آماده باش براي مقابله با سيل احتمالي در جنوب کشور

با توجه به پيش بيني سازمان هواشناسي درباره بارش‌هاي سه روز آخر اين هفته و احتمال جاري شدن سيل همه دستگاه‌ها بسيج شده‌اند بنابر پيش بيني سازمان هواشناسي، بخش وسيعي از کشور و از جمله استان هاي يزد، سيستان‌ و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، نيمه جنوبي فارس،کرمان، خراسان رضوي و اصفهان تا پايان هفته جاري تحت تاثير سامانه بارشي جديدي قرار مي گيرد که پيامد آن بارش هاي سنگين و جاري شدن سيل در جنوب کشور استان خواهد بود.  با توجه به پيش بيني سازمان هواشناسي سه روز آخر اين هفته ميزبان بارشها و به تبع آن جاري شدن سيل نيز دور از انتظار نيست؛ هر چند اين بار مردم و مسوولان از آمادگي بيشتري براي اقدامات پيشگيرانه برخوردار هستند اما وضعيت برخي از شهرهاي کشور به گونه اي است که واهمه بروز خسارت بر اماکن و زيرساختها همچنان وجود دارد. سازمان هواشناسي نسبت به تشديد رگبارهاي موسمي در سيستان‌ و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، نيمه جنوبي فارس و کرمان از بعد از ظهر ديروزتا عصر پنجشنبه جاري هشدار سطح قرمز صادر کرد. در هشدار سطح قرمز به آماده باش همه دستگاه‌هاي اجرايي از جمله فرمانداري، شهرداري، راهداري، وزارت نيرو و وزارت جهادکشاورزي براي مقابله با خسارت احتمالي، تخليه هموطنان از نواحي حادثه‌خيز مانند بستر رودخانه‌ها و مسيل‌ها، پاکسازي کانال‌ها و آبراهه‌ها و بازگشايي دهانه پل‌ها توصيه شده است. بر اساس اطلاعيه سازمان هواشناسي تمرکز بارش‌هاي رگباري فردا در جنوب کرمان، هرمزگان و سيستان‌ و بلوچستان است. اين روند تا روز پنجشنبه در همين استان‌ها ادامه دارد و روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه نيز بارش‌ها به نيمه جنوبي استان فارس خواهد رسيد. اثر مخاطره همچون، سيلاب، طغيان رودخانه ها، آبگرفتي گسترده، آبگرفتگي منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع ديد، احتمال تخريب پل ها و مسدود شدن جاده ها ، خسارات به صنعت کشاورزي، شکستن درختان و تيرهاي چراغ برق وجود دارد.
 
تداوم بارشهاي سيلآسا در چند روز آينده و گسترش آن به ساير استانها
کارشناس سازمان هواشناسي با اشاره به بارش‌هاي روزهاي آتي از صدور هشدار قرمز براي سيستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان خبر داد و اعلام کرد: بارش‌هاي سيل‌آسا در کشور طي چند روز آينده تداوم خواهد داشت و شاهد گسترش دامنه آن به ساير استان‌ها خواهيم بود.


فريبا گودرزي، درباره آخرين وضعيت آب و هوايي کشور اظهار کرد: امروز براي شمال آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، سواحل درياي خزر و خراسان شمالي بارش پراکنده و در خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، نيمه جنوبي کرمان و جنوب شرق فارس، رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شديد موقتي پيش‌بيني شده است. وي افزود: از دوشنبه تا روز چهارشنبه هفته جاري شدت بارش‌ها در جنوب شرق و جنوب کشور خواهد بود و احتمال سيلابي شدن مسيل‌ها، طغيان رودخانه‌ها در استان‌هايي مثل سيستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس وجود دارد. کارشناس سازمان هواشناسي گفت:براي روزهاي پنجشنبه و جمعه اين هفته علاوه بر مناطق فوق در بخش‌هايي از شرق، مرکز و جنوب غرب هم بارش‌ها را خواهيم داشت. گودرزي اضافه کرد: امروز بارش‌ها در سيستان و بلوچستان و نيز جنوب کرمان و هرمزگان در حد هشدار قرمز است که روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه استان فارس هم به اين استان‌ها اضافه مي‌شود که بارش‌ها در حد هشدار قرمز خواهد بود و هموطنانمان بايد تمهيدات لازم را در نظر داشته باشند.
 
آمادگي مسئولان براي مقابله با سيل در يزد
اطلاعيه‌هاي چند روز گذشته مديريت بحران استانداري و اداره کل هواشناسي يزد و نيز شرکت آب منطقه‌اي استان حاکي از وقوع بارش‌هاي سنگين باران و احتمال جاري شدن سيلاب در سطح اين استان دارد اما ميزان آمادگي دستگاههاي مسئول براي مقابله با اين حادثه سوال اساسي اين روزهاي شهروندان يزدي است.
اکنون و پس از هشدارهاي هواشناسي نسبت به وقوع باران و سيل در روزهاي چهارشنبه تا جمعه هفته جاري در سطح اين استان، مسوولان به تکاپو افتادند تا قصه تلخ ارديبهشت ماه امسال تکرار نشود. اطلاعيه ها و هشدارهاي دستگاهاي متخلف يزد طي چند روز گذشته در استان يزد داغ بود؛ البته اين هشدارها روي کاغذ است، بايد ديد در ميدان عمل و زمان وقوع بارش ها و سيل تا چه ميزان اقدام مسوولان ذيربط کارساز و در پيشگيري از خسارت سيل سهيم خواهد بود. اداره کل مديريت بحران استانداري يزد در اطلاعيه هشدار آميزي به مسوولان و شهروندان آورده است: با توجه به ورود سامانه بارشي مانسون و احتمال وضعيت سيلابي در سطح کشور و استان، مورد انتظار است تدابير لازم جهت مديريت شرايط اضطراري اتخاذ گردد.
در هشدار اداره کل هواشناسي استان يزد با اعلام هشدار نارنجي آمده است: شهرهاي يزد، ابرکوه، اردکان، اشکذر، بافق، تفت، مروست، مهريز، ميبد و هرات تحت تاثير اين سامانه قرار مي گيرد و مخاطرات آن جاري شدن روان آب و آبگرفتگي معابر خواهد بود و احتمال برخورد صاعقه نيز وجود دارد. با توجه به آنکه بارش ها در استان هاي فارس و کرمان از شدت بيشتري برخوردار است احتمال انتقال روان آب و سيلابي شدن مسيل ها و بروز خسارت در شهرستان هاي هم مرز با اين استان ها(ابرکوه ، خاتم و مروست)وجود دارد.
هواشناسي يزد، پاکسازي مسيل ها و کانال هاي انتقال آب، عدم اتراق در حاشيه رودخانه ها ، عدم چراي دام در ارتفاعات و اجتناب از صعود به قله‌ها را خواستار شده است.
سيستان و بلوچستان/ احتمال بارش باران و رگبار سنگين و آماده باش کامل دستگاههاي اجرايي
ستاد مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان در پي صدور هشدار هواشناسي سطح قرمز هواشناسي در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: با توجه به تقويت سامانه بارشي از ديروز تا پنجم مرداد احتمال ريزش باران، رگبار سنگين و فوق سنگين، رعد و برق و وزش باد شديد تا خيلي شديد موقتي همراه با تگرگ وجود دارد. طبق پيش بيني هاي هواشناسي احتمال آبگرفتگي گسترده معابر، سيلابي شدن مسيل ها و طغيان رودخانه‌ها، تخريب جاده‌ها و پل‌ها، برخورد صاعقه و خسارت در اثر باد شديد و پر آب شدن سدها دور از انتظار نيست. همچنين طي اين مدت فعاليت سامانه بارشي در شهرستان هاي ايرانشهر، بمپور، چابهار، دشتياري، دلگان، راسک، زرآباد، سراوان، سرباز، سيب و سوران، فنوج ، قصرقند، کنارک، گلشن، لاشار، مهرستان، نيکشهر، ارتفاعات تفتان و خاش محسوس تر است. در همين حال مديرکل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به فعاليت سامانه بارشي مونسون تمامي دستگاه هاي مسوول در مديريت بحران در محل مستقر بوده تا در صورت برور بحران در کمترين زمان ممکن امداد رساني انجام شود.
عليرضا شهرکي اظهارداشت: از ابتداي تيرماه تاکنون بيشترين مقدار بارندگي مربوط به چاه کمال 89 ميلي‌متر، آپگاه نيکشهر 118 ميلي‌متر، ايرانشهر 44 ميلي‌متر و دهيرک 123 ميلي‌متر گزارش شده همچنين فعاليت سامانه بارشي نيز در اين هفته شديدتر خواهد شد. وي با اشاره به تشکيل نشست ستاد بحران با حضور استاندار سيستان و بلوچستان افزود: مقرر شد فرمانداران از تمامي ظرفيت ماشين آلات بخش دولتي و خصوصي براي کاهش خسارات و مديريت بهينه سيلاب استفاده کنند. مديرکل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در زمان فعاليت سامانه بارشي تمامي مسيرهاي منتهي به سواحل دريا توسط نيروي انتظامي و پليس مسدود و از ورود افراد جلوگيري خواهد شد. شهرکي افزود: با توجه به هشدارهاي دريايي و مواج شدن دريا از فعاليت تمامي صيادان بنادر جنوبي سيستان و بلوچستان تا پايان هفته جلوگيري به عمل مي‌آيد و ادارات کل شيلات و بنادر و دريانوردي استان در اين زمينه اطلاع رساني و فرمانداري ها نيز موضوع را پيگيري و رصد مي کنند. وي تصريح کرد: تيم‌هاي امدادي و خدمات رسان همچون برق، آب و  ارتباطات در مناطق آسيب‌پذير حضور يافته تا در صورت بحران و بروز خسارت در کوتاه ترين زمان ممکن به رفع مشکل اقدام کنند. مديرکل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان ادامه داد: به دستور استاندار تا پايان فعاليت سامانه بارشي مرخصي و ماموريت تمامي فرمانداران، بخشداران، دهياران، شهرداران و اعضاي ستاد پيشگيري هماهنگي و فرماندهي عمليات پاسخ به بحران استان لغو شد. شهرکي گفت: با توجه به پيش بيني فعاليت اين سامانه بارشي در کشور افغانستان و احتمال جاري شدن روان آب در رودخانه هيرمند مقرر شد تا شرکت آب منطقه‌اي استان نسبت به پاکسازي و لايروبي مسير جريان و هدايت حداکثري آب به چاه نيمه ها نيز اقدام کنند.
 
وقوع بارش هاي موسمي و احتمال سيلاب در لارستان
 همچنين اداره کل هواشناسي فارس با صدور اطلاعيه اي و اعلام سطح قرمز نسبت به بارش هاي موسمي همراه با رگبار، رعد و برق شديد وزش باد شديد و راه افتادن سيلاب در نيمه جنوبي اين استان از روز چهارشنبه پنجم لغايت پنجشنبه ششم مرداد ماه هشدار داد. بارش هاي موسمي و سيل آسا از حدود دو هفته قبل در بخش هاي وسيعي از استان فارس آغاز شده و خسارات سنگين جاني و مالي بر مردم در مناطق مختلف وارد کرده است. نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي در کشور و استان فارس، وضعيت نارنجي و قرمز و وقوع بارش هاي موسمي سيل آسا همره با تندباد شديد را براي مناطق جنوبي استان به ويژه لارستان پيش‌بيني کرده است.
 
هرمزگان در حالت آماده باش کامل قرار گرفت
مهرداد حسن‌زاده مديرکل مديريت بحران استانداري هرمزگان گفت: اين استان با توجه به شرايط جوي و دريايي پيش‌بيني شده براي روزهاي آينده، به حالت آماده باش کامل درآمد.
وي اظهار داشت: ابلاغيه در اين خصوص به فرمانداران سراسر استان ارسال شده و مرخصي‌هاي مديران هم لغو شد. اين به دليل پيش‌بيني تشديد ناپايداري‌هاي جوي در جنوب شرق کشور و هرمزگان تا پايان روز جمعه است.