تبلیغات و بازاریابی صنایع و مشاغل سبز حلقه مفقوده محیط زیست ایران چه کسی محصولات سبز را می‌شناسد؟

زهرا داستانی
صنایع سبز در مقایسه با صنایع دیگر از ویژگی‌هایی برخوردارند که برای آنها مزیت به شمار می‌آید. ویژگی‌هایی از جمله حفاظت از محیط زیست، ایجاد فرصت مناسب برای کارآفرینی، کاهش تغییرات آب و هوایی، توسعه و انتقال فناوری. ایران نیز در شرایطی که با بحران محیط زیست، اشتغال و توسعه ناپایدار روبه‌رو است سعی کرده تا از وجود این صنایع سبز برخوردار باشد. با این حال اگرچه صنایع سبز، صنعتی نو پا در ایران به شمار می‌آیند اما همچنان برای بسیاری از مردم ناشناخته مانده و محصولات سبز برای بسیاری از مردمی که خواهان استفاده از آنها هستند، قابل شناسایی و تمیز دادن نیست. صنایع سبز در چند سال اخیر که بسیاری کمپین‌های زیست محیطی برای کاهش تبعات استفاده از کالاها پلاستیکی در میان مردم به جریان افتاده، می‌تواند راه‌حل بسیار مناسبی باشد. با این حال اما کدام از فعالان یا دوست‌داران محیط زیست از وجود محصولات سبز باخبرند؟ عدم اطلاع مردم از وجود محصولات سبز در ایران نشان می‌دهد که صنایع سبز نیازمند مفهوم‌سازی، نشانه‌سازی و تبدیل شدن به یک برند هستند. برندی که علاوه بر تبلیغات اطلاع رسانی و آگاهی مردم را نسبت به این محصولات بالا ببرد.
دنیای امروز با کمبود انرژی مواجه شده و علاوه بر آن زمین و محیط زیست به دلایل سهل‌انگاری انسان و شرایط آب و هوایی بد به خطر افتاده است؛ از همین‌رو مسئولان جنبش محیط زیست برای بهبود وضع زمین، مردم و متخصصان را به وسیله سیاست‌های تشویقی به کمک طلبیده‌اند. در حقیقت شعار آنها این است: «به ما کمک کنید دنیا را نجات دهیم و در عوض ما جیب‌تان را پر از پول می‌کنیم.» البته همه مردم این مشکل را درک کرده‌اند و می‌دانند برای روشن و گرم نگهداشتن منازلشان و رانندگی و حفظ تولید محصولات و به طور کل زندگی مناسب به انرژی نیاز دارند و باید جلوی هرچه آلوده‌تر شدن محیط زیست را بگیرند. به این سبب برخی افراد سراغ مشاغل و صنایعی رفته‌اند که علاوه بر تامین معاش بتوانند به جنبش محیط زیست کمک شایانی کنند. صنعت سبز اما یک اصطلاح است که می‌تواند برای کسب و کار صنعتی که با استفاده از شیوه‌های سازگار با محیط زیست، یا کسانی که محصولات سازگار با محیط زیست تولید می‌کنند، استفاده می‌شود. در قرن 21، افزایش آگاهی و آموزش و پرورش در مورد گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوا و خستگی قریب الوقوع از منابع طبیعی سطح قابل توجهی از تقاضا برای صنعت سبز ایجاد کرده است. دولت علاقه‌مند به بهبود شیوه‌های زیست محیطی گاهی اوقات ممکن است با اقدامانی نظیر معافیت‌های مالیاتی، به رونق صنعت سبز کمک کند. صنعت سبز عمیقا به تولید و توسعه انرژی‌های جایگزین مثل انرژی خورشیدی، باد، گرمایی، و حتی نیروگاه‌های هسته‌ای فکر می‌کند. محصولات سبز شامل تولید دستمال توالت از نوت بوک بازیافت شده، تولید کیسه‌های خرید از الیاف بازیافتی و حتی مواد شوینده که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند از جمله محصولات این صنعت جدید هستند. صنعتی که ایران به آن نیاز دارد اما هنوز نتوانسته همه گیر شود. حال این سوال مطرح می‌شود که کشورهایی که پیشتاز در این صنعت در جهان هستند برای توسعه این صنعت چه کرده‌اند؟ تبلیغات از اولین گام‌ها و مهمترین‌ها برای رونق این صنعت بوده است.
تبلیغات اولین و مهم‌ترین گام برای توسعه صنعت سبز


در صنعت سبز ایالات متحده آمریکا، تبلیغات به عنوان وسیله‌ای مهم برای برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان و راهی برای بیان مزایای محصول و خدمات و تفاوت های آنها با سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. صرفه جویی در هزینه، کاهش قدرت خرید خانوار، رقابت شدید تولیدکنندگان، کم شدن اوقات فراغت خانواده‌ها موجب کاهش تقاضا برای خرید محصولات سبز شده است. در نتیجه سهامداران صنعت سبز بیشتر علاقه‌مند به تبلیغات موثر و استفاده از استراتژی‌های تبلیغاتی شده‌اند. یک سوال مهم برای بنگاه‌های صنعت سبز این است که چگونه باعث افزایش فروش بیشتر شوند؟ سهامداران صنعت اغلب تبلیغات را به عنوان موثرترین راهکارها برای کمک به صنعت سبز انتخاب کرده‌اند.
تبلیغات به دو دسته گسترده تقسیم می‌شوند که عبارتند از تبلیغات عمومی، یا تبلیغات خاص کالایی و دسته دوم تبلیغات خاص با نام تجاری. تبلیغات عمومی اطلاعات مصرف کنندگان را در مورد ویژگی‌های محصول به جای نام تجاری فراهم می‌کند. از آنجا که این خاصیت خاص نیست، تبلیغات عمومی به نفع تمام اعضای صنعت از طریق افزایش تقاضای مصرف کننده و سهم بازار است. از سوی دیگر، تبلیغ برند خاص، بر ایجاد وفاداری برای یک نام تجاری خاص در میان مصرف‌کنندگان تمرکز دارد. تبلیغات تجاری به طور معمول در سطح شرکت قرار دارد و برند را با انتظار ایجاد ارتباط با مصرف‌کنندگان برجسته می‌کند. برنامه‌های عمومی دارای دو اثر بالقوه بر تقاضای مصرف کننده است. اولا این برنامه‌های تبلیغاتی می‌توانند باعث شوند که مصرف‌کنندگان وفادار به محصول شوند و در نتیجه مصرف‌کننده حساسیت بیشتری به تغییرات قیمت دارد. یعنی زمانی که قیمت محصول یا سرویس افزایش می‌یابد، تقاضای مصرف کننده برای محصول یا خدمات به طور معمول کاهش پیدا می‌کند، اما با وفاداری بیشتر مصرف کننده، این کاهش در مقدار مورد نیاز می‌تواند کاهش یابد و تبلیغات خاص مربوط به کالاها می‌تواند این وفاداری را افزایش دهد. اثر دیگری از برنامه‌های عمومی افزایش آگاهی عمومی و استفاده از محصول است، که هر دو باعث افزایش تقاضا در تمام نقاط قیمت می‌شود. این اثر با تغییر کلی تقاضای بالا روبرو است. بر خلاف تبلیغات عمومی، تبلیغات برند آنهایی را هدف می‌گیرد که هنوز به عنوان برند در اولویت مصرف کنندگان قرار نگرفته‌اند. در کنار تبلیغ عمومی، تبلیغات برند همچنین سهم فروش محصولات سبز را در بازار افزایش می‌دهد، وفاداری و برابری برند را ایجاد می‌کند و سبب کاهش انعطاف پذیری تقاضا می‌شود.
بنابراین بازاریابی و تبلیغات باعث افزایش آگاهی مصرف کنندگان و ایجاد خرید می‌شود. بازاریابی همچنین ممکن است تقاضای اضافی برای محصولات و خدمات صنعت سبز را افزایش دهد. البته لازم است که بدانیم که اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی براساس اندازه شرکت متفاوت است. شرکت‌های کوچک‌تر با استفاده از رسانه‌های ارتباطی مثلا اینترنت و رسانه‌های چاپی سود بیشتری می‌برند و شرکت‌های بزرگتر از رسانه‌های عمومی به طور موثرتری استفاده می‌کنند. با این حال، شرکت‌ها نباید الزاما بر روی رسانه‌ای‌ترین رسانه تبلیغاتی تکیه کنند. در عوض، آنها باید گزینه‌های رسانه‌ای خود را براساس مخاطبان مورد نظر خود انتخاب کنند و راهبردهای تبلیغاتی را انتخاب کنند تا مخاطبان را به طور موثر به خود جذب کنند.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهوری ترکیه: به امنیت و ثبات ایران اطمینان کامل داریم «ابتکار» سناریوهای مختلف پس از شکست سلفی ها در عراق و سوریه را بررسی می‌کند داعش به دنبال سرزمین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شکست آشوب ها خبر داد انگشت اتهام به سوی رئیس جمهوری سابق رضا دهکی «امید» فقط یک کلمه نیست نیازها و چالش های تغییر در قانون اساسی بررسی شد بازنگری در قانون اساسی از حرف تا عمل «ابتکار» تبعات گرمای هوای نیمه دوم سال بر اقتصاد کشور را بررسی می کند انجماد بازارها در زمستان گرم روزنامه‌های تازه تاسیس باید چه سیاست‌هایی را برای تداوم انتشار خود در پیش بگیرند؟ چگونه می توان آثار نارضایتی های اخیر مردم بر انتخابات آتی را کاهش داد؟ جای خالی درمان درد به جای مُسکن های موقتی تبلیغات و بازاریابی صنایع و مشاغل سبز حلقه مفقوده محیط زیست ایران چه کسی محصولات سبز را می‌شناسد؟ «ابتکار» از مخاطرات وجود 200 گود رها شده در تهران گزارش می‌دهد چاله های بزرگ زیر پای پایتخت انتقاد رئیس پیشین سیا از رویکرد ترامپ در قبال ایران فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شکست آشوب ها خبر داد انگشت اتهام به سوی رئیس جمهوری سابق