انتقال یارانه از کالا به افراد

8 فعال اقتصادی در گفت وگو با «ایران» از جزئیات نشست با رئیس جمهور گفتند
دولت تعهدداد، اصناف قول همکاری

گروه اقتصادی - اصناف و اتحادیه‌های مختلف شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شرکت کردند و به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند به طوری که این جلسه تا بامداد یکشنبه نیز طول کشید.عمده مباحث مطرح شده در این نشست حذف ارز ترجیحی تخصیص داده شده به کالاهای اساسی و چگونگی اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله نان بود.آیت‌الله رئیسی در این باره اظهار کرد: دولت به‌دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه‌ها است به همین دلیل به‌دنبال این هستیم که مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند.در پایان این مراسم نیز از اصناف و اتحادیه‌ها خواسته شد تا با نظارت جدی بر بازار، جلوی سوداگری، کم‌فروشی، احتکار و گرانفروشی گرفته شود. برای تشریح بیشتر مباحث مطرح شده به سراغ مسئولان اصناف و اتحادیه‌های حاضر در این نشست رفتیم که در ادامه می‌خوانید:



همکاری همه جانبه دولت با اصناف و تشکل ها
«سعید ممبینی» با اشاره به دیدار مسئولان اصناف و اتحادیه‌ها با رئیس ‌جمهور، اظهار داشت: در این دیدار که با حضور وزرای صمت و کشاورزی برگزار شد، درخصوص شرایط اقتصادی و تصمیمات دولت طی هفته‌های اخیر بحث و درباره اثراتی که این تصمیمات بر وضعیت کالاها خواهد گذاشت، نکاتی بیان شد.
وی با بیان اینکه دغدغه‌ها و مشکلات در مورد تصمیمات به سمع ونظر رئیس‌ جمهور رسانده شد، خاطرنشان کرد: موضوع توجه به نقش تأمین کالاها در زنجیره تأمین مطرح شد تا صرف نظر از تصمیمات درخصوص نرخ ارز بررسی شود زیرا اگر تأمین به درستی انجام نشود در نحوه عرضه کالا و موجبات نارسایی را فراهم می‌کند که رئیس‌جمهور نیز بر آن تأکید کردند. ممبینی با اشاره به تأکید رئیس‌ جمهور مبنی بر توجه به تأمین کالاها، تصریح کرد: برخی تصمیمات ابلاغ شده بدون زمان‌بندی مناسب اجرا می‌شود یا بدون دریافت نظرات خبرگان و کارشناسان مربوطه اعلام می‌شود که این روند نیز نیاز به اصلاح دارد که رئیس‌جمهور نیز بر آن تأکید کردند. وی افزود: رئیس ‌جمهور به رؤسای مربوطه اعلام کرد تا از این ‌پس برای اقدامات مربوط به حوزه اصناف از کارشناسان مربوطه در این بخش نظر دریافت کنند و بدون همکاری با این بخش تصمیم جدیدی را ابلاغ نکنند.
وی با بیان اینکه مشکلات موجود در یک فضای دوستانه و صمیمی با رئیس‌ جمهور مطرح شد، اظهار داشت: با تجمیع نظرات کارشناسانه، اقدامات و تصمیمات اقتصادی اجرا شود تا در این مسیر آرامش برقرار باشد. به گفته ممبینی، رئیس ‌جمهور بر نحوه اطلاع‌رسانی از سوی تشکل‌ها و اتحادیه‌ها تأکید داشت تا به‌گونه‌ای مردم در جریان امور قرار بگیرند که فضای روانی منفی ایجاد نشود و از سوی دیگر مقرر شد تا همکاری همه‌جانبه‌ای با دولت شکل بگیرد تا به نتایج مثبت برای اقتصاد و جامعه دست یابیم.

رئیس جمهور از زیر و بم مشکلات دامداران آگاه بودند
مجتبی عالی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری دامداران گفت: در این جلسه  تأثیر تحریم‌ها و جنگ بین روسیه و اوکراین بر بازار نهاده‌های دامی، کمبود شدید نهاده‌های دامی در بازار و گرانی این محصول برای دامداران کشور را مطرح کردیم.وی افزود: خوشبختانه رئیس جمهور از زیر و بم کامل مشکلات دامداران آگاه بود، از طرف دیگر قرار شد کاملاً تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی برداشته شود و یارانه به حلقه آخر که مردم یا مصرف کنندگان است، برسد.رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری دامداران اظهار کرد: به همین دلیل طبیعتاً قیمت محصولات پروتئینی آزاد خواهد شد تا دامداران با افزایش تولید روبه‌رو شوند.عالی در پایان گفت: در این جلسه همچنین درخصوص کمبود شدید نهاده‌های دامی در بازار نیز به ایشان نکاتی را عرض کردیم که ایشان اطلاع کاملی از این موضوع داشت و قرار شد بزودی نهاده‌های دامی کافی در سامانه بازارگاه بارگذاری شود.

موافق حذف ارز دولتی هستیم
حبیب اسدالله‌نژاد مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور درباره نشست هم‌اندیشی جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها با رئیس جمهور گفت: دولت با اتخاذ سیاست حذف ارز 4200 تومانی درصدد است رضایت بازار مصرف و بهره‌برداران و تولیدکنندگان را به همراه داشته باشد تا شوک آنی به بازارها وارد نشود و جلوی هر گونه بی‌ثباتی در قیمت اقلام ضروری مورد استفاده خانواده‌ها گرفته شود. وی افزود: انحراف در توزیع نهاده‌های دامی در بخش دام و طیور وجود دارد و حذف ارز ترجیحی از طریق برنامه‌ریزی و به شکل کارشناسی شده می‌تواند جلوی رشد یکباره قیمت‌ها را بگیرد. اسدالله‌نژاد با بیان اینکه ما موافق حذف ارز دولتی هستیم، گفت: وقتی دولت ارز 4200 تومانی را با برنامه‌ریزی دقیق و مرحله به مرحله انجام می‌دهد، قیمت‌ها رشد افسارگسیخته‌ای نخواهند داشت، بلکه پلکانی خواهد بود و جهش قیمتی رخ نمی‌دهد.

قول رئیس‌جمهور برای رفع دغدغه‌های نانواها
اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نان سنگک در این خصوص گفت: خوشبختانه جلسه خیلی خوبی را با رئیس‌جمهور داشتیم به طوری که در این جلسه تمامی دغدغه‌های نانوایی‌داران گفته شد و ایشان قول پیگیری دادند. وی افزود: از طرف دیگر طبق گفته رئیس‌جمهور قرار است بزودی یارانه به مردم داده شود و به طور کلی شاهد حذف ارز 4200 تومانی در کشور باشیم و قیمت محصولات نیز آزاد‌سازی شود.

خرید تضمینی و تأمین نقدینگی تولیدکنندگان
حمیدرضا کوچک کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار نیز در این باره گفت: در این جلسه عمدتاً تولیدکنندگان دغدغه خود را درباره آزادسازی ارز 4200 تومانی مطرح کردند. وی افزود: همچنین مباحث مربوط به خرید تضمینی، نقدینگی و سرمایه در گردش، اعطای وام با بهره کم برای واحدهایی که  بهره‌وری کمی دارند و دیگر مشکلات تولیدکنندگان و اصناف مطرح شد.رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار اظهار کرد: به رئیس جمهور عرض کردیم که حمایت از تولیدکنندگان همان حمایت از مصرف کنندگان است که ایشان مطالب، دغدغه‌ها و مشکلات تولیدکنندگان و اصناف را تأیید کرده و به آنها دلگرمی دادند که بزودی این مسائل حل خواهد شد.کوچک کاشانی تصریح کرد: ایشان قول دادند به سهولت و سرعت سرمایه در گردش در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته، محصولات آنان را با هماهنگی وزارت جهاد و به صورت خرید تضمینی حمایت کنند.این مقام صنفی در پایان گفـت: درخصوص کمبود شدید نهاده‌های دامی در کشور نیز به ایشان مطالبی گفته شده که قول پیگیری و رفع این مشکل را دادند.

تعهد دولت در حذف ارز ترجیحی با کمترین چالش
احمد مقدسی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه رؤسای اتحادیه‌ها و اصناف با رئیس جمهور گفت: محور اصلی این جلسه حذف ارز 4200 تومانی و جلوگیری از افزایش رانت و فساد بود و این برای اولین بار بود که یکی از رؤسای جمهور کشورمان با همه نمایندگان تشکل‌ها و اصناف بخش‌های تولید و توزیع دیدار داشت و درباره فعالیت‌ها و مشکلات و چالش‌های موجود رایزنی و گفت‌و‌گو کرد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر تشکل‌ها و اصناف موافق حذف ارز دولتی هستند، افزود: فساد و رانت با تخصیص ارز دولتی به اندازه‌ای زیاد است که اگر ما با ارز نیمایی هم تولید داشته باشیم، می‌توانیم از نظر قیمت با کشورهای اروپایی رقابت کنیم. وقتی فاصله قیمتی ارز 4200 تومانی با بازار آزاد شکل می‌گیرد، به طور قطع فساد به وجود می‌آید. مقدسی ادامه داد: دولت قول داده است که یارانه کالاهای اساسی قطع نمی‌شود بلکه قرار است به طور مستقیم از بخش تولید به مصرف برسد. دولت در شرایط فعلی به 85 میلیون نفر یارانه می‌دهد، درحالی که باید اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه از یارانه بهره‌مند شوند. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران افزود: دولت متعهد شده است حذف ارز 4200 تومانی با کمترین تنش در بازارها انجام بگیرد و ما هم بیشترین همکاری را با دولت داشته باشیم.

ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان با حذف ارز ترجیحی
محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم (نان‌های فانتزی) تهران پیرامون نشست تشکل‌ها و اصناف با رئیس جمهور گفت: مهم‌ترین موضوع مورد بحث در این جلسه حذف ارز دولتی و رایزنی درباره اجرای بهتر این سیاست بود. ما موافق این سیاست دولت هستیم و معتقدیم باید این اقدام هر چه سریع‌تر انجام بگیرد. وی افزود: حذف ارز 4200 تومانی و ارائه مستقیم آن به مردم مسیر بهتری است زیرا باعث ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان و در نهایت بالا رفتن کیفیت کالا می‌‌شود و مردم از هر واحدی که محصول با کیفیتی داشته باشد، خرید بیشتری می‌‌کنند. این مسأله باعث می‌‌شود هم کیفیت نان بالاتر برود و هم رقابت برای عرضه بهتر محصول بیشتر شود. کرمی تصریح کرد: من در این جلسه پیشنهاد داده‌ام برای اجرای بهتر این سیاست آزادسازی برای بخش نان صنعتی و سنتی به طور همزمان انجام بگیرد زیرا اکنون قیمت نان حجیم بالا رفته اما هنوز قیمت نان سنتی تغییری نکرده است بنابراین مردم از خرید نان صنعتی استقبال زیادی نمی‌کنند. رئیس جمهور هم بررسی این موضوع را به وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد و احتمال دارد طی روزهای آینده جلسه‌ای با وزیر جهاد داشته باشیم.

همکاری اتاق اصناف با دولت در اجرای سیاست هدفمندشدن ارز ترجیحی
ابراهیم درستی عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران، با بیان اینکه این مجموعه نهایت همکاری را با دولت برای اجرای بهتر سیاست ارز ترجیحی خواهد داشت، گفت: همه هدف ما در اتاق اصناف جلوگیری از ایجاد مشکل برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه با حذف ارز 4200 تومانی است. ما همه تلاش خود را برای کمک به دهک‌های پایین و ضعیف جامعه کرده‌ایم و به دولت هم قول آن را داده‌ایم. وی اضافه کرد: اکنون پرداخت یارانه مستقیم به خانوارها در زنجان به طور آزمایشی در حال انجام است و نتایج قابل قبولی هم به همراه داشته است. باید یارانه دولتی به طور مستقیم به دست مردم برسد و دست دلالان و واسطه‌گران قطع شود. درستی با تأکید بر اینکه باید جلسات هم اندیشی با رئیس جمهور ادامه داشته باشد، گفت: دولت باید قبل از انجام تصمیم‌های مهم با نمایندگان اصناف و تشکل‌ها جلسات همفکری و مشاوره‌ای برگزار کند زیرا به عنوان نمونه اتاق اصناف تهران نقش پایلوت و مهمی دارد و به همین علت حضور نماینده‌ای از این مجموعه می‌تواند در اجرای بهتر سیاست‌ها نقش مهمی ایفا کند. عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران با بیان اینکه سیاست ارز 4200 تومانی به انحراف رفته است، گفت: ارز دولتی داده شده اما معلوم نیست در کجا مصرف شده زیرا به دست مصرف‌کننده نرسیده است.