ناقوس جنگ در شرق دور به صدا در آمد


گروه سیاسی: پس از مراسم تحلیف لای چینگ ته، رئیس‌جمهور‌«جدایی‌طلب» تایوان ناقوس جنگ در شرق دور به صدا در آمده است. ارتش چین در یک اقدام تنبیهی بی‌سابقه رزمایش بزرگی را در اطراف تایوان برگزار کرد. چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و لای را یک «جدایی‌طلب خطرناک» خوانده است که موجب «جنگ و افول» این جزیره می‌شود. با تحرک نظامی چین به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری وقوع جنگ محتمل به نظر می‌رسد.
به گزارش «تجارت»، پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

آغاز رزمایش چین برای مجازات جدایی‌طلبان تایوان
چین صبح پنجشنبه رزمایش نظامی دو روزه خود در اطراف تایوان را که با هدف «مجازات سنگین برای اقدامات جدایی‌طلبانه» برنامه‌ریزی شده است، آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این رزمایش سه روز پس از آن انجام می‌شود که «لای چینگ ته» به عنوان رئیس جدید جزیره تایوان سوگند یاد کرد. شینهوا گزارش داد رزمایش دو روزه چین «شمشیر مشترک ۲۰۲۴ A» نام دارد و هدف آن «تمرکز بر آمادگی گشتزنی مشترک هوایی-دریایی-رزمی، کنترل مشترک و جامع میدان نبرد و حملات مشترک دقیق به اهداف کلیدی» است. بر اساس این گزارش، این رزمایش در تنگه تایوان، شمال، جنوب و شرق این جزیره و همچنین در اطراف جزایر کینمن، ماتسو، ووکیو و دونگین برگزار می‌شود. «لی شی» سخنگوی ارتش چین گفت که هواپیماها و کشتی‌های نظامی در این رزمایش حضور دارند و این تمرینات «مجازاتی سنگین برای اقدامات جدایی‌طلبانه نیروهای استقلال‌طلب تایوان و هشداری شدید به دخالت و اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای خارجی» است. وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه جزیره تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است، تاکید کرد: استقلال این جزیره محکوم به شکست است. وانگ ونبین در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه خود (به وقت محلی) در واکنش به اظهار نگرانی مقام‌های نظامی آمریکا به برگزاری رزمایش چین در اطراف جزیره تایوان، با بیان اینکه انجام این رزمایش اقدامی ضروری و مشروع برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی پکن است، تاکید کرد: انجام این رزمایش همچنین به منزله هشداری جدی برای نیروهای جدایی‌طلب «استقلال تایوان» و تحرکات تجزیه طلبانه آنها و ارسال هشدار به دخالت و تحریک خارجی است و کاملاً با قوانین بین‌المللی و رویه‌های رایج مطابقت دارد.   سخنگوی وزارت خارجه چین با یادآوری اینکه تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است، خاطرنشان کرد: این موضوع هم یک واقعیت مبتنی بر سابقه تاریخی و هم مبتنی بر وضعیت واقعی فعلی است و در آینده نیز چنین خواهد ماند.

ارتش تایوان در آماده‌باش قرار گرفت
وزارت دفاع ملی تایوان در واکنش به رزمایش چین اعلام کرد: چنین اقدامات تحریک‌آمیز غیرمعقولی را که موجب تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای می‌شود، قویا محکوم می‌کنیم. این وزارتخانه در بیانیه خود با اعلام اینکه «همه افسران و سربازان نیروهای مسلح آماده هستند» افزود: نیروهای هوایی، دریایی و زمینی را برای پاسخ دادن و دفاع از آزادی و دموکراسی و حاکمیت جمهوری چین (تایوان) اعزام کرده‌ایم. در این بیانیه آمده است: ما خواهان جنگ نیستیم اما آمادگی برای جنگ را قویا حفظ می‌کنیم و به جنگ پاسخ می‌دهیم و از جنگ پرهیز نمی‌کنیم.



پیام ویژه چین به آمریکا درمورد تایوان
چین باردیگر خواستار توقف حمایت آمریکا از نیروهای استقلال طلب تایوان شد. پکن خواستار توقف حمایت آمریکا از نیروهای استقلال طلب تایوان شده است. در همین ارتباط نیز، «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، پکن از واشنگتن می‌خواهد که حمایت از نیروهای استقلال طلب تایوان را متوقف کند. سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است، این موضوع هم یک واقعیت تاریخی و هم وضعیتی تثبیت شده است.» وزارت دفاع تایوان هفته پیش هم مدعی شد که پس از خروج آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از چین و بازگشت به واشنگتن، پکن تحرکات نظامی خود را حوالی جزیره تایوان از سر گرفته است. به ادعای وزارت دفاع تایوان، چین فقط در یک روز با ۲۲ هواپیمای نظامی از جمله جنگنده‌های سوخ و-۳۰ حوالی تنگه تایوان تردد داشته و ۱۲ فروند از این جنگنده‌ها نیز از «خط میانه» عبور کرده‌اند. وزارت دفاع تایوان (MND) روز پنجشنبه مدعی شد که ۴۹ فروند هواپیمای نظامی متعلق به پکن را در اولین روز تمرینات ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) در اطراف این جزیره بین ساعات ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر (به وقت محلی) رصد کرده است. در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع این جزیره آمده است که از ۴۹ هواپیما ۳۵ فروند از خط میانه تنگه تایوان در بخش‌های شمالی، مرکزی و جنوب غربی منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان عبور کردند. این بیانیه اضافه می‌کند که ۷ فروند هواپیمای جنگنده چینی هم در بخش شمال شرقی این جزیره مشاهده شده‌اند. این خط فرضی زمانی مرز غیررسمی بین چین و تایوان محسوب می‌شد که هیچکدام از طرفین حق عبور از آن را نداشتند اما نیروی هوایی چین با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز جدایی‌طلبان تایوان، تردد نظامی از این منطقه را تشدید کرده است. چین تاکید کرده است که این خط فرضی را به رسمیت نمی‌شناسد. آمریکا به‌رغم اینکه با جزیره تایوان روابط دیپلماتیک رسمی ندارد اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حامی بین‌المللی این جزیره محسوب می‌شود. بلینکن در سفر به چین بدون اشاره به تبادل تسلیحاتی بین واشنگتن و تایوان، مدعی شد که حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان، «اهمیت حیاتی» دارد!

پیام خاص اتحادیه اروپا به پکن
بر خلاف آمریکایی‌ها به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی خواستار نرمش در برابر مواضع چین هستند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مسئله «چین واحد» صراحتا عنوان کرد که این اتحادیه، جزیره خودگردان تایوان را به عنوان «کشور» به‌رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد شناخت. همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با نشریه «فارن پالسی» به موضوع تایوان پرداخت و گفت: «اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که یک جنگ نظامی بر سر تایوان ایجاد نخواهد شد.» وی در ادامه تاکید کرد: «معتقدیم که باید تنش‌ها را کاهش دهیم. ما باید حواسمان به قانون جنگ باشد و باید هرگونه احتمال راه‌حل نظامی برای این مشکل را خنثی کنیم. موضع قاطع ما در راستای چین واحد این است که تایوان را به عنوان کشور به رسمیت نمی‌شناسیم و این کار را انجام نخواهیم داد. ما روابط فرهنگی و اقتصادی با این سرزمین خواهیم داشت، بدون آنکه آن را به رسمیت بشناسیم.» بورل افزود که اتحادیه اروپا از تمامی کشورهای جهان می‌خواهد تا «متوجه شوند که راه‌حل نظامی برای این مشکل وجود ندارد.» این دیپلمات اروپایی بارها خاطر نشان کرده که تایوان به لحاظ اقتصادی و به دلیل نقش راهبردی‌اش در تولید پیشرفته‌ترین نیمه‌هادی‌ها برای اتحادیه اروپا «بسیار مهم» است.