شهربازی سرخابی‌ها

حامد جیرودی/ پرونده هفته بیست ‌و ششم لیگ برتر فوتبال، امروز با برگزاری هشت مسابقه بسته می‌شود تا تکلیف مسابقات این هفته در یک روز مشخص شود. در اولین بازی و از ساعت 16:30 تراکتور در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز، میزبان هوادار است. سرخپوشان تبریزی که با 21 امتیاز در رده نازل سیزدهم قرار دارند، باید به مصاف هواداری بروند که 9 هفته است باختی نداشته و با 31 امتیاز در رده نهم است. رتبه‌ای که با توجه به اولین سال حضور شاگردان رضا عنایتی در لیگ برتر خیلی مطلوب به نظر می‌‌رسد. بازی رفت دو تیم در تهران 1-0 به سود هوادار به پایان رسید و حالا باید دید شاگردان ارطغرل ساغلام می‌‌توانند آن باخت را جبران کنند یا خیر. از ساعت 18:30 فجرسپاسی در ورزشگاه حافظیه شیراز، پذیرای نفت مسجدسلیمان است. دیداری که جدال شش امتیازی بین تیم‌های قعرنشین لیگ است. فجری‌ها که 20 هفته است به پیروزی نرسیده‌اند و با 16 امتیاز در رده پانزدهم هستند، باید مقابل نفتی قرار بگیرند که در سه بازی قبلی‌اش باختی نداشته و با 18 امتیاز در رده چهاردهم هستند. در این شرایط باید دید شاگردان مجتبی سرآسیایی به موفقیت می‌‌رسند یا شاگردان رضا مهاجری. بازی رفت با پیروزی 2- صفر نفت به پایان رسید. از ساعت 19، پیکان در ورزشگاه شهید دستگردی تهران به مصاف سپاهان می‌‌رود. شاگردان مجتبی حسینی که هفت هفته است بردی نداشته‌اند، با 33 امتیاز در رده هفتم قرار دارند و باید با شاگردان محرم نویدکیا دیدار کنند که با 46 امتیاز، سوم جدول هستند و می‌‌خواهند باخت 2-1 بازی رفت در اصفهان را جبران کنند. از ساعت 19:30 نساجی در ورزشگاه انقلاب کرج با مس دیدار می‌‌کند تا سرخپوشان قائمشهری که در این فصل در ساری، اصفهان، مشهد و تهران، میزبان حریفان خود بوده‌اند، این بار کرج را به عنوان پنجمین شهر برای میزبانی‌شان انتخاب کنند. شاگردان ساکت الهامی که چندی پیش به قهرمان جام حذفی رسیدند، چهار هفته است در لیگ برتر بردی نداشته‌اند و با 28 امتیاز روی پله دوازدهم ایستاده‌اند. اما شاگردان محمد ربیعی بعد از پنج هفته ناکامی در بازی قبل‌شان برنده شدند تا با 38 امتیاز در رده پنجم جدول قرار بگیرند. بازی رفت دو تیم 2-1 به سود نساجی به پایان رسید. از ساعت 20، گل گهر در ورزشگاه شهید سردار سلیمانی سیرجان با آلومینیوم دیدار می‌‌کند تا شاهد نبرد دو استاد و شاگرد قدیمی در استقلال یعنی امیر قلعه‌نویی و سید مهدی رحمتی باشیم. سیرجانی‌ها که در پنج هفته اخیر بردی نداشته‌اند و چهار مساوی پیاپی کسب کرده‌اند، با 36 امتیاز در رده ششم قرار دارند اما اراکی‌ها که با حضور رحمتی یک برد و دو مساوی در لیگ برتر به دست آورده‌اند، با 31 امتیاز دهم هستند. بازی رفت دو تیم در اراک، با تساوی بدون گل به پایان رسید. از ساعت 21 هم صنعت نفت و فولاد در ورزشگاه تختی آبادان، دربی خوزستان را برابر هم برگزار می‌‌کنند که در آن تقابل دو سرمربی استقلالی یعنی علیرضا منصوریان و جواد نکونام دیدنی خواهد بود. زردپوشان آبادانی که در چهار هفته اخیر بردی کسب نکرده‌اند، با 36 امتیاز در رده هشتم هستند اما در مقابل، اهوازی‌ها چهار هفته است شکست نخورده‌اند و با 39 امتیاز، چهارم هستند. بازی رفت دو تیم، بدون گل خاتمه یافت.
سه‌گانه تقابل تارتار و سرخپوشان
در یکی از حساس‌ترین بازی‌های این هفته، ذوب آهن از ساعت 18:30 در ورزشگاه فولادشهر اصفهان رودرروی پرسپولیس قرار می‌‌گیرد. دیداری که پیام حیدری به همراه کمک‌هایش محمدرضا منصوری و عسگر محمدی قضاوت آن را برعهده خواهند داشت. این دیدار در شرایطی برگزار می‌‌شود که به علت رخ دادن حاشیه‌هایی حساسیت برانگیز شده است. هفته گذشته بعد از اینکه پیکان نتوانست از پرسپولیس 10 نفره امتیاز بگیرد، موجی از اتهام‌زنی‌ها به مجتبی حسینی سرمربی خودروسازان به راه افتاد که چون در گذشته دستیار یحیی گل‌محمدی بوده، برابر تیم او بازنده شده و حالا این اتهام‌زنی‌ها به سمت تارتار بازیکن سابق پرسپولیس روانه شده است؛ مربی‌ای که تیمش در بازی رفت لیگ 2-0 و در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی 3-0 مقابل پرسپولیس بازنده شد. اما نکته‌ای که درباره ذوب آهن وجود دارد، این است که این تیم در این فصل هم نتایج با ثباتی نگرفته و حالا هم دو باخت پیاپی داشته و با 31 امتیاز در رده یازدهم جدول است. در مقابل، سرخپوشان پایتخت هم که در چهار هفته اخیر باختی نداشته‌اند، با بردی که 2-0 مقابل پیکان به دست آوردند، 53 امتیازی شده‌اند و با حضور در رده دوم جدول، به چهار امتیازی استقلال صدرنشین رسیده‌اند. در این شرایط، باید دید تارتار می‌‌تواند مانع قرمزها شود یا این شاگردان یحیی هستند که در برد مقابل این تیم هت‌تریک می‌‌کنند. امید عالیشاه که در بازی قبل پرسپولیس برابر پیکان اخراج شد، از حضور در این مسابقه محروم است ولی مهدی ترابی که در بازی قبل محروم بود، به ترکیب سرخ‌ها برمی‌‌گردد و احتمالاً وحید امیری هم می‌‌تواند پرسپولیس را همراهی کند. ذوب آهن و پرسپولیس تاکنون 68 بار با هم در رقابت‌های مختلف دیدار کرده‌اند که سبزپوشان اصفهانی 14 بار و سرخپوشان پایتخت 32 بار به پیروزی رسیده‌اند و 22 بازی دو تیم نیز مساوی شده است. پرسپولیس و ذوب آهن 41 بار در لیگ برتر مقابل هم قرار گرفته‌اند که پرسپولیس 16 و ذوب‌آهن 12 بار موفق به کسب پیروزی شده‌اند و 13 بازی نیز مساوی شده است.
استقلال - شهرخودرو؛ بازی اول و آخر


یکی از دیدارهای جذاب این هفته را نیز استقلال و شهرخودرو از ساعت 20:40 در ورزشگاه آزادی برابر هم برگزار می‌‌کنند. دیداری که حسن اکرمی به همراه کمک‌هایش سعید قاسمی و علی احمدی قضاوت آن را برعهده خواهند داشت. آبی‌پوشان پایتخت هفته گذشته با اینکه در اصفهان مقابل سپاهان به تساوی 1-1 رسیدند اما توانستند همچنان رکورد شکست‌ناپذیری‌شان در لیگ برتر را حفظ کنند و با 57 امتیاز در صدر قرار دارند. مدیران باشگاه استقلال هم، برای اینکه در مسابقات حساس پایان فصل، تماشاگر بیشتری به ورزشگاه بیاید، قیمت بلیت‌ها را 50 درصد کاهش داده‌اند تا شاگردان فرهاد مجیدی در حضور بیشتر هواداران خود برای شکست قعرنشین لیگ تلاش کنند. نکته‌ای که درخصوص این دیدار وجود دارد، این است که استقلال با 9 گل خورده، بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد اما در مقابل شهرخودرو با 36 گل خورده دارای بدترین خط دفاعی است. البته شاگردان داوود سیدعباسی در پنج هفته اخیر باختی نداشته‌اند و سه مساوی متوالی کسب کرده‌اند و نشان داده‌اند تیمی سختکوش هستند که راحت بازنده نمی‌شود. آنها حالا هم امیدوارند در تهران از استقلال حداقل یک امتیاز بگیرند اما مشهدی‌ها می‌‌دانند که برای این هدف هم، کار بسیار دشواری را در پیش دارند و استقلال که در بازی رفت 3-0 به برتری رسید، می‌‌خواهد در این مسابقه هم به سه امتیاز برسد تا جایگاهش را در صدرجدول مستحکم تر کند و به قهرمانی نزدیک تر شود و در این شرایط باید دید سیدعباسی برابر تیم دوران بازیگری اش چه نتیجه ای می‌‌گیرد. سید حسین حسینی دروازه‌بان استقلال با کارت زردی که در بازی قبل تیمش گرفت، چهار اخطاره شد و از حضور در این بازی محروم است و مجیدی در این بازی باید از علیرضا رضایی درون دروازه استفاده کند. ضمن اینکه رافائل سیلوا مدافع برزیلی آبی‌ها هم که در بازی با سپاهان محروم بود، می‌‌تواند در این مسابقه به میدان برود. استقلال و شهرخودرو، تاکنون 15 بار به مصاف هم در لیگ برتر رفته‌اند که حاصل آن شش برد استقلال، دو برد شهرخودرو و هفت تساوی بوده است. در این بازی‌ها، استقلال 16 گل زده و هشت گل هم دریافت کرده است.

بــــرش
لیگ برتر با آلودگی هوا هم برگزار می‌شود!

مسأله آلودگی هوا در برخی شهرها بخصوص در تهران سبب شده تا شایعاتی پیرامون احتمال تعویق مسابقات لیگ برتر مطرح شود. با این حال سازمان لیگ قصدی برای تعطیلی مسابقات ندارد.
سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در این خصوص گفت: «خوشبختانه آلودگی نیست و گرد و غبار است و خطر به رده سنی بزرگسالان نرسیده. البته سلامتی همه برای ما مهم است ولی خواهش ما این است که مسئولان مساعدت داشته باشند و در صورتی که آلودگی هوا به مرز اضطرار هم رسید، ما بازی‌ها را با هر شرایطی که هست برگزار کنیم تا تیم ملی لطمه نخورد. امکان برگزاری مسابقات را در صورت تعویق نداریم. مشکل آلودگی را در جنوب کشور هم داریم و امیدواریم که بتوانیم لیگ را بموقع تمام کنیم.»