در مبارزه با فساد نباید خودسانسوری کرد

به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس‌قوه قضائیه صبح دیروز همزمان با چهلمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور از نمایشگاه اقدامات و دستاورد‌های سازمان بازرسی کل کشور بازدید کرد و در جریان فرآیند‌های کشف، احصاء و رسیدگی به تخلفات و مفاسد اداری قرار گرفت.
حجت‌الاسلام ‌و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سپس با حضور در آیین نکوداشت چهلمین سالگرد تأسیس سازمان بازرسی کل کشور که با حضور مدیران عالی و معاونین این سازمان برگزار شد، از نظارت به عنوان یکی از لوازم حکمرانی صحیح و مقبول یاد کرد و متذکر شد بدون توجه به نظارت، نمی‌توان انتظار داشت دستگاه‌های حاکمیتی به وظایف خود دقیق و درست عمل کنند. محسنی اژه‌ای با اشاره به جایگاه ویژه، اختیارات گسترده و مأموریت‌های سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: هم اجرای قانون مهم است و هم آنکه قانون درست اجرا شود و اگر سازمان بازرسی متوجه شد در جایی قانون اجرا نشده و یا درست اجرا نمی‌شود باید موضوع را پیگیری کند. اگر دستگاهی به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کند، سازمان بازرسی مأموریت دارد با بررسی و تحلیل مسئله به آن دستگاه تذکر و هشدار بدهد.
وی بر لزوم اطلاع‌رسانی از فعالیت‌ها و دستاورد‌های سازمان بازرسی کل کشور هم تاکید کرد و گفت: خود من که در راس دستگاه قضا هستم نسبت به همه اقدامات و توفیقات سازمان بازرسی اطلاع ندارم و مردم نیز طبعاً در جریان کار‌های این مجموعه نیستند.
رئیس‌قوه قضائیه با نادرست دانستن این برداشت که گفته می‌شود همه گزارشات سازمان بازرسی محرمانه است، تأکید کرد: طبق آیین دادرسی اطلاع‌رسانی درباره همه مسائل قضایی ممنوع نیست و منعی برای اطلاع‌رسانی درباره اقدامات، دستاورد‌ها و همه گزارش‌های سازمان بازرسی وجود ندارد. محسنی اژه‌ای تصریح کرد: می‌توان برای اصلاح امور، پیشگیری از جرم و تشویق افراد برای مبارزه با فساد بسیاری از مسائل را با مردم درمیان گذاشت و نباید در این خصوص خودسانسوری کرد.


وی بر لزوم ارزیابی جدی‌تر و به روزتر درباره فرایند پیگیری گزارش‌های مربوط به دستگاه‌های اجرایی برای اثربخش‌تر شدن عملکرد سازمان بازرسی تاکید کرد و گفت: باید بررسی شود که چه میزان از گزارش‌های سازمان بازرسی مورد توجه قرار گرفته و چه میزان از این گزارشات و به چه علت بی‌نتیجه مانده است.
رئیس‌قوه قضائیه با بیان اینکه مسئولان سازمان بازرسی از گذشته تا به امروز نسبت به عدم توجه به گزارشات این سازمان در دادگستری‌ها گلایه داشتند که یا رسیدگی نشده یا با تاخیر به آنها رسیدگی شده است، خواستار بررسی علت این مسئله شد و افزود: سال گذشته هزار و 800 گزارش از سازمان بازرسی به قوه قضائیه ارسال شد، اما تنها حدود ۵۰۰ گزارش منتهی به حکم قضایی شده که باید چرایی این مسئله آسیب شناسی شود.
اژه‌ای بر همین اساس به رئیس‌سازمان بازرسی مأموریت داد که به سرعت با مسئولان دادگستری‌ها و دادسرا‌ها جلسه بگذارد و این موضوع را بررسی کند تا مشخص شود اشکال کار از کجاست و گزارشات و مستندات سازمان ایراد داشته یا دستگاه قضایی کوتاهی کرده است.
وی از رئیس‌سازمان بازرسی خواست که ماهیانه به او گزارش دهد که چه میزان پرونده درباره دستگاه‌ها رسیدگی شده و کدام موارد بر زمین مانده‌اند.
رئیس‌دستگاه قضا همچنین بر لزوم افزایش آگاهی مردم از فرآیند شکایت علیه نهاد‌های دولتی تاکید کرد و گفت: لازم است آموزش‌ها درخصوص «آمبودزمان» که نهاد رسیدگی‌کننده به شکایات مردم علیه دولت است، از طرق مختلف به مردم ارائه شود.
اثربخشی مالی سازمان بازرسی در 1.5 سال گذشته
به ارزش یک میلیارد دلار
پیش از سخنان رئیس‌دستگاه قضا، رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور به بیان آماری از اثربخشی‌های غیرمالی سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته و ۶ ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: دو هزار و ۱۶۷ مورد اجرای صحیح قوانین و مقررات، ۳سه هزار و ۱۴۵ مورد اصلاح فرآیندها، روش‌ها و بهبود امور، ۶۲۹ مورد اصلاح مقررات، آیین‌نامه و بخشنامه‌ها، ۴۷ مورد ارسال مصوبات خلاف قانون دستگاه‌های اجرایی به دیوان عدالت اداری و ابطال این مصوبات، ۱۱۲ مورد اصلاح یا فسخ قرارداد و ۲۹۶ مورد لغو یا تجدید مناقصه یا مزایده، بخشی از اقدامات اثربخش غیرمالی سازمان بازرسی کل کشور طی یک سال و نیم گذشته بوده است.
حجت‌الاسلام حسن درویشیان، مجموع اقدامات اثربخش مالی این سازمان در یک سال و نیم گذشته را بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد تومان یا
یک میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: با تلاش‌های سازمان بازرسی کل کشور در یک سال و نیم گذشته از تغییر کاربری بالغ بر سه میلیون مترمربع از اراضی جلوگیری شده است.
سایر اخبار این روزنامه