جابه‌جایی دیپلمات‌ها در پاستور

آرمان- مجتبی اسکندری: نهاد ریاست‌جمهوری پس از روی‌کارآمدن محمود واعظی به‌عنوان سرپرست آن دچار تغییر و تحولات زیادی شد. یکی از این تغییرات جایگزینی مجید تخت‌روانچی با حمید ابوطالبی در پست معاونت سیاسی نهاد بود؛ جایگزینی یک دیپلمات با یک دیپلمات دیگر. رئیس جمهور برای این پست، نه از مشاوران امنیتی خود بهره می‌گیرد و نه از فعالان سیاست داخلی. مجید تخت‌روانچی که از نزدیک‌ترین افراد به محمدجواد ظریف است، باید از نیاوران به پاستور نقل‌مکان کند.
مرد توئیتری نهاد ریاست‌جمهوری
حمید ابوطالبی به‌عنوان گزینه نخست دولت حسن روحانی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل به‌این نهاد معرفی شد، اما ایالات‌متحده آمریکا از صدور ویزا برای وی، به‌بهانه دست‌داشتن در تسخیر سفارت آمریکا امتناع کرد. دولت یازدهم، غلامعلی خوشرو را به‌عنوان جایگزین وی در سازمان‌ملل معرفی کرد و ابوطالبی به‌ سمت معاون‌سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شد. اینک رئیس‌جمهور در حکمی وی را به‌عنوان مشاور خود برگزیده است. ابوطالبی سابقه سفارت در کشورهای بلژیک، ایتالیا و استرالیا و همچنین نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا را دارد. این دیپلمات باتجربه که زمانی مدیرکل سیاسی وزارت‌خارجه را نیز بوده، پیش‌تر به‌عنوان مدیر گروه مطالعات آسیای مرکز تحقیقات استراتژیک در کنار روحانی فعالیت می‌کرد. وی که با توئیت‌هایش درباره فعالیت‌های آتی رئیس‌جمهور مشهور بود، اینک در کنار حسام‌الدین آشنا به‌عنوان مشاوران رئیس‌جمهور که از قضا از فعالان توئیتری هستند، شناخته می‌شوند.
دیپلمات محبوب


مجید تخت‌روانچی در خلال مذاکرات هسته‌ای، در کنار محمدجواد ظریف و سیدعباس عراقچی به چهره‌ای خوشنام و محبوب ملت ایران تبدیل شد. مردم که با چشم‌انتظاری بسیار هر روز اخبار مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کردند، مجید تخت‌روانچی را به‌خوبی می‌شناسند؛ دیپلمات باسابقه‌ای که بسیار کم حرف می‌زند و هرگز وارد درگیری‌های سیاسی جناحی نشده است، اینک به‌عنوان معاون سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شده است. این دیپلمات کهنه‌کار که سابقه معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه، سفارت ایران در سوئیس، لیختن‌اشتاین و سازمان‌ملل را در پرونده کاری خود ثبت کرده است، اینک دایره مشاوران و سیاستمداران دیپلمات رئیس‌جمهور را وسیع‌تر می‌کند.
واعظی، حلقه وصل
سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری نیز سال‌ها در وزارت خارجه مسئولیت‌های گوناگونی را برعهده داشته و اینک ترکیب دیپلماتیک دولت مشتمل بر ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه، حمید ابوطالبی به‌عنوان مشاور، محمود واعظی به‌عنوان سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و مجید تخت‌روانچی نیز در جایگاه معاون سیاسی این نهاد، تیمی از مشاوران زبده دیپلماتیک رئیس‌جمهور را در میان خود گرفته‌اند. اثرگذاری دیپلمات‌ها به‌گونه‌ای است که مواضع رئیس‌جمهور را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. دیپلمات‌ها همواره آرام و شمرده سخن می‌گویند و واژگانی را به‌کار می‌گیرند که بسیار دقیق و مورد تامل باشد. هرچند رئیس‌جمهور بیش از یک دهه پیش به صفت شیخ دیپلمات موصوف شد، اما برای اعلام مواضع و همچنین تقویت ارتباطات با جهان، تقویت دایره دیپلمات‌ها ضرورتی گریزناپذیر است. هنگامی که دونالد ترامپ در آن سوی دنیا در محاصره ژنرال‌هایش به انزوا کشیده شده، باید ایران برای مقابله با توطئه‌های ژنرال‌های آمریکایی از دیپلمات‌های خبره و نخبه خود به‌خوبی بهره بگیرد.