نقش «آنروا » در تامين حداقل‌هاي زيست طبيعي در غزه

اسراييل سال‌هاست به دنبال تعطيل كردن آنروا يا آژانس امدادرساني و كاريابي براي آوارگان فلسطيني (UNRWA) است و اخيرا نتانياهو خواسته اين آژانس تعطيل شود! زيرا اسراييل مدعي شده 12 نفر از 13000 كارمند اين آژانس در عمليات توفان‌الاقصي مشاركت داشتند و هيچ سندي هم ارايه نكرده، ولي به دليل حساسيت موضوع و بهانه به دست مخالفان حماس داده نشود، 9 نفر از اين افراد نيز اخراج شده‌اند و يك روز بعد از راي ديوان بين‌المللي دادگستري تعدادي از كشورهاي غربي مانند امريكا، آلمان، سوييس، سوئد، فرانسه، ايتاليا، كانادا، فنلاند، استراليا، انگليس، هلند و ژاپن هم كمك‌هاي مالي خود را به اين آژانس سازمان ملل كه قريب به 6 ميليون آواره فلسطيني در 4 كشور را تحت پوشش دارد و مهم‌ترين منبع تامين مايحتاج اساسي 2 ميليون نفر مردم غزه است، قطع كرده‌اند.  اين درحالي است كه سازمان ملل اعلام كرده ماه گذشته نيمي از كمك‌هاي انسان‌دوستانه به غزه توسط اسراييل اجازه ورود به اين ‌باريكه را پيدا نكرده و نيمي از جمعيت 2.2 ميليون نفري آن در شرف ورود به قحطي و يك فاجعه انساني است. 
اسراييل درصدد حمله به رفح است كه بيش از 1.5 ميليون نفر به شهر رفح كه فقط 250000 نفر گنجايش دارد، كوچانده و آب و غذا ندارند! و خطر قريب‌الوقوع قحطي، مرگ، آسيب و تخريب مادي و معنوي زندگي و جسم و روان فلسطينيان در غزه كه امروز با آن روبه‌رو هستند، آنها را معلق در معرض خطر و آسيب فراوان قرار داده است. به دليل نقش آنروا در كمك به مردم غزه و دقيق‌ترين اخبار ميداني كه جنايات اسراييل را به سازمان ملل منتقل مي‌كرده و اين باعث عصبانيت اين رژيم شده و شائبه سياسي بودن اين اقدام شانزده كشوري كه دست به قطع كمك‌هاي خود زده‌اند، وجود دارد! و چه بسا آنان نيز به نسل‌كشي در غزه كمك مي‌كنند! لذا ضرورت دارد يك حركت جهاني براي افشاي اين اقدام و نيز تامين مالي اين آژانس سازمان ملل عليه قطع بخشي از كمك‌ها كه زندگي بسياري از مردم غزه به آن وابسته است، شروع شود. اين آژانس كه در دسامبر سال ۱۹۴۸ توسط سازمان ملل متحد تاسيس شد، وظيفه‌اش تامين تسهيلات و كمك‌هاي انساني براي حمايت از شش ميليون پناهنده فلسطيني است. از آغاز درگيري‌هاي باريكه غزه در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ (هفتم اكتبر ۲۰۲۳) و بمباران‌هاي بي‌وقفه و وحشتناك رژيم صهيونيستي به اين ‌باريكه و آوارگي ساكنان آن، آنروا سعي كرد در كمك به مردم غزه كوتاهي نكرده و بخشي از آلام آنان را تسكين دهد. 
به‌طوري‌ كه 90درصد از ساكنان غزه كه از خانه‌هاي‌شان آواره شده‌‌‌‌‌اند توسط آنروا در مدارس، دفاتر و كلينيك‌هاي و ساير مراكز وابسته به آنروا اسكان داده شوند. ‌‌‌اسراييل كه از سال‌ها پيش به دنبال نابودي آنروا بود، الان هم مي‌گويد اين سازمان نمي‌تواند در آينده غزه حضور داشته باشد. براي روشن شدن ابعاد اين موضوع نگاهي مي‌اندازيم به آمار و ارقام وضعيت زندگي سخت مردم غزه. طبق آمار و ارقام سازمان ملل، ۸۵درصد مردم نوار غزه در جنايات سه ماهه اخير رژيم صهيونيستي آواره شده‌اند كه با بحران شديد دارو، آب آشاميدني و غذا مواجهند. از طرف ديگر ۶۰درصد از زيرساخت‌هاي غزه آسيب ديده يا تخريب شده است. حدود 60درصد خانه‌هاي غزه كه نزديك 250 هزار منزل مسكوني مي‌شود بر اثر بمباران‌ها و ساير روش‌هاي تخريبي ارتش صهيونيستي خراب شده است. روزنامه اسراييلي هاآرتص نوشته ارتش اسراييل صدها خانه در غزه را به دستور فرماندهان ميداني و بدون دريافت مجوزهاي قانوني لازم عامدانه آتش زده و اين عمل براي نابودي و تخريب آنها به يك اقدام شايع تبديل شده است. صحنه‌هاي انهدام عمدي ساختمان‌ها در غزه، طي ۱۱۸ روز گذشته بارها در رسانه‌هاي جهان منتشر شده است؛ بارزترين اين ساختمان‌ها، دانشگاه فلسطين، مدرسه خليفه وابسته به آژانس امدادي آنروا، دانشگاه الازهر، تخريب محله‌هاي مسكوني كامل در مناطق مختلف غزه و صدها اثر باستاني و فرهنگي است. براساس تجزيه و تحليل تصاوير ماهواره‌اي منتشر شده از سوي شبكه بي‌بي‌سي، بين ۱۴۴ هزار تا ۱۷۷ هزار ساختمان در نوار غزه از آغاز جنگ تا هفته گذشته آسيب ديده‌اند.
در اين ميان روزنامه واشنگتن‌پست نيز ماه گذشته گزارش داد كه مناطق «بيت حانون»، «جباليا» و محله «الكرامه» در شهر غزه به‌طور كامل ويران شده‌اند. تحقيقات اين روزنامه همچنين نشان داد كه از اواخر ماه گذشته و در كل نوار غزه، حدود ۳۵۰ مدرسه و ۱۷۰ مسجد و كليسا آسيب كلي و جزيي ديده است. در گزارش كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل آمده كه اقتصاد غزه براي رسيدن به سطح قبل از جنگ، به ميلياردها دلار نياز دارد و وضع اجتماعي و اقتصادي غزه از زمان حملات اسراييل به ‌شدت وخيم شده و بازسازي شرايط اجتماعي-اقتصادي نوار غزه، به ده‌ها سال و كمك بين‌المللي قابل توجه نياز دارد . در گزارشات ديگر نيز آمده است در شمال غربي نوار غزه از هتل مجلل «الميشتال» در ساحل شهر غزه كه ميزبان هيات‌هاي ديپلمات‌ها و هيات‌هاي خارجي بود كه براي بازديد از نوار غزه مي‌آمدند يا خيابان ساحلي الراشد غزه چيزي باقي نمانده است. به نظر مي‌رسد اين اقدامات ارتش اسراييل به منظور: 1- به ‌جا گذاشتن سرزمين سوخته، 2- فشار بر مردم غزه براي ترك اين ‌باريكه و 3- از بين بردن آثار جنايت نسل‌كشي است. 


در دستور موقت ديوان لاهه آمده است كه اسراييل بايد اقدامات فوري براي جلوگيري از تخريب در نوار غزه انجام دهد، به‌گونه‌اي تخريب ايجاد نكند كه شواهد و مدارك از بين برود. دليل اصلي كشتار بي‌محاباي بيش از 110 خبرنگار در اين جنگ غزه توسط اسراييل، عدم انعكاس اين جنايات توسط رسانه‌هاست و كشته شدن بيش از دويست كارمند سازمان ملل در اين جنگ نيز عدم گزارش و شهادت آنان در آينده است كه اسراييل را به دردسر خواهد انداخت! در اين وضعيت امريكا و ساير حاميان اسراييل نه تنها اقدام مثبتي براي جلوگيري از اين جنايات به عمل نمي‌آورند، بلكه با گفتار درماني درصدد مشغول كردن افكار عمومي و باز گذاشتن دست اسراييل براي رقم زدن اين وضعيت غيرانساني هستند. رييس‌جمهور امريكا مدعي شده «تلاش مي‌كند تا راهي براي بازگرداندن اسرا، پايان دادن به بحران انساني و برقراري صلح بين اهالي غزه و اسراييل پيدا كند! و اين درحالي است كه خطر قريب‌الوقوع قحطي، مرگ، آسيب و تخريب مادي و معنوي زندگي و جسم و روان فلسطينيان در غزه كه امروز با آن روبه‌رو هستند، آنها را معلق در معرض خطر و آسيب فراوان قرار داده است. اين روند جاري در غزه از هر سو كه مورد بررسي قرار بگيرد، مويد ضرورت صدور اقدام‌هاي موقت از سوي ديوان لاهه است. اين حكم هم مسووليت شوراي امنيت كه مسوول برقراري صلح و امنيت جهاني است را سنگين‌تر كرده و هم براي اسراييل ويرانگر و براي سياستمداران حامي اسراييل ناخوشايند است و اين دلخوري خويش را در قطع كمك خود به آنروا نشان دادند!
ديپلمات بازنشسته  و سفير پيشين ايران در اردن