روزهاي اوج رايز ني در بهارستان

اين روزها ترافيك وزيران در بهارستان زياد است. آن ها با حضور در فراكسيون‌هاي مختلف سعي در متقاعدكردن نمايندگان براي كسب هرچه بيشتر راي اعتماد آن ها دارند . برخي از گزينه ها از همان ابتداي اعلام ليست پيشنهادي، مورد انتقاد برخي نمايندگان بوده اند . بايد منتظر ماند و ديد كه آيا نظر نمايندگان با توجه به جلسات رو در رو با اين گزينه‌ها تغيير خواهد كرد يا از نظر آن‌ها برخي از افراد پيشنهادي همچنان فاصله بسياري تا حضور در وزارتخانه هاي مربوطه دارند. شنيده ها حاكي از آن است كه به احتمال فراوان آقايان ربيعي (گزينه پيشنهاد تعاون،كار و رفاه اجتماعي ) ، رحماني فضلي ( گزينه پيشنهادي كشور) ، آذري جهرمي (گزينه پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات ) و سيد محمد بطحايي ( گزينه پيشنهادي آموزش و پرورش ) كار دشواري براي گرفتن راي اعتماد از مجموع فراكسيون هاي مجلس در پيش دارند.
آقايآذري جهرمي دهه شصتي ،كه به عنوان جوان‌ترين گزينه در بين اسامي مطرح شده و همچنين آقاي بطحايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش بنا بر گفته ها و شنيده ها از ساير گزينه‌ها راي اعتماد كمتري در مجلس دارند و احتمال نرسيدن آن ها به پاستور زياد است.
همچنين در بين گزينه‌ها، وزيران پيشنهادي امورخارجه، بهداشت و فرهنگ از اقبال مناسبي در ميان فراكسيون‌ها برخوردار هستند و احتمال مي‌رود كه يكي از وزراي بهداشت و خارجه بيشترين راي اعتماد را كسب كند. حال نگاهي به نظر سه فراكسيون مجلس داريم و رفت و آمد‌هاي وزيران پيشنهادي به اين سه فراكسيون را به صورت مختصر بيان مي كنيم‌.
رايزني‌هاي اميد


فراكسيون اميد به نظر، عزم جدي‌تري در برخورد با گزينه هاي پيشنهادي ضعيف حسن روحاني دارد و نسبت به ساير فراكسيون ها نگاه كمتر جناحي را دستور كار خود قرار داده است. تا ظهر يك‌شنبه 22 مرداد، يازده نفر از هفده نفر پيشنهادي براي ارائه برنامه هاي خود به مجلس رفته اند‌.
از گزينه‌هاي پيشنهادي كه در اين فراكسيون حضور يافته‌اند مي‌توان به آقايان آوايي (گزينه پيشنهادي دادگستري ) ، محمود علوي ( گزينه وزارت اطلاعات ) و عباس آخوندي (گزينه راه و شهرسازي ) اشاره كرد و احتمال دارد تا عصر دوشنبه 6 گزينه ديگر نيز به فراكسيون اميد‌ بروند. تا اين لحظه، اعضاي فراكسيون اميد به غير از چند گزينه، به بيشتر وزارتخانه ها نگاه مثبتي دارند .
اصولگرايان و كابينه
گزينه‌هاي پيشنهادي از جمله مسعود سلطاني‌فر (گزينه پيشنهادي وزارت ورزش و جوانان ) و آقاي علي ربيعي (گزينه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي) براي توضيح برنامه هاي خود در فراكسيون اصولگرايان حاضر شده اند . روز يك‌شنبه وزيران خارجه ، نيرو ، صنعت و دادگستري در جلسه آن‌ها شركت كردند و نظرات و برنامه هاي خود را براي اين فراكسيون شرح دادند . همچنين قرار است در روز دوشنبه وزراي پيشنهادي كشور و آموزش و پرورش در اين فراكسيون حضور يابند . ساير وزرا نيز در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه براي شركت در جلسات اين فراكسيون حضور به عمل خواهند آورد .از طرفي به نقل از ايرنا ، اكبر رنجبرزاده از اعضاي اين فراكسيون گفت:«اعضا ، اين ليست را نسبت به كابينه قبل متعادل‌تر مي دانند و تركيب كابينه جديد را تخصصي ، كارآمد و عملياتي ارزيابي كرده اند».
ياران لاريجاني و دوستان روحاني
6گزينه پيشنهادي وزراتخانه‌هاي كار، مسكن،كشاورزي ، دفاع ، دادگستري و ارتباطات در روز شنبه در فراكسيون مستقلين ولايي حضور پيدا كردند . دو وزير پيشنهادي ديگر يعني ورزش و آموزش و پرورش نيز در روز يك‌شنبه در جلسه اين فراكسيون براي ارائه برنامه و گفت و گو حاضر شدند. تا به امروز آنچه كه از نظرات اعضا اين فراكسيون بر مي آيد نمايانگر آن است كه اختلافات جزيي در اين فراكسيون روي گزينه ها وجود دارد . اما آنچه كه از نظر آن ها مشخص است اجماع اعضا و نگاه مثبت آن‌ها به كليت ليست پيشنهادي رييس‌جمهور است .
تمام ليست راي نمي‌آورد
در راستاي اين گزارش، گفت‌وگويي با بهرام‌پارسايي، نماينده مردم شيراز و سخنگوي فراكسيون اميد داشتيم كه در زير، مشروح آن را مي‌خوانيد .
برنامه گزينه‌هاي پيشنهادي وزراتخانه‌ها را كه تا الان به مجلس آمده اند‌، چگونه ارزيابي مي كنيد‌؟
از گزينه‌هاي پيشنهادي آقاي روحاني چند نفري از آن ها مشخص است كه در مسئوليت‌هاي خودشان نيروهاي توانمند و با برنامه‌اي هستند. از تجربه و سابقه آن‌ها اطلاع داريم و روش آن‌ها مشخص است. ولي برنامه تعدادي از آن ها براي ما مشخص نشده است. با همه وزراي پيشنهادي جلسه داريم و تا الان با يازده نفر از آن ها در فراكسيون اميد گفت‌وگو كرديم و با ساير آن‌ها در آينده خارج از دستور صحن، جلسه خواهيم داشت. در نهايت به صورت فراكسيوني، درباره گزينه‌ها به جمع بندي نهايي خواهيم رسيد . برنامه ها تا به امروز، برنامه‌هاي خوبي بوده ولي اينكه قابليت اجرايي داشته باشد و باور به اجراي آن‌ها وجود داشته‌باشد، از خود برنامه مهم‌تر است. در برنامه‌دادن هركس نيز كه متخصص در آن حوزه نباشد مي تواند از دو نفر كارشناس استفاده كند تا براي او برنامه بنويسند اما اينكه برنامه اجرايي باشد و اعتقاد و باور فرد برنامه دهنده به اجراي آن باشد، از خود برنامه مهم تر است. اميدواريم دوستان به برنامه اي كه دادند پايبند باشند و بتوانند حداقل به بخشي از مطالباتي كه آقاي روحاني در زمان تبليغات مطرح كردند، عمل كنند .
به نظر شما عملكرد كدام دولت(يازدهم يا دوازدهم) بهتر خواهد بود؟
پنج نفر از گزينه‌هاي پيشنهادي، وزين و شاخص هستند و در هر دو كابينه حضور داشتند و دارند؛ افراد توانمند و قدَري، كه هم افكار عمومي آن‌ها را مي پذيرند و هم عملكرد آن ها در گذشته قابل دفاع بوده است. ولي با تمام اين تفاسير دولت دوازدهم، مي‌توانست كابينه قوي تري باشد و انتظارمان فراتر از اين بود، چرا كه آقاي روحاني تجربه چهار ساله دارد و در گذشته اين تجربه را نداشت و براي همين انتظار مي‌رفت كه كابينه قوي تري معرفي شود.
رييس جمهور نقاط ضعف دولت يازدهم را برطرف كرده است؟
انتظارمان بيشتر از اين بود. در حوزه نفت، امور خارجه و بهداشت نيروهاي قوي و شاخصي كه خوب عمل مي كنند را معرفي كرده است، مگر مي شود در حوزه‌هاي ديگر، افرادي مانند اين دوستان نداشته باشيم. يكي از وعده‌هاي روحاني احقاق‌حقوق شهروندي بود. اين حقوق شهروندي ايجاب مي‌كرد كه جامعه 50 درصدي زنان در كابينه لحاظ شوند يا اقوام و مذاهب ديگر بيشتر به آن ها توجه مي‌شد. اميدواريم حال كه در ليست وزيران اين اتفاق نيفتاده است، در ساير مسئوليت‌ها بتوانند حقوق شهروندي را كه يكي از شعارهاي اصلي انتخاباتي‌اش بود ، بيشتر به آن توجه كند.
احتمال دارد كه تمام ليست راي اعتماد بگيرد؟
در اصل، تمام ليست نبايد راي اعتماد بگيرد حداقل سه نفر از آن ها راي نخواهند گرفت و اين پيش‌بيني ماست ولي بايد تا روز راي گيري صبر كنيم.ناگفته‌ نماند اين ليست به نظر من با حرمتي كه براي وزيران توانمند قايليم، نمي‌تواند پاسخگوي وعده هاي انتخاباتي جناب رييس جمهور باشد.
نگاه مردم به وكلاي ملت
فراموش نشود، نه بحث سهم‌خواهي است و نه فشار براي جابه‌جايي وزرا، ولي بايد نمايندگان مجلس اين موضوع را بدانند كه آخرين اميد مردم براي تشكيل كابينه همسو با مطالبات مردم، آن‌ها هستند. امروز اين وظيفه سنگين بيش از هر زمان ديگري بر دوش آن ها سنگيني مي كند . حال بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه كدام يك از اين گمانه زني ها در روز هاي آينده رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد.