با آرامش جلو برويم، منطقي‌تر است

ظهر ديروز محمدرضا عارف، رئيس فراکسيون اميد، به محل فراکسيون رفت تا نشستی خبري را برگزار کند. در ابتداي اين نشست که يک‌ساعت طول کشيد، عارف دقايقي درباره فراکسيون اميد صحبت کرد و پس از آن سؤالات از او شروع شد.
حذف اعدام قاچاقچيان، طرح فراکسيون بود
سؤال «شرق» از عارف درباره «برون‌داد هفت کميته تخصصي فراکسيون اميد» بود: يک‌سوم از عمر مجلس دهم گذشته؛ مرداد ماه پارسال هفت کميته تخصصي در فراکسيون تشکيل شده است، برون‌داد آنها چه بوده؟ چون اين مدت براي طراحي طرح ازسوي اين کميته‌ها کم نيست؛ برون‌داد اين کميته‌ها براساس آن برنامه جامع (برجا) که قبل از انتخابات مطرح شد، چه طرح يا طرح‌هايي بوده است؟ 
عارف هم پاسخ داد: «کميته‌ها درباره طرح‌ها و لوايح  همکاري مي‌کردند و اگر لازم بوده، موضع فراکسيوني در کميسيون‌هاي تخصصي مطرح مي‌کردند. بنابراين حضور فعال همکاران در طرح‌ها و لوايح واضح است؛ اينکه آيا طرح خاصي درراستاي برجا بوده يا خير بايد بگويم که خيلي از کارهايي که انجام‌شده همسو با «برجا» است. اما هفت‌-هشت اولويتي که داريم مي‌خواهيم در سال دوم اجرا کنيم. در برنامه ششم و لايحه بودجه سال 96 هم کميته‌هاي تخصصي فراکسيون به‌صورت‌جدي فعاليت مي‌کردند؛ ما امسال حرکت برنامه‌اي فراکسيون را مطرح کرديم. همچنين موضوعاتي مانند آسيب‌هاي اجتماعي، مسائل مربوط به آب، مقابله با فساد و... در اولويت کاري اين کميته‌ها قرار دارد و جدي هستيم». اين پاسخ سؤال ديگر «شرق» را درپي داشت که آیا تاکنون طرحي به‌نام فراکسيون اميد آمده که مشخصا فراکسيون طراحي کرده باشد؛ لطفا نام ببريد. 


عارف هم با تأييد چنين طرح‌هايي گفت: «البته طرح‌هايي بوده که طرح فراکسيون اميد بوده ولي براي اينکه سياسي تلقي نشود، اصرار داشتيم که به امضاي ساير نمايندگان هم برسد. مانند طرح حذف اعدام براي قاچاقچيان مواد مخدر».
موضوع ملاقات‌ها براي موسوي و رهنورد هم
 در حال پيگيري است
به گزارش «ايسنا»، او در بخش ديگري از سخنانش درباره اينکه به نظر مي‌رسد مردم از عملکرد فراکسيون اميد دچار سرخوردگي شده‌اند، گفت: «در ماه‌هاي اول تشکيل فراکسيون تحليل‌هاي زيادي درباره ناکارآمدي آن در فضاي مجازي انجام مي‌شد، اما در ارديبهشت سال جاري رأي مردم نسبت‌به انتخابات قبل قوي‌تر بود. اگر در انتخابات مجلس اختلاف نفر اول با نفر آخر هفت هزار رأي بود، در انتخابات شوراها اين اختلاف به بيش از ۴۰۰ هزار رأي رسيد».
او با بيان اينکه مسئله حصر جزء مطالبات بخشي از جامعه است، گفت: «اين مسئله هر چه سريع‌تر بايد به نفع منافع ملي حل‌وفصل شود و هر اندازه که رسانه‌اي نکنيم و با آرامش جلو برويم، منطقي‌تر است؛ البته بر اساس الگوي تعريف‌شده افرادي با محصوران ملاقات خواهند داشت که تا به امروز دو نفر با آقاي کروبي ملاقات داشتند و يک‌نفر ديگر هم ملاقات خواهد داشت و اين موضوع براي آقاي موسوي و خانم رهنورد نيز درحال پيگيري است و ما احساسمان اين است که جدي‌تر و با محوريت دبير شوراي عالي امنيت ملي بايد پيش برويم». نماينده مردم تهران در مجلس درباره اينکه آيا ديدار ذوالنور، نماينده قم، هم در اين راستا بوده است، گفت: «بله ديدار ايشان هم در اين راستا بوده است؛ البته بنده بعد از اينکه ديدار داشته با او صحبت نکرده‌ام اما نگاه ما ملي است و نمي‌خواهيم بگوييم اين مسير را فراکسيون اميد دنبال مي‌کند، بلکه به اين قضيه نگاه ملي داريم».
بايد ببينند که دولت اصلاحات با محوريت
 آقاي خاتمي چه خدماتي را انجام داده است
رئيس شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان در پاسخ به اين سؤال که فراکسيون اميد چه اقداماتي درمورد شرايط مربوط به خاتمي انجام داده است، گفت: «آقاي خاتمي شخصيت وارسته‌اي دارد و خدماتي را از موضع دغدغه‌مندي انجام داده است، اما اکنون وقتي در مجلس هم صحبت مي‌کنيم عملکرد و نگاه ايشان را تحسين مي‌کنند. بايد ببينند که دولت اصلاحات با محوريت آقاي خاتمي چه خدماتي را انجام داده است».
عارف افزود: «تعداد ۸۴ نفر از نمايندگان اين موضوع را به رئيس‌جمهوری تذکر دادند و آنچه به ما گفته شد چيز جديدي نبود. چرا بايد در اين شرايط براي خاتمي محدوديت‌هايي ايجاد شود؟ اين مسئله هم درحال پيگيري است و اميدواريم هرچه سريع‌تر آن را حل کنند».
سال ۹۴ ليست ائتلافي بود 
اما در انتخابات شوراي شهر اصلاح‌طلبانه بود
عارف در ادامه نشست خبري خود درباره اينکه آيا در سال ۹۸ ائتلافي انجام خواهد شد يا اينکه طيف سومي برنده مي‌شود، گفت: «بحث ائتلاف شايد به دنبال موضوعي بود که خودم مطرح کردم. اصولا جريانات سياسي در شرايط خاصي ائتلاف مي‌کنند، ما اگر مقايسه‌اي داشته باشيم مي‌بينيم که در سال ۹۴ ليست ائتلافي بود، اما در انتخابات شوراي شهر اين‌گونه نبوده و اصلاح‌طلبانه بود. ما حتي در مجلس دهم با دوستان اصولگرا بحث داشتن افراد مشترک در تهران يا برخي از کلان‌شهرها را مطرح کرديم».
او تأکيد کرد: «راهبرد اصلي ما اين است که منافع ملي را بر منافع حزبي و جرياني ترجيح مي‌دهيم. اگر ائتلافي انجام شود بايد بعد از پيروزي هم ادامه پيدا کند، به‌هرحال هر اندازه به انتخابات نزديک‌تر شويم، سياست‌ها و ديدگاه‌هاي ما با رقبا مشخص‌تر مي‌شود».
عارف همچنين در پاسخ به اين سؤال که آيا اين امکان وجود دارد که اختلافات موجب شود در انتخابات آتي جريانات اصلاحات با چالش روبه‌رو شوند؟ گفت: «بايد يک واقعيت را بپذيريم، اختلاف‌نظرهايي وجود دارد. ممکن است يک استاندار يا يک فرماندار يا مديري انتخاب شود و عده‌اي با آن موافق يا مخالف باشند، اما به نظر بنده در دوره اخير دموکرات‌ترين روش را جلو برديم و بر اساس شاخص‌ها عمل کرديم. در مجلس دو، سه حزب وجود داشتند که وقتي کانديداهاي آنان انتخاب نشدند اعتراض کردند، اما ما در هر دو دوره انتخابات، حزبي عمل نکرديم، سهمي نداديم، بلکه جرياني عمل کرديم». او افزود: «جريان اصلاحات در بسياري از مقاطع حساس از منافع حزبي و جرياني خود عبور کرده است، اما نمي‌شود يکي با تبليغات و سرمايه ما به مجلس وارد شود، اما در مجلس با ما باشد و بعد از آن در جريان ديگري قرار گيرد. اگر ائتلافي شد بايد بعد از پيروزي نيز ادامه يابد».
عارف در پاسخ به سؤال ديگري مبني‌بر اينکه روحاني قول داده بود دولت فراجناحي تشکيل دهد، آيا اين محقق شده است و اصولگرايان رضايت دارند؟ گفت: «به نظر مي‌رسد اصولگرايان از اين موضوع خيلي راضي هستند. درواقع رضايت اصولگرايان از دولت دوم آقاي روحاني نسبت به اصلاح‌طلبان بيشتر است، اما موضع ما همان حمايت از دولت است».
جاي پسرم بودم، آن صحبت‌ها را نمي‌کردم
او درباره اظهارنظر فرزند خود مبني‌بر ژن خوب که چندي پيش مطرح شد و به دنبال آن فرزندان يکي، دو نفر از نمايندگان نيز چنين مسائل مشابهي را مربوط به آقازادگي مطرح کرده بودند، گفت: «بحث آقازادگي بحثي نيست که بخواهم به آن بپردازم، انقلاب ما آمد که مسئله آقازادگي را حل کند. هيچ فردي مزيت بر فرد ديگري ندارد، جز شايستگي‌ها، نبايد به سمت تفريط رفت و خود را از حقوق اجتماعي محروم کرد. ما در عالم سياست مي‌بينيم که چقدر افراط و تفريط وجود دارد، اما بايد به آنچه اخلاق و اسلام گفته است عمل کنيم». عارف يادآور شد: «بنده وقتي معاون اول شدم و به نهاد رياست‌جمهوري آمدم، ديدم که پسرخاله بنده رئيس دفتر آقاي ابطحي است، اما براي اينکه در مظان قرار ندهم از او خواهش کردم که به يزد برگردد».
او ادامه داد: «در مورد آنچه سؤال کرديد هم معتقدم بعضي حرف‌ها نبايد زده شود که حاشيه ايجاد کند، من اگر جاي پسرم بودم، آن صحبت‌ها را نمي‌کردم. خيلي‌ها هم که موضع‌گيري کردند کل صحبت وي را نخوانده بودند که آيا اصالت را مطرح مي‌کند يا برتري را. ما حتي در انتخابات شوراها جواني که حقش بود نتوانستيم در ليست بياوريم که حرف‌وحديث درست نشود. به نظر بنده پارتي‌بازي و فساد حرام است. توجه کنيم که نبايد حقوق ذاتي افراد از آنها گرفته شود، نه افراط خوب بود و نه تفريط».
---------------------------------------
جزئیات سومین دیدار حجت‌الاسلام کروبی
حجت‌الاسلام عباسی‌فر، از اعضای سابق شورای نگهبان، ظهر روز سه‌شنبه هفته جاری با شیخ مهدی کروبی دیدار کرد. حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، این خبر را به ایلنا داده و گفته است: سه‌شنبه‌شب گذشته در دیدار با پدر متوجه شدیم که ظهر همان روز آقای عباسی‌فر با پدر دیدار داشتند. او گفت: تقریبا ۲۰ دقیقه قبل از دیدار آقای عباسی‌فر با پدر، با آقای کروبی تماس گرفته شد و در این رابطه هماهنگی‌های لازم با ایشان انجام شد. حسین کروبی عنوان کرد: جالب است هر سه شخصیتی که در این روزها با پدر دیدار داشتند اصالتا لر هستند. فرزند حجت‌الاسلام کروبی تأکید کرد که در دیدار حجت‌الاسلام عباسی‌فر با پدرش صحبت‌های عادی درباره مسائل روز مطرح شده است. این دیدار در شرایطی انجام شده است که پیش‌تر مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس، هم به دیدار مهدی کروبی رفته بود. حسین کروبی درباره محتوای آن دیدار گفته بود: آقای ذوالنور در این ملاقات نقطه‌نظرات خود را مطرح کرده و حاج‌آقا هم به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته است. او گفت این ملاقات دوستانه و مفید بوده است. دیدار ذوالنور با شیخ مهدی کروبی بعد از آن انجام می‌شود که حدود یک ماه گذشته، اسماعیل دوستی، از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، به دیدار کروبی رفته بود.