حمله داعش به قلب کاتالان

شهروند| بعدازظهر روز پنجشنبه یک خودروی ون در شهر بارسلون اسپانیا به میان جمعیت رفت و موجب کشته و زخمی‌شدن عده‌ای شد. پلیس از همان ابتدا اعلام کرد که این یک حمله تروریستی بوده است. در این حمله که در یکی از خیابان‌های مرکزی بارسلون رخ داد، راننده ون ۱۴نفر را کشت و ۱۰۰ نفر را زخمی کرد و موفق شد از صحنه فرار کند. به گفته شاهدان عینی، یک خودروی ون سفیدرنگ با سرعت زیاد در این خیابان پرازدحام و پر از گردشگر بارسلون به میان انبوه جمعیت زده و باعث کشته و زخمی‌شدن شمار زیادی از مردم شد.
دولت ایالتی کاتالونیا همزمان در سوگ قربانیان حمله مرگبار بارسلون سه روز عزای عمومی رسمی اعلام کرده است.
حدود هشت ساعت پس از این حادثه مرگبار، حمله مشابهی در شهر کوچک کمبریلز واقع در حدود ۱۰۰کیلومتری جنوب مرکز ایالت کاتالونیا رخ داد. یک آئودی در شهر کمبریلز، به رهگذران در یک ساحل پر از گردشگر حمله کرد. 6 نفر زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است؛ یک پلیس هم جزو زخمی‌شدگان است. در همین ارتباط مقام‌های اسپانیایی گفته‌اند که ماموران پلیس در نخستین ساعت‌های بامداد روز جمعه ۵ مظنون به عملیات تروریستی را که مجهز به کمربند انتحاری بوده‌اند، در شهر کمبریلز کشته‌اند. به گفته مقام‌های اسپانیایی، بدین شکل دومین حمله تروریستی در این کشور خنثی شده است.
در واقعه جداگانه‌ای که پیش از حمله بارسلون روی داد، یک نفر در اثر انفجار در خانه‌ای در شهرکی در جنوب غرب این شهر کشته شد؛ ظاهرا این انفجار در جریان ساختن بمب روی داد. هنوز مشخص نیست که چند نفر در عملیات بارسلون دست داشته‌اند. گروه داعش گفته که حمله به بلوار رامبلا کار سربازان این گروه بوده است؛ اما هیچ شواهدی که این ادعا را ثابت کند، وجود ندارد.


خبرگزاری اعماق متعلق به داعش می‌گوید كه در راستای مبارزه با کشورهای متحد آمریکا در منطقه خاورمیانه، به اسپانیا حمله کرده است. چندصد سرباز اسپانیایی در عراق مشغول آموزش نظامی نیروهایی هستند که با اسلام‌گرایان افراطی می‌جنگند.
همان روز، یک اسپانیایی آفریقایی‌تبار از شهر ملیلیه در آلکانار و یک مراکشی در ریپول دستگیر شدند. هر دو شهر در منطقه خودمختار کاتالونیا هستند که بارسلون در آن قرار دارد. پلیس می‌گوید هیچ‌کدام از دستگیرشدگان راننده ون نبودند.
مدارک متعلق به فردی به نام ادریس ۲۸ساله است. گفته می‌شود مهاجمان با این اسم و مدرک ون را کرایه کرده بودند؛ اما رسانه‌های محلی می‌گویند که این شخص مدعی است مدارک از او دزدیده شده و او اطلاعی نداشته که کسی با آن مدارک، یک خودروی ون کرایه کرده است. کارلوس پوجدمون، رئیس دولت ایالتی کاتالونیا، روز جمعه هشدار داد که هنوز یک «تروریست خطرناک» متواری است؛ ممکن است منظور این مقام دولتی از این فراری، راننده خودروی ون بوده باشد.
به‌ نظر می‌رسد که راننده ون، برادر ادریس است. عملیات گسترده‌ای برای بازداشت موسی اوکبیر، مظنون اصلی حمله در جریان است. ظن آن می‌رود که موسی اوکبیر ۱۸ساله با دزدیدن مدارک برادرش دریس، ون‌ مورد استفاده در حمله پنجشنبه را اجاره کرده باشد. ادریس اوکبیر، برادر مظنون، روز گذشته پس از آن‌که خود به‌عنوان مظنون معرفی شد، خودش را تسلیم پلیس کرد و گفت مدارکش دزدیده شده است.
روز جمعه، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرد که «به احترام قربانیان عملیات تروریستی روز پنجشنبه» در سراسر این کشور عزای عمومی اعلام شده است.
بلوار رامبلا یکی از معروف‌ترین مناطق توریستی بارسلون است. که یک کیلومتر و ۲۰۰متر طول دارد و وسط آن محل عبور رهگذران است. این خیابان همیشه مملو از گردشگر است و در میان رهگذران شماری برنامه هنری اجرا می‌کنند. گفته می‌شود راننده ون به‌صورت زیگزاگ وارد پیاده‌روی وسط بلوار شده تا بتواند تعداد بیشتری را زیر بگیرد. شمار زیادی روی زمین افتادند و تعدادی بیشتر به مغازه‌ها و کافه‌های اطراف پناه بردند.
شهروندانی از ۲۴ کشور دنیا در میان زخمی‌شدگان و کشته‌ها هستند. نام شهروندان ایرلند، فرانسه، استرالیا، پاکستان، پرو، هلند، تایوان، چین، ونزوئلا، یونان، تایوان و هنگ‌کنگ در میان قربانیان دیده می‌شود. بلژیک می‌گوید یک نفر از شهروندانش کشته شده است. فرانسه اعلام کرده ۲۶نفر از زخمی‌ها فرانسوی هستند و استرالیا هم زخمی‌شدن ۴نفر را تأیید کرده است.
در چند ‌سال گذشته، فرانسه، بریتانیا، بلژیک و آلمان هدف حملات تروریستی بوده‌اند اما اسپانیا تا حدودی از این خشونت‌ها مصون مانده بود. این سبک حمله که توسط خودروهای باری و به سوی مردم صورت می‌گیرد، سبک مختص داعش است. این گروه تروریستی بارها از این شیوه برای حملات تروریستی خود استفاده کرده است. داعش بارها از طرفداران خود در اروپا خواسته که دست به چنین اقداماتی بزنند. در ماه‌های گذشته چندین عملیات تروریستی مشابه با خودرو توسط عوامل گروه داعش در اروپا انجام شده است. تیرماه ‌سال گذشته یک مرد تونسی‌تبار با یک کامیون به جمعیتی که برای جشن روز ملی فرانسه در نیس جمع شده بودند، حمله کرد. در این حمله دست‌کم ۸۴ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند.
در ماه دسامبر‌ سال گذشته میلادی، فردی به نام انیس عامری با کامیون به سمت جمعیت حاضر در بازار کریسمس برلین راند و ۱۲نفر را کشت. در فروردین‌ سال جاری نیز فردی به نام خالد مسعود در لندن با یک خودرو به پیاده‌رو پل وستمینستر در کنار پارلمان بریتانیا وارد شد، عده‌ای را زیر گرفت و یک مامور پلیس را هم با چاقو به قتل رساند و خود با گلوله پلیس از پای درآمد. در جریان این حمله پنج نفر ازجمله یک مامور پلیس کشته شدند. مسئولیت تمامی این عملیات تروریستی را داعش برعهده گرفته است.
از سوی دیگر، به گفته یک منبع امنیتی در کرکوک، تشکیلات تروریستی داعش با اشاره به تشکیل گروهی با عنوان «اسب‌های نشان‌دار»، ماموریت‌ این گروه را زیر گرفتن غیرنظامیان با خودرو در کشورهای اروپایی و آمریکایی عنوان کرده است. این منبع در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق اظهار داشت که سخنرانان داعش روز جمعه با توزیع خطبه‌ای چاپ‌شده در میان ساکنان شهر الحویجه (واقع در ۵۵کیلومتری جنوب غرب کرکوک)، کشورهای اروپایی، آمریکا و انگلیس را به آغاز حملاتی توسط گروه موسوم به اسب‌های نشان‌دار برای ترور شهروندانشان تهدید کرده و هشدار دادند که داعش حملات بیشتری را با استفاده از خودرو برای نابودی تمامی «کافران» ترتیب خواهد داد. این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: «در خطبه‌های انتشار یافته فاش شده است، داعش در این راستا نیروهای خارجی را به عضویت گرفته و با تشکیل گروهک‌های زیرزمینی برای هدف قراردادن مراکز تجمع مردم و مراکز تجاری مهم در این کشورها برنامه‌ریزی می‌کند.» در بیانیه منتشر شده علت آغاز این حملات اقدامات کشورهای مذکور علیه داعش و بمباران مواضع این گروه تروریستی عنوان شده است.
در پی انتشار خبر حملات مرگبار در اسپانیا، کشورها و نهادهای مختلف بین‌المللی این حملات را محکوم و با مردم اسپانیا ابراز همدردی کرده‌اند. ایران ضمن محکوم کردن حمله تروریستی روز پنجشنبه به بارسلون، خواهان تشکیل «اتحادی جهانی علیه خشونت، ناامنی و ترور» شد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، دیروز جمعه ۲۷مرداد حمله تروریستی در بارسلون را محکوم و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد. قاسمی گفت: تروریست‌ها پس از تحمل شکست در منطقه دست به عملیات تروریستی در دیگر کشورها زده‌اند و حل این معضل جهانی «اتحادی جهانی علیه خشونت، ناامنی و ترور»، «فارغ از هرگونه اختلاف نظرهای ممکن» است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: از آن‌جایی که امروزه هیچ کشوری نمی‌تواند از خطر تروریسم احساس امنیت کند، اولویت نخست خود را باید به تلاش برای مبارزه و ریشه‌کنی این خطر اختصاص داد.
قاسمی ایران را «یکی از قربانیان تروریسم» خواند و گفت: جمهوری اسلامی آماده کمک و همکاری با جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم است.
در میان پیام‌های تسلیت و همدردی با مردم اسپانیا، دونالد ترامپ باز هم خود را بر سر زبان‌ها انداخت. رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی عجیب نوشت: «بررسی کنید و ببینید که ژنرال پرشینگ آمریکایی در زمانی که تروریست‌ها دستگیر می‌شدند، با آنها چه‌کار می‌کرد. دیگر هیچ تروریست افراطی اسلامی به مدت ۳۵‌سال وجود نداشت.»
این توییت رئیس‌جمهوری آمریکا که ساعاتی بعد از حملات تروریستی بارسلونا منتشر شد، به ژنرال پرشینگ که فرمانده نیروهای اعزامی آمریکا در زمان جنگ جهانی اول بود، اشاره می‌کند. ترامپ در زمان یکی از سخنرانی‌هایش در کمپین انتخاباتی ریاست‌جمهوری در کارولینای جنوبی نیز به ژنرال پرشینگ اشاره کرده و گفته بود که وی از گلوله‌هایی که در خون خوک غلتانده شده بود، استفاده می‌کرد تا مسلمانان را بکشد. دونالد ترامپ ادعا کرده بود که ژنرال پرشینگ این‌گونه ۴۹ «تروریست اسلامگرا» را کشته و آنها را با اجساد خوک‌ها خاک کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود: به همین خاطر حدود ۳۵‌سال هیچ مشکلی با تروریست‌های افراطی نداشتیم. این سخنان ترامپ که به حمله آمریکا به فیلیپین در اوایل قرن ۲۰ اشاره می‌کند، تاکنون هیچ مدرکی از آن توسط رسانه‌های آمریکایی پیدا نشده است و مورخان اعلام کرده‌اند این امر تنها یک افسانه محلی است.