متوليان فرهنگي اين کاره نيستند

مجيد مجيدي:با شعار و بيانيه نمي توان اثر فاخر ساخت

مجيد مجيدي کارگردان سينما ضمن اشاره به دشواري ساخت فيلم‌هاي مذهبي، از برخورد سليقه‌اي متوليان حوزه فرهنگ و هنر به‌شدت انتقاد کرد.
مجيد مجيدي کارگردان سينما در حاشيه مراسم رونمايي از پوستر سوگواره «تصوير دهم» در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: همه آثار سينماي ما چون به انسان مي‌پردازد به نوعي ديني است. هر چيزي در حوزه انساني و اخلاقي تعريف مي‌شود به نظرم در حوزه دين است. پس فقط مستقيم به مسايل ديني نبايد پرداخت. ما مي‌بينيم که معصومين (ع) براي هدايت بشري آمده بودند، پيامبر (ص) آمدند که اخلاق و فطرت بشري را زنده کنند، بنابراين پرداختن به موضوعات اخلاقي و حتي مسايل اجتماعي که منتهي به مسايل اخلاقي و اميد مي‌شود، جلوه‌هايي از نگاه ديني است. به لحاظ شکلي ساخت فيلم ديني و مذهبي و تاريخي کار سختي است. الان هم اصلاً شرايط مهيا نيست.


او درباره حواشي فيلم «رستاخيز» ساخته احمدرضا درويش هم گفت: اساساً پرداخت مستقيم به مسايل ديني و مذهبي کار سختي است، دست و بال هم بسته است. به جهت متن و تصوير و اجرا ورود به اين حوزه‌ها سخت است از همه جهت ساخت فيلم تاريخي سخت است. براي فيلم محمد (ص) هم هفت سال از عمرمان را گذاشتيم که البته براي ما مايه افتخار بود ولي واقعيت اين است که کار سختي است.
مجيدي گفت: در اين ميان تنها بحث مالي مطرح نيست بلکه تفسيرها و قرائت‌ها هم موثر است.
اين کارگردان مطرح کرد: اصل کار در دست متوليان است، وقتي متوليان فرهنگي ما اساساً با اين مقوله به شکل شعاري برخورد مي‌کنند و بنا ندارند يک برنامه جدي داشته باشند، فقط دستور و ابلاغيه مي‌دهند. مثلاً وزير مي‌گويد امسال چند فيلم فاخر خواهيم ساخت. آن را در حد سفارش کالا مي‌دانند و به درستي تبيين نمي‌کنند. جايگاه متوليان فرهنگي ما اشتباه است کساني که در راس امور هستند اشتباهي آمده‌اند و اشتباهي گماشته شده‌اند. گرچه آدم‌هاي خوبي هستند اما اين کاره نيستند. ما هيچوقت متولي فرهنگي خوبي نداشته‌ايم، البته به غير از دوره‌هايي که آنها هم امکانش را نداشتند. پس در اين زمينه‌ها متولي بايد برنامه داشته باشد و هدفمند باشند اما آن‌ها شروع به بيانيه دادن مي‌کنند و فکر مي‌کنند پادگان است و مي‌توانند همه را عين سرباز به خط ‌کنند.
درباره «عنکبوت مقدس» بدسليقگي کرديم
مجيدي در پاسخ به اين سوال که در واکنش به کاريکاتور دانمارکي فيلم محمد (ص) را ساخت و آيا قرار است درباره «عنکبوت مقدس» هم کاري کند يا نه، اظهار کرد: جريان را اينچنين کوچک نکنيد. ما تحت آن عنوان فيلم پيامبر را نساختيم، ما نمي‌خواستيم جوابيه بدهيم. شأن موضوع اجل از اين صحبت‌هاست. ما گفتيم قرائتي که از اسلام وجود دارد قرائت غلطي است و بخش عمده آن سياسي است که يک اسلام هراسي در سال‌هاي سال در دنيا کليد زده شده و همچنان ادامه دارد. قرائت‌هاي ديگر هم داشتند که منجر به داعش شد. من به عنوان يک هنرمندي که باور و اعتقاد داشتم احساس کردم بايد کاري کنيم، بايد اثري بسازيم که بتوانيم در مقابل آن جريان فکري نگاه ديگري را بدهيم. اينکه راه بيفتيم شعار بدهيم و داد بزنيم کار درستي نيست. درباره «عنکبوت مقدس» هم بايد بگويم ما خيلي بي‌سليقگي کرديم. من فيلم را ندارم و به جهت هنري نمي‌توان قضاوت کرد اما مطمئنم اثر سخيفي است. ما در مواجهه با اين فيلم خيلي اشتباه کرديم و بيشتر مبلغ آن شديم. يعني اينقدر سطحش نازل بود که نبايد به آن مي‌پرداختيم. در اينکه بايد به فکر باشيم شکي نيست، ولي ما فقط منتظر محکوم کردن هستيم به نظرم بايد يک وزارتخانه تشکيل بدهيم به منظور محکوم کردن ديگران! وزارت ارشاد بيشتر در بخش محکوم کردن فعال است تا بخواهد اثري يا نگاهي را براي جامعه تبيين کند.