تغییر کاربری زورخانه ها در راستای درآمد زایی خط قرمز کرونا روی گودهای پهلوانی!

به دلیل همه گیری ویروس کرونا تعداد زیادی از زورخانه‌های کشورمان در آستانه تعطیلی و تغییر کاربری قرار دارند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش زورخانه‌ای قدمتی چند هزار ساله در کشورمان دارد. فروتنی، جوانمردی و پهلوانی از اصول اولیه این ورزش هستند. ورودی زورخانه‌ها را کوتاه می‌سازند و ورزشکاران با خم شدن وارد گود زورخانه می شوند تا فروتنی و پرهیز از غرور به ورزشکاران یادآوری شود و مرشد نیز در حین تمرین ورزشکاران اشعاری حماسی و مذهبی می‌خواند و آنها را تشویق به فتوت و جوانمردی می‌کند. مقام معظم رهبری در خصوص این ورزش فرموده‌اند: ورزش باستانی برای ما یک تاریخ است؛ یک ورزش نیست، یک فرهنگ است. در جایی دیگر اظهار کرده بودند: ورزش باستانی ورزشی است که با حرکاتش اسم خدا را می‌آورند و تسبیحات اربعه می‌گویند. این ورزش ارزش دارد، خیلی قیمت دارد. این فرق می‌کند با ورزشی که اول تا آخرش هیچ ذکر خدا نیامده است.
اکثر زورخانه‌ها در کشورمان شخصی هستند و به دلیل همه گیری ویروس کرونا در کشورمان این ورزش به دلیل فضای کوچک گود زورخانه‌ها اجازه فعالیت نداشت و بسیاری از مالکانِ زورخانه‌ها و مرشدان از این بابت متضرر شدند. این در حالی است که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از زورخانه‌های کشورمان به سالن بدنسازی، رستوران سنتی و کافه تغییر کاربری داده اند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که این ورزش ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم ایران دارد. در زورخانه‌ها علاوه بر این که ورزشکاران به تمرین کردن می‌پرداختند، از اوضاع افراد مستمند نیز دستگیری می‌کردند، اما در سال‌های اخیر این ورزش با وجود تاکید‌های فراوان مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش آن دچار بی مهری هایی شده است.
در زمان محدودیت‌های کرونایی به مالکان زورخانه ها هیچ گونه کمکی نشد


مجید معصومی، مدیر زورخانه شیر افکن تهران گفت: نزدیک به یک قرن می‌شود که خانواده من در ورزش زوخانه‌ای فعالیت می‌ کنند و پدر من مالک زورخانه بوده است. پسرها و نوه من نیز در این ورزش فعالیت می کنند. به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در کشورمان ۱۷ ماه زورخانه‌ها تعطیل بودند. زندگی من از طریق این زورخانه تامین می‌شود و متاسفانه در این مدت کوچکترین کمکی به من و دیگر مالکان زورخانه‌ها نشده است. پس از این که بیشتر مالکان زورخانه‌ها از دنیا می‌روند، ورثه آنها زورخانه‌ها را تغییر کاربری می‌دهند و هیچ ارگانی نیز پیگیر این موضوع نمی‌شود.
او ادامه داد: زورخانه‌ها درآمد زیادی ندارند و شبی که زورخانه من پر از ورزشکار بود، ۱۳۵ هزار تومان درآمد داشتم که من نصف این مبلغ را به مرشد دادم و مقداری نیز به فردی که کار‌های زورخانه را انجام می‌دهد، پرداخت کردم. فقط ۳۰ هزار تومان برای من که صاحب زورخانه هستم باقی ماند. این درحالی است که با این وضعیت مالک زورخانه توان پرداخت قبوض برق، گاز و آب را نیز ندارد. برای ما خرید وسایل ورزش زورخانه‌ای بسیار سنگین است و از هیچ ارگانی در خصوص خرید تجهیزات به ما کمک نمی‌شود.
در سال‌های اخیر ۱۸ تا ۱۹ زورخانه در تهران تخریب شده یا تغییر کاربری داده اند
او خاطرنشان کرد: مالکان زورخانه‌ها و مرشدها هیچ کمکی از طرف فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی و وزارت ورزش و جوانان دریافت نکرده اند و در سال‌های اخیر نزدیک به ۱۸ تا ۱۹ زورخانه تخریب شده یا تغییر کاربری داده اند. این موضوع به اطلاع مقام معظم رهبری رسید و ایشان دستور دادند که باید به این ورزش توجه شود و خود ایشان نیز به این ورزش کمک مالی کردند. اگر مقام معظم رهبری این دستور را نداده بودند، ورزش زورخانه ای تاکنون تعطیل شده بود.
مسعود ملکی، دبیر فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص تغییر کاربری زورخانه‌ها گفت: این مشکل در بسیاری از استان‌های کشورمان وجود دارد و متاسفانه چند ماه پیش نیز زورخانه‌ای با قدمت ۴۰۰ سال در شیراز تخریب شد. بسیاری از زورخانه‌های کشورمان مجوز زورخانه یا باشگاه را ندارند و همچنین جزء آثار باستانی نیز نیستند. با گسترش شهر‌ها این زورخانه ها در مراکز شهر‌ها قرار گرفته اند و بسیاری از ورثه‌های زورخانه دار‌ها به دلیل قیمت بالای این ملک‌ها مجاب می‌شوند که این املاک را بفروشند یا تغییر کاربری بدهند.
باید زورخانه‌های قدیمی ثبت ملی شوند
او ادامه داد: باید تلاش کنیم زورخانه‌های قدیمی را ثبت ملی کنیم و متاسفانه در این خصوص خلا قانونی زیادی داریم. اکثر زورخانه‌ها در مراکز شهر‌ها قرار دارند و فدراسیون یا وزارت ورزش و جوانان توانایی تملک آنها را ندارند و تنها راه حفظ زورخانه‌ها ثبت ملی و اخذ مجوز حرفه‌ای‌گری برای آنها است.
۷۰ درصد زورخانه‌های کشورمان خصوصی هستند
ملکی در خصوص آسیب دیدن مالکان زورخانه‌ها به دلیل محدودیت‌های کرونایی بیان کرد: فدراسیون ورزش های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به دنبال کسب بودجه‌ای از مجلس شورای اسلامی برای کمک به تمامی مالکان زورخانه‌ها و مرشد‌ها است؛ چرا که ۷۰ درصد زورخانه‌های کشورمان شخصی اداره می‌شوند. فدراسیون در حال تهیه طرح جامعی برای ارائه به هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی است تا زورخانه‌ها نیز مثل مساجد از پرداخت قبوض خدماتی معاف شود.
سایر اخبار این روزنامه
وابستگی زیاد به تلفن همراه چه خطراتی را به دنبال دارد؟ رواج «فابینگ» بین خانواده‌ها سید حامد مرندی آفت انکار واقعیات و نتیجه آن بر حقوق مردم تغییر کاربری زورخانه ها در راستای درآمد زایی خط قرمز کرونا روی گودهای پهلوانی! پیش‌بینی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین دلار به ۲۵ هزار تومان می‌رسد؟ در نشست خبری بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مطرح شد از حضور قصه‌ها خارجی تا اجرای به زبان اشاره احیای برجام نزدیک است؟ مذاکرات وین روی ریل توافق «ابتکار» ابعاد مختلف فساد رخ داده در ریزش های بورس را بررسی کرد سرمایه مردم در جیب دانه‌درشت‌ها رئیسی در گردهمایی روسای نمایندگان ایران در خارج کشور: اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوب به دست می‌آید خطیب زاده مطرح کرد وعده خبرهای خوب این بار از زبان آقای سخنگو قالیباف در بدو ورود به تهران: سند جامع همکاری‌های ایران و ترکیه رونق اقتصادی به همراه دارد بایدن: به کاهش محبوبیتم در نظرسنجی‌ها توجهی ‌نمی‌کنم مجلس انقلابی هم زیر بار نخواهد رفت؟! سرنوشت مبهم «طرح شفافیت»