کشتی آزاد به پاریس امیدوار شد

مسابقات کشتی جهانی صربستان در حالی با نایب‌قهرمانی تیم کشتی آزاد و کسب عنوان چهارمی تیم کشتی فرنگی ایران به پایان رسید که پیش از شروع این رقابت‌ها تصور بر این بود که با توجه به غیبت روس‌ها کار ایران برای رسیدن به سکوی قهرمانی مسابقات در هر دو رشته بسیار آسان‌تر از مسابقات سال قبل در نروژ باشد.
با شروع رقابت‌ها، اما مشخص شد که تنها روس‌ها نیستند که حریف ایران برای سکو محسوب می‌شوند و پیشرفت چشمگیر کشور‌های دیگر در کشتی و سرعت بالای آن‌ها در رسیدن به قدرت‌های سنتی جهان یعنی ایران، روسیه و امریکا حالا کار را به جایی رسانده که هیچ کشوری ولو با داشتن ستاره‌های نامدار در حاشیه امنیت قرار ندارد. این نکته به‌طور حتم بزرگ‌ترین درس رقابت‌های جهانی صربستان برای کشتی ایران بود تا از همین حالا خود را با قدرت بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس و البته مسابقات جهانی پیش‌رو آماده کند.

آنچه در رقابت‌های جهانی صربستان بیش از پیش نمود پیدا کرد، مسئله آنالیز درست و اهمیت دادن به قوای بدنی و تغذیه ورزشکاران بود. اکثر تیم‌های شرکت‌کننده با بهره‌گیری از آنالیزور‌های قوی و کاربلد، حریفان را به درستی و با دقت بالا مورد ارزیابی قرار داده بودند و رمز موفقیت‌شان هم در همین مسئله بود. در مسابقات صربستان شاهد بودیم که کشتی‌گیرانی با سن بالا موفقیت‌های چشمگیری را به دست آوردند که این مسئله نشان از اهمیت دادن این کشتی‌گیران و تیم‌های‌شان به مسئله تغذیه و بدنسازی درست داشت.


جدای از تمام این‌ها کسب هفت مدال در کشتی آزاد نوید روز‌های خوبی را برای این رشته دارد، به‌خصوص که کشتی آزاد ایران چهره‌های جدیدی، چون رحمان عموزاد، رضا اطری و یونس امامی را رو کرد تا ثابت شود کشتی آزاد ایران متکی به تک‌ستاره‌ها نیست و در تمام اوزان حرف برای گفتن دارد.
با درخشش این چهره‌های جوان و جویای نام حالا بیشتر از هر زمان دیگر می‌توان به آینده و به‌خصوص کسب موفقیت و رفتن روی سکوی المپیک پاریس امیدوار بود. البته نباید از یاد برد که حریفان لحظه‌ای غفلت نمی‌کنند و همانطور که با آمادگی کامل در مسابقات صربستان حاضر شده بودند از همین حالا برای مسابقات سال آینده و مهم‌تر از آن المپیک آماده می‌شوند. باید از شکست‌ها درس گرفت و از پیروزی‌ها روحیه و البته باید مسابقات صربستان را به تاریخ سپرد. هرچه بود تمام شد. مهم مسابقات پیش‌روست، اینکه کشتی ایران قرار است چگونه برای آن‌ها آماده شود. سال قبل در مسابقات جهانی نروژ، کشتی فرنگی ایران نایب‌قهرمان شد و کشتی آزاد روی سکوی سوم ایستاد و امسال نتایج دیگری رقم خورد و این یعنی اینکه اگر غفلت کنیم هرچه را که رشته بودیم پنبه خواهد شد. کشتی آزاد امیدوارمان کرد و نتیجه بچه‌های فرنگی باعث شد بیشتر هوش و حواسمان را جمع کنیم. مسابقات صربستان در غیاب روس‌ها نشان داد که بقیه حریفان تا چه اندازه می‌توانند برای ما خطرناک و سخت باشند، به‌خصوص امریکایی‌ها که معلوم بود با آنالیز قوی و با برنامه گام به مسابقات گذاشته‌اند و در نهایت هم با اختلاف ۴۸ امتیازی نسبت به ایران بر سکوی قهرمانی تکیه زدند. جدای از آن‌ها نباید از قدرت ژاپنی‌ها نیز غافل شد. همچنین نباید هندی‌ها را دست‌کم گرفت و بی‌خیال ازبک‌ها و اوکراینی‌ها بود. تمام این‌ها یعنی راه سخت پیش‌روی کشتی ایران، راه سختی که با وجود ستاره‌های جوان گذر از آن و رسیدن به موفقیت شدنی است.

شب پایانی مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان با درخشش رحمان عموزاد، کشتی‌گیر ۶۵ کیلوی کشورمان همراه بود. رحمان پس از برتری مقابل حریفان نامدار خود در این وزن در دیدار نهایی به مصاف جان دیاکومیهالیس امریکایی رفت و در یک کشتی جانانه موفق شد ۱۳ بر ۸ حریف خود را از پیش‌رو بردارد و دومین مدال طلای ایران را کسب کند. دیگر مدال‌آور شب آخر مسابقات برای ایران رضا اطری بود که در مصاف فینال مقابل هیگوچی ژاپنی نایب‌قهرمان المپیک غافلگیر شد و کشتی را واگذار کرد تا صاحب گردن‌آویز نقره شود.
به این ترتیب تیم ایران با کسب دو مدال طلا، سه نقره و دو مدال برنز به عنوان نایب‌قهرمانی رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در صربستان دست یافت. رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم و کامران قاسم‌پور در وزن ۹۲ کیلوگرم طلایی‌های ایران بودند. رضا اطری در وزن ۶۱ کیلوگرم، محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم و حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم به مدال نقره دست یافتند و یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم و امیرحسین زارع نیز در وزن ۱۲۵ کیلوگرم مدال برنز رقابت‌ها را به گردن آویختند.
در رده‌بندی تیمی، امریکا با ۱۹۸ امتیاز قهرمان شد و تیم ایران با ۱۵۰ امتیاز نایب‌قهرمانی را از آن خود کرد. تیم ژاپن هم با ۷۰ امتیاز سوم شد.