هلال‌احمر دانشگاه بین‌المللی تاسیس می‌کند

رئیس جمعیت هلال‌احمر  از تاسیس دانشگاه بین‌المللی هلال احمر با کمک دولت خبر داد.
پیرحسین کولیوند در مراسم اختتامیه هفته هلال‌احمر گفت: «در آستانه صدوسومین سالگرد تاسیس هلال‌احمر هستیم. باید در این سالروز توجه داشت که یکی از مهم‌ترین وظایف هلال‌احمر پیشگیری و آموزش است که برنامه‌های مفصلی در این خصوص تدوین و با انجام مانورها در هفته هلال‌احمر به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفتند.»
وی افزود: «تاسیس دانشگاه بین‌المللی هلال‌احمر که در آن شیوه نوینی از آموزش در دستور کار قرار می‌گیرد، با کمک دولت در حال نهایی شدن است.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به جایگاه ملی جمعیت ایران در میان جمعیت‌های ملی هلال‌احمر و صلیب‌سرخ گفت: «دایره فعالیت‌های هلال‌احمر، امروز به قدری وسیع است که این جمعیت را در میان برترین‌های جهان قرار داده است. همین امروز و همزمان با آغاز هفته هلال‌احمر، پایش سلامت حجاج در دستور کار قرار دارد و به شکل منظم و تخصصی در حال انجام است. علاوه بر این خدمت‌رسانی به مردم، لحظه‌ای متوقف نمی‌شود. در این راستا در ابتدا تجهیز نیروهای هلال‌احمر آغاز شده و بالگردهای زمینگیرشده هلال‌احمر، اورهال شده‌اند.»

آمار خرید آمبولانس و خودروهای امدادی



وی افزود: «خرید ۳۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۰۰ دستگاه خودروی امدادی، آغاز این حرکت است و تلاش می‌شود تا این روند با کمک همیشگی دولت ادامه یابد. در روزهای آینده این خودروها به ناوگان هلال‌احمر اضافه می‌شوند و در مرحله بعد یک‌هزار و ۵۰۰ خودروی نجات دیگر به ناوگان هلال‌احمر اضافه می‌شود.»
کولیوند توضیح داد: «تجهیز پایگاه‌های امداد کوهستان، بیمه امدادگران و افزایش دریافتی آنها قسمت دیگری از فعالیت‌ها برای چابک‌سازی‌ امدادونجات بود. همین اقدامات سبب شد تا هلال‌احمر ایران در ماموریت‌های بین‌المللی فعال بوده و نشان برتر ایثارِ دولت ترکیه و نشان برترِ جمعیت‌های ملی را دریافت کند.»

فعالیت‌های هلال‌احمر برای توانمندسازی جامعه
وی افزود: «این دستاوردها با مشارکت داوطلبان ممکن شده است؛ داوطلبانی که امسال تعداد آنها به ۳ میلیون نفر رسید. ساماندهی این نیروها نیز به شکلی جدی آغاز شده که تیم‌های سحر، سفیران حمایت روانی، گروه‌های یاس که فعالیت اجتماعی برای آنها تعریف شده، از همین جمله هستند. هدف از این فعالیت‌ها، توانمندسازی جامعه است.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «نمونه دیگری از فعالیت‌ها برای توانمندسازی جامعه، تاسیس و توسعه خانه‌های هلال است که در مناطق دورافتاده با هدف امدادرسانی و توانمندسازی فعالیت می‌کنند. این تمام ماجرا نیست و هلال‌احمر امروز در دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه و پادگان‌ها نیز در حال توسعه آموزش‌های عمومی و امدادی است تا جامعه به‌صورت همگانی در مقابل حوادث، تاب‌آور باشند.»

نام نیک مراکز درمانی خودگردان هلال در جهان
کولیوند تأکید کرد: «بهداشت، درمان و توانبخشی نیز قسمت دیگری از حوزه فعالیتی هلال‌احمر است که بازتاب آن را می‌توان در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و درمانگاه‌های هلال‌احمر مشاهده کرد که روزانه نیاز دارویی و درمانی هزاران نفر از شهروندان را برطرف می‌کنند. در این عرصه مراکز درمانی خودگردان هلال‌احمر در خارج از کشور نیز فعال بوده و نام نیکی از ایران در جهان به جا گذاشته‌اند. در همین راستا به‌زودی مرکز درمانی هلال‌احمر در تاجیکستان نیز بازگشایی می‌شود.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر توضیح داد: «هلال‌احمر به‌عنوان یک نهاد بشردوستانه تلاش می‌کند تا از آلام مردم حادثه‌دیده بکاهد که در این روزها مهم‌ترین مسئله کمک به جنگ‌زدگان غزه است و تاکنون به کمک مردم ۱۰هزار تن اقلام بهداشتی‌ و درمانی جمع‌آوری شده تا به‌دست مردم محاصره‌شده غزه برسد.»
کولیوند خاطرنشان کرد: «کمک ۹۰۰ میلیاردی خیرین در روزهای اخیر به فعالیت‌های مردم‌محور هلال‌احمر نشان می‌دهد که اعتماد به هلال‌احمر به نقطه تاریخی رسیده و از یک سرمایه اجتماعی بی‌نظیر بهره‌مند است.»

طبق اعلام رئیس جمعیت و طی 8ماه آینده؛ اعضای هلال‌احمر ایران به 5میلیون نفر افزایش می‌یابد

 در دیدار دوجانبه رئیس جمعیت هلال‌احمر با دبیرکل جمعیت ملی صلیب‌سرخ سنگاپور، ظرفیت‌های دو جمعیت ملی بررسی و بر افزایش توان خدمت به مردم از طریق تبادل تجربیات جمعیت‌های ملی در شبکه نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر تأکید شد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران در دیدار برخط با دبیرکل جمعیت صلیب‌سرخ سنگاپور گفت: «جمعیت هلال‌احمر ایران بیش از 3میلیون عضو دارد که پیش‌بینی ما این است که تا ۸ ماه آینده این عدد به ۵ میلیون داوطلب برسد.»
پیرحسین کولیوند با اشاره به اهداف این جمعیت از راه‌اندازی خانه‌های هلال گفت: «خانه‌های هلال با هدف توانمند‌سازی‌ مردم محلی برای امدادرسانی در مواقع بروز بحران ایجاد شده است. این خانه‌ها به‌صورت شبکه‌ای گسترده با هلال‌احمر در ارتباط هستند و ارتباط خوبی با محلات، مساجد، مدارس و.... دارند. در این خانه‌ها به ارائه آموزش‌های عمومی‌ برای شناسایی و پیشگیری از مخاطرات و مواجهه با بحران‌ها می‌پردازیم.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر به تشریح خدمات متنوع آموزشی، دارویی، درمانی و توانبخشی پرداخت و تأکید کرد: «آماده انتقال تجارب به سایر جمعیت‌های ملی و دریافت تجارب این جمعیت‌ها هستیم.» کولیوند ادامه داد: «هلال‌احمر در حوزه برگزاری تجمعات انبوه تجربیات فراوانی دارد. یکی از این تجربیات را در پیاده‌روی اربعین حسینی شاهد هستیم که در یک بازه زمانی دوهفته‌ای نزدیک به ۲۵ میلیون نفر از مردم در سنین و با شرایط مختلف در این راهپیمایی شرکت می‌کنند.»
وی افزود: «در این مراسم بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ پزشک، داوطلبانه با هلال‌احمر همکاری می‌کنند.»

تمرکز صلیب‌سرخ سنگاپور بر خدمات سلامت روان به سالمندان و معلولان
بنجامین ویلیام، دبیرکل جمعیت ملی صلیب‌سرخ سنگاپور، گفت: «ایران کشوری است که سوانح طبیعی زیادی دارد، ولی سنگاپور این شرایط را ندارد. هلال‌احمر سنگاپور در دو حوزه افزایش تاب‌آوری و ارائه خدمات بشردوستانه فعالیت می‌کند.» وی ادامه داد: «در حوزه خدمات بشردوستانه آماده ارائه به مردم بحران‌زده هستیم. تمرکز خدمات بشردوستانه هلال‌احمر در سنگاپور، بر ارائه خدمات به افراد سالخورده است.»
ویلیام افزود: «علاوه بر این به خانواده‌های سالمندان و افراد معلول نیز خدمات در حوزه سلامت روان ارائه می‌کنیم. به کودکان و جوانان نیز آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم تا آنها بتوانند به سالخوردگان و معلولان خدمات ارائه دهند.»
وی ادامه داد: «توانمندسازی جمعیت‌های ملی با ایجاد ارتباطات گسترده بین آنها می‌تواند سطح خدمات را ارتقا دهد و این همکاری‌های دوجانبه باعث می‌شود که خوداتکایی بیشتری پیدا کنیم.»