افزایش قیمت بنزین عربستان چه درس‌هایی برای ایران دارد؟ تلنگر بنزینی همسایه

مهشید خیزان
عربستان طی یک اقدام جدی اعلام کرد برای کاهش هزینه‌های خود به دلیل کاهش رشد اقتصادی‌اش، درنظر دارد قیمت بنزین را تا سقف 80 درصد افزایش دهد. در کنار این موضوع، خبرهایی اخیرا منتشر شده که نشان می‌دهد ایران به دنبال بهبود روابط دیپلماتیک خود با عربستان است. ازسویی «بنزین» در ایران با چند سناریو مواجه است؛ نکته اول اینکه ایران قیمت بنزین را حدود سه سال متوالی ثابت نگه داشته و با نرخ تورم پیش نرفته است. نکته دیگر اینکه به‌تبع ثابت ماندن قیمت بنزین، مصرف آن میان مردم به خصوص در سال 96 با رشد چشمگیری همراه شده است. هم‌اکنون تولید داخلی بنزین در ایران روزانه حدود 67 میلیون لیتر است که با درنظر گرفتن آخرین میانگین مصرف روزانه بنزین که عدد 88.3 میلیون لیتر را نشان می‌دهد، می‌توان نتیجه گرفت دولت معادل یک چهارم مصرف داخلی را به منظور تامین تقاضا، وارد می‌کند. به این ترتیب باتوجه به اینکه ایران هفتمین کشور ارزان در قیمت بنزین را دارد، حال با رشد قیمت بنزین عربستان، باید دید وزارت نفت برای جبران درآمد خود و جلوگیری از قاچاق بنزین در شهرهای مرزی، چه برنامه‌ای را درنظر خواهد گرفت.
درهمین راستا مدیر تامین و توزیع سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ظرفیت مطلوب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور گفت: هم‌اکنون ظرفیت استفاده از سی‌ان‌جی در کشور ۴۰ میلیون مترمکعب در روز است که تنها روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب از این رقم استفاده می‌شود. موسوی خواه با اشاره به مزایای اقتصادی و هزینه کمتر استفاده از سی‌ان جی و همچنین پاک بودن این سوخت گفت: شهروندان می‌توانند در کنار بنزین، از سی‌ان‌جی بهره بیشتری ببرند. استفاده از سوخت سی ان جی اما درحالی پیشنهاد می‌شود که ایران بیشترین تعداد خودروهای دوگانه‌سوز را در دنیا دارد. با این حال به علت ارزان بودن قیمت بنزین همچنان تمایل مصرف بنزین بسیار بیشتر از سی‌ان‌جی است. شاید به همین علت است که کارشناسان عقیده دارند اصلاح قیمت سوخت مطابق با نرخ تورم، بهترین و مهم‌ترین راهکار بازدارنده از رشد مصرف بنزین است.
افزایش 80 درصدی قیمت بنزین


دولت عربستان برای کاهش هزینه‌ها درنظر دارد قیمت بنزین را ۸۰ درصد افزایش دهد. به نقل از بلومبرگ، درحالی که به دنبال افت قیمت جهانی نفت، عربستان درحال اجرای برنامه‌ای برای کاهش هزینه‌ها و کم کردن وابستگی خود به درآمدهای نفتی است، این کشور درحال بررسی طرحی به منظور افزایش قیمت بنزین و سوخت جت در ماه نوامبر است.
به گفته یک منبع آگاه، دولت عربستان به موجب برنامه کاهش هزینه‌های خود، قیمت بنزین را برای شهروندان خود افزایش خواهد داد. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین اوکتان 91 در عربستان از 0.75 ریال سعودی در حدود 1.35 ریال (36 سنت) افزایش خواهد یافت که به معنای رشد 80 درصدی قیمت‌ها است. وی افزود: دولت عربستان قصد دارد افزایش دیگر حامل‌های انرژی را تا اوایل سال 2018 به تاخیر بیندازد. این منبع همچنین گفت، انتظار می‌رود مقامات سعودی تصمیم نهایی خود درخصوص این طرح را در ماه سپتامبر یا اکتبر اتخاذ کنند. وزارتخانه‌های دارایی و اقتصاد عربستان به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده‌اند.
اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در کنار عرضه سهام اموال دولتی ازجمله شرکت نفتی آرامکو یک بخش کلیدی از برنامه اصلاح ساختار اقتصادی عربستان است. عربستان، بزرگترین اقتصاد عربی در دسامبر 2015، اقدام به افزایش قیمت سوخت کرد و طرح‌هایی را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها اعلام کرد. اما کاهش نیم درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی نشان داد که اقتصاد این کشور که همچنان وابستگی زیادی به نفت دارد، در مسیر بازسازی اصلاح ساختار خود ممکن است با چه چالش عمده‌ای مواجه شود. امارات، دومین اقتصاد بزرگ عربی، اولین کشور عربی حاشیه خلیج فارس بود که در اوت 2015 اقدام به برداشتن یارانه سوخت و تعیین قیمت بنزین و گازوئیل با توجه به قیمت‌های بازار جهانی کرد.
اصلاح ساختار اقتصادی با افزایش قیمت بنزین
علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درخصوص افزایش قیمت بنزین در عربستان به «ابتکار» گفت: این افزایش قیمت بنزین در داخل کشور رخ می‌دهد که تاثیری در بنزین صادراتی ندارد؛ بنابراین درجهت اصلاح ساختار اقتصاد انجام می‌شود. این اتفاق باید در ایران نیز رخ می‌داد که البته چند سال است دولت تصمیم گرفته قیمت بنزین را ثابت نگه دارد؛ این ثابت نگه داشتن قیمت بنزین باعث شده تا وضعیت اقتصاد به‌طور کلی به هم بریزد.
ما هم‌اکنون قیمت بنزین داخل را در هر لیتر 1000 تومان ارائه می‌دهیم و قیمت جهانی 2200 تومان است؛ بنابراین حدود 1200 تومان در جیب دولت می‌رود که آن هم صرف هزینه‌های جاری می‌شود.
اردکانی اضافه کرد: توصیه می‌شود دولت حداکثر تا پایان سال قیمت بنزین را افزایش دهد، اما باید این اضافه پول را صرف هزینه‌های عمرانی کند. به‌طور مثال دولت ترکیه نیز روند مخالفی با ایران دارد؛ به طوری‌که تفاوت قیمت بنزین داخلی و صادراتی‌اش حدود 200 تومان است. پس در نتیجه توصیه می‌شود ایران نیز همچون دیگر کشورهای خاورمیانه، قیمت بنزین داخل را بالا ببرد تا به قیمت صادراتی نیز نزدیک شود یا از ظرفیت‌هایی که سی‌ان‌جی دارد، استفاده کند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در جمع ایرانیان مقیم آمریکا: برجام در تاریخ سیاسی منطقه و جهان همواره زنده خواهد بود «ابتکار» در گفت وگو با نمایندگان مجلس اعلام اسامی فراکسیون امید را بررسی کرد خط و نشان فراکسیون امید برای عهد شکنان اسحاق جهانگیری: وزارت خارجه در حال فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی است جلال خوشچهره اهداف دولت روحانی و منتقدانش «ابتکار» مصاف برجامی ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل را بررسی می‌کند ایران و اروپا در برابر ترامپ و نتانیاهو رعایت قانون حقوق مولف چه تاثیری روی کیفیت آثار سینمایی می‌گذارد؟ کپی رایت ، درد و دل مشترک تهیه کنندگان سینما افزایش قیمت بنزین عربستان چه درس‌هایی برای ایران دارد؟ تلنگر بنزینی همسایه «ابتکار» از ضرورت کنترل فعالیت کودکان در فضای مجازی توسط والدین گزارش می‌دهد نهنگ آبی در تور نظارت «ابتکار» از روند آغاز تفحص در شهرداری تهران گزارش می دهد بهشتی ها زیر ذره بین درگیری بابک زنجانی با وکیل شرکت نفت و اخراج از چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی: محسن رهامی: منافع اصلاح طلبان در قالب منافع کلی کشور تامین می‌شود رئیس قوه قضائیه مطرح کرد لزوم تشکیل کارگروه بررسی راهکارهای حقوقی حمایت از مسلمانان میانمار گزارش پایگاه تحلیلی نشنال اینترست صبرِ بی‌نهایت و دیپلماسی هوشمندانه ایران به بار نشسته است