نظامیان امریکایی در اروپا به خط شدند

رئیس‌جمهور امریکا همچنان از تزریق تسلیحات به اوکراین حمایت می‌کند. در راستای اقدامات بایدن، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا نیز به ارتش این کشور که در اروپا حضور دارد، گفت که در سایه جنگ اوکراین، آمادگی کامل داشته باشند.

شبکه تلویزیونی س‌ان‌ان چندی پیش با انتشار گزارشی از استقرار نظامیان امریکایی در لهستان با هدف آموزش نیرو‌های اوکراینی برای استفاده از تسلیحات ارسال شده غربی پرده برداشت. سی‌ان‌ان اعلام کرده بود که آموزش نظامی یکی دیگر از راه‌هایی است که امریکا تلاش می‌کند بدون رویارویی مستقیم با قوای روسیه به ارتش اوکراین کمک کند، چرا که یک رویارویی مستقیم منجر به جنگی گسترده خواهد شد. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در جریان سفر اخیر به پایگاه نظامی در لهستان محل استقرار نظامیان امریکایی، هموطنانش را به آمادگی برای تقابل با اوکراین فراخواند. میلی اگرچه تأکید کرد که سخنانش نشانی از تهدیدی فزاینده نیست، اما گفت: «همه ما باید آمادگی بالای خود را حفظ کنیم. در جنگ، نمی‌دانیم که چه اتفاقی می‌افتد. شرایط ممکن است تغییر کند، باید با دقت مراقب واکنش روسیه به این مسئله بود.»‌رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در ادامه گفت: «جنگ در حال حاضر برای روسیه خیلی خوب پیش نمی‌رود؛ بنابراین لازم است که آمادگی و هوشیاری بالای خود را حفظ کنیم.»
واشنگتن یکی از طرف‌های درگیری است


در واقع میلی بذری را آبیاری می‌کند که پیش‌تر جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا با اختصاص بسته جدید کمک نظامی به اوکراین به مبلغ ۶۷۵ میلیون دلار کاشته بود. بایدن البته کاملاً از این اقدام دفاع می‌کند و به تازگی در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفته است: «واشنگتن تا زمانی که لازم باشد از کی‌یف حمایت خواهد کرد و تا زمانی که به کمک ما نیاز داشته باشند، با آن‌ها خواهیم بود.» لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هم تصریح کرده است که کمک‌های غرب به کی‌یف برای بلندمدت طراحی شده است. روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است که مقامات اوکراینی از ایالات متحده تسلیحات اضافی از جمله سامانه‌های موشکی دوربرد که واشنگتن قبلاً از ارائه آن‌ها خودداری کرده بود، درخواست کردند. جوزف کیت کلوگ، ژنرال بازنشسته و مشاور امنیت ملی مایک پنس در دولت ترامپ گفت که امریکا با توجه به حجم ارسال تسلیحات و سایر کمک‌ها به کی‌یف، یکی از طرف‌های درگیری در اوکراین است. کلوگ افزود: «ما ۷۰ تا ۷۵ درصد کمک‌های اقتصادی، بشردوستانه و نظامی را ارائه می‌دهیم، ما در حال حاضر بخشی از درگیری شده‌ایم.» اظهارات افسر اطلاعاتی روس با نام مستعار «لادان» در مورد وضعیت سلاح، لوازم الکترونیک و داروی غربی در نیرو‌های مسلح اوکراین قابل توجه است. لادان گفت: «نیرو‌های مسلح اوکراین مقدار قابل‌توجهی سلاح، لوازم الکترونیکی، دارو و مواد غذایی غربی در اختیار دارند.»‌وی تصریح کرد که نیرو‌های مسلح اوکراین کاملاً مسلح شده‌اند. باید به ویژه به سیستم موشکی جاولین و تفنگ تک‌تیرانداز امریکایی، نارنجک‌انداز کومار لهستانی و نسخه چک نارنجک‌انداز آرپی‌جی شوروی اشاره کرد.
احساس خطر از روابط نزدیک مسکو- پکن
روز یک شنبه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در یک در مصاحبه تلویزیونی گفت: «روسیه و چین هنگام اجرای توافق‌های دوجانبه، به دنبال سلطه بر تمام جهان نیستند. می‌دانیم کشور‌های دیگری هستند که این تمایل را دارند.»‌خبرگزاری رویترز در این مورد نوشت که از زمان حمله به اوکراین، ولادیمیر پوتین با شدت بیشتری به سمت چین متمایل شده است، چرا که این جنگ و تحریم‌های شدید غرب روابط روسیه با ایالات متحده و متحدان اروپایی را تخریب کرده است. در این گزارش آمده است که توسعه مشارکت بین چین به عنوان ابرقدرت در حال ظهور و روسیه، باعث نگرانی برخی‌ها در پایتخت‌های غرب شده است. چین طی سال‌های اخیر در تعدادی از رزمایش‌های جنگی مشارکت داشته است؛ این رزمایش‌های نظامی مشترک به منظور شبیه‌سازی نحوه دفاع کشور‌ها از خودشان در هنگام حمله طراحی شده است. رویترز افزود: «مسکو به کرات از پکن درباره تایوان حمایت کرده است و از آنچه که اقدامات تحریک آمیز ایالات متحده می‌داند، انتقاد کرده است. چین از محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین یا تجاوز خواندن آن اجتناب کرده است». پوتین و شی جین پینگ کمی قبل از جنگ روسیه با اوکراین شراکت بدون هرگونه محدودیت روسیه و چین را اعلام کردند البته پوتین در دیدار اخیرشان در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگ‌های در ازبکستان اعلام کرد که متوجه نگرانی‌ها و سؤالات رئیس‌جمهور چین درباره این درگیری است.
شراکت راهبردی با چین در دستور کار روسیه
در حالی که فشار‌های واشنگتن به پکن برای دور شدن از مسکو ادامه دارد، طی سفر مقام ارشد روسیه به چین دو طرف درباره تقویت همکاری‌ها به ویژه در زمینه‌های مسائل دفاعی و نظامی توافق کردند. نیکلای پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه برای پیگیری توافقات صورت گرفته در دیدار رؤسای جمهور این کشور و چین با «یانگ‌جیه‌چی» مدیر دفتر کمیسیون مرکزی روابط خارجی حزب حاکم چین دیدار کرد. وی که یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است، روز دو شنبه اعلام کرد روسیه و چین برای تعمیق همکاری در زمینه مسائل دفاعی با تمرکز بر برگزاری رزمایش مشترک توافق کردند. پاتروشف پس از پایان دیدار با یانگ جیه‌چی در سفر به چین گفت: «طرفین در مورد همکاری نظامی بیشتر با تمرکز بر رزمایش‌ها و گشت‌های مشترک و همچنین تقویت تماس‌ها بین ستاد کل (نیرو‌های مسلح) توافق کردند.»‌رئیس شورای امنیت روسیه در بیانیه‌ای درباره سفر به چین اعلام کرد: «ایجاد شراکت راهبردی با چین اولویت بدون قید و شرط سیاست خارجی روسیه است.»‌بنا بر اعلام او، این مقام ارشد امنیتی روسیه با مقام بلندپایه چین درباره موضوعات مرتبط با وضعیت شبه‌جزیره کره، تایوان و اوکراین رایزنی کردند.