« ابتکار» عوامل موثر بر بازار سرمایه را بررسی کرد سایه ریسک‌ها بر سر بورس

کیمیا نجفی
رضاپور، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ما اکنون با بازاری مواجه هستیم که از لحاظ قیمتی نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری رقیب در شرایط بسیار ارزنده‌ای قرار دارد اما متاسفانه سایه ریسک‌های سیستماتیک و عمومی ابعاد مختلف جذابیت این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
شاخص کل بورس روز چهارشنبه با ۶۲۳۳ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد نزول کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱۱۶۲ واحد کاهش در رقم ۴۲۲ هزار و ۲۹۵ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۴۰۸ معامله انجام دادند که ۴۱ هزار و ۲۹۱ میلیارد ریال ارزش داشت. شاخص کل فرابورس هم روز گذشته با ۱۶۲ واحد کاهش در رقم ۲۰ هزار و ۶۷۱ واحد ایستاد.
شاخص بورس سال 1401 را با روند صعودی شروع کرد و در فصل بهار رشد حدود ۱۲ درصدی داشت. البته شرایط بازار در این مدت با نوساناتی همراه بوده و بسیاری از روزها ریزش و اصلاح را تجربه کرده است. با این حال برخی از کارشناسان عقیده دارند که تابلوی معاملات در فصل تابستان سبزپوش می‌شود، این در حالی است که برخی‌ها معتقدند چگونگی شرایط بازار سرمایه به اتفاقات داخلی و بین‌المللی بستگی دارد و نمی‌توان با قطعیت از پیشروی شاخص بورس در کانال‌های بالاتر صخبت‌ کرد.


بررسی عوامل موثر بر روند بازار سرمایه
احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه شرایط بازار را وابسته به برخی مسائل دانست و با اشاره به عوامل موثر بر روند بازار در ماه‌های آتی به «ابتکار» گفت: اکنون در بازار سرمایه یک سری ریسک‌های سیستماتیک وجود دارد که سهامداران را از حضور پرقدرت در بازار سرمایه دلسرد و مضطرب می‌کند و تاثیر آن را در معاملات روزانه بازار سرمایه شاهد هستیم.
وی ادامه داد: از لحاظ بنیادی نرخ دلار، کاهش قیمت‌های جهانی، وضعیت پرونده هسته‌ای و نرخ تورم که اکنون در اقتصاد وجود دارد بر بازار سرمایه اثر برگزار خواهد بود.
وی با اشاره به اثر نرخ دلار بر روند بازار سرمایه گفت: چشم‌انداز افزایش قیمت دلار می‌تواند کاهش قیمت‌های جهانی را به راحتی جبران کند و اثر مثبتی در سود شرکت‌ها داشته باشد. لذا این دلیل احتمال افزایش نرخ دلار بازار سرمایه را در وضعیت جذابی قرار داده است اما این یک طرف ماجرا بوده و در طرف دیگر ماجرا، با تصمیمات سیاسی و اقتصادی روبه‌رو هستیم که ممکن است با تغییرات آنها سود شرکت‌ها با مشکل مواجه شود.
وی افزود: مسئله تعرفه‌ها، مالیات‌ها و تغییر شیوه‌‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری از جمله مسائلی است که می‌تواند مسیر بازار بورس را تغییر دهد و به بدبینی‌ها درخصوص بورس دامن بزند، پس هرگونه تغییر در خصوص این مسائل بر بازار تاثیرگذار خواهد بود.
رضاپور ادامه داد: یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند سهامداران بازار سرمایه را نسبت به انجام معاملات مردد کند همین تغییرات به یکباره در تصمیمات و شیوه‌نامه‌ها است.
سایه ریسک‌ها سیاسی بر سر بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه به ریسک‌های سیاسی اشاره کرد و گفت: در کنار مسائل اقتصادی جریان سیاسی کشور نیز در شرایط خاصی قرار دارد. اکنون پرونده هسته‌ای ایران در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد و همین مسئله احتمال گشایش‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باعث محدود شدن تعاملات شرکت‌ها با شرکای بین‌المللی‌شان می‌شود. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها به دلیل مسئله برجام در بازارهای بین‌المللی با مشکل مواجه شده‌اند و این مسئله یکی از ریسک‌هایی است که بازار سرمایه را تهدید می‌کند.
وی افزود: یکی دیگر از مسائلی که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد نارضایتی‌های اجتماعی در خصوص گرانی‌های اخیر است. چراکه نگرانی‌های اجتماعی ریسک‌های سیستماتیک را افزایش می‌دهد بنابراین سرمایه‌گذاران را از سمت بازار سرمایه دور کرده و به سمت بازار ارز و طلا سوق می‌دهد.
رضاپور تاکید کرد: بازار سرمایه در هفته‌های اخیر با ریسک‌های گفته شده روبه‌رو بوده و به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده سایه این ریسک‌ها بر سر بازار سرمایه باقی بماند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: زاویه منفی مسائل داخلی و بین‌المللی را بررسی کردیم اما باید توجه داشته باشیم که اگر تمام این مسائل از زاویه مثبت اتفاق بیفتد به واسطه ارزندگی که در بازار سرمایه وجود دارد این بخش از اقتصاد شاهد رشد چشمگیری خواهد بود.
رضاپور در پایان یادآور شد: ما اکنون با بازاری مواجه هستیم که از لحاظ قیمتی نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری رقیب در شرایط بسیار ارزنده‌ای قرار دارد اما متاسفانه سایه ریسک‌های سیستماتیک و عمومی ابعاد مختلف جذابیت این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران برای حضور پرقدرت در این بازار مردد شوند.