پرسه شبح آنفلوآنزا در تهران

مراقب باشید؛ آنفلوآنزای جدید پرندگان قابلیت انتقال به انسان را دارد. همین خبر کوتاه کافی بود که موجی از نگرانی در میان مردم ایجاد شود. آن‌چنان که آذر امسال سازمان محیط‌زیست با شیوع آنفلوآنزای پرندگان به خود آمد و سعی کرد با این بیماری مقابله کند، چرا که پرندگان مهاجر انتقال‌دهنده این بیماری هستند و از هم بدتر اینکه احتمال بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در انسان نیز وجود دارد و این مساله بر شدت ماجرا می‌افزاید. این در حالی است که دی سال گذشته اعلام شد ویروس آنفلوآنزای پرندگان در ۱۱ استان کشور مشاهده شده است. گرچه تاکنون این بیماری در ایرانیان یافت نشده اما باید از دغدغه‌های بهداشتی غافل نشد، چرا که لمس پرندگان ممکن است دردسرآفرین باشد. آنفلوآنزای پرندگان، گونه‌ای بیماری ویروسی است که ویروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae است. این ویروس خود دارای سه تیپ A،B،C است. تیپ A توسط تحت آنتی ژن‌های H و N تقسیم‌بندی می‌شود. به گزارش سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۸ شانزده مورد ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگاه تیپ H5N6 در چین گزارش شده که شش مورد آن منجر به مرگ افراد مبتلا شده است. روز گذشته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تایید تلفات تعدادی از پرندگان مهاجر وحشی در یکی از تالاب‌های استان گیلان بر اثر آنفلوآنزای پرندگان گفت: نوع ویروس آنفلوآنزای ایجادکننده این طغیان H5N6 است که با ویروس قبلی متفاوت است، ولی تاکنون هیچ‌مورد ابتلای انسانی در کشور نداشته است. محمدمهدی گویا افزود: ظرف یکی دو سال گذشته ویروس آنفلوآنزای پرندگان از نوع H5N8 در بین تعدادی زیادی از مرغداری‌ها در استان‌های مختلف کشور شایع شده و باعث تلفات قابل توجه و خسارات اقتصادی سنگینی بر آنها شده بود. او درباره ابتلای انسانی به این ویروس توضیح داد: برخلاف ویروس قبلی که تاکنون مورد ابتلای انسانی از آن گزارش نشده است، این ویروس در انسان هم ایجاد بیماری کرده است. البته این ابتلا فقط در کشور چین و آن هم به تعداد محدود بوده است، اما از آنجایی که ویروس سد انسانی را پشت سر گذاشته این احتمال وجود دارد که در کشورهای دیگر نیز بیماری انسانی مشاهده شود. به گزارش وزارت بهداشت، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: تمام افرادی که طی این طغیان با پرندگان سر و کار داشتند و در امر جمع آوری و از بین بردن لاشه‌‌های آنها درگیر عملیات بودند، تحت مراقبت قرار گرفته، واکسینه شدند و داروی پیشگیری به آنها داده شده است و خوشبختانه تاکنون هیچکدام علائم بیماری را نشان نداده‌اند.
مشاهده ۳ مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران از مشاهده سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اطراف دریاچه شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) خبر داد. محمدحسین بازگیر اظهار کرد: سه لاشه پرنده‌ی آبزی کاکایی در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس دیده شد که همکاران ما بلافاصله آن را به سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان دامپزشکی اطلاع دادند و پس از بررسی‌های این دو سازمان نتیجه مثبت اعلام و مشخص شد که این پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودند. به گزارش ایسنا، او با اشاره به اینکه احتمال شیوع این آنفلوآنزا به پرندگان و طیور وجود دارد، گفت: این ویروس می‌‌تواند مخاطراتی برای انسان نیز داشته باشد.
احتمال قرنطینه دریاچه چیتگر


رئیس گروه بیماری‌‌های حیات وحش سازمان محیط‌زیست گفت: براساس آخرین آمار دریافت شده در تالاب بین‌المللی بوجاق با توجه به وسعت منطقه تخمین زده شده است که حدود سه‌هزار لاشه پرنده در این منطقه موجود باشد. سیامک مسعودی ادامه داد: تاکنون دو‌هزار ۱۰۰ لاشه پرنده در این منطقه جمع‌‌آوری و امحا شده است. این منطقه در کنترل است و تردد در آنجا ممنوع است. خودروهایی که در منطقه حضور دارند، ضدعفونی می‌شوند از گردشگران نیز خواسته شده وارد این منطقه نشوند. به گزارش ایلنا، او همچنین درباره وجود نمونه‌هایی از پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در منطقه دریاچه چیتگر گفت: یک نمونه از لاشه پرندگان چیتگر از طرف سازمان دامپزشکی مبتلا به آنفلوآنزا اعلام شده نه همه پرندگان. البته باید آزمایش‌های تکمیلی انجام شود. توصیه می‌کنیم اگر پرنده و لاشه‌ای بود یا موارد مشکوکی مشاهده شد مردم دست نزده و فورا مورد را اطلاع دهند البته نظارت‌ها در حال انجام است در صورت لزوم نیز اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای به‌عمل خواهد آمد.
امکان ایجاد تلاطم در بازار
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در مورد آنفلوآنزای پرندگان در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: باید در این راستا سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت تمهیداتی اندیشیده و گزارش‌هایی را ارائه کنند. محمد نعیم امینی‌فرد می‌افزاید: متاسفانه به‌دلیل اینکه ما کاملا درگیر کمیسیون تلفیق و بودجه در صحن علنی مجلس هستیم و اکنون بالغ بر حدود شش هفته است که کمیسیون بهداشت جلسه نداشته است. از این رو در این زمینه اطلاعات دقیقی ندارم. او ادامه می‌دهد: ولی جزو وظایف سازمان دامپزشکی است که در ارتباط با شناسایی زودهنگام، امحا اجساد پرندگانی که دچار این بیماری شده‌اند و همچنین قطع چرخه انتقال بیماری تلاش کند. امینی فرد اظهار می‌کند: از طرف دیگر وزارت بهداشت باید به موقع در سطح کشور بیماری یابی کند و موارد صفر بیماری یا موارد احتمالی ورود بیماری را توسط مرکز مبارزه با بیماری‌ها به‌طور مداوم پایش کند. این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس می‌گوید: تا جایی که من در جریان هستم، هر دو ارگان یعنی هم سازمان دامپزشکی درباره کنترل موارد حیوانی و هم وزارت بهداشت در این راستا آمادگی کامل را دارند. امینی فرد خاطرنشان می‌کند: با این وجود، احتمالا تلاطم در بازار به‌لحاظ خارج شدن میزان قابل توجهی از پرندگان از چرخه مواد غذایی وجود می‌آید، ولی من فکر می‌کنم عملکردشان این دو ارگان کاملا مثبت بوده است. از او در مورد ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان می‌پرسیم که می‌گوید: تاکنون وزارت بهداشت از ابتلای موارد انسانی گزارش نداده است. این در حالی است که وزارت بهداشت یک مرکز کنترل مبارزه با بیماری‌های واگیردار دارد که موظف است در مواردی صفر بیماری، بروز احتمالی و بروز قطعی را گزارش کند. این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس می‌افزاید: باید سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت ملاحظات بهداشت عمومی را اعلام کند. امینی فرد ادامه می‌دهد: باید در این موارد از نزدیک شدن و دست زدن به اجساد پرندگان تلف شده به‌طور اکید خودداری کنیم و موارد را به سازمان دامپزشکی گزارش دهیم که هم در تشخیص بیماری دقت لازم به عمل آید و هم اقدامات کنترلی اعم از قرنطینه یا مسائل دیگر در دستور کار قرار گیرد.