام دهد.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از توافق برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی خبر داد و گفت: قرار شد تیم فنی مربوطه بعد از توافق به ایران بیایند تا بتوانند اقداماتی را که باید برای دوربین ها به لحاظ فنی انجام بدهند را انجام و کارت های حافظه طبق روالی که طبق پادمان است و در ایران نگهداری و پلمب می‌شود همان جا کارت‌های قدیمی را پلمپ کنند و کارت‌های جدید حافظه را در دوربین‌ها نصب کنند که روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است.
او همچنین تاکید کرد: برای ایران آنچه حائز اهمیت است، اعتمادسازی است و این که اعتماد متقابل بین ایران و آژانس وجود داشته باشد و آژانس طبق توافق در جهت پیشبرد برنامه های هسته ای ایران نقش موثرتری ایفا کند و به پیشرفت فناوری هسته ای ایران کمک کند.
اولیانوف: شورای حکام از نتایج سفر گروسی به ایران استقبال خواهد کرد
دیپلمات ارشد روسیه در وین گفت‌وگوهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات ایرانی را موفقیت آمیز توصیف کرد.
به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران واکنش نشان داد.
اولیانوف نوشت: سفر آقای گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران موفقیت‌آمیز بوده است. به جناب مدیرکل و ایران تبریک می گویم. بدون شک شورای حکام در نشست پیش رو که از روز دوشنبه آغاز می شود از این سفر و نتایج آن استقبال خواهد کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در تهران با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار کرد در یک کنفرانس خبری مشترک گفت: برای من بازدید از ایران بسیار مهم بود زیرا برای اولین بار از زمان آغاز به کار دولت جدید در ای ان انجام گرفت. ایران و آژانس باید با یکدیگر کار کنند و همکاری خود را گسترش دهند.
گروسی افزود: توافق کردیم ادامه مذاکرات را در وین ادامه دهیم. پس از آن برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی مجدداً به تهران بازمی‌گردم.
همچنین در بیانیه مشترک ایران و آژانس که پس از این دیدار منتشر شده است، توافق شد به بازرسان آژانس اجازه داده شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.
سایر اخبار این روزنامه