چهره برفی و بارانی 24 استان در آخر پاییز

شیما جهانبخش
زهره افشار
پاییز 1400 اگرچه خشک و ‌بسیار کم باران آغاز شد و ادامه یافت اما در هنگامه خداحافظی و در آستانه یلدا، چهره‌ای زمستانی با بارش چشمگیر برف و باران به 24 استان کشور بخشید. آن‌طور که سازمان هواشناسی اعلام کرده، این بارش‌ها تا پایان هفته ادامه دارد و مردم امسال شب یلدای برفی‌ای را تجربه خواهند کرد.  بر‌اساس پیش‌بینی‌ها و هشدار سازمان هواشناسی، مردم 24 استان تا پایان هفته باید انتظار وقوع سیلاب، آبگرفتگی معابر و کولاک و برف را داشته باشند. همین هشدارها باعث شده مسئولان سازمان راهداری بیش از 7 هزار و 550 نفر از نیروهای خود را راهی 800 راهدارخانه در جاده‌های برفگیر کنند تا مشکلات احتمالی مسافران گرفتار در برف و کولاک را رفع کنند. البته این سازمان از مردم خواسته با وجود تمام این تدابیر سفر خود را تا اواخر روز سه‌شنبه به تأخیر بیندازند و در صورت اجبار به سفر حتماً تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند. «صادق ضیاییان»، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به ورود 2 سامانه بارشی قوی به کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: با ورود این سامانه‌ها بارش‌ها از هفته گذشته در بیشتر مناطق کشور آغاز شده و آسمان نیمی از استان‌های کشور بارانی و برفی شده است. با توجه به‌شدت این بارش‌ها در نیمه غربی کشور احتمال جاری شدن روان‌آب و سیلاب در استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. وی با اشاره به اینکه امروز (یکشنبه) تمرکز بارش‌ها در استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد است، افزود: شرایط جاری شدن سیلاب در این استان‌ها مهیاست از این‌رو به تمام دستگاه‌های امدادرسان هشدار‌های لازم داده شده و این دستگا‌ها در آماده‌باش کامل قرار دارند.  ضیاییان ادامه داد: از امشب از شدت بارش‌ها در شمال غرب و مناطق غربی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز به‌تدریج کاسته می‌شود اما در البرز مرکزی و جنوب غرب بارش‌ها تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. این کارشناس سازمان هواشناسی تأکید کرد: از روز دوشنبه بارش‌ها به سمت شمال شرق کشور حرکت کرده و بخش‌هایی از خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. وی با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، برخورد صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال تأخیر در پرواز وجود دارد، افزود: توصیه می‌شود طی این مدت شهروندان از رفت‌وآمد غیرضروری بین شهری پرهیز کرده و در صورت اجبار به سفر نکات ایمنی را رعایت کنند. همچنین کوهنوردان از فعالیت‌های کوهنوردی اجتناب کنند.
هشدار قرمز هواشناسی نسبت به سیلاب و آبگرفتگی معابر در خوزستان


آنطور که کارشناسان اعلام کرده‌اند شدت بارش‌ها در برخی استان‌ها مانند خوزستان بسیار زیاد خواهد بود و ممکن است این بارش‌ها تا 200 میلیمتر برسد. از این‌رو هواشناسی خوزستان هشدار قرمز صادر کرده و از مسئولان استانی خواسته نسبت به بروز حوادث احتمالی آمادگی لازم را داشته باشند.  «محمد سبزه‌زاری» مدیر کل هواشناسی خوزستان به «ایران» گفت: با فعالیت سامانه گرم که از اواخر هفته گذشته وارد خوزستان شده میزان بارش باران در بخش‌هایی از شمال خوزستان مانند «پل تنگ» اندیمشک در یک بازه 12 ساعته به 83 میلیمتر رسیده است. در بیدرویه اندیمشک نیز از جمعه شب تا صبح شنبه 52 میلیمتر بارش ثبت شد.  وی با تأکید بر اینکه تا روز سه‌شنبه میزان بارش‌ها می‌تواند به 200 میلیمتر نیز برسد، افزود: شدت بارش‌ها دراین مدت در شمال و شرق خوزستان به گونه‌ای بوده که در ایستگاه هلال اندیکا 40 میلیمتر بارش ثبت شد. البته این بارش‌ها در ارتفاعات به شکل برف بوده است. وی تأکید کرد: از ویژگی‌های این «سامانه گرم»، بارش پیوسته و آرام است اما از دوشنبه «سامانه سرد» وارد خوزستان می‌شود که به‌دنبال آن بارش‌های رگباری خواهیم داشت.  بارش برف و باران در استان‌های زاگرس مرکزی مشکلاتی را برای مردم این استان‌ها رقم زد. در لرستان بارش شدید باران موجب آبگرفتگی معابرو سرریز آب به زیرگذرهای خرم‌آباد شد و کولاک راه‌های ارتباطی استان را فراگرفت. در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بارش شدید برف موجب انسداد موقت راه‌های بین شهری و انسداد کامل صدها راه روستایی شد. در سردشت میزان بارش‌ها در 12ساعت به 81 میلیمتر رسید و رکورد زد. بارش شدید برف در استان چهارمحال و بختیاری موجب انسداد گردنه عسل‌کشان شد و مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورد. در همدان بارش برف و کولاک محورهای ارتباطی را دربرگرفت و موجب تصادفات زنجیره‌ای در محورهای کوهستانی شد. اما با وجود بارش باران در کرمانشاه دید افقی در قصر شیرین به علت گرد و غبار به‌شدت کاهش یافت.
کشته شدن یک راهدار در جریان برف‌روبی محور تبریز- زنجان
در جریان برف روبی در محور تبریز – زنجان «صفدر شریفی» یکی از راهداران که در حال انجام وظیفه بود فوت شد.  «فرهاد مهریاری»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص جزئیات این حادثه اظهار داشت: به دنبال بارش برف و باران طی روز‌های گذشته در این محور شاهد چندین تصادف بوده‌ایم. در جریان یکی از این تصادفات یک دستگاه اتوبوس بر اثر سرعت زیاد و عدم کنترل راننده با یکی از راهداران که مشغول هدایت ترافیک و پاکسازی جاده بوده است برخورد کرد و متأسفانه این همکار ما در این تصادف با ماندن در میان اتوبوس و خودرو گشت راهداری فوت کرد.