سفیر اسبق انگلیس درسازمان ملل: تضعیف برجام ازسوی آمریکا عاقلانه نیست

سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل و عضو کمیته بانفوذ روابط بین‌الملل مجلس اعیان این کشور ضمن انتقاد از لفاظی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا علیه برجام تصریح کرد که چنین رفتاری حفظ و ادامه برجام را دشوار می‌کند.
دیوید هنی در گفت‌وگو با ایرنا، اهمیت برجام را مورداشاره قرارداد و اظهار داشت: "من به‌طور مرتب در دیدارهای پارلمانی روی این موضوع تاکید کرده و گفته‌ام که این ‌یک توافق منصفانه است که به نفع همه طرف‌ها می‌باشد."
وی خاطرنشان ساخت که بدون برجام، دنیای ما دنیای خطرناک‌تری خواهد بود.
هنی تاکید کرد که طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به تمام تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده و این چیزی است که همه امضاء کنندگان برجام، به‌جز آمریکا، بر سر آن توافق دارند. وی با این‌حال و با توصیف رویکرد جداگانه آمریکا ابراز امیدواری کرد که برجام حتی بدون حضور آمریکا هم حفظ شود.


این سیاستمدارانگلیسی بابیان اینکه از تصمیم ایران در صورت خروج آمریکا از برجام اطلاعی ندارد، افزود: به نظر من به نفع ایران است که همچنان متعهد به برجام باقی بماند، چرا که ایران باوجود حضور اروپا، روسیه و چین، همچنان می‌تواند از مزایای برجام بهره ببرد.
وی درخصوص سخنان هفته گذشته«عباس عراقچی» معاون امورسیاسی وزیرخارجه ایران درموسسه چتم هاوس انگلیس واینکه گفته بود اظهارات مقامات آمریکایی درتضعیف برجام، نقض صریح متن آن است گفت: به نظر من سخنان وی به این معنی نیست که آمریکا برجام را نقض کرده، بلکه به این معنی است که آن را تضعیف کرده است. هنی اذعان داشت که این کار عاقلانه‌ای ازسوی مقامات آمریکایی نیست که در هر فرصتی با سخنان خود برجام را تضعیف کنند، چراکه آن‌وقت حفظ و ادامه آن دشوار می‌شود.
این سیاستمدار انگلیسی در پاسخ به سوالی درباره درخواست ترامپ مبنی بر مذاکره مجدد در باره برجام و رفع نقایص آن تاکید کرد که شخصاً معتقد به مذاکره مجدد برجام معتقد نیست.
وی در ادامه افزود: البته باید با ایران در زمینه سایر موضوعات مانند موشک‌های بالستیک و مسائل منطقه‌ای مانند سوریه، یمن و حمایت از حزب‌الله گفت‌وگو کنیم اما فکر نمی‌کنم که قدرت‌های اروپایی اعتقاد داشته باشند که باید برجام را به آن موضوعات ربط داد. این مسائل به موضوع اتمی ربط ندارند و مستقل هستند اما این بدان معنی نیست که درباره آن‌ها اصلاً نباید حرف زد.
هنی ادامه داد:درمقاله جدیدی که دریکی از نشریات چاپ کرده توضیح داده است که برجام دارای نقطه‌ضعف‌هایی است وازآن جمله به بندهای «غروب» اشاره کرد و گفت مهلت این بندها خیلی کوتاه بوده و با فرارسیدن موعد آن‌ها تنش‌ها زیاد خواهد شد.
وی با اشاره به دیدگاهش در مورد دائمی کردن بندهای غروب گفت به نظر او، زمانی در آینده باید درباره اینکه چطور برجام می‌تواند در منطقه‌ای بی‌ثبات به عامل ثبات تبدیل شود فکر کرد.
به گفته او پیدا کردن یک‌راه عملی روبه‌جلو کاملاً ممکن است و فقط از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو می‌توان بدان دست‌یافت.
این سیاستمدار انگلیسی خاطرنشان ساخت که مذاکره برای دائمی کردن بندهای غروب یک‌چشم انداز خیلی دور است و امروز اتفاق نخواهد افتاد اما در آینده باید به سمت آن حرکت کرد. وی گفت که می‌داند رئیس‌جمهوری ایران و ظریف هر دو طرفدار گفت‌وگو هستند.
هنی توضیح داد: می‌دانید که "ان.پی.تی" در زمینه غنی‌سازی و روند [تبدیل پسمانده سوخت به پلوتونیوم] ساکت است و در زمان تهیه متن برجام، این موضوعات به‌خوبی مورداشاره قرار نگرفت؛ اما امروز شناخته‌شده است و ما می‌دانیم که از پسماند سوخت نیروگاه می‌توان استفاده نظامی کرد.
وی سپس توضیح داد که رفتن به سمت دائمی کردن بندهای غروب برجام نباید از طرف ایران به‌عنوان یک حرکت خصمانه دیده شود، برعکس باید به‌عنوان راهی برای ادامه دادن به ثبات منطقه که به لطف برجام حاصل‌شده به آن نگاه کرد. وی خاطرنشان ساخت که می‌پذیرد ایران بلافاصله این پیشنهاد را قبول نخواهد کرد، اما ابراز خوش‌بینی کرد که در آینده ایران در این زمینه وارد مذاکره شود.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تمدید لغو تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ در ماه «می» آینده، رویکرد انگلیس را چگونه پیش‌بینی می‌کند گفت که به نظر وی تایید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است واین اقدام اشتباهی بوده که رئیس‌ مهوری آمریکا به‌عنوان یکی از طرف‌های برجام مجبور باشد دائماً پایبندی ایران به برجام را تایید کند.
وی سپس افزود که به نظر او انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه همچنان به برجام متعهد خواهند ماند و ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد به‌طور یک‌جانبه و بدون توافق سایر طرف‌های برجام تحریم‌های ایران را دوباره اعمال کند، نقض آشکار برجام خواهد بود اما ربطی به تایید عملکرد ایران در مورد تعهداتش نخواهد داشت.
هنی سپس اظهارداشت که نباید قضاوت زودهنگام کرد که آمریکا تحریم‌ها را تجدید خواهد کرد، چراکه هنوز می‌شود با آمریکا رایزنی کرد و آن‌ها را قانع کرد که ادامه برجام به نفع همه است.
این سیاستمدار انگلیسی در پاسخ به این سوال که آیا «ترزا می» حاضر است درصورتی‌که آمریکا از برجام خارج شود پیام محکمی را به واشنگتن ارسال کند که در این باره تصمیم اشتباهی گرفته است گفت: ما این پیام را دائماً به آمریکا می‌دهیم و تا آنجا که من مطلع هستم این مساله در تعاملات دو طرف مطرح می‌شود.
وی اظهار داشت که اکثر احزاب سیاسی در پارلمان انگلیس حامی برجام هستند و تاکید دارند که از بین رفتن برجام نه به نفع انگلیس، ایران و نه به نفع آمریکا خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور وزیر بهداشت؛ 2 داروی جدید ساخت ایران برای بیماری‌های قلبی و هپاتیت C معرفی شد دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: ایران خواستار یک رابطه باثبات با فرانسه است انتقادات بانکی رئیس جمهور مشکل بنگاه داری، شعب زیاد و تسهیلات دهی رفاقتی بانک ها باید حل شود سفیر اسبق انگلیس درسازمان ملل: تضعیف برجام ازسوی آمریکا عاقلانه نیست در جلسه شورای عالی اشتغال انجام شد؛ تاکید بر رفع موانع و بهبود فضای کسب و کار تخصصی در حوزه فضای مجازی معاون وزارت اطلاعات: اقدامات 30 گروه تروریستی علاوه بر داعش خنثی شده است یک سوال از وزیر خارجه فرانسه معاون وزیر کار: جلسه شورای عالی کار برای بررسی دستمزد97 فردا تشکیل می‌شود وزیر ارتباطات: شهر هوشمند یک ضرورت است رئیس کل بانک مرکزی: روند مثبت اقتصادی سال آتی هم تداوم می‌یابد پیام یک بی‌اعتنایی با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف: تلاش علمی در دانشگاه نباید متوقف شود بازداشت همزمان 116 نفر در بحرین به اتهام فعالیت‌های تروریستی