علت فوت نوجوان ارومیه‌ای گاز گرفتن توسط سگ بود

آرمان ملي: همزمان با شروع اعتراضات در برخي شهرها که اين بار از 25 شهريور ماه شروع شد، نوجوان‌هايي هم در جاهاي مختلف کشور جان خود را از دست دادند و هر بار مسئولان خودشان توضيح دادند که اين افراد بنا به چه دلايلي فوت کرده‌اند؛ از سقوط از پشت بام گرفته تا سکته قلبي و مصرف قرص و اينبار گازگرفتگي توسط سگ. مسئولان ضمن تکذيب حضور «نيما شفق دوست»؛ نوجوان 16 ساله اهل اروميه در تجمعات، گفتند: «او 3 هفته پيش به‌خاطر اينکه توسط سگ گاز گرفته شده بود، به يکي از مراکز درماني مراجعه کرد؛ سپس با خودداري از ادامه درمان در بيمارستان، در منزل تحت مداوا قرار گرفت که فوت کرد.» سرهنگ حسن شيخ‌نژاد، فرمانده انتظامي شهرستان اروميه، پاي رسانه‌هاي معاند را به ميان آورده و گفته که اين قسم رسانه‌ها «با پمپاژ اخبار دروغين در بين مردم و عمليات رواني سعي در گمراهي مردم مبني بر فوت نوجوان اروميه‌اي به نام نيما شفق دوست، در پي تجمعات اخير در اروميه را داشتند.» او ادامه داده: «با بررسي‌هاي صورت گرفته، مشخص شد که نامبرده حدود 3 هفته پيش به علت اينکه توسط سگ گاز گرفته شده، به يکي از مراکز درماني اروميه مراجعه و سپس از ادامه درمان در بيمارستان خودداري کرده و در منزل تحت مداوا قرار مي‌گيرد که متأسفانه به علت شدت عفونت محل گاز گرفتگي، در نهايت فوت مي‌کند.»خبرگزاري تسنيم گزارش داده است که سرهنگ حسن شيخ‌نژاد در اين خصوص، ضمن تاکيد بر اخبار دروغين رسانه‌هاي معاند، گفته: «منافقان و معاندان با نيات شيطاني خود هميشه به دنبال ايجاد تفرقه و تشويش اذهان عمومي هستند.»
اسراء پناهي؛ خودکشي با قرص برنج
اما اسراء پناهي هم نوجوان ديگري بود که در روزهاي اخير در اردبيل جان خود را از دست داد. او در دبيرستان شاهد اردبيل درس مي‌خواند و همزمان با اعتراضات دانش‌آموزان در مدارس متفاوتي در کشور، در مدرسه آن‌ها هم اعتراضاتي شکل گرفته بود . مرگ اسراء واکنش‌هايي به‌همراه داشت و از جمله علي دايي، چهره ورزشي شناخته شده کشورمان هم عصبانيت و ناراحتي خود را اعلام کرد و اسراء را دختر خود خواند. اما واکنش آقاي دايي بي‌پاسخ نماند و نماينده اردبيل در مجلس به آن پاسخ داد و گفت علي دايي در رفتار خود تجديد نظر کند. کاظم موسوي، در جلسه علني ديروز مجلس، در واکنش به موضع‌گيري آقاي دايي درباره کشته شدن دختر دانش‌آموزي در دبيرستان شاهد، گفت: «تاسف مي‌خورم که برخي از چهره‌هاي شاخص کشور و اسطوره‌ها به اين مسائل مي‌پردازند. امنيت کشور باعث شد که عده‌اي اسطوره شوند.» او قضيه اسراء را ناديده گرفته و کلا به انتقاد به علي دايي پرداخته و ادامه داده: «با پول محرومان ورزشگاه ساختيم تا عده‌اي ديده شوند اما امروز از اغتشاشگران حمايت مي‌کنند. حرف بنده به اين افراد اين است که احترام خود را حفظ کرده و در رفتار خود تجديد نظر کنند.» اما درباره علت فوت اسراء پناهي گفته شد که او با قرص برنج خودکشي کرده ، مشکل خانوادگي داشته است . اين‌ها را شهردار اردبيل گفته است وي اظهار داشت کسي که روز جمعه در زمان تحويل جنازه، با صدا و سيما صحبت و خودکشي اسراء را تاييد کرده، عمويش بوده و جنازه هم با نظارت خانواده تحويل داده شده. محمود صفري هم به شبکه‌هاي معاند اشاره کرده و گفته : «يک سري از شبکه‌هاي معاند شروع به شانتاژ خبري کردند.» او درمورد جزئيات اتفاق مدرسه شاهد اردبيل اظهار بي‌اطلاعي کرده و گفته: «من شهردار هستم و قضيه دبيرستان را اطلاعي ندارم.» صفري همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا در جريان اعتراضات دانش‌آموزي هم بازداشت شده است يا خير، بيان کرده: «اينها به من ارتباطي ندارد. من همان قسمتي را که مي‌دانستم توضيح دادم.»
وزير آموزش و پرورش: از گل نازک تر با دانش‌آموزان نمي‌گوييم


اما از زبان وزير آموزش و پرورش، بشنويد که گفته: «فوت دانش‌آموز اردبيلي دروغ رسانه‌هاي معاند است. چنين چيزي نداريم. اصلا چنين چيزي، مبنا ندارد.» و تاکيد کرده: «ما از گل نازک‌تر با دانش‌آموزان حرف نمي‌زنيم.» يوسف نوري در واکنش به ضرب و جرح دانش‌آموزان، ‌گفته: «ما از گل نازک‌تر با دانش‌آموزان حرف نمي‌زنيم. مورد برخورد با دانش‌آموزان را هم نديده‌ام؛ بر اساس آنچه از مسئولان مربوطه کسب اطلاع کردم، دانش‌آموز بازداشتي و دستگير شده نداريم.» او ادامه داده: «در کانون اصلاح و تربيت قبل از اين اغتشاشات، نوجواناني حضور داشتند که ترک تحصيل‌کرده بودند و به دليل بزهي که انجام داده بودند در آن مکان تحت آموزش و تربيت بودند. دانش‌آموزان اگر موردي داشته باشند در مراکز مشاوره مدرسه راهنمايي مي‌شوند لذا تعبيري که دانش‌آموزان به مراکز کانون اصلاح و تربيت منتقل مي‌شوند، تعبير مناسبي نبوده است.» همه اين‌ها در حالي است که نوري، پيش از اين از انتقال دانش‌آموزان به کانون اصلاح و تربيت خبر داده و تاکيد کرده بود که تعدادشان هم ناچيز است.