مسلط مصمم با اراده

400 هزارتومان دهک اول تا سوم هر نفر  
300 هزارتومان دهک چهارم تا نهم هر نفر

قیمت نان ، بنزین و دار و تغییری نمی کند


حذف یارانه عبارت غلطی است بلکه یارانه از  واردکنندگان به مردم  منتقل می شود
اجازه نمی‌دهیم درباره نان و سفره مردم کوچک‌ترین اجحافی به مردم شود
هیچ تردیدی دربرخورد با فساد ، کم فروشی و احتکار نداریم
سامانه بررسی شکایت درباره قطع یارانه و دهک بندی  به صورت شبانه روزی فعال است

آیت‌الله رئیسی شامگاه دیشب در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم در ابتدای سخنان خود، یکی از نخستین مسائل پیش روی دولت در آغاز کار دولت را مسأله کرونا و مسأله حفظ جان مردم دانست و افزود: این مسأله یکی از دغدغه‌های جدی مردم بود زیرا روزانه در کشور 700 خانواده داغدار می‌‌شدند.رئیس جمهور با بیان اینکه در همین رابطه، مسأله دیگر تهیه واکسن، یا تأمین ارز اختصاصی تهیه آن بود و در ادامه، مسأله تزریق واکسن نیز مطرح بود، اضافه کرد: اما با مدیریتی که انجام شد، با دیپلماسی فعال دولت و با مشارکت جدی مردم، امروز ما در شرایطی هستیم که از شرایطی که روزانه 700 خانواده داغدار می‌‌شدند، به 7 مورد فوتی ناشی از کرونا رسیدیم که این امر هم ناشی از لطف خداوند و نیز مشارکت جدی مردم در این زمینه است.
 با حمایت مردم در حفظ جان مردم موفق شدیم
آیـــــت‌الله رئیســــی، بـــازگشــــایی دانشگاه‌ها و مــــدارس را از دیگر جلوه‌های ارزشمند مشارکت مردم دانست و با قدردانی از همراهی و همـــــکاری اســـــــاتید دانشــــگاه‌ها، دانشجویان، معلمان و مدیران، اضافه کرد: فعال شدن سفرهای نوروزی و فعال شدن فضای کسب و کار مردم همه از برکاتی است که خداوند در راستای صیانت از جان مردم و حفظ سلامت آنان عطا کرده، ضمن اینکه مسئولان باید تلاش کنند صیانت از جان مردم ارتقا پیدا کرده و روز به روز وضعیت بهتر شود.
وی با بیان اینکه علاوه بر واردات واکسن، در تولید واکسن داخلی نیز شرکت‌های داخلی ما فعال هستند، یکی از افتخارات کشور را تولید واکسن داخلی برشمرد و گفت: این امر سبب شده است که امروز کشور ما وارد صادرات واکسن شده و ایران جزو کشورهایی است که در صیانت از جان مردم و واکسیناسیون عمومی موفق ظاهر شده است.
 درباره ذخایر کالا، فروش نفت و ارز نگرانی وجود ندارد
رئیس جمهور با اشاره به اینکه این کار نیز با مشارکت مردم انجام شده است، یکی دیگر از مسائل پیش روی دولت در زمان آغاز به کار را مسأله ذخایر کشور و ذخایر کالاهای اساسی عنوان کرد و افزود: ذخایر کشور ابتدا نگران کننده بود، اما بعد از مدتی اعلام کردم که امروز نگرانی رفع شده و ما دیگر نگران ذخایر کالاهای اساسی در کشور نیستیم. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه  مسأله دیگر پیش روی ما، ذخایر ارزی و ریالی کشور بود، ادامه داد: در اولین جلسه دولت که وزرای ما هنوز رأی اعتماد نگرفته بودند، نگرانی این بود که ما حقوق مردادماه را چگونه پرداخت کنیم، اما در ادامه و در ماه‌هایی که گذشت دولت توانست حقوق و دستمزد را بدون یک روز تأخیر پرداخت کند. وی در زمینه ذخایر ارزی و ریالی نیز با اشاره به اینکه فروش نفت به دو برابر افزایش یافت و اکنون از جهت فروش نفت ما نگرانی دیگر نداریم، اظهار کرد: در زمینه افزایش تجارت خارجی حجم تجارت ما 100‌میلیارد دلار است و این کاملاً متفاوت با قبل است.
کنترل کسری بودجه، آغاز سیر نزولی تورم
رئیس جمهور، مسأله دیگر آغاز به کار دولت را کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی برشمرد و گفت: در این زمینه نیز تلاش شد بدون استقراض از بانک مرکزی یا خلق پول و صرفاً با کسب درآمدهایی که دولت می‌‌توانست داشته باشد این کسری جبران شود.
وی ادامه داد: ما سال 1400 را با وجود اینکه همه می‌‌گفتند با کسری بودجه می‌‌خواهید چه کنید، به این ترتیب مدیریت کردیم، یا اینکه برخی می‌‌گفتند تورمی که امروز 40 درصد است، همین طور پیش می‌‌رود و 60 درصد می‌‌شود، اما آخر سال 1400 دیدیم که تورم در یک سیر نزولی به 36 درصد رسید.
روش کنونی تخصیص ارز فساد زاست
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به موضوع مدیریت ارز ترجیحی و یارانه‌ کالاهای اساسی ورود کرد.
آیت‌الله رئیسی، یکی از مسائل پیش روی کشور را مسأله ارز ترجیحی برشمرد و افزود: همواره اقتصاددانان و صاحبنظران نسبت به این مسأله به ما هشدار می‌‌دادند که این یکی از مسائل جدی کشور است که باید نسبت به آن چاره‌جویی کرد.
وی با اشاره به آغاز مبحث تخصیص ارز ترجیحی 4200 تومانی در سال 97 و اختصاص اشتباه آن به کلیه کالاها در ابتدای طرح، اظهار داشت: دولت در ابتدا ارز دولتی را برای همه‌ کالاها اختصاص می‌داد که پس از گذشت زمان متوجه شد باید آن را محدود به کالاهای اساسی کند؛ اما اگر همان زمان این میزان تخصیص ارز تدبیر می‌شد، هزینه‌هایی که تاکنون به مردم وارد شده‌ است، مدیریت می‌شد.
وی نتایج تخصیص ارز دولتی در دولت سابق را تضعیف تولید با افزایش واردات‌ در کالاهای غیراساسی، کاهش بهره‌وری و ایجاد زمینه‌های گسترده رانت و فساد برشمرد و خاطرنشان کرد: ما در زمان مسئولیت خود در قوه‌ قضائیه با پرونده‌های بسیاری از فساد در این زمینه برخوردیم.
 بسیاری ارز دولتی گرفته و کالا وارد نکرده بودند؛ برخی ارز را در بازار آزاد فروختند و مشکلات جدی برای کشور در اثر عدم تدبیر این موضوع ایجاد شده بود.
با تدبیر، از تصمیم سخت فرار نمی‌کنیم
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه اجماع اقتصاددان‌ها و کارشناسان بر اصلاح وضع موجود است، تصریح کرد: یکی از مسائلی که از همان ابتدا پیش روی دولت سیزدهم قرار گرفت، اصلاح مسأله ارز ترجیحی بود.
در قانون بودجه 1400 هشت میلیارد دلار تخصیص داده بودند اما آغاز دولت سیزدهم همزمان با پایان این حجم از ارز در انتهای عمر دولت دوازدهم و ماه‌های ابتدایی سال بود؛ ما این مسأله را با لایحه دو فوریتی به مجلس اعلام کردیم و درخواست ما این بود که باید مجلس و دولت در این زمینه تصمیم بگیرند.
رئیس جمهور با بیان اینکه آماده‌سازی زیرساخت‌ها، اجماع‌سازی و اقناع افکار عمومی سه مرحله پیشینی روند آغاز اصلاحات اقتصادی است، در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر اینکه چرا دولت در سال اول خود این اقدام را عملی می‌کند، گفت: اولاً ما شتابزده عمل نکرده و نمی‌کنیم؛ از ابتدای دولت درباره این موضوع نشست‌های مختلف با نخبگان و نمایندگان مجلس مطرح شده است و ابعاد این موضوع کاملاً مورد بحث قرار گرفته است؛ اگرچه این موضوع یکی از بحث‌ برانگیزترین مسائل میان صاحبنظران بود اما ما شأن خود را در خدمت به مردم و حل مشکلات آنها می‌دانیم.
وی افزود: می‌گویند اصلاحات اقتصادی کار سختی است؛ حتماً همین است اما ما اصلاح اقتصادی را یک ضرورت برای کشور می‌دانیم. رئیس جمهور ادامه داد: نباید از تصمیم سخت فرار کرد و وحشت زده شد بلکه می‌بایست با تدبیر ابعاد مختلف آن را در نظر گرفت و تصمیم گرفت.
شیوه باز توزیع چگونه خواهد بود؟
آیت‌الله رئیسی درباره نحوه اصلاح نظام اقتصادی و حذف ارز ترجیحی نیز با بیان اینکه تاکنون این منابع به واردکننده پرداخت می‌‌شد، اظهار کرد: این فرایند مشکلات جدی همچون فساد، رانت و تبعیض ایجاد کرده بود، از این رو دولت بنا دارد به جای پرداخت این یارانه‌ها یا منابع به ابتدای زنجیره، به آخر زنجیره یعنی به مصرف کننده پرداخت کند که در این صورت خود مصرف کننده می‌‌داند که چگونه این منابع را مدیریت و نسبت به سفره و معیشت خود چطورعمل کند.
وی تصریح کرد: در اینجا باید تأکید کنم که ما باید واژه یا تعبیر حذف ارز ترجیحی را اصلاح کنیم، زیرا آنچه در حال وقوع است، مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است، نه حذف یارانه‌ها. رئیس جمهور تأکید کرد: بنابراین حذفی در کار نیست، بلکه این منابع و یارانه‌ها از ابتدای زنجیره به آخر زنجیره و به دست مصرف کننده می‌‌رسد.
 400 هزار تومان سه دهک؛ 300 هزار تومان الباقی
آیت‌الله رئیسی درباره میزان این منابع پرداختی و دریافت کنندگان آن نیز گفت: سازمان برنامه و بودجه به صورت کارشناسی این مسائل را بررسی کرده، مصرف سرانه افراد در زمینه کالاهای اساسی را محاسبه کرده است و مطابق این بررسی‌ها سازمان برنامه پیشنهاد داد که برای سه دهک اول جامعه، 400 هزار تومان برای هر نفر اختصاص یابد، یعنی خانواده 5 نفره حدود 2 میلیون تومان در ماه دریافت می‌‌کنند؛ همچنین دهک‌های چهارم به بعد 300 هزار تومان به ازای هر نفر دریافت خواهند کرد.
نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود
رئیس جمهور درباره یارانه نان و دارو نیز تصریح کرد: همه مردم بدون استثنا از یارانه نان و دارو برخوردارهستند و اینکه در جامعه نسبت به یارانه نان و دارو و قیمت بنزین مطرح شد، صحیح نیست و به هیچ عنوان قیمت نان و دارو و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه نان سنتی به دست همه مردم می‌‌رسد، درباره یارانه دارو نیز گفت: در زمینه دارو نیز زیرساخت‌های آن درحال تهیه است که حتماً از طریق بیمه‌ها با همین قیمت فعلی دارو به دست مردم می‌‌رسد، اما این پرداخت یارانه از طریق بیمه‌ها خواهد بود، نه مانند امروز که به واردکننده پرداخت می‌‌شود.
وی با بیان اینکه بیمه‌ها نیز دارو را به دست مردم با قیمتی که الان وجود دارد می‌‌رسانند، ادامه داد: در زمینه نان سنتی هم یارانه آن پرداخت می‌‌شود و نسبت به قضیه بنزین هم هیچ افزایش قیمتی نخواهد بود.
رئیسی اضافه کرد: نکته مهم آن است که این حمایت نقدی یک کمک معیشتی یک یا دو ماهه خواهد بود تا زیرساخت‌های فنی برای ارائه کالابرگ الکترونیک کاملاً آماده شود و هر وقت کالابرگ الکترونیک کاملاً آماده شود، تغییر احتمالی میزان کمک معیشتی نیز کاملاً با مردم در میان گذاشته خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه یارانه یا مبالغ کمک معیشتی به دهک‌های اول تا سوم 400 هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم، 300 هزار تومان برای هر نفر خواهد بود، ادامه داد: در ارتباط با نان و دارو نیز همه مردم بدون استثنا از نان و دارو به قیمت یارانه‌ای بهره‌مند خواهند شد.
وی تأکید کرد: این فرایند هم مطابق قانون است و هم دولت تلاش دارد با این فرایند، گرانی‌های احتمالی را مدیریت کند.
 قانون چه می‌گوید؟
رئیس جمهور درباره نحوه عمل به قانون، تصریح کرد: امروز همه درباره اینکه باید مسأله ارز ترجیحی حل شود متفق اند اما در زمان و روش‌ها ممکن است اختلافاتی باشد که طبیعی است. اما باید در این موارد اتفاق نظر ایجاد کرد. قانون مجلس می‌گوید برای دولت ارز ترجیحی قرار داده نشده و باید ارز نیمایی یا آزاد استفاده شود و این در قانون و مجلس پیش‌بینی شده است. پس کسی که ارز 4200 تومانی استفاده می‌کرد اکنون باید از  ارز 23 هزار تومان استفاده کند و واردات خود را انجام دهد. جبران حذف ارز 4200 برای مردم هم پیش‌بینی شده است که توضیح خواهم داد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه برای ما مهم است که مردم در جریان موضوع قرار بگیرند، گفت: اقدام ما مبتنی بر قانون است و شرایط منطقه‌ای و جهانی هم درآن تأثیرگذار است. اما مهم آن است که اقدام ما فعالانه باشد نه واکنشی. کار از جایگاه تخصصی برخوردار است و اقتصاددانان نسبت به این مسأله نظر دارند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت از نظرات کارشناسی غافل نبوده است و نشست‌های مختلف با آنها و بخش‌های مختلف داشته اعلام کرد: نمایندگان محترم در کمیسیون‌ها بحث کرده‌اند و نتیجه آن درقانون 1401 تدوین شده است. این از بحث برانگیزترین مباحث بوده که به آن پرداخته شده است و دولت باید قانون را اجرا کند و همچنین ما به گونه‌ای باید انجام دهیم که به مردم فشاری وارد نشود. دغدغه دولت و مجلس این مسأله است.
 زمان برداشت اعتبار اعلام می‌شود
آیت‌الله رئیسی زمان واریز کمک‌های معیشتی را پیش از افزایش قیمت‌ها برشمرد و درباره زمان برداشت آن تصریح کرد: اعتبار این یارانه‌ها در حساب‌های مردم اضافه خواهد شد اما زمان برداشت این اعتبار و قیمت کالاهای جدید متعاقباً طی مراحلی اعلام خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به آن دسته افرادی که درباره عدم دریافت یارانه یا تعیین سطح دهک اعتراض دارند، گفت: سامانه‌های تدارک دیده شده آماده ثبت انواع اعتراضات و رسیدگی به آنها خواهد بود و وزارت رفاه شبانه‌روزی طی دو ماه آینده به همه این موارد رسیدگی خواهد کرد.
رئیس جمهور افزود: حتی اگر در مدت دو ماه آینده به هر دلیلی مشکلی پیش بیاید، مسئولین و خود بنده آن را با مردم در جریان خواهیم گذاشت و به آنها اعلام خواهیم کرد.
 قیمت جدید کالاها اعلام می‌شود
رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد: قیمت کالاها این گونه نیست که بعد از حذف ارز ترجیحی هر کسی و در جایی و با هر قیمتی کالایی را عرضه کند بلکه سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت‌ها را اعلام می‌کند و بخش‌های نظارتی باید وظایف خود را انجام دهند. اگر ما مشارکت مردم را داشته باشیم همچون مسأله واکسیناسیون موفق خواهیم شد.
 دولت مسئولیت می‌پذیرد
آیت‌الله رئیسی همچنین در پاسخ به انتقاداتی که دولت را از انجام اصلاحات اقتصادی در سال ابتدایی دولت برحذر می‌دارند، اعلام کرد: برخی می‌گویند در سال اول این کار را نکنید اما ما باید مشکل را حل کنیم. عزیزانی که پیشنهاد می‌کنند این کار را نکنیم، پیشنهاد بدهند چه کار باید کرد. ما نباید برای اسم و رسم و اینکه کسی حرفی به ما نزند بگوییم مردم همین وضعیت را تحمل کنند. نه؛ مردم مشکل دارند مردم می‌بینند تبعیض و فساد را و مردم می‌بینند یارانه‌ها هدر می‌رود. در اینجا دولت مسئولیت دارد و باید مسئولیت بپذیرد.
هم جان مردم، هم نان مردم
رئیس جمهور با اشاره به دوران ریاست خود در جایگاه مطالبه‌گری در قوه قضائیه و آگاه بودن به وضعیت جایگاه پاسخگوی خود در دوران ریاست جمهوری گفت: من می‌دانستم که با چه مشکلاتی مواجه خواهیم بود. مردم و نخبگان مقالاتی که در روزهای پایانی دولت دوازدهم در رسانه‌ها و روزنامه منتشر می‌شد بخوانند که می‌گفتند دولت بدهکار است و مشکلات فراوان خواهد داشت. ما با علم و آگاهی تصمیم گرفتیم که وارد شویم تا این وضعیت را اصلاح کنیم. ما آبروی خود را گذاشته‌ایم تا رانتخواران و مفسدین مردم را چپاول نکنند. عده‌ای از جان و مال خود برای این کشور گذشته‌اند و ما تصمیم گرفته‌ایم که اگر نیاز باشد، از آبروی خود بگذریم.
دکتر رئیسی ضمن تشکر از منتقدان گفت: من به یکی از منتقدان گفتم از انتقادات شما استقبال می‌کنم اما وضعیت را ترسیم کرده‌ام و گفته‌ام که ما باید قانون1401 مجلس را اجرایی کنیم. ما نمی‌توانیم آن را مشمول مرور زمان کنیم. چرا که نخبگان و مردم انتظار دارند که مسائل اقتصادی را اصلاح کنیم.
 آماده رشد 8 درصدی
رئیس جمهور با بیان اینکه ما با برنامه وارد شده‌ایم که مسائل را اصلاح کنیم، ادامه داد: اصلاح ارز ترجیحی اول کار است. ما رشد اقتصادی 8 درصد و افزایش بهره‌وری و تولید را پیش‌بینی کرده‌ایم. ما می‌خواهیم به اینها جامه عمل بپوشانیم. این مسائل باید تبیین شود و رسانه‌ها به نحو اقناعی مسائل را تبیین کنند. اشکالی ندارد عده‌ای نقد کنند اما انتظار این است که مردم و رسانه‌ها همکاری کنند تا با موفقیت از این مرحله عبور کنیم.
 یارانه نان جدا پرداخت می‎شود
آیت‌الله رئیسی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در مبالغ تعیین شده کمک معیشتی، یارانه نان دیده نشده و این یارانه به صورت جدا و طی فرایند دیگری به مردم داده می‌‌شود، گفت: کارشناسان و دستگاه‌های مسئول درحال بررسی فرایند مربوط به مسأله نان هستند تا سریعاً بتوانند زیرساخت‌های این بخش را نیز آماده کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه نان با قیمت فعلی به دست مردم می‌‌رسد و افزایش قیمت نیز به نحوی به فروشنده پرداخت می‌‌شود، اظهار کرد: فروشنده نان مبلغی را دریافت می‌‌کند و مبلغ دیگر نیز که از محل هدفمندسازی یارانه‌ها محاسبه خواهد شد را هم دریافت می‌‌کند که این مبلغ به هزینه‌ای که از سوی مردم پرداخت می‌‌شود، اضافه می‌‌شود.
 جهش در بیمه ایرانیان
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه یکی از آرزوهای دولت‌ها و مردم در کشور اجرای بیمه همگانی بوده است، اعلام کرد: امروز در مسیر تحقق این آرزو، با 5 میلیون ایرانی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، در این زمینه یک جهش در ایران انجام شد که برخی از آن به انقلاب تعبیر می‌‌کنند، اما من آن را یک جهش جدی در بیمه سلامت می‌‌دانم.
وی با بیان اینکه ما درحال حرکت به سمتی هستیم که هیچ ایرانی بدون بیمه نباشد و همه تحت پوشش بیمه باشند، اضافه کرد: در این صورت حتی کسی که در تخت بیمارستانی است هم بیمه خواهد شد. آیت‌الله رئیسی درباره بیمه داروها نیز با بیان اینکه مردم یارانه دارو را نیز به سهولت از بیمه‌ها دریافت خواهند کرد، اظهار کرد: برخی از مردم در زمینه تأمین و تهیه داروهای کمیاب مشکل داشتند که بودجه این امر نیز تأمین شده و وزارت بهداشت اعلام کرده این کار انجام شده است.
وی با بیان اینکه منابع داروهایی که به سهولت تهیه نمی‌شد یا گران بود، از طرف دولت تأمین شده، این امر را یکی از آرزوهای دولت و مردم دانست که در این دوره انجام شده و افزود: امیدواریم با کاری که دولت دنبال می‌‌کند و آنچه از کمک معیشتی به مردم داده می‌‌شود، مردم در این گرانی‌ها در معیشت خود احساس سختی نکنند.
 اصلاح ساختاری علیه فساد
رئیس جمهور گفت: مهم برای ما این است که مردم احساس سختی نکنند که در این زمینه انتظار داریم همه اصناف، تعاونی‌ها و بازارها مشارکت کرده و خودشان کمک یا کنترل کنند که گرانی اتفاق نیفتد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت، اصلاح ساختارها است تا فساد و رانت نباشد، گفت: در زمان حضور در قوه قضائیه با مفسدان برخورد می‌‌کردیم و در دولت دنبال اصلاح ساختارها هستیم تا زمینه بروز فساد را از بین ببریم.
وی با اشاره به اینکه دولت با اصلاح ساختارها می‌‌تواند ریشه فساد را بکند، تصریح کرد: درعین حال بدون هیچ تردیدی با فساد و کم‌فروشی و احتکار برخورد شده و اجازه نمی‌دهیم اجحافی به مردم شود. همه اقدامات برای این است که دولت با تصمیم جدی در این رابطه وارد میدان شده و مانند حوزه سلامت و حفظ جان مردم، در حوزه معیشت و نان مردم نیز وارد میدان خواهد شد و اجازه نمی‌دهد فشاری به مردم وارد شود.
رئیس جمهور از همه دستگاه‌ها و دلسوزان خواست وارد صحنه شوند و گفت: ما در دولت بنا داریم به آنچه وعده دادیم، عمل کنیم و به هیچ عنوان دولتی با خلف وعده نباشیم، بلکه دولتی صادق‌الوعد برای مردم باشیم.