برداشته شدن پرده از راز جنگ تل‌آویو علیه غزه


گروه جهان: این روزها بیش از هر زمان دیگری موضوع به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان یک دولت مستقل در مجامع جهانی اهمیت پیدا کرده است. این وضعیت در شرایطی است که جنگ رژیم اسرائیل به غزه در حال انجام است. در شرایطی که تل‌آویو مصمم به تداوم حمله به منطقه رفح در جنوب غزه است، نتانیاهو از راز اصرار کابینه جنگ این رژیم برای حمله پرده برداشت.
به گزارش «‌تجارت»، مجمع عمومی سازمان ملل در 10 می سال جاری قطعنامه عضویت کامل فلسطین در این سازمان را به تصویب رساند و موضوع را به شورای امنیت ارجاع داد. حالا نتانیاهو و کابینه جنگ رژیم اسرائیل با صراحت مخالفت خود را با این قطعنامه اعلام کرده‌اند تا پرده از راز اصرار آن‌ها برای تداوم جنگ در غزه گشوده شود. به نظر می‌رسد آن‌ها قصد دارند با ابزار جنگ مساله تسکیل دولت فلسطین و طرح دو دولتی به فراموشی سپرده شود.

مخالفت رژیم صهیونیستی با تشکیل دولت فلسطین
کابینه رژیم صهیونیستی دیروز (چهارشنبه)‌ مصوبه‌ای را تصویب کرد که در آن تأکید شده است: اسرائیل با قطعنامه ۱۰ مه مجمع عمومی سازمان ملل درباره افزایش سطح نمایندگی تشکیلات خودگردان فلسطین و دادن اختیارات اضافی به آن که معمولا جزو حق کشورهای عضو است، مخالف است. چنین قطعنامه‌ای وضعیت مناطق را تغییر نخواهد داد و هیچ حقی به کسی نمی‌دهد و از حق اسرائیل و مردم اسرائیل در سرزمینشان نمی‌کاهد. در این مصوبه ادعا شده است: این قطعنامه پایه و اساسی برای مذاکرات آینده نیست و به پیشبرد راه حل مسالمت آمیز کمکی نمی‌کند. طبق گزارش اسکای نیوز، در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی آمده است: امروز کابینه با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره حمایت از مساله به رسمیت شناختن کشور فلسطین مخالفت کرد. هیچ پاداشی به عملیات هولناک هفت اکتبر که ۸۰ درصد فلسطینی‌ها چه در کرانه باختری و چه غزه آن را تأیید می‌کنند، داده نمی‌شود. نتانیاهو نیز در سخنانی تاکید کرد: ما اجازه تشکیل کشوری که بتوانند از طریق آن حمله بزرگتری به ما کنند، نمی‌دهیم. هیچ کسی نمی‌تواند مانع از حقمان برای دفاع از خود شود نه مجمع عمومی و نه هیچ سازمان دیگری.
تداوم تمرکز واشنگتن بر راه‌حل ۲ دولتی



رویکرد اخیر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در شرایطی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، به‌رغم مخالفت «بنیامین نتانیاهو» و کابینه افراطی‌اش، ایالات متحده همچنان تلاش می‌کند تا این رژیم را نسبت به راه‌حل ۲ دولتی متقاعد کند. «ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک جلسه مطبوعاتی بیان کرد: «این مسئله‌ای است که ما عمیقا بر روی آن متمرکز هستیم. راهکار دو دولتی همچنان هدفی برای وزارت خارجه و رئیس‌جمهور است.» روزنامه ایندیپندنت به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: «راه‌حل دو دولتی مسئله‌ای است که ما همچنان به تمرکز بر روی آن ادامه می‌دهیم.» این اظهارات «ودانت پاتل» درحالی مطرح شده است که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان سفر به کالیفرنیا گفت: به نظر می‌رسد که آمریکا در دیپلماسی خاورمیانه «خسته» شده است.

حمایت رسانه‌های غرب از طرح دو دولت
هفتاد و شش سال پس از تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی و اشغال اراضی فلسطینی و در مواجهه با فاجعه جاری در نوار غزه، به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین می‌تواند به کاهش رنج فلسطینیان کمک کند. روزنامه فرانسوی لوموند در سرمقاله‌اش نوشت: پس از هفت ماه، جنگ همچنان در جریان است و به نارضایتی جهانی دامن می‌زند. این جنگ همچنان به ویرانی بی‌سابقه ادامه می‌دهد، درحالی‌که اهداف تعیین‌شده توسط مقامات اسرائیلی همچنان از آنها دور می‌شوند. به نقل از لوموند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ وعده ریشه‌کنی حماس و آزادی اسیران صهیونیست را داده بود. اکنون بزرگ‌ترین نگرانی‌ها را القا می‌کند. سرنوشت آنها، وابسته به مذاکره بی‌پایان که به نظر می‌رسد هیچ یک از طرفین مایل به موفقیت آن نیستند، اکنون بزرگ‌ترین نگرانی‌ها را برانگیخته است. سربازان اسرائیلی آخرین شهر غزه که هنوز پابرجاست، یعنی رفح را تهدید می‌کنند که به قتل‌عام جدید و فاجعه می‌افزاید و به قیمت مرگ هزاران فلسطینی تمام می‌شود. لوموند می‌افزاید: این شکست نظامی با یک بن‌بست سیاسی همراه است که بنیامین نتانیاهو مسؤولیت آن را بر عهده دارد. او با حفظ باریکه ای بدون ردپایی از سازمان‌های مدنی، در واقع شرایط را برای بازگشت حماس که به گفته خودش می‌خواهد نابود کند، ایجاد می‌کند.