برجام به هم بخورد پروتکل الحاقي اجرا نمي‌شود

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينکه علاقه‌منديم برجام کماکان پابرجا باشد، هشدار داد که اگر برجام به هم بخورد، جمهوري اسلامي اجراي پروتکل الحاقي را متوقف مي‌کند.
علي‌اکبر صالحي در مصاحبه با خبرگزاري صداوسيما با رد مطالبه ناحق و غيرقانوني ترامپ درباره بازرسي از مراکز نظامي کشورمان گفت: ما به موافقت‌نامه پادمان و پروتکل الحاقي متعهديم، البته تا زماني که برجام پابرجا باشد؛ چون اين پروتکل هنوز به تصويب مجلس نرسيده است و آن را داوطلبانه اجرا مي‌کنيم. ما به موارد بازرسي مندرج در برجام نيز متعهديم و در اين چارچوب به تعهداتمان عمل مي‌کنيم، اما خارج از اين چارچوب قطعا به هر خواسته ديگري عمل نخواهيم کرد و از آن تمکين نمي‌کنيم؛ همچنان که تاکنون اين‌گونه عمل کرده‌ايم.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين درباره بسته‌شدن پرونده بازرسي از مراکز نظامي کشورمان پس از بازديد آمانو از سايت پارچين گفت: از ابتدا سه بار از اين سايت نظامي بازديد شده است؛ دو بار در اوايل و يک بار هم همين اواخر که پرونده بسته شد و آخر ديدند که تمام ادعاها و اتهامات مطرح نابجا بود. در اين بازديد نمونه‌گيري و آزمايش کردند و به جايي نرسيدند و نظر ايران تأمين و حقانيت موضع کشورمان تأييد شد. او بار ديگر تأکيد کرد: فقط در چارچوب مواردي مانند پروتکل الحاقي که متعهد هستيم عمل مي‌کنيم؛ آن هم تا زماني که برجام هست، چون اگر قرار باشد برجام به هم بخورد اجراي اين پروتکل نيز قطعا متوقف مي‌شود، زيرا با توقف برجام، اجراي آن بي‌معني خواهد بود. او تأکيد کرد: صرفا در چارچوب موافقت‌نامه پادمان اجازه بازرسي مي‌دهيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين درباره تدابير اين سازمان در صورت لغو برجام تأکيد کرد: يقين داشته باشيد علاوه بر اينکه پل‌هاي پشت سرمان را خراب نکرديم، پل‌هاي متعددي را هم ساخته‌ايم. صالحي هشدار داد: اگر روزي مسئولان نظام به عللي ببينند که برجام ديگر منفعتي براي کشورمان ندارد و براي از سرگيري غني‌سازي 20 درصد در فردو تصميم بگيرند‌، چهارروزه مي‌توانيم غني‌سازي 20 درصد را آغاز کنيم؛ خودشان مي‌فهمند يعني چه. او افزود: همان‌طور که آقاي روحاني اعلام کرد، خيلي از فعاليت‌ها را مي‌توانيم در بازه زماني ساعتي بازگردانيم و محدوديت‌ها را برگردانيم؛ از سرگيري برخي فعاليت‌هاي ديگر چند ماه و برخي فعاليت‌ها تا حداکثر يک سال و دو، سه ماه طول مي‌کشد. صالحي گفت: البته ما مي‌خواهيم برجام همچنان بدون خدشه پيش برود و فعاليت‌هاي فني در حوزه هسته‌اي اعم از اکتشاف و استخراج، تحقيق و توسعه، ساخت نيروگاه‌هاي جديد و استفاده از فناوري هسته‌اي در حوزه سلامت، کشاورزي و صنعت به‌خوبي پيش مي‌رود. او در‌عين‌حال هشدار داد: ما نمي‌خواهيم وارد ميدان چالشي شويم و اعلام مي‌کنيم که ما را وادار به عکس‌العمل نکنند. صالحي با بيان اينکه مي‌دانيم اين بازي را چگونه پيش ببريم، ابراز اميدواري کرد: طرف مقابل سر عقل بيايد و ديگران را به مشکل نيندازد.


برجام قابل مذاکره مجدد نيست
او با تأکيد بر اينکه برجام قابل‌مذاکره مجدد نيست، افزود: آقاي ترامپ با به‌کاربردن تعبير «غروب آفتاب» در برجام مي‌گويد جمهوري اسلامي ايران پس از 10 سال شرايط برايش هموار است تا برنامه هسته‌اي را در ابعاد مختلف توسعه دهد و اين را سبب مشروعيت‌دادن به فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان مي‌داند. رئيس‌جمهور آمريکا معتقد است ايران پس از 10 سال مبسوط‌اليد خواهد بود که هر کاري مي‌خواهد، بکند. البته اين تحليل از ديدگان معيوب و توهم‌گراي ذاتي آنان است و حال آنکه کافر همه را به کيش خود پندارد؛ خودشان در هيروشيما و ناکازاکي مرتکب گناهان بزرگ شدند و اکنون ديگران را متهم مي‌کنند.
او افزود: اين اتهام درحالي است که مقام معظم رهبري از ابتدا فرمودند ايران در پي فعاليت غيرصلح‌آميز هسته‌اي نيست؛ بنابراين راه ما روشن است. ما در پي فعاليت‌هاي صلح آميز هستيم و آنان براي خودشان مشکل‌آفريني مي‌کنند. صالحي گفت: اگر به همين منوال پيش برويم چون موضع و جايگاه ما به‌حق است، آمریکا جز اين چاره‌ای ندارد؛ يا بايد به آن تمکين کند يا در مقابل افکار عمومي جهان بايستد؛ در اين بازي شطرنج سياسي، جمهوري اسلامي ايران واقعا نمره 20 گرفته است و اگر به همين سبک و سياق جلو برويم، کيش‌ومات‌کردن آنان خيلي دور از توقع نيست.
رئيس سازمان انرژي اتمي در بخش ديگري از اين مصاحبه با ابراز اطمينان از آمادگي کامل اين سازمان براي مواجهه با اقدامات خصمانه آمريکا به‌ويژه در صورت لغو برجام تأکيد کرد: همه تمهيدات براي برگشت‌پذيري هسته‌اي انديشيده شده است... اينها غلوآميز نيست و طرف مقابل مي‌داند؛ همچنان که با زمان‌بندي فعاليت‌ها در برجام مخالف‌اند و مي‌گويند چرا در توافق هسته‌اي «غروب آفتاب» آمده است و چرا خيلي موانعي که بايد ايجاد مي‌شد تا فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان را متوقف کند، ايجاد نشده است و ايران را با بن‌بست مواجه نکرده است. او افزود: اين نشان‌دهنده موفقيت جمهوري اسلامي در تأمين منافع ملي تا حد ممکن است به‌گونه‌اي که طرف مقابل، شاکي است.
زمان بازگشت هسته‌اي 
صالحي همچنين درباره احتمال استفاده از سانتريفيوژهاي پيشرفته در صورت بازگشت هسته‌اي بار ديگر اظهار كرد: سربسته مي‌گويم که بازگرداندن برخي فعاليت‌ها ساعتي، برخي روزي، برخي در چند ماه و در يک مورد به‌خصوص، يک‌سال و چند ماه طول مي‌کشد. او افزود: زمان بازگرداندن بسياري از فعاليت‌هاي هسته‌اي به حالت قبل و حتي فراتر از آن در بازه زماني «ماه» است و يک موردش، موضوعي است که رهبر معظم انقلاب درخصوص غني‌سازي صد هزار سو در مدت يک‌سال‌و‌نيم فرمودند. اين يعني امکانات بالقوه‌اي براي تحقق اين هدف وجود دارد.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين درباره آمادگي اين سازمان براي مقابله با تصميم احتمالي آمريکا براي خروج از برجام تا 60 روز آينده تأکيد کرد: کار ما لحظه‌اي است؛ ما که نمي‌خوابيم و 60 روز ديگر بخواهيم بيدار شويم. 
این آمادگي که مي‌گوييم لحظه‌اي است. فقط اراده مسئولان را مي‌طلبد که دستور بدهند که چه اقدامي را آغاز کنيم؛ ما همه اين سناريوها را در سازمان انرژي اتمي مدنظر قرار داديم و با عرضه کلياتش در هيئت نظارت بر برجام درباره آن توافق کرديم. صالحي اضافه کرد: هرگاه هيئت نظارت بر برجام دستور بدهد مطابق با آن عمل خواهد شد اما اميدوارم طرف مقابل سر عقل بيايد؛ ما علاقه‌منديم که برجام کماکان پابرجا باشد.