افتتاح ۳ خوابگاه دانشجويي دخترانه توسط ستاد اجرايي فرمان امام

به همت بنياد 15 خرداد وابسته به ستاد اجرايي فرمان امام، 3 خوابگاه دخترانه دانشجويي جديد در دامغان، اروميه و سنندج احداث و تحويل وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت شد. ظهر سه‌شنبه آيين افتتاح و بهره‌برداري از ٣ خوابگاه دانشجويي دخترانه دانشگاه‌هاي اروميه، سنندج و علوم‌پزشكي دامغان با حضور وزير علوم، معاون هماهنگي ستاد اجرايي فرمان امام، مديران‌عامل گروه تدبير و بنياد 15خرداد و معاون وزير بهداشت در محل نمايشگاه دايمي ستاد اجرايي فرمان امام برگزار شد.
در اين مراسم وزير علوم، تحقيقات و فناوري در سخناني گفت: بهترين سرمايه‌گذاري در كشور، هزينه براي آينده‌سازان و نخبگاني است كه نيروي انساني و سرمايه اصلي كشور را خواهند ساخت. محمدعلي زلفي‌گل افزود: از دكتر مخبر و ستاد اجرايي فرمان امام واقعا متشكرم بابت برعهده گرفتن مساله ساخت خوابگاه‌هاي دانشجويي دختران و رفع دغدغه خانواده‌ها و دانشجويان، آن هم در شرايطي كه ستاد درگير پروژه‌هاي بزرگ و ملي متعدد ديگري است كه هركدام يك پروژه عظيم به حساب مي‌آيند. وزير علوم ادامه داد: نهضت ساخت خوابگاه را بايد به يك فرهنگ عمومي تبديل كنيم و ساير خيرين و نهادها را هم به اين سمت بياوريم، دشمن مي‌داند كه اگر ايران در زمينه علم و فناوري دست برتر را پيدا كند، شكست‌ناپذير مي‌شود، پس بايد باتمام توان به اين سمت پيش برويم همان‌طور كه بعد از انقلاب با سرعت قابل قبولي به جلو رفته‌ايم. او با بيان اينكه اگر ما هزينه لازم را براي توسعه علم و فناوري، كارآفريني و اشتغالزايي صرف كنيم، بلاشك با كشورهاي پيشرفته هيچ اختلافي نخواهيم داشت، افزود: ما از نعماتي برخورداريم كه دنياي پيشرفته آن را ندارد ما از تمدن، تاريخ و ريشه‌اي برخورداريم كه بسياري از كشورهاي پيشرفته آن را ندارند. وزير علوم ادامه داد: دشمن ما يقين دارد كه جمهوري اسلامي دنبال سلاح هسته‌اي نيست، بلكه مي‌داند زمينه هسته‌اي ايران پايه‌اي براي ديگر علم‌ها و افق‌هاي آينده علم است. زلفي‌گل با اشاره به اينكه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران در منطقه رتبه اول را دارد، ادامه داد: در بدو انقلاب ١٧٠ هزار دانشجو در مقاطع كارشناسي و بعضا كارشناسي‌ارشد داشتيم اما امروز بالغ بر ١۵٠ هزار دانشجوي دكتراي شاغل به تحصيل داريم.  زلفي‌گل تاكيد كرد: در حال حاضر تعداد اعضاي هيات علمي به ٨٠ هزار نفر رسيده و دانشگاه‌هاي ما در آسيا و رنكينگ دنيا سري در سرها دارند و نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاري ايران در بخش علمي موثر بوده است. او با اشاره به اينكه طبق برنامه توسعه ششم بايد بخشي از درآمد ناخالص ملي را صرف تحقيقات مي‌كرديم كه طبق آمار كمتر از نيم‌درصد آن صرف تحقيقات شده است، افزود: اين ميزان نشان مي‌دهد آن‌طور كه شايسته است سرمايه‌گذاري انجام نشده و دولت سيزدهم مصمم است كه در اين مبحث ورود جدي و متفاوتي كند و به‌طور كل براي ايجاد جهش در اين زمينه به همكاري نهادهايي مانند ستاد اجرايي فرمان امام نيازمنديم. معاون هماهنگي ستاد اجرايي فرمان امام نيز در اين مراسم ضمن تبريك هفته وحدت و ايام ولادت پيامبراعظم(ص) گفت: در راستاي تاكيدات رهبر معظم انقلاب و دستور دكتر مخبر عمليات احداث خوابگاه‌هاي دانشجويي بنياد ١۵ خرداد و ساخت كامل ١۴ خوابگاه طي تفاهمي با وزارت علوم و بهداشت انجام شده است، تا امروز 5 خوابگاه جديد دانشجويي افتتاح كرديم، سال گذشته دو خوابگاه در شهركرد و نيشابور و امروز خوابگاه‌هاي دانشجويي دانشگاه‌هاي اروميه، سنندج و دانشگاه علوم پزشكي دامغان را افتتاح و تحويل دولت خواهيم داد.
سيدمصطفي سيدهاشمي در ادامه گفت: كل ظرفيت اين ١۴ خوابگاه 3 هزار و ١٠٠ نفر است و ٧٠ هزار مترمربع زيربناي خوابگاه‌هاست، ۶ خوابگاه براي دانشگاه‌هاي وزارت بهداشت و ٨ خوابگاه متعلق به وزارت علوم است. او با بيان اينكه خوابگاه‌هايي كه امروز افتتاح شد ظرفيت ٧۴٠ نفري دارد و زيربناي آن ١۶ هزار و ۵٠٠ مترمربع است، افزود: ١٣٠ ميليارد تومان براي ساخت و تجهيز اين 3 خوابگاه هزينه شده و عمليات ساخت خوابگاه‌هاي دانشگاه‌هاي بجنورد، علوم پزشكي و خليج فارس بوشهر هم به پايان رسيده و آماده تجهيز است . سيدهاشمي تصريح كرد: خوابگاه دانشگاه اراك، علوم پزشكي بيرجند، علوم پزشكي قائن، تربت‌حيدريه، دانشگاه بندرعباس و مراغه نيز بر اساس زمان‌بندي انجام شده و پايان امسال و بهار سال آينده افتتاح خواهند شد.
معاون ستاد اجرايي فرمان امام تاكيد كرد: اين خوابگاه‌ها با استفاده از مدرن‌ترين استانداردهاي فني طراحي و ساخت شده كه شامل اتاق تلويزيون، مطالعه، سالن ورزشي، اتاق مهمان و سالن ملاقات جهت رفاه و بهره‌برداري دختران دانشجو انجام شده است. سيد هاشمي افزود: خوشبختانه سامانه‌اي در بنياد 15 خرداد راه‌اندازي شده كه مردم و خيرين بتوانند به هر ميزاني كه مي‌خواهند كمك كنند و كمك‌شان به اسم خودشان ثبت شود، خوشحالم كه اعلام كنم ظرف ١۴ ماه با استفاده از اين سامانه ٣١٣ ميليارد تومان با كمك مردم و خيرين جمع‌آوري شده كه نشان مي‌دهد اين سامانه، سامانه‌اي قوي بوده و خيرين نيز به خوبي به ميدان آمدند كه اين مبالغ صرف احداث مدارس، خوابگاه‌ها، بيمارستان‌ها، اشتغالزايي و ساير طرح‌ها در مناطق محروم مي‌شود. در ادامه اين مراسم در ارتباطي ويديوكنفرانسي با 3 استان كردستان، آذربايجان‌غربي و سمنان خوابگاه‌هاي دانشجويي جديد افتتاح شدند.