گزارش سخنگوی اقتصادی دولت از رشد ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت

به گزارش خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، روز سه‌شنبه در نشست خبری خود با اشاره به تلاش دولت برای کاهش تورم اظهار داشت: مهار تورم بعد از افزایش قیمت‌ها در اردیبهشت و خرداد از اولویت‌های جدی رئیس‌جمهور بود که تا پایان سال باید در اولویت ستاد اقتصادی دولت قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه عملکرد دولت در چهار ماهه اول 1401 نشان می‌دهد تا حد خوبی در کاهش کسری بودجه موفق بوده است، گفت: در مقایسه با چهار ماهه اول سال قبل امسال تحقق 48 درصدی رشد منابع درآمدی بودجه را شاهد بودیم. همچنین هزینه‌‌های دولت در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش پیدا کرده است.
جهش وصول درآمدهای نفتی
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: با توجه به تلاش‌ها در حوزه افزایش میزان صادرات نفت و تغییرات در قیمت جهانی نفت، شاهد افزایش ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم و این مهم از موارد ذیل تبصره ۱۴ بود و این باعث شد دولت با تنخواه کمتری وضعیت مالی خود را سامان دهد.


خاندوزی در پاسخ به سؤالی درباره سامانه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و میزان مجوزهای صادرشده از طریق این سامانه تصریح کرد: ۱۷۵ هزار درخواست مجوز با اطلاعات و مدارک کامل در سامانه درگاه ملی مجوز بارگذاری و وصول شده است که از این میزان قریب به یک سوم آنها یعنی ۳۱ درصد از درخواست‌های موجه منجر به صدور مجوز شده است.
وی ادامه داد: قریب به ۷۰ درصد از درخواست‌های دیگر همچنان در مراحل بررسی قرار دارند. البته در این میان، برخی دستگاه‌ها تخلف کردند و برخی هم در اتصال به شبکه ملی درگاه‌ها دچار مشکل هستند.
جلوگیری از قاچاق آرد
سخنگوی اقتصادی دولت درباره نتایج سامانه هوشمند ‌سازی آرد و نان خاطرنشان کرد: برای اولین بار دولت توانست جلوی سوءاستفاده و قاچاق آرد را بگیرد در حال حاضر ۹۰ درصد تراکنش‌های خرید نان با سامانه هوشمندسازی آرد و نان صورت می‌گیرد. روزانه ۷۰ ملیارد تومان تراکنش را شاهد هستیم. به گفته خاندوزی، برای اولین بار این امکان فراهم شد تا دولت از وضعیت آرد کشور اطلاع کامل داشته باشد و جلوی سوءاستفاده از مجوز‌های نانوایی که به شکل صوری گرفته می‌شد و سبب قاچاق آرد بود گرفته شود.
کاهش سهم دلار از مبادلات
خاندوزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزارت اقتصاد در راستای خروج دلار از محوریت تبادلات جهانی و به ویژه درباره برنامه‌های مبادلات تجاری با روسیه چه اقداماتی انجام داده، توضیح داد: با توجه به اراده دولت در اجرای مفاد مذکور اعم از انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه و سایر ابزارهای تسهیل‌کننده، نخستین گام را به شکل جدی با روسیه برداشتیم و حاصل آن اجرائیاتی بود که بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه منعقد شد و در عمل منجر به ورود روبل به بازار متشکل ارزی کشور شد.
وی گفت: گام‌های بعدی هم چه با روسیه و چه با سایر شرکت‌های تجاری بزرگ در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و امیدواریم امسال سال خبر‌های متنوع در زمینه پیشرفت این موضوع باشد.
رشد 200 درصدی اظهارنامه‌های مالیاتی
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی فعالان اقتصادی و در عین حال درآمدهای ابرازی که با رشد ۲۰۰ درصدی در چهار ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل رو‌به‌رو بوده گفت: از همکاری ویژه و کم‌سابقه فعالان اقتصادی با دولت تشکر می‌کنیم که این موضوع موجب شد دولت از استقراض و به تبع آن فشار به مردم فاصله بگیرید.
وضعیت جاماندگان سهام عدالت
خاندوزی همچنین درباره صدور سهام عدالت جدید بیان کرد: در بند الف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ تکلیفی برای جاماندگان سهام عدالت در دو بخش بود که با توجه به اینکه دولت باید تکالیف دیگری در زمینه واگذاری سهام خود انجام می‌داد اولویت را برای گروه اول یعنی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که قریب سه میلیون نفر هستند با فوریت مصوبه‌ای آماده شده و در صف طرح در هیئت دولت قرار دارد و برای سایر جاماندگان که تحت شش دهک درآمدی هستند، تا آخر سال تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی با اشاره به لایحه تشکیل وزارت بازرگانی افزود: در دوره‌ای که در مجلس حضور داشتم با توجه به بررسی‌های کارشناسی نظر منفی نسبت به این موضوع داشتم، اما الان مکلف هستیم رأی هیئت وزیران را پیش ببریم و با توجه به اصرار طراحان این طرح که یک‌بار به شورای نگهبان رفته بود و برگشت خورده بود را پیگیری خواهیم کرد.