دست دعای ملت ایران برای نجات رئیس جمهور و همراهان


گروه سیاسی: بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش دیروز یک‌شنبه دچار سانحه شد تا موجی از بهت و نگرانی کشور را در بر بگیرد. تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 22:30 یک‌شنبه شب) هیچ گونه خبر قطعی‌ای مبنی بر یافته شدن رئیس‌جمهور و همراهان منتشر نشده و همچنان جستجوها برای یافتن محل سانحه ادامه دارد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مسئولان هلال احمر و مقامات دولتی تلاش‌ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده به نتیجه نرسیده است. تیم تحریریه تجارت امیدوار است که رئیس‌جمهور و همراهان سلامت باشند.
به گزارش «تجارت»، بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در آخرین اطلاع‌رسانی، محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور که عصر دیروز از طرف هیات دولت مامور پی گیری این سانحه شد، در بخش خبری ساعت ۲۱ تاکید کرد: از نقاط امیدوار کننده وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهوری این است با یکی از سرنشینان هلیکوپتر و یکی از کادر پرواز ارتباط برقرار شده است که نشان می‌دهد میزان سختی حادثه بالا نبوده است.

تاکید رهبر انقلاب بر عدم نگرانی مردم و ایجاد نشدن اختلال در کشور
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. ایشان همچنین تاکید کردند: مردم عزیزمان – چه شما که اینجا نشستید، چه کسانی که بعداً عرایض ما را می‌شنوند- مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور بوجود نمی‌آید. مسئولین از امروز عصر که خبر حادثه را شنیدند با جدیت چند برابری مشغول کارهای خودشان هستند. ما هم توصیه‌هایی که باید بکنیم به آن عزیزانمان توصیه کردیم. همه چیز ان‌شاءالله مرتب، منظم، کارهای کشور پیش می‌رود؛ هم امنیت کشور، هم امنیت مرزها، هم بقیه کارهایی که در سطح کشور به وسیله قوه مجریه باید انجام بگیرد، انجام میگیرد. مردم نگران نباشند، دلواپس نباشند، ان‌شاءالله رئیس‌جمهور هم به دامن مردم، به آغوش مردم برمیگردد و کارها هم ان‌شاءالله به بهترین وجهی به جریان می‌افتد.
جزئیات سرنشینان همراه رئیس جمهور و دشواری جستجوها



رئیس جمهور، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند. بر اساس گزارش‌های موجود، شرایط سخت آب و هوایی تلاش امدادرسانی به محل سانحه بالگرد رئیسی را با سختی روبرو کرده است. به گفته بهادری جهرمی سخنگوی دولت به دنبال سقوط بالگرد حامل رییس جمهور در هیات دولت مقرر شد که معاون اجرایی رئیس جمهور به همراه بخشی از اعضای دولت عازم تبریز شوند. همزمان با انجام عملیات جستجو برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور، زائران حرم امام رضا(ع) برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان وی دعای توسل خواندند. همچنین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی دستور داد از همه ظرفیت‌های خود برای تفحص و امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی استفاده کنند.

ابراز نگرانی مسئولان و چهره‌های نگرانی کشور
در سطحی دیگر، بسیاری از مسئولان و چهره‌های نام آشنا، نگرانی خود را از سانجه اتفاق افتاده ابراز کردند. احسان صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: المستغاث بک یا صاحب الزمان. خدایا بحق این شب عزیز، خادم الرضا را در حصن کلمه لا اله الا الله محفوظ بدار. بحق دعای ملتی که با هر سلیقه و گرایشی، دل‌نگران دست به دعا برداشته‌اند، سید مظلوم و عزیز را به این ملک بازگردان. محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز از جمله شخصیت هایی بود که از مردم خواست که برای سلامتی رییس جمهور و همراهان ایشان دعا کنند. حسن روحانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در شب میلاد امام هشتم، از درگاه پروردگار متعال برای رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند. عزت‌الله ضرغامی، عضو کابینه دولت و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تازه‌ترین مطلبی که در شبکه ایکس (توئیتر) منتشر کرد، نوشت: «جلسه امروز هیئت دولت رأس ساعت مقرر تشکیل شد و مواردی از دستور جلسه به تصویب رسید. به دنبال دریافت خبر «فرود سخت» هلی‌کوپتر آقای رییس‌جمهور، اعضاء دولت با جدیت تمهیدات لازم را در دستور کار قراردادند.» علی‌اکبر ولایت مشاور مقام معظم رهبری در پیامی گفت در این شب عزیز از درگاه خداوند متعال برای رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان، آرزوی صحت و سلامتی دارم و امیدوارم با تکیه بر الطاف صاحب امشب حضرت ابالحسن علی ابن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) ایشان و هیات همراهشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

موج گسترده واکنش‌‌های خارجی به وقوع سانحه هوایی برای رئیس‌جمهور و همراهان
علاوه بر سطح داخلی، در صحنه بین‌المللی نیز واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت. در مهم‌ترین سطح، دفتر دبیرکل سازمان ملل در واکنش به گزارش‌ها درباره بروز سانحه برای بالگرد «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اخبار درباره این سانحه را دنبال می‌کند. اسپوتینک با انتشار این مطلب گزارش داد که دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد رئیس جمهور ایران در سلامت باشد. همچنین، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه به اخبار منتشره پیرامون حادثه سقوط هواپیمای حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری ریپُرت، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این خصوص با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در این خصوص نوشت: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیأت عالی رتبه در ایران به شدت نگران شدیم. «الهام علی اف» در این خصوص ادامه داد: دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت ها می باشد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز شامگاه یکشنبه و در پیامی در ارتباط با حادثه برای بالگرد حامل «ُید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از اینکه برادرم رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی و هیات همراه او دچار سانحه شدند، بسیار متأسف هستیم. اردوغان در ادامه نوشت: تمایل دارم اعلام کنم که ما به عنوان جمهوری ترکیه این حادثه را از نزدیک و در هماهنگی کامل با مقامات ایران دنبال می‌کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت لازم هستیم. همچنین، وزارت خارجه حکومت سرپرستی افغانستان در شبکه ایکس نوشت: گزارش‌هایی پیرامون سرنوشت هلیکوپتر «جلالت مآب ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آقای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه »و تعدادی همراهانشان را با بیم و امید دنبال می‌نماید و اظهار امیدواری می‌نماییم که گروه‌های نجات بتوانند ‏موفقانه آقای رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان را نجات دهند. علاوه بر این واکنش‌ها، سران بسیاری از دولت‌های منطقه همانند ارمنستان، قطر، یمن، عراق، سوریه، مصر، پاکستان و... با ایران ابراز همدردی کرده و برای رئیس ‌جمهور و همراهان ابراز سلامتی کردند.
علاوه براین، کاخ سفید هم اعلام کرد که «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا در جریان گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور ایران قرار گرفته است. «شارل میشل» رییس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که رییس شورای اروپا گفت: اتحادیه اروپا از نزدیک، وضعیت سانحه بالگرد رییس‌جمهور ایران را رصد می‌کند.