تساوی اروپایی ایران و کره

گروه ورزشی/ تیم‌ملی فوتبال ایران از ساعت 17 دیروز در چهارمین دیدارش در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف کره ‌جنوبی رفت. در این مسابقه که در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی برگزار شد، دراگان اسکوچیچ تیمش را با ترکیب علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، احمد نوراللهی، وحید امیری، علی قلی‌زاده، سردار آزمون و مهدی طارمی به میدان فرستاد تا یک تغییر نسبت به ترکیب اولیه بازی قبل (امارات) داشته باشد و قلی زاده جای امید نورافکن را در ترکیب اصلی گرفت. داور عمانی با چند دقیقه تأخیر سوت آغاز بازی را به صدا در آورد و این کره‌ای‌ها بودند که در همان دقیقه اول حمله خطرناکی به سمت دروازه ایران داشتند اما ضربه جو هوانگ با فاصله کمی به بیرون رفت. پس از این حمله غافلگیر کننده، بازی به تعادل کشیده شد و هر دو تیم سعی در ایجاد موقعیت داشتند اما عملکرد خوب مدافعان مانع از به نتیجه رسیدن حملات شد. این روال تا دقیقه ۱۰ پیگیری شد تا این که سون از جناح چپ نفوذ کرد و پاس کات بک به داخل محوطه جریمه ایران داد. در این صحنه که مدافعان ایران دوباره از جو هوانگ غافل شده بودند به توپ رسید اما توپ از بین پاهای این مهاجم کره‌ جنوبی عبور کرد. کره‌ای‌ها در این دقایق عملکرد بهتری داشتند اما ایران بالاخره توانست نخستین موقعیت خطرناکش را دقیقه ۱۵ روی شوت کاپیتان جهانبخش از پشت محوطه جریمه ایجاد کند اما ضربه او با اختلاف کمی از بالای دروازه به بیرون رفت. یوزها از دقیقه ۲۰ مالکیت میدان را در اختیار گرفتند و توپ را بیشتر به گردش در آوردند. زوج آزمون- طارمی دقیقه ۲۶ تا آستانه باز کردن دروازه کره جنوبی پیش رفتند اما شوت طارمی در شلوغی محوطه جریمه به مدافعان کره برخورد کرد و برگشت. در ادامه باز هم توپ و میدان در اختیار ایران بود ولی هیچ موقعیتی روی دروازه تیم‌ها ایجاد نشد تا اینکه دقیقه ۳۲ شوت اینبئوم، مدافع راست کره جنوبی پس از برخورد با مدافع ایران به کرنر رفت. دقیقه 33 طارمی با دوندگی زیاد در محوطه جریمه به سمت توپ یورش برد اما مدافع کره خطایی نصف و نیمه روی مهاجم ما انجام داد که احمد ابوبکر سعید الکاف داور عمانی اعتقادی به پنالتی نداشت. در این دیدار کمک داور ویدئویی (VAR) به صورت آنلاین نبود و اگر بود، شاید پنالتی به سود ایران اعلام می‌شد. البته حسین عسگری کارشناس داوری تأکید کرد در این صحنه هیچ خطایی اتفاق نیفتاد و ادامه بازی بهترین تصمیم بود. دقیقه 43 پاس زیبای نورالهی پشت مدافعان کره در فرصتی ایده آل به طارمی رسید اما ضربه عجیب مهاجم تیم ملی که عملاً توپ را دفع کرد  باعث شد همچنان در حسرت گل بمانیم. دقیقه 44 تیم ملی دو موقعیت متوالی خوب گلزنی به دست آورد و ابتدا دروازه‌بان کره شوت آزمون را دفع کرد و در برگشت ضربه اکروباتیک طارمی را هم دروازه‌بان کره دفع کرد تا با وجود حملات طوفانی ایران در اواخر نیمه اول، این نیمه با تساوی بدون گل به پایان برسد.
کره‌ای‌ها نیمه دوم را هم هجومی آغاز کردند و دقیقه 48 شاگردان پائولو بنتو از داخل زمین خودی و با یک پرتاب، توپ را به میانه زمین آوردند که پاس فوق‌العاده لی جائه سونگ از میانه میدان، باعث شد تا سون هیونگ مین کاپیتان کره جنوبی با بیرانوند تک به تک شود که فوق ستاره تاتنهام قدر این موقعیت را بخوبی دانست و با ضربه بغل پا و نرم دروازه ایران را باز کرد. این اولین گل کره جنوبی در آزادی پس از 13 سال بود. آخرین گل کره جنوبی در این ورزشگاه 23 بهمن 1387 به ثمر رسید؛ جایی که پارک جی سونگ‌ هافبک وقت منچستریونایتد توانست دروازه سید مهدی رحمتی را باز کند که آن دیدار در مقدماتی جام جهانی 2010 با تساوی 1-1 به پایان رسید. دقیقه 56 اسکوچیچ اولین تعویضش را انجام داد و نورافکن را به جای قلی زاده به میدان فرستاد. نورافکن دقیقه 61 اولین کارت زرد بازی را هم گرفت و با توجه به اخطاری که در بازی با امارات گرفته بود، دو اخطاره شد و بازی با لبنان را به دلیل محرومیت از دست داد. در ادامه ایران حملات خود را برای جبران گل خورده افزایش داد ولی شوت دیدنی عزت‌اللهی از پشت محوطه جریمه به تیر دروازه خورد تا بهترین فرصت ایران از دست برود. با این حال، حملات پردامنه ایران برای رسیدن به گل تساوی ادامه داشت. دقیقه 75 پاس عالی طارمی به آزمون رسید و این بازیکن در مصافی تک به تک با گلر کره‌ای‌ها قرار گرفت که سردار نیز با یک پاس خوب جهانبخش را با دروازه خالی مواجه کرد و کاپیتان تیم ملی نیز دروازه کره را گشود اما پیش از آن، آفساید سردار اعلام شد تا نتیجه روی اسکوربورد تغییر نکند. دقیقه 77 پاس جهانبخش درون محوطه جریمه به آزمون رسید و او توپ را به روی دروازه فرستاد و جهانبخش که جایگیری مناسبی داشت با ضربه سری دیدنی گل تساوی ایران را به ثمر رساند. جهانبخش پس از گلزنی به سوریه و عراق، سومین گلش را در این مرحله از مسابقات به ثمر رساند. دقیقه 78 هم طارمی شوت پرقدرتی را به سمت دروازه کره روانه کرد که شوت او هم با بدشانسی به تیر خورد. آزمون دقیقه 80 کارت دوم را دریافت کرد و اسکوچیچ هم دقیقه 90 مهدی قایدی را به جای او و همچنین میلاد سرلک را به جای نوراللهی وارد میدان کرد. دقیقه 93 روی تعلل خط دفاعی، نا سانگ هو بازیکن تعویضی کره‌ای‌ها در موقعیت فوق‌العاده‌ای پشت محوطه جریمه شوت زد که ضربه او را بیرانوند به زیبایی مهار کرد و بازی با تساوی 1-1 به پایان رسید. شاگردان اسکوچیچ که بازی خوبی را بخصوص در نیمه دوم به نمایش گذاشتند با این تساوی 10 امتیازی شدند و جایگاه خود را در صدر جدول گروه A حفظ کردند. گفتنی است این دیدار به محل تقابل ستاره‌های لژیونر دو تیم تبدیل شد؛ جایی که ستاره تاتنهام، کره‌ای‌ها را پیش انداخت اما ستاره فاینورد بازی را به تساوی کشاند.
جهانبخش: مهم این است که هنوز صدرنشینیم
علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی که به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد، اظهار داشت: «بازی سختی بود و ما سعی کردیم همچنان صدرنشینی را داشته باشیم و در این مسابقه برای نخستین مرتبه از حریف عقب افتاده بودیم و تجربه این اتفاق را نداشتیم اما خیلی خوب بازی کردیم و توانستیم گل خورده را جبران کنیم. اگر چه نتوانستیم پیروز شویم اما همچنان صدرنشین هستیم و این مسأله مهمی است. باید بیشتر تلاش کنیم تا به عنوان تیم اول به جام جهانی صعود کنیم.»



حاشیه نگاری

استقرار میهمانان در جایگاه ویژه باعث شد تا ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا به این مسأله اعتراض کند. وی بعد از حضور در جایگاه CIP اعلام کرد نحوه استقرار باید به شکلی باشد که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، مهدی مهدوی‌کیا سرمربی تیم ملی فوتبال امید و پدر سردار آزمون با حضور در استادیوم آزادی بازی تیم ملی را از نزدیک تماشا کردند.
شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال هنگام ورود به ورزشگاه آزادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید شایعه شده شما با یک رمال به نام الف.الف همکاری می‌کنید، سکوت کرد.
سردار آزمون که در نیمه اول توپ زیادی به دست نیاورده بود، بعد از اینکه در صحنه‌ای بازیکنان در شروع مجدد به او پاس ندادند با دستان خود خطاب به دراگان اسکوچیچ خواست که بازیکنان بیشتر به او پاس بدهند.