جام تمام زنانه «نوروز»

[شهروند]طی روزهای گذشته یک تورنمنت ورزشی ویژه در ایران برگزار شد؛ نخستین دوره بازی‌های بین‌المللی نوروز که ویژه بانوان بود و ورزشکاران زیادی از کشورهای مختلف در آن شرکت کردند.
 این مسابقات عصر جمعه با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور و مدیران ارشد وزارت ورزش و فدراسیون‌های مختلف افتتاح شد و در رشته‌های مختلف ورزشکاران با هم رقابت پرداختند.

فرصتی برای اتحاد کشورها
جام بین‌المللی نوروز با حضور بیش از 300 ورزشکار از 22 کشور دنیا و 200 ورزشکار ایرانی در تهران طی 4 روز جمعه،‌شنبه، یکشنبه و دوشنبه در 9 رشته ورزشی برگزار شد.
شعار این تورنمنت «ورزش، معنویت و عدالت» بود و بی شک این مسابقات فرصتی برای اتحاد بیشتر میان کشورهای مختلف ایجاد کرد. اینکه زنان ورزشکار کشورهای مختلف بتوانند در کنار یکدیگر در رشته‌هایی نظیر فوتسال، سوارکاری، جودو، شمشیربازی، وزنه‌برداری و... به رقابت بپردازند ، بی شک اتفاق مهمی است که ایرانی میزبانی‌اش را در اختیار داشت، اما بیش از رقابت و نتیجه ، اتحاد کشورها زیر سایه ورزش موضوعی است که ورزش ایران به آن افتخار خواهد کرد.

تورنمنتی مختص به زنان ورزشکار



اگرچه رشته‌های مختلف ورزشی هرساله در قالب تیم زنان به رقابت‌های بین‌المللی اعزام دارند اما اینکه یک تورنمنت در چند رشته فقط در حوزه بانوان برگزار شود،‌پیش از این سابقه نداشته است.
 کشور ایران در این اتفاق پیش قدم شد و اولین دوره مسابقات ورزشی را میزبانی کرد که در آن فقط زنان ورزشکار حضور داشتند و در 9 رشته ورزشی به رقابت پرداختند.
محسن معتمدکیا مدیرروابط عمومی وزارت ورزش در توییتی درباره برگزاری این تورنمنت در تهران نوشته است: «برگزاری آبرومند بازی‌های بین‌المللی نوروز با حضور 300 ورزشکار زن از 22 کشور جهان و 200 ورزشکار ایرانی در تهران، مشق موفقی بود برای میزبانی‌های آتی ورزش ایران. این دستاورد بزرگ زمانی اتفاق افتاد که فیک‌نیوزی مانند اینترنشنال ماه‌ها تلاش کرد تا ورزش ایران را منزوی نشان بدهد.»

 

 

 


استقبال زنان ورزشکار ایران از جام نوروز
برگزاری این دوره از مسابقات در تهران با استقبال بسیاری از زنان ورزشکار همراه شد. بانوان ورزشکار در چند سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفتند و برگزاری این تورنمنت که اختصاص به ورزش بانوان داشت هم باعث خرسندی آنها شده است.
الهام حسینی عضو تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران در این خصوص گفته است:‌«میزبانی از این مسابقات از نظر بحث فرهنگی کار بسیار خوبی است چرا که می‌خواهیم فرهنگ نوروز را یادآوری کنیم. حضور سایر کشورها نیز این امتیاز را به ما داده است که بتوانیم این فرهنگ را به درستی به آنها معرفی کنیم. از طرفی یک مسابقه ویژه بانوان هم هست که در ایران عزیز ما برگزار می شود که واقعا اتفاق زیبایی است.»
مریم بربط، عضو تیم ملی جودوی زنان هم جملات جالبی برزبان آورده است:‌«میزبانی از این رویداد بین‌المللی اتفاق شیرینی برای ورزش ایران و به ویژه بخش ورزش زنان بود‌. ابتدا که به ما اطلاع دادند قرار است چنین رویدادی را داشته باشیم واقعا برای ما باور پذیر نبود. اما وقتی همه چیز جدی شد بسیار خوشحال شدیم. به هر شکل اینجا کشور خودمان است و از نظر خوراک و اسکان بسیار راحت هستیم و مشکل خاصی نداشتیم.»
فرحناز ارباب، سرمربی تیم ملی کاراته زنان نیز اینطور صحبت کرد:‌«با توجه به اینکه هم نخستین دوره برگزاری این بازی‌هاست و هم زمان خیلی زیادی برای برنامه‌ریزی وجود نداشت این فرصت برای فدراسیون‌ها فراهم نشد که بتوانند از تیم‌های بیشتری دعوت کنند. کشورهای دیگری هم که دوست داشتند در این رویداد شرکت کنند زمان کافی برای آماده سازی نداشتند و انصراف دادند. اما در رشته کاراته هفت کشور اعلام آمادگی کردند و حالا هم به ایران آمدند و مسابقات در جریان است.»

خارجی‌ها از سفر به ایران خوشحالند
علاوه بر ورزشکاران خارجی نیز از برگزاری جام نوروز به میزبانی ایران تمجید کردند و آن را یک سکوی پرتاب مناسب برای گرفتن میزبانی‌های بعدی از سوی ورزش ایران توصیف کردند.
دارمی راگوتا، شرکت کننده ۲۵ ساله از کشور مالزی که به ایران سفر کرده بود، در این خصوص گفت: «من تا به حال در هیچ مسابقه
 بین المللی ای حضور نداشتم و مسابقات بین المللی نوروز اولین تجربه رقابت بین المللی من است. میزبانی و اجرای مسابقات ایران بسیار عالی بود و من همیشه از ایران نکات بسیار مثبت شنیده بودم و علاقمند به دیدن این کشور زیبا و چهارفصل بودم.»
برخی دیگر از ورزشکاران خارجی که به ایران سفر کرده بودند نیز حضور در این تورنمنت را خوب و  جالب توصیف کردند.