قدردان همراهی و اعتماد مردم در موضوع کرونا هستیم

گروه سیاسی/ سیاست و رویکرد دولت سیزدهم در مقابله با کرونا و کاهش آسیب های جانی و مالی آن در میان مدت به نتیجه رسید، امری که باعث شد رئیس جمهور روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا، هم از همراهی مردم قدردانی کند و هم از تلاش کادر درمان در آسیب های ناشی از کرونا. هرچند رئیس جمهور همچنان رعایت شیوه نامه ها را ضروری خواند و در همین رابطه، بر ضرورت تداوم کنترل های هوشمند تأکید کرد. این دستاوردهای ملی و مردمی درحالی به دست آمد که تا همین چند وقت پیش، میزان مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در کشور به 700 نفر رسیده بود. اما اکنون نه تنها هیچ شهری از نظر کرونا در وضعیت قرمز و نارتجی نیست، بلکه اکثریت شهرها در وضعیت آبی و البته تعدادی نیز در وضعیت زرد قرار دارند.
   نکته اینجا است که رئیس جمهور در اظهارنظر روز گذشته خود، همه مزیت ها و پیامدهای مثبت این دستاورد را صرفا در سبد دولت قرار نداد، بلکه نخست خود مردم و در مرحله بعد، کادر درمان را از جمله زمینه سازان این تحول در کشور دانست.
قدردانی رئیس جمهور از همراهی مردم و تلاش کادر درمان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله رئیسی روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، از همراهی مردم و تلاش کادر بهداشت و درمان در کاهش آسیب‌های کرونا قدردانی کرد و حفظ و تقویت این روند، یعنی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تداوم کنترل‌های دقیق و هوشمند بویژه در مرزهای کشور را ضروری دانست.


ریس جمهور، اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر برای صیانت از جان مردم و افزایش ایمنی در مقابل ویروس کرونا را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و با قدردانی از همه دست‌اندرکاران این اقدامات، اظهارکرد: بازگشایی هوشمند، تحرک و نشاط را به جامعه بر‌گرداند، اما برای صیانت از جان مردم لازم است همچنان رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و دستگاه‌های متولی مورد تأکید جدی باشد.
آیت الله رئیسی با تأکید مجدد بر ضرورت توجه مضاعف به کنترل تردد از مرزهای کشور، گفت: صیانت از جان و سلامتی مردم ایجاب می‌کند که تردد افراد از مرزها به‌ویژه از کشورهایی که احتمال سرایت بیشتری وجود دارد، با دقت و جدیت کنترل شود. البته محدودیت‌هایی که در این زمینه اعمال می‌شود به گونه ای باشد که برای تردد ضروری مردم مشکلی ایجاد نکند.
رئیس جمهور با تشکر از همراهی و اعتماد مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اظهارکرد: امروز مردم بخوبی اطلاع دارند که با رعایت اصول بهداشتی می‌توان از آسیب‌های بعدی شیوع بیماری کرونا جلوگیری کرد و در این راستا دولت کاملاً به ارزش همراهی و همدلی مردم واقف است و تلاش‌های خود را برای صیانت از جان مردم همچنان با قوت ادامه خواهد داد.
صیانت از جان مردم، مهم ترین وظیفه دولت
اظهارات روز گذشته آیت الله رئیسی درحالی صورت گرفت که رئیس جمهور از ابتدای آغاز بکار دولت، همواره صیانت از جان مردم را یکی از مهم ترین وظایف پیش روی دولت دانسته بود. از جمله 14 آذرماه در گفت و گوی تلویزیونی با مردم، نخست با اشاره به اینکه «مردم هم از شرایطی که دولت تحویل شد و هم از گذر زمان خوب مطلع و آگاهند» اظهار کرد: «یکی از اولویت‌های دولت مسأله تأمین واکسن و تأمین شرایطی بود تا با مردم در برابر مشکلات معیشتی همراهی و نسبت به گره‌گشایی‌ها گام بردارد. در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری اعلام کردم که از بین مسائل پیش‌روی دولت، اولین مسأله، موضوع کرونا و ضرورت واکسیناسیون عمومی است.»
رئیس جمهور با مخاطب قراردادن مردم و بیان اینکه «به یاد دارید که در آن روزها، روزانه حدود ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند» تصریح کرد: «عزیزان بسیاری را از دست دادیم؛ این از مسائلی بود که هم برای ما و هم برای مردم تبدیل به غصه شده بود که چرا کار جدی‌تر انجام نمی‌شود. پاسخی که آن روزها می‌شنیدیم یا در ارتباط با مشکلات تخصیص ارز بود یا اینکه عنوان می‌شد کشورها به دلیل مشکلات تحریم به ما واکسن نمی‌دهند.»
به همین دلیل بود که دولت سیزدهم واکسیناسیون و تهیه واکسن را در دستور کار خود قرار داد، تا جایی که به تأکید رئیس جمهور « در صدمین روز دولت باید اعلام کنم که بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.» برهمین اساس بود که آیت الله رئیسی در همین گفت و گو، اعلام کرد که «شرایط بازگشایی فضای کسب و کارها آماده شده و فعالیت بیش از صد هزار کسب و کار تعطیل شده دو مرتبه آغاز شد.» پس از صیانت از جان مردم، بازگشایی کسب و کارها و محیط های اجتماعی، اقدام و تصمیم مؤثر دولت برای حفظ معیشت و تأمین نان مردم بود.
البته در گفت و گوی تلویزیونی نیز، مانند سخنان روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس جمهور بازهم وزن مردم را در رسیدن به این وضعیت، پررنگ تر از دولت دانست؛ آنجا که گفت: «دولت در مسأله واکسیناسیون عمومی موفق عمل کرده و در این رابطه از سوی مردم تقدیر شده است (اما) ما از خودمان ممنون نیستیم، از مردم ممنونیم که در این رابطه خوب همکاری کردند؛ یعنی روزی مردم به دنبال واکسن می‌گشتند و اما امروز ما دنبال این هستیم که مردم بیایند و واکسن بزنند و این شرایط، شرایط خوبی است.»