قدرت پهپادی ارتش بومی، بازدارنده و تحریم‌ناپذیر

‌به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارتش، امیر دریادار سید محمود موسوی، سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران در توضیح مراحل مختلف رزمایش گفت: در این رزمایش که مراحل عملیاتی آن از روز چهار‌شنبه آغاز شده بود، با مشارکت نیرو‌های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) و نظارت قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) پایان یافت.
سخنگوی رزمایش با اشاره به بهره‌گیری از پهپاد‌ها و تجهیزات صددرصد بومی در این رزمایش عنوان کرد: اساساً آنچه در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت، شامل پرنده‌ها، مهمات و سلاح، سامانه‌های فرماندهی و کنترل تماماً بومی بود که با استفاده از تجهیزات بومی اجرا شد. پهپاد‌هایی که در این رزمایش به اجرای عملیات پرداختند و همچنین تسلیحات و محموله‌های اپتیکی، جنگالی و... به دست متخصصان جوان و متعهد ارتش جمهوری اسلامی ایران، صنایع وزارت دفاع و با همکاری بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده‌اند و بر اساس همین درونزا بودن، قدرت پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز به قدرتی تحریم‌ناپذیر بدل گشته است.
آنچه در روز دوم رزمایش گذشت
روز دوم رزمایش، اما جلوه‌ای از پرواز پهپاد‌های رزمی، انهدامی و مراقبتی ارتش از نقاط مختلف کشور، از آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور، برای انجام مأموریت در منطقه عمومی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش و مناطق مرزی بود.


در این مرحله از رزمایش، پهپاد‌های کمان، مهاجر و ابابیل با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن بومی از جمله بمب‌های قائم، موشک‌های الماس و بمب‌های MK-۸۲ اهداف در نظر گرفته شده در منطقه عمومی رزمایش را که شامل اهدافی شبیه‌سازی شده از مراکز فرماندهی و کنترل دشمن، مخازن سوخت، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های راداری و موشکی و اماکن تجمع نفرات بود، با دقت مورد اصابت قرار دادند. پایش و رصد محیط پیرامونی در دریا و همچنین شناسایی اهداف دریایی نیز از دیگر مأموریت‌هایی بود که از سوی پهپاد‌های عمودپرواز پلیکان نیروی دریایی ارتش و از مبدأ یگان‌های شناور انجام شد.
رهگیری و انهدام اهداف متخاصم
رهگیری و انهدام پهپاد‌های مهاجم نیروی حمله‌ور با پهپاد‌های اسکرامبل نیروی پدافند هوایی ارتش با هماهنگی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور از دیگر مراحل رزمایش پنج شنبه ارتش بود. در این عملیات اهداف سطحی در منطقه عمومی رزمایش به وسیله پهپاد‌های بمب‌افکن کرار با استفاده از تیربار اخگر با موفقیت منهدم شد. پهپاد‌های ارتش با به پرواز در آمدن از نقاط خارج از منطقه عمومی رزمایش و طی مسافت قابل توجه از مبدأ تا نقاط هدف، اهداف از پیش تعیین شده را که شامل مراکز فرماندهی و کنترل، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های موشکی و مخازن سوخت شبیه‌سازی شده دشمن بودند، با موفقیت و دقت مورد اصابت قرار دادند.
دشمنان باید مقابل منطق حق سر تسلیم فرود آورند
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران، پیام رزمایش‌ها و آمادگی نیرو‌های مسلح را برای مخاطبان مختلف کاملاً رسا، روشن و صریح عنوان کرد و گفت: ملت بزرگ ایران به دلیل اینکه در این رزمایش پا در رکابی نیرو‌های مسلح خودشان را برای دفاع از کیان و ناموس ملت می‌بینند، راضی و خشنودند. دوستان ما هم وقتی که می‌بینند جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام کینه ورزی‌ها و دشمنی‌ها و خباثت‌هایی که در قبالش انجام شده با قدرت و با استقامت و سربلندی ایستاده و راه پیشرفت را به‌خصوص در عرصه دفاعی طی می‌کند هم دلگرم و هم خوشحال می‌شوند. البته عصبانیت هیچ سودی ندارد و دشمنان ما بایستی در مقابل منطق حق سر تسلیم فرود بیاورند وگرنه ناگزیرند این پیشرفت‌ها را با چشم ببینند و بر عصبانیتشان افزوده شود. تقویت یگان‌های دریایی با پهپاد‌ها
امیر دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه رزمایش مشترک پهپادی ارتش۱۴۰۱ در منطقه سوم نبوت کنارک تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروی دریایی ارتش تقریباً تا ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر دورتر از مرز‌های آبی کشور برای برقراری امنیت کشتیرانی مستقر است، وجود این نوع پهپاد‌ها با هدف افزایش شعاع عملیاتی و تسلط اطلاعاتی بسیار ضروری است.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش از شرکت انواع پهپاد‌های شناسایی تهاجمی و ترکیبی و اجرای عملیات ترکیبی و هم‌زمان چندین پهپاد در منطقه رزمایش و انهدام موفقیت‌آمیز اهداف مورد نظر در بخش دریایی رزمایش مشترک پهپادی ارتش خبر داد و گفت: امروز ما می‌توانیم به‌صورت ترکیبی در حوزه دریا عملیات انجام دهیم؛ یعنی یک دسته پروازی پهپادی را از عرشه یگان‌ها به پرواز در بیاوریم و مجموعه فرماندهی- کنترل را از یک یگان به یگان دیگری منتقل کنیم؛ یعنی صحنه را کاملاً جابه‌جا کنیم و هر کدام از این پهپاد‌ها یک وظیفه‌ای را برای اجرای یک مأموریت موفق عهده‌دار شوند. نیروی زمینی، قدرت پهپادی منطقه
امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص اجرای موفقیت آمیز رزمایش تخصصی پهپاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در گستره جغرافیای ایران اسلامی گفت: نیروی زمینی ارتش در این رزمایش بالغ بر هفت نوع پهپاد با خصوصیت‌های رزمی، شناسایی، انهدامی، مراقبتی و دست پرتاب با قابلیت دوام آوری در محیط جنگ الکترونیک استفاده کرده است.
امیر سرتیپ حیدری نقطه زنی و استفاده از بمب‌های هوشمند را از ویژگی‌های بارز در رزمایش تخصصی پهپادی ارتش توصیف کرد و اظهار داشت: در این رزمایش سامانه‌های پهپادی انهدامی و رزمی توانستند تمام اهداف پیش‌بینی شده را با استفاده از مهمات هوشمند و به صورت نقطه‌زنی مورد اصابت قرار دهند. فرمانده نیروی زمینی ارتش تأکید کرد: نیروی زمینی ارتش با بهره مندی از توانمندی‌های صنایع وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان داخلی این نیرو و با استفاده از تکنیک‌ها و فناوری‌های حوزه پهپاد به یکی از قدرت‌های پهپادی منطقه تبدیل شده است. عبور از حوزه ساخت و تولید پهپاد‌ها
امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش گفت: پهپاد‌های کمان ۱۲ و کمان ۲۲ که جزو پهپاد‌های بسیار ارزشمند ما محسوب می‌شوند و از سوی صنعت‌گران نیروی هوایی ارتش به تولید انبوه رسیده است.
امیر سرتیپ واحدی ادامه داد: ما توانستیم اهداف‌مان را در این رزمایش مورد اصابت قرار دهیم. در آینده نزدیک ان‌شاءالله خبر‌های بسیار خوبی از این پهپاد‌ها خواهید شنید. از پهپاد کمان ۱۲ که طبق آخرین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده، می‌توان در زمینه شناسایی، جنگ الکترونیک، عملیاتی و کشف اهداف استفاده کرد. فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: ما چشمداشتی به هیچ کشوری نداشتیم و نخواهیم داشت. جمهوری اسلامی ایران یکی از قطب‌های پهپادی منطقه است که باعث افتخار سربازان ولایت در نیروی هوایی ارتش است. امیر سرتیپ خلبان واحدی تأکید کرد: ما از حوزه ساخت و تولید هواپیما‌های بدون سرنشین عبور و به حوزه تولید زیر سامانه‌های عملیاتی پهپاد‌ها ورود کرده‌ایم. سرعت چشمگیر در حوزه پهپاد
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش هم با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست در حوزه پهپاد ورود پیدا کرده و با سرعت بسیار زیادی به فناوری‌های جدید دست یافته، گفت در رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش کار‌های نویی انجام داده که موجب غرور است.
امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در تشریح نقش نیروی پدافند هوایی در این رزمایش، گفت: شاهد کار‌های بسیار جدید، مبتکرانه و خلاقانه‌ای در این رزمایش از سوی همه نیرو‌های شرکت‌کننده بودیم که برخی از این اقدامات رسانه‌ای شد. وی افزود: در جنگ‌های اخیر در سطح جهان ثابت شد که موضوع پهپاد بسیار می‌تواند اثرگذار باشد، لذا ارتش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ورود پیدا کرده است. صباحی فرد با بیان اینکه سرعت پیشرفت در این حوزه در ارتش بسیار چشمگیر است و در آینده پیشرفت‌های بسیار زیادی در حوزه پهپاد خواهیم داشت، گفت: در این رزمایش کار‌های نویی مانند رهگیری هوایی با هواپیمای بدون سرنشین مسلح را که اقدامی بی نظیر است، با پهپاد انجام دادیم.