سرانجام قالیباف زبان‌باز کرد

آرمان: اظهارات روز گذشته محمدباقر قالیباف در نشست «نواصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی» دانشگاه علم و صنعت یعنی دانشگاهی که زمانی محمود احمدی‌نژاد در آن تحصیل کرده، چنان بود که گویی سال‌هاست این حرف‌ها را در دل نگه داشته و اکنون که دیگر راهی به بهشت ندارد به بازگو کردن آنها پرداخته است. او دیروز به تبلیغ نواصولگرایی پرداخت و انتقاداتی را متوجه هر دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب کرد تا به نوعی جدایی خود را اعلام کند. قالیباف 12 سال بر کرسی شهرداری تهران نشسته بود. در ابتدا جریان اصولگرایی از او حمایت می‌کرد اما کمی بعد این حمایت‌ها محدود به جریان‌های خاص اصولگرایی شد به نحوی که برخی گروه‌های اصولگرا قالیباف را رقیب خود می‌دانستند که دلیل آن کاندیداتوری او در انتخابات 92 و96 بدون هماهنگی با تمام طیف‌های اصولگرا بود. او در نشستی شرکت کرد که عنوان نواصولگرایی داشت و این سوال را در ذهن ایجاد کرد که‌ آیا قالیباف با توجه به نحوه رویکرد اصولگرایان به خود، درصدد قرار گرفتن در طیف جدیدی از اصولگرایان است؟ هر چه باشد او دیروز بر طبل افشاگری کوبید؛ افشاگری‌هایی که در دل آن اعتراف به اشتباهات و تایید نقدها به مدیریت او قابل درک بود.
توضیح درباره املاک نجومی
موضوعاتی مانند املاک نجومی به راحتی قابل فراموشی نیست و قالیباف هم به ‌این موضوع آگاه است و به همین دلیل دیروز در خصوص پرونده املاک نجومی در شهرداری تهران، گفت: «هیچ وقت منکر اشکال و تخلفات در شهرداری تهران نیستم و من و همکارانم آمادگی داریم که به آنها رسیدگی شود.» شهردار تهران توضیح داد: «اولین باری که درباره املاک بحثی مطرح شد فی‌نفسه سیاسی بود. در عین حال اولین کسی که از قوه قضائیه و دادستان کل درخواست رسیدگی عاجل به آن را داشت خود من بودم و مثل خیلی‌ها خط قرمزی نداشتم و نگفتم که‌ این قوم من و برادر من است و گفتم که رسیدگی کنید.» وی افزود: «تا همین لحظه نیز پیگیر آن بودم در حالی که ابتدا گفته شد 2400 میلیارد فساد مالی صورت گرفته اما امروز بعد از رسیدگی‌ و حسابرسی‌ها در قوه قضائیه و مجلس در آخرین گزارش آمده که‌ این رقم کمتر از شش میلیارد تومان است و این همان جوسازی است که نمی‌گذارند کار به درستی پیش برود و همین خطر جدی در انحراف افکار عمومی است.»
اصلاح‌طلبان شهرداری


وی همچنین در پاسخ به یکی از دانشجویان که به عدم جوانگرایی در استخدام شهرداری تهران انتقاد کرد، گفت: بنده در هر کجا مسئول بودم فارغ از گرایش سیاسی و در چارچوب نظام افراد را جذب کردم حتی در حدود پنج معاونت از اصلاح‌طلبان به کار گرفتم اما اصلاح‌طلبان حتی به هم‌کیشان خود رحم نکردند و آنها را به جرم همکاری با من بیرون انداختند. وی با اشاره به دوران حضور خود در نیروی انتظامی، اظهار کرد: همه ما باید در حوزه عملکرد خود پاسخگو باشیم چه در دورانی که مسئولیت داریم و چه بعد از آن، اکنون نیز من هیچ حرفی نمی‌زنم و فقط یک آدرس می‌دهم، بهتر است سیاسیون تاریخچه سایت‌های جریان خود را وقتی که من در نیروی انتظامی بودم ببینند و یادشان بیاید که درباره عملکرد من چه می‌گفتند و بعد که شرایط برایشان سخت آمد چه گفتند. قالیباف همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر رویکرد نواصولگرایی در مبارزه با فساد، گفت: ریشه فساد در کشور این است که ما مردم‌باور نیستیم و زمانی که اقتصاد را مردمی نمی‌بینیم اقتصاد هم مقاومتی نمی‌شود و نهایتا اقتصاد رانتی و دولتی می‌شود که‌ اینگونه هر چه تلاش کنیم باز هم فساد وجود دارد؛ چون امضای طلایی وجود دارد. قالیباف در بخش دیگری گفت: در عین حال من معتقدم که اگر این دو جریان درست عمل کنند و درست عمل می‌کردند، می‌توانند و می‌توانستند بهترین مدل سیاست‌ورزی باشند. این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبی نیاز امروز جامعه ماست اما باید به‌ این نکته توجه کرد که بخشی از این جریان از مبانی، اصول و مکتب امام تجدیدنظر کردند و به دنبال تغییر در این مبانی بودند که در خیلی از این زمینه‌ها در حوزه کارکردی و رویکردی به جای اینکه بالی برای مردم باشند، وبالی برای آنها شدند. قالیباف ادامه داد: این بخش از اصلاح‌طلبی جامعه را به سمت بی‌هویتی سوق داد البته بخشی از این جریان نیز به ‌این مبانی اعتقاد دارند و آنها را بیان می‌کنند که بعضا در یاداشت‌های آنها می‌بینیم اما اینکه واقعا در حوزه عملکردی چرا اتفاق نمی‌افتد را نمی‌توان قضاوت کرد که نخواستند یا نتوانستند.
هدف‌گذاری اصولگرایان
وی در ادامه با اشاره به شرایط جریان اصولگرایی، گفت: این جریان در حقیقت در اهداف، برنامه‌ریزی‌ها و حرف‌هایی که می‌زند بر مکتب امام است و خود را پایبند به آن می‌داند اما واقعیت این است که وقتی می‌خواهیم این مبانی و اصول را تحقق دهیم و مردم آنها را در زندگی خود لمس کنند می‌بینیم این جریان سیاسی در حالی که حرف آن را زده در ارائه کارنامه عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی نداشته و در هدف‌گذاری، روش و ابزار بدسلیقگی شده است. این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: شاید برخی از بزرگان اصولگرا این حرف را نپذیرند و یا برای آن حرفی داشته باشند اما من این موضوع را می‌بینم و وقتی با مردم و جوانان عزیز سخن می‌گویم، می‌فهم برداشت آنها نیز همین است. قالیباف تاکید کرد: جریان اصولگرا باید می‌توانست منافع مردم و خواسته‌های ایران اسلامی را در پیاده‌سازی هم‌راستا می‌کرد اما موفق نشد. وی تصریح کرد: در مطرح شدن بحث نواصولگرایی نیز ما به دنبال لفظ نیستیم بلکه تاکید من این است که مبانی انقلاب و مکتب امام مورد توجه قرار گیرد و مبانی امام را در این جریان پایدارتر دیدیم.
رجعت در جریان اصلاح‌طلبی
قالیباف تاکید کرد: هر دو جریان سیاسی کشور باید یک رجعت و بازخوانی به مکتب امام داشته باشند. جریان اصلاح‌طلبی نیز نیازمند یک رجعت و بازخوانی به مکتب امام است، همان‌طور که اصولگرایی این نیاز را دارد البته تمام این تغییرات باید با ملاحظات بسیار مهمی انجام شود. البته بدون به کار گرفتن تجربه بزرگان و پیشکسوتان نمی‌شود اما نباید ابلاغی و از بالا به پایین باشد. وی افزود: این جریان نمی‌تواند با فرهنگ پدرخواندگی ساخته شود و هیچ کس نمی‌تواند از قبل برای آن تعیین تکلیف کند، این حرکت نیازمند جوانان باانگیزه است و من نیز هرگز خودم را محور این حرکت نمی‌دانم اما تلاش می‌کنم مطالبه ‌کننده و از افرادی باشم که به ‌این تغییرات تن می‌دهم. نباید به دنبال آن باشیم که ‌این جریان طیف جدیدی ایجاد کند بلکه همه طیف‌ها را باید برای خدمت به مردم منسجم کنیم. بیشتر کسانی که خواهان تغییرات هستند به سران اصولگرایی اعتماد ندارند و اساسا مشکل ما در این جریان این است که پدرخواندگی و حرکت از بالا به پایین ایجاد شده است البته من منکر تشکیل اتاق فکر و جلسات مخفی‌تر برای تغییرات نیستم .