باز شدن پای کارتخوان‌های هوشمند به نانوایی‌های تهران

طبق اعلام استانداری تهران مرحله اول هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استان تهران اجرا شد و از روز گذشته نصب ۶۸۰۰ دستگاه کارتخوان در نانوایی‌های استان آغاز گردید. بر اساس این طرح قرار است در همه 9 هزار واحد نانوایی استان تهران دستگاه‌های کارتخوان هوشمند نصب شود، اما فعلاً 6800 دستگاه آماده نصب وجود دارد.
با اجرای هوشمندسازی یارانه آرد و نان، نانوایی‌ها به ازای تعداد نان‌های فروخته شده یارانه نان دریافت می‌کنند تا مردم کماکان نان را به قیمت قبل خریداری کنند و به این واسطه جلوی سوء‌استفاده‌های فعلی گرفته می‌شود.
عدم تغییر در قیمت نان
مردم با اجرای این طرح، تعداد نان مورد نیاز خود را در دستگاه کارتخوان وارد می‌کنند که در آن قیمت نان مشخص و به نرخ سال ۱۴۰۰ فروخته می‌شود.


در شیوه خرید نان با کارت‌های بانکی، هیچ تغییری در حجم و قیمت نان خریداری شده صورت نمی‌گیرد و دستگاه‌های اجرایی هم با افزایش گشت‌های بازرسی، از ایجاد هرگونه تخلف ممانعت به عمل می‌آورند.
طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان پیش از این در استان‌های قزوین، زنجان، گیلان، فارس، ایلام، گلستان، همدان، چهارمحال و بختیاری و سمنان اجرا شده بود و حالا قرار است در پایتخت هم به اجرا درآید.
جلوگیری از گرانفروشی، قاچاق آرد و تخصیص آرد بر مبنای فعالیت نانوایی‌ها از مهم‌ترین نقاط قوت این طرح عنوان شده است.
لزوم نصب بیش از یک دستگاه کارتخوان در هر نانوایی
قامتعلی عزیزی، عضو اتحادیه نانوایان شهرری که سال‌هاست در این صنف فعالیت دارد در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره اجرای هوشمندسازی یارانه آرد و نان در تهران گفت: با اجرای این طرح از مصرف بی‌رویه آرد جلوگیری شده و آرد یارانه‌ای به میزان استفاده هر نانوایی توزیع می‌شود. نانوایی‌ها تا قبل از این طرح، اقدام به جا به جایی آرد با یکدیگر می‌کردند؛ به عنوان مثال بعضی از نانواها از 8 کیسه آرد برای پخت استفاده می‌کنند اما نانوایی دیگری در مکان دیگر نیازمند 12 تا 14 کیسه آرد است. این موضوع به تعداد نانوایی‌ها در یک منطقه و تراکم جمعیت بازمی‌گردد.
عزیزی با حمایت از این اقدام دولت در اجرای هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: در مناطق شمال شهر تهران که تعداد نانوایی سنتی کمتر از مناطق جنوبی است، نانوا برای پاسخ به نیاز مشتری نیاز به تعداد بیشتر آرد دارد اما در مناطق جنوبی شهر، تراکم نانوایی‌ها بیشتر می‌شود و بالطبع تعداد مشتری هر کدام از آنها کاهش می‌یابد. حالا و با این روش به هر نانوایی به تعداد فروش نان، آرد یارانه‌ای تعلق می‌گیرد که اقدام صحیحی خواهد بود.
عضو اتحادیه نانوایان شهرری با بیان اینکه دولت برای اجرای بهتر این طرح باید دستگاه‌های کارتخوان بیشتری را در هر نانوایی برای محاسبه میزان فروش نان درنظر بگیرد، گفت: در حال حاضر از هر نانوایی یک دستگاه کارتخوان به اداره غلات متصل می‌شود، درحالی که باید یک تا دو دستگاه دیگر معرفی شوند تا در صورت قطع دستگاه، مشتری از کارتخوان دیگری استفاده کند. عزیزی تأکید کرد: باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح شکل بگیرد تا مشکلی در هنگام فروش نان میان مشتری و نانوا روی ندهد. از سوی دیگر قیمت‌های مصوب نان با توجه به هزینه‌های تمام شده برای نانوا تعیین شود تا نانوایان هم متضرر نشوند.
هدررفت 2 میلیون تن گندم و آرد در کشور
عرضه خارج از شبکه را باید یکی از جدی‌ترین مشکلات گندم و آرد یارانه‌ای بدانیم. بر اساس آمارها هر ایرانی به طور متوسط روزانه 300 گرم نان مصرف می‌کند که با توجه به جمعیت ایران سالانه به 9 و نیم میلیون تن گندم نیاز است اما اکنون بیش از 11 و نیم میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود. این فاصله مصرفی نشان می‌دهد بیش از 2 میلیون تن از گندم و آرد کشور قاچاق می‌شود و یا بعد از پخت به ضایعات نان تبدیل می‌گردد. به همین سبب هم دولت طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را در دستور کار خود قرار داده است.
یک و نیم میلیارد یورو صرفه‌جویی ارزی
پیشتر محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده بود: «بعد از اجرای طرح یارانه نان، حدود ۳۰ درصد مصرف گندم کشور از طریق نان مصرفی مردم کاهش یابد که سالانه حدود یک و نیم میلیارد یورو برآورد می‌شود.»
این رقم معادل ۴۲ هزار میلیارد تومان با احتساب یورو ۲۸ هزار تومانی صرافی بانکی صرفه‌جویی را در پی خواهد داشت. با این سازوکار یارانه نان به هدف اصابت می‌کند و جلوی قاچاق آرد دولتی از کشور گرفته می‌شود. دولت در عمل به ازای هرکیلوگرم آرد یارانه‌ای در حدود 14 هزار تومان برای نانوایی‌های غیرآزادپز و آزادپز یارانه پرداخت می‌کند که رقم بالایی محسوب می‌شود. از سوی دیگر جهش قیمت جهانی گندم در چند ماه اخیر با بروز جنگ هم مزید بر علت شده تا گندم‌های وارداتی قیمت بالاتری داشته باشند، اما با آزادسازی قیمت گندم و آرد و اصلاح مصرف نان و جلوگیری از قاچاق آرد، جلوی هزینه‌های اضافی در این بخش گرفته خواهد شد. دولت اصلاح ارز 4200 تومانی را در حوزه نان سنتی به صورت آزمایشی در استان‌های متعددی آغاز کرده تا پس از اجرای آزمایشی و رفع مشکلات احتمالی آن را به کل کشور تعمیم دهد.