تصویب یک فوریت طرح مقابله با آمریکا 

گروه سیاسی: «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»  عنوان طرحی بود که روز گذشته به صحن علنی مجلس آمد. طرحی که مدتیست در دستور کار نمایندگان است و بالاخره دیروز نمایندگان مجلس با یک فوریت آن موافقت کردند.
در جریان بررسی یک فوریت این طرح، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان یکی از طراحان، حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان مخالف و اکبر رنجبرزاده به عنوان موافق به ایراد سخن پرداختند.
در نهایت یک فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه با ۲۱۱ رأی موافق، ۶  رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.
بعد از رأی گیری نیز لاریجانی با اشاره به رأی بالای نمایندگان به این طرح گفت که دستگاه چند نفر خراب بوده وگرنه رأی بیشتر از این بود. رأیی که نشان دهنده عزم ملت ما در مبارزه با آمریکا است.


رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: رای بالا به فوریت این طرح نشان دهنده عزم ملت در مبارزه با آمریکا است؛ به ویژه در مجلس که عقاید سیاسی متنوعی وجود دارد مشارکت نمایندگان در این رای گیری و تصویب فوریت طرح مربوط به مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا ناشی از اتحاد و یکدستی نمایندگان در این زمینه است.
علی لاریجانی افزود: آمریکایی‌ها باید این پیام را به درستی درک کنند که این اقدامات آنها مقابله با ملت ایران است و مجلس با تمام وجود مقابل این اقدامات خواهد ایستاد.
این طرح هشت بخش دارد که شامل تعاریف، تعیین راهبرد، حمایت آمریکا از تروریسم، نقض حقوق بشر توسط آمریکا، ‌مجازات‌ها و اقدامات متقابل، مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا، حمایت از اتباع ایران و هماهنگی است.
در مقدمه آن به عنوان دلایل توجیهی طرح آمده است : «عنایت به اینکه رفتارهای دولت آمریکا همچنان امنیت منطقه را به مخاطره انداخته و از طرف دیگر این دولت همچنان به سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد و با تداوم اقدامات ماجراجویانه در منطقه، تفرقه‌افکنی، شعله‌ور کردن فرقه‌گرایی و حمایت از تروریسم و افراطی‌گرایی خشن درصدد به مخاطره انداختن صلح و ثبات منطقه و دشمنی با منافع برحق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران است؛
با امعان نظر به مسئولیت دولت جمهوری اسلامی ایران برای حراست از منافع و امنیت ملی ایران و کمک به حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای و به منظور مقابله با اقدامات غیرمسئولانه و مغایر حقوق بین‌الملل آمریکا در تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای و همچنین وظیفه صیانت از منافع برحق ملت ایران بر اساس حقوق و اسناد بین‌المللی از جمله برجام، برای مقابله با رفتار ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا علیه ثبات منطقه و سیاست‌های خصمانه آن کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت همه‌جانبه از نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز تسهیل تدوین راهبرد همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران برای بازدارندگی و مقابله موثر با سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همچنین آن دسته از اقدامات غیرقانونی مداخله‌جویانه این کشور در منطقه که مستقیم یا غیرمستقیم منافع حیاتی امنیتی جمهوری اسلامی ایران و همپیمانان منطقه‌ای را در معرض تهدید و مخاطره قرار می‌دهد، این طرح با قید یک فوریت تقدیم می‌گردد . » 
در قسمتی از بخش هشتم  این طرح هم که با عنوان  « هماهنگی » از آن یاد شده در ماده 24 آمده است:«وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موظفند به منظور رصد اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا با کشورهای مستقل و نیروهای مقاومت در منطقه در رایزنی و مشورت مدام بوده و تبادل اطلاعات نمایند.»
همچنین در ماده 25 این بخش تاکید شده : «وزارت امور خارجه موظف است گزارش اقدامات اجرای این قانون را در هر دوره ۶ ماهه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه دهد.»
اینک با تصویب یک فوریت طرح ، جزئیات آن  بعد از تعطیلات مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی می‌شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص می‌گوید : «در جریان بررسی از همه دستگاه‌های ذیربط نهادها و ارگان‌های مربوطه اعم از نظامی و غیر نظامی برای استماع نظرات آنها دعوت خواهد شد. همچنین نظرات همه نمایندگان و کمیسیون‌ها گرفته می‌شود تا طرح خوب و مستحکمی جهت تصویب به مجلس ارائه شود.»
مراسم چهلم شهدای ترور در مجلس برگزار شد
مراسم چهلم شهدای ترور مجلس هم  ظهر دیروز  (سه‌شنبه) برگزار شد. رئیس مجلس شورای اسلامی وزرای اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی،  رئیس بنیاد شهید،‌ رئیس فراکسیون امید مجلس،‌ نواب رئیس مجلس و جمعی از نمایندگان و کارکنان مجلس و خانواده‌های شهدای حمله تروریستی هفدهم خرداد مجلس در مراسم چهلم شهدای ترور پارلمان که در محل نمازخانه نمایندگان برگزار شد حضور پیدا کردند.
طرح تسهیل خروج زنان از کشور اعلام وصول شد
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم از اعلام وصول طرح تسهیل خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار خبر داد.
محمدعلی وکیلی در جلسه علنی مجلس گفت که طرح اصلاح بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه اعلام وصول شده است. ( در این طرح تسهیل خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار بدون اذن همسر پیش بینی شده است).
وکیلی همچنین چند طرح دیگر را به این شرح اعلام وصول کرد:
طرح ضرورت الزام در برخورداری از شناسه تایید کالاها و محصولات ساختمانی،‌ طرح ساماندهی اهدا در مرکز ناباروری،  طرح ماده واحده ضمانت اجرای عدم اجرای وظایف مسئولان اتاق‌ها، طرح الحاق یک ماده به قانون تقسیمات کشوری،‌ طرح ساماندهی نیروهای قراردادی وزارت نفت، طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه، طرح کارآمد سازی و ارتقای مدیریت صندوق‌های بازنشستگی.
مجلس از نحوه اجرای قانون هدفمندی 
یارانه‌ها تفحص می‌کند
نمایندگان مجلس همچنین با تقاضای تحقیق و تفحص از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موافقت کردند.
بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) مجلس قرار داشت که نمایندگان با ۱۴۲ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموعه ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس با این تقاضا موافقت کردند.
تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پنج محور دارد که شامل بررسی علل افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی، بررسی عملکرد و چگونگی هزینه‌کرد منابع، علل عدم اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها،‌ بررسی اجزای قانون حمایتی هدفمند کردن یارانه‌ها مانند مسکن و... بررسی نحوه و مقدار پرداخت سهم تولید از منابع است.
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه به عنوان یکی از نمایندگان متقاضی تفحص در توضیح این طرح به روند تصویب و اصلاحات این طرح از سال ۸۸ تاکنون اشاره و اظهار کرد: مهمترین موضوع هدفمندی نحوه هزینه‌کرد منابع،‌ تخصیص مصارف آن است که ما می‌خواهیم بدانیم چطور قانون هدفمندی اجرا و عملیاتی شده و منابع آن مصرف شده است.
وی تأکید کرد که تفحص برای شفاف‌سازی امور و ارزیابی قانون هدفمندی است و در صورت وجود نواقصی در قانون اصلاحات لازم صورت گیرد.
وحدت نظر و تفاهم باید محور انتخاب وزرا باشد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم  با بیان اینکه تفاهم و وحدت در کابینه‌ تأثیرگذاری اقدامات آنها را بیشتر می‌کند، گفت که وحدت نظر و تفاهم باید محور انتخاب وزرا باشد.
مسعود پزشکیان در حاشیه مراسم چهلم شهدای ترور مجلس در جمع خبرنگاران درباره کابینه دوازدهم، گفت: فشارهای بسیاری از سوی جناح‌های مختلف وجود دارد. رسانه‌ها، نمایندگان، مسئولان و سخنگوها توقعاتی را ایجاد کرده‌اند و رئیس جمهور نیز در مقابل همه این توقعات موظف به انتخاب وزرای خبره و توانمند است.
وی افزود: انتخاب وزرا باید منجر به تفاهم و توافق در راستای حل مشکلات کشور شود، در حقیقت تفاهم و وحدت در کابینه‌ دولت قطعاً تأثیرگذاری اقدامات آنها را بیشتر خواهد کرد. در مقابل کابینه با اختلاف نظر متعدد به سرانجام نخواهد رسید، بنابراین وحدت نظر و تفاهم باید محور انتخاب وزرا باشد.
پزشکیان همچنین تصریح کرد: رئیس جمهور باید با منتخبان همسو، متعهد و کاردان تعامل کند چرا که با فشار و جناح‌بندی امور کشور حل و فصل نمی‌شود. وزرای منتخب دولت دوازدهم باید برای مشکلات کشور راه‌حل داشته و از تجربه کافی برخوردار باشند.
نایب رئیس مجلس گفت: رئیس جمهور تاکنون فرصت برگزاری جلسه با ما به عنوان نایب رئیس مجلس در مورد تشکیل کابینه جدید را نداشته و با توجه به حجم توقعات و اظهارنظرهای مختلف فرصت تشکیل این جلسه پیدا نشده اما اتهام‌زنی رسانه‌ها و برخی اظهارات نادرست سبب شده جوی درست شود که دولت کمتر به سوی افرادی که با آنها همسو است، برود.
وی یادآور شد: جناح بندی در انتخاب وزرا کار درستی نیست، در واقع در مرحله اول توانمندی و تجربه افراد باید مورد نظر قرار بگیرد و پس از آن به همسویی فکری این افراد توجه شود.