غافلگیری ویژه اعراب برای تل‌آویو


گروه سیاسی: در شرایطی که رژیم اسرائیل دور دوم حملات خود به عزه را به شکل جدی ادامه می‌دهد، به نظر می‌رسد صبر کشورها و رهبران عربی در حال لبریز شدن است. کشورهای عضو اتحادیه عرب به نظر می‌رسد، سورپرایز بزرگی برای رژیم صهیونیستی دارند.
به گزارش «تجارت»، در شرایطی که رژیم اسرائیل و رهبران رادیکال آن، نابودی حماس و اشغال کامل غزه را هدف‌گذاری کرده‌اند، رهبران کشورهای بر خلاف اراداه تل‌آویو، پا را فراتر گذاشته خواهان به رسمیت شناختن استقلال فلسطین هستند. این موضوع می‌تواند همچون ریختن آب بر آتش در حال فروکش کردن صلح ابراهیم باشد. همچنین، این موضوع می‌تواند آینده روابط اعراب و اسرائیل را به سمت تیرگی فزآینده پیش ببرد.

نشست فوق‌العاده برای تصمیم‌گیرب بزرگ
برخی منابع دیپلمات مصری و عربی فاش کردند که در داخل اتحادیه عرب اقداماتی جهت اعلام فراخوان برای برگزاری یک نشست فوق‌العاده در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو در دست انجام بوده که هدف از آن دعوت از جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین و مراجعه به شورای امنیت از طریق یک گروه عربی برای اجرای این تصمیم است. یک دیپلمات مصری در یکی از سفارت‌های این کشور در گفتگویی که به شرط افشا نشدن نامش با سایت خبری العربی الجدید داشت، اظهار کرد: قاهره با برخی مسوولان دولت آمریکا مذاکراتی را درباره در پیش گرفتن اقدامی جهت آرام کردن اوضاع منطقه از راه به رسمیت شناختن کشور فلسطین انجام داد، مشروط بر اینکه در مرحله آتی مرزها و شکل این کشور گفتگو شود. این دیپلمات مصری گفت که برخی مقامات ارشد دولت آمریکا می‌دانند که حل‌وفصل درگیری فعلی و تامین امنیت برای ساکنان اراضی اشغالی تنها با تشکیل کشور مستقل فلسطین محقق خواهد شد.

استقبال ویژه سران عرب از تصمیم به رسمیت شناختن استقلال فلسطین
در سطحی دیگر، یک دیپلمات عرب دیگر در اتحادیه عرب که هم خواست نامش فاش نشود، به العربی الجدید گفت: طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطین به شکل گسترده‌ای در داخل اتحادیه عرب مورد بررسی قرار گرفت. این دیپلمات عرب با اشاره به اینکه تاکنون تقریبا پنج کشور عضو اتحادیه عرب موافقت خود را با برگزاری این نشست اعلام کرده و از آن استقبال کردند، گفت: موضوع فراخوان برای برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه در سطح وزرای خارجه هنوز در برخی کشورهای عربی بانفوذ مورد بحث است. این منبع دیپلمات افزود: صحبت درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین با راه‌حل دو دولتی مغایرت نداشته و به منزله گامی است که در صورت موافقت سران کشورهای عربی با آن و در ادامه درخواست از جامعه جهانی برای پیوستن به آن، می‌تواند آب‌های راکد را به حرکت درآورد، شرایط بین‌المللی فعلی با قدرت خونی که مساله فلسطین را دوباره به صدر بازگرداند، می‌تواند حامی چنین اقدامی باشد. او در ادامه گفت: در حال حاضر تحرکاتی در سطوح مختلف، بعضا دیپلماتیک و امدادی جهت تضمین تداوم ارسال کمک‌های امدادی برای ساکنان نوار غزه با وجود لغو آتش‌بس موقت و نیز رایزنی‌هایی با سطوح مختلف در واشنگتن جهت تشویق دولت آمریکا به اعمال فشار بر کابینه رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس و توقف جنگ علیه نوار غزه در دست انجام هستند. این دیپلمات ادامه داد: نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب که اکنون برگزاری آن مورد بحث است، یکی از برنامه‌های آن بررسی عمل به نتایج اجلاس سران کشورهای عربی-اسلامی در ریاض از جمله لغو محاصره اعمال شده بر نوار غزه خواهد بود.

حمایت ویژه قاهره از استقلال فلسطین



همزمان با مطرح شدن بحث حمایت از استقلال فلسطین در نشست فوق‌العاده کشورهای عربی، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر دیروز -سه‌شنبه- در جریان دیدار با «نیکوس کریستودولیدس»، همتای قبرسی خود بر لزوم اقدام بین‌المللی برای پیشبرد اجرای راهکار دو کشوری و تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی به عنوان تنها راه حل تحقق صلح، امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد. طبق بیانیه وزارت خارجه مصر، دو طرف در این دیدار با بررسی روابط بر تمایل متقابل برای ادامه تقویت روابط متمایز و نزدیک که در دوره اخیر به طور پیوسته در حال توسعه بوده است، تاکید کردند. در این بیانیه آمده است: «در این دیدار همچنین وضعیت منطقه به ویژه تشدید تنش در نوار غزه مورد بررسی قرار گرفت و السیسی تلاش‌های مصر برای دستیابی به آتش‌بس دائمی در نوار غزه را تبیین و تاکید کرد که جامعه جهانی باید مسئولیت‌های خود را در این زمینه بپذیرد». السیسی همچنین تلاش‌های فشرده مصر برای تضمین دسترسی مردم نوار غزه به کمک‌های بشردوستانه را توضیح داد و بر آمادگی کشورش برای دریافت و هماهنگی بین همه کمک‌های بین‌المللی برای نوار غزه تاکید کرد.

حمایت ازدوغان از استقلال فلسطین
همزمان با طرح رهبران و کشورهای عربی با حمایت از استقلال فلسطین، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیروز (سه‌شنبه) بار دیگر بر لزوم تأسیس کشور مستقل فلسطین برای پایان دادن به بحران در اراضی اشغالی تاکید کرد. اردوغان طی اظهاراتی پیش از اجلاس سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در قطر، گفت: «روابط ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس هر روز شاهد توسعه است و حضور من در اینجا بازتابی از اراده برای توسعه این روابط است». به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با بیان اینکه ترکیه امیدوار بود که آتش‌بس در غزه دائمی باشد اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد، توضیح داد: «اولویت ترکیه تضمین اجرای آتش‌بس دائمی در غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه بدون وقفه است». رئیس جمهور ترکیه کشتار کودکان و زنان در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توصیف کرده و اظهار داشت: «اسرائیل باید به‌دلیل این اقدامات بازخواست شود». طبق این گزارش، اردوغان ادامه داد: «ما از تلاش‌های قطر برای دستیابی به آتش‌بس بشردوستانه در غزه قدردانی می‌کنیم. مذاکرات در نشست سازمان همکاری اسلامی در مورد غزه برای اقدام مشترک جهت پیگیری بیشتر این موضوع مهم بود». وی با بیان اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم تل‌آویو برای اهداف سیاسی داخلی خود، آینده کل منطقه غرب آسیا را به خطر می‌اندازد، افزود: «هدف ما دستیابی به کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی است».