« ابتکار» از تلاش همگانی برای رفع معضل ریزگردها در غرب کشور گزارش می‌دهد گرد و غبار در بهارستان

معصومه معظمی
«خوزستان هوا ندارد»! شعاری که سال‌هاست شنیده می‌شود و اخیرا نیز به دلیل قدرت نفوذ فضای مجازی در بین مردم و کاربران اینترنتی با #هشتک و توییت و ری‌توییت، این فضا را پر کرده و روزها و شبهای زیادی ترند می‌شود. البته در فضای واقعی نیز هر چند وقت یکبار که مشکل ریزگردها به اوج خود می‌رسد، چند روزی مسئولان درباره آن مصاحبه‌ می‌کنند و وعده‌هایی می‌دهند که تنها در قالب همان وعده و شعار باقی می‌ماند و هیچ اقدام عملی و درخوری برای حل آن صورت نمی‌گیرد. بنابراین با فروکش کردن بحران، باز موضوع به فراموشی سپرده می‌شود تا اتفاق دوباره‌ای تعدادی دیگر از هموطنان خوزستانی، خرمشهری، اهوازی و سایر استان‌های مرزی کشورمان را به بیمارستان بکشاند و جانشان را هدف قرار دهد.
گفتنی است؛ طبق اظهارات خجسته حسین‌نژاد، قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ظهر روز جمعه تا هشت صبح روز سه شنبه، یک هزار و 94 نفر با عارضه تنفسی به مراکز درمانی زیر مجموعه این دانشگاه در استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 175نفر در بخش بستری ، 22 نفر بستری ویژه ، 785نفر سرپایی و 124نفر بستری در اورژانس اعلام شده است. همچنین به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز بر اساس آخرین آمار گرد و خاک از روز جمعه تا یکشنبه 359 نفر از شهروندان آبادان و خرمشهر و شادگان را راهی بیمارستان کرده است. علاوه بر آن غلظت گردغبار و ریزگردهای موجود در هوای این مناطق در بسیاری از شهرهای خوزستان در روز شنبه باعث تعطیلی مدارس 17 شهرستان و ادارات 11 شهرستان و در روز یکشنبه نیز سبب تعطیلی مدارس و مراکز آموزشگاهی 21 شهرستان شده است.
بنابراین با وجود مشکل و معضلات مردم این مناطق با ریزگردها این توقع وجود دارد که مسئولان مربوطه بودجه‌ای مازاد برای حل این مشکل درنظر بگیرند تا مشکل حل شود چرا که دیگر مردم هوایی برای نفس کشیدن ندارند، ولی طبق خبری، بودجه مبارزه با ریزگردها در بودجه 97 در کمیسیون تلفیق 97مسکوت ماند. موضوعی که تذکر و واکنش نمایندگان این حوزه‌های انتخابیه را به همراه داشت. روز یکشنبه جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در خانه ملت طی تذکری شفاهی با انتقاد از حذف ردیف بودجه مهار ریزگردها از لایحه بودجه 97 گلایه هایی را مطرح کرد. او با این تذکر خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت بحرانی ریزگردها در خوزستان شد. این نماینده آبادان خطاب به رئیس‌جمهوری اعلام کرد: «مساله بحران ریزگردها نیز مانند حادثه پلاسکو و سانچی مهم است.» مختار با بیان اینکه «باید مانند تمام بحران ها به مساله ریزگردها هم رسیدگی شود»، از حذف بودجه ریزگردها در بودجه 97 گلایه کرد و افزود: «متاسفانه ردیف بودجه مهار ریزگردها از قانون بودجه امسال در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 حذف شده است. البته تاکنون به شیوه‌های مختلف مظلومیت مردم خوزستان را به مسئولان گوشزد کرده‌ایم که باید به داد خوزستان که در حال نابودی است، برسند.»


پس از اتمام کار کمیسیون تلفیق 97 شنیده شد بودجه مهار ریزگردها برای سال 97 حذف شده است. خبری که واکنش‌های مختلف و زیادی از سوی مردم و مسئولان به همراه داشت ولی چیزی نگذشته بود که غلامرضا تاج‌گردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ درباره این موضوع قول‌هایی داد و به مردم این مناطق گفت که نگران نباشند. تاج‌گردون در
این باره قول داد که ردیف ریزگردها در بودجه سال آینده باقی خواهد ماند. او با اشاره به اظهارات معاون سازمان محیط زیست درباره حذف بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷، خاطرنشان کرد: « متاسفم از اینکه در دو ماه بررسی بودجه کشور، مسئولان محیط زیست کشور از رئیس تا معاون ایشان حتی یک بار دنبال موضوع آلودگی محیط زیست و ریزگردها نیامدند.متاسفانه اعتبار مربوط به ریزگردها را بدون اذن در بودجه گذاشتند که مردم عزیز خوزستان را طبق معمول علاف تصمیمات غیرمسئولانه خودشان کردند. ولی به مردم عزیز خوزستان عرض کنم حتما ردیف ریزگردها بدون منت‌گذاری بر مردم شریف، پایدار خواهد ماند و مسئولان محیط زیست از شعار و دشمنی با مردم خوزستان دست بردارند.»
گفتنی است مشکل ریزگردهای مناطق غربی کشورمان بسیار جدی و بحرانی است و در حال تبدیل شدن به معضلی بزرگ است. به حدی که مردم دیگر توان نفس کشیدن در این شرایط را ندارند و کار از توجه به بیماران قلبی، زنان باردار و سنین پرخطر و حساس مثل سالمندان و کودکان گذشته است و تنفس برای همه اهالی این مناطق غیر قابل تحمل شده است و مساعدت و یاری جدی و فوری مسئولان مربوطه را می‌طلبد. به همین دلیل حسن روحانی رئیس جمهوری نیز با احساس ضرورت در این باره در گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب خود به موضوع ریزگردها و مشکلات مردم این مناطق اشاره کرد و گفت که مقابله با ریزگردها به هر قیمتی ادامه می‌یابد. رئیس‌جمهوری در خصوص خبر حذف بودجه مقابله با ریزگردها در بودجه 97 گفت: «اولاً من چنین خبری ندارم که حذف شده باشد، ولی بر فرض اگر این خبر درست باشد، من به عنوان رئیس جمهوری به مردم قول می‌دهم که این طرح را به هر قیمتی که باشد در سال آینده ادامه خواهیم داد. البته مجلس هم همیشه با ما همکاری داشته و خود مجلس هم توجه دارد که این مساله چقدر اهمیت دارد.»
اذن رهبری برای برداشت 150 میلیون دلاری
از صندوق توسعه
در این راستا روز گذشته یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 97 از اذن مقام معظم رهبری برای برداشت 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها خبر داد. طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 و عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری برای چند مورد برداشت از صندوق توسعه ملی در سال 97 اظهار کرد:«با اذن مقام معظم رهبری 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها اختصاص
می یابد.» هدایت خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» در این باره توضیح داد. او تشریح گفت: « قبلا در لایحه بودجه 97 دولت جدولی داده بود و در لایحه بودجه که برای جاهای مختلف بود، درخواست برداشت 6 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را مطرح کرده بود که شامل ریزگردها، فاضلاب، بازنشستگی، آموزش و پرورش بود که مشکلات مردم خوزستان هم در آن گنجانده شده بود. ولی از آنجا که برداشت از صندوق توسعه ملی نیازمند اذن رهبری است این موضوع در کمیسیون تلفیق تا صدور اجازه رهبری، مسکوت ماند.» عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 هم در این باره به «ابتکار» گفت: «چون برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی باید با اجازه رهبری برداشت شود، تا صدور این مجوز صبر کردیم و خوشبختانه ایشان اجازه برداشت 150 میلیون دلار را برای حل مشکل ریزگردها را از صندوق صادر کرده‌اند. قبل از اجازه ایشان، رئیس جمهوری هم در گفت وگوی زنده تلویزیونی خود قول داد در صورت تصویب و اجازه مجلس این آمادگی را دارد بودجه حل بحران ریزگردها را از هر جای ممکن تامین کنند. ولی رهبری لطف کردند و اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را در این باره صادر کردند.» خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به «ابتکار» گفت: «البته دولت آنچه مربوط به ریزگردها بود را در لایحه بودجه 97 آورده بود، ولی قصد داشت این بودجه را از صندوق توسعه‌ملی برداشت کند و از آنجایی که مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی با رهبری است، امکان این کار برای کمیسیون تلفیق نبود و بعد از ارسال لایحه به تلفیق، نمایندگان گفتند دولت منابع غیر را برای حل مشکلات ریزگردها درنظر گرفته است در حالی که باید منابعش را از منابع قابل پیش بینی دیگر تامین کند. چرا که ممکن است رهبری در این باره موافقت نکنند. به همین دلیل بودجه ریزگردها در کمیسیون تلفیق مسکوت ماند.» او ادامه داد:« ولی با توجه به مشکلاتی که وجود داشت، خوشبختانه روز گذشته رهبری اجازه برداشت 150 میلیون دلاری را برای کمک به حل مشکلات ریزگردها صادر کردند که این موضوع می‌تواند مشکلات را تا حدی کاهش دهد هر چند که این ارقام جوابگوی توسعه بیابانی شدن خوزستان را ندارد. در خوزستان باید کار اساسی انجام شود و منابع معینی بیاورند. با این اقدام و کارهای فصلی و موقتی و اختصاص بودجه ای ناچیز و چند مصاحبه و کاشت چند بوته اتفاقی نمی‌افتد و مشکلی حل نمی‌شود.»
تعیین ردیف بودجه مستقل ریزگردها برای سال 97
بنابراین نمایندگان استان‌ها و حوزه هایی که مردم آنها با مشکل جدی ریزگردها دست به گریبانند تاکید دارند باید برای حل معضل ریزگردها کاری اساسی و جدی هرچند با هزینه‌های سنگین انجام شود چرا که هزینه تعطیلی مدارس و اداره‌ها و کنسل شدن همه پروازهای چند روز گذشته به اهواز و خوزستان و ... هزینه‌ای بسیار بیشتر و چند برابری نسبت به بودجه رفع این معضل را به همراه دارد. یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه به «ابتکار» گفت:
« بودجه هایی که تا کنون برای مهار ریزگردها اختصاص می یافت در ردیف های متفرقه بود و مثل دریاچه ارومیه ردیف بودجه مستقل و مشخص نداشت. ولی در حال حاضر کمیسیون تلفیق به طور مستقیم برای حل مشکل ریزگردها در سال 97 بودجه ای اختصاص داده است و دیگر مشارکتی نیست که چهار نفر از چهار گوشه آن را بکشند و هر کدام سهم شان را بخواهند. بنابراین رقم تعیین شده این بودجه مستقیما برای حل مشکل ریزگردها هزینه می شود.» او تاکید کرد که با توجه به تلاش و پیگیری نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره قطعا به نتیجه مطلوب خواهد رسید. این عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 همچنین با اشاره به وعده رئیس جمهوری در این باره تاکید کرد: « رئیس جمهوری در مصاحبه خود آمارهایی دادند که برای حل معضل ریزگردها تا چه میزان درخت کاری شده است و تا چه حد مناطق را مرطوب
کرده اند. البته هنوز مناطقی هم هستند که کاری انجام نشده است و تا دو سال آینده اگر دولت به همین شکل با توجه به بودجه درنظر گرفته شده به موضوع ورود کند، مسئله ریزگردها تا حد زیادی حل می شود.» البته خادمی هم در ادامه به «ابتکار» گفت: « این رقم‌ها کفاف مقابله با ریزگردها را نمی دهد و باید بیش از این ارقام برای حل مشکل ریزگردها سرمایه گذاری شود. در دنیا این مشکل را حل کرده اند و اگر مسئولان مربوطه می خواهند معضلی را حل کنند، باید مثل سایر کشورها با کار کارشناسی و هزینه کرد مناسب و کافی آن مشکل را رفع کنند. ولی متاسفانه ما طبق استانداردهای جهان عمل نمی کنیم و در انجام امور کوتاهی می کنیم.»
یوسفیان ملا هم وجود معضلی به نام ریزگردها را مشکلی جهانی دانست که دنیا با آن مقابله میکند ولی تاکید کرد که در هیچ کجای دنیا مشکل ریزگردها تا این میزان که در کشور ما وجود دارد و نفس کشیدن را برای مردم سخت و غیر قابل تحمل کرده است، نیست.
بنابراین با توجه به تاکیدات نمایندگان بر ناکافی بودن این ارقام برای حل معضل ریزگردهای کشور که هزینه بسیار زیادی باتعطیلی مدارس و ادارات و پروازها و ... به کشور تحمیل
می کند، شایسته است دولت و مجلس با همکاری و همفکری بیشتر راهی برای مقابله با ریزگردها و تامین بودجه لازم برای این بحران پیدا کنند. البته با وجود انتقادات زیاد در این باره با ورود رهبری به موضوع و اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی این مشکل تا حد زیادی رفع خواهد شد، ولی این میزان بودجه کفاف مشکلات موجود را نمی‌دهد. چرا که مناطق غربی کشورمان که خسارات جبران ناپذیری در 8 سال دفاع مقدس به آنها وارد شده است و طی این سال‌ها با معضلات و مشکلات متفاوتی از جمله بیکاری و نبود نان شب و آب شرب مواجه بوده‌اند، حال شان خوب نیست و این‌بار آنها هوایی برای نفس کشیدن ندارند!
سایر اخبار این روزنامه
علی شمخانی: امکان مذاکره مجدد در مورد برجام تحت هیچ شرایطی وجود ندارد «ابتکار» از اثرات مثبت و منفی عملکرد روحانی بر حامیانش گزارش می‌دهد جای خالی مسئولیت پذیری سیاسی «گودریدز» ، شبکه اجتماعی کتاب‌خوان‌ها فیلتر شد سنگ فیلترینگ پیش پای لنگ کتابخوانان علیرضا صدقی انتظاراتی که برآورده نشد دلایل ناکامی ایران در بهره‌برداری از مجمع جهانی اقتصاد چیست؟ غیبت معنادار ایران در داووس 2018 «ابتکار» وضعیت انتشار اوراق مشارکت در بودجه 97 و مخالفت مجلسی ها را بررسی کرد چالش های استقراض دولت از آینده «ابتکار» وجوه مثبت فضای مجازی را در گفت‌وگو با مردم بررسی می‌کند نیمه پر لیوان صفر و یک ها « ابتکار» از تلاش همگانی برای رفع معضل ریزگردها در غرب کشور گزارش می‌دهد گرد و غبار در بهارستان معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور تشریح کرد مختصات گزارش ارائه شده به رئیس جمهوری از حوادث اخیر عضو کمیته نامگذاری خیابان های پایتخت از تعیین یک خیابان به نام نخست وزیر دوران ملی شدن نفت خبر داد لاریجانی در همایش غزه نماد مقاومت: دفاع از مردم فلسطین وظیفه اسلامی، انسانی و اخلاقی است