چه‌کسی یوتیوب را به گلوله بست؟

 ماجرای حمله به یوتیوب چیست؟ بامداد دیروز به‌ وقت ایران، زنی با حمله به مقر یوتیوب در کالیفرنیای شمالی، باعث‌ زخمی‌ شدن سه نفر شد و در نهایت خودکشی کرد. رسانه‌های آمریکایی، مظنون این حادثه را شهروند آمریکایی و ایرانی‌تبار به‌ نام «نسیم نجفی اقدم» اعلام کرده‌اند و دلیل وقوع آن را اختلافات محلی عنوان می‌کنند. در حادثه‌  تیراندازی یوتیوب، دو زن ۳۲ و ۲۷ ساله زخمی شده‌اند و مردی ۳۶ ساله در وضعیت وخیمی به‌سر می‌برد. خبرهای منتشرشده حکایت از آن دارند که این مرد، دوست نسیم اقدم بوده است. این خبری بود که طی 24 ساعت گذشته در سطوح بین‌المللی واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است و از آنجایی هم که ملیت فرد مظنون یعنی نسیم اقدم ایرانی بوده بسیاری از رسانه‌ها و فعالان مجازی ایرانی نیز نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

 نسیم اقدم که بود؟ نسیم نجفی‌اقدم متولد ۱۳۵۸ در شهر تهران و ۳۹ ساله بود. از کودکی به همراه خانواده به خارج از کشور مهاجرت کرد و بعد از مدت‌ها اقامت در لندن به آمریکا رفته و در ایالت کالیفرنیا اقامت یافت. یکی از فعالان فضای مجازی بوده که با کلیپ‌هایی که در صفحات مختلفش در فضای مجازی منتشر می‌کرد به شهرت رسید. اقدم در زمینه گیاه‌خواری، ورزش کردن و حمایت از حیوانات در کنار و انواع و اقسام نوشتارها و کلیپ‌های طنز، شعرخوانی، رقص و آواز و ورزش فعال بود اما فعالیت اصلی او انتقادات سیاسی به حکومت ایران و حتی کشور آمریکا بوده است. این موضوع یعنی انتقادات اقدم به نظام جمهوری اسلامی که در کنار آن به مباحث حقوق بشری(با تعاریف خاص و غیرواقعی)، حمایت از زنان و گرایش‌های فمنیستی و این دست مسائل باعث شده بود تا برخی فعالان و شبکه‌های مجازی بعد از مرگش و بعد از حمله به دفتر مرکزی یوتیوب در آمریکا به او حمله کنند و سعی در ساخت چهره‌ای با استفاده از اظهارات و فعالیت‌های سبک‌سرانه او داشته باشند، نه فعالیت‌های مدنی، سیاسی و...   فعال مجازی شناخته شده اقدم از افراد شناخته شده و از فعالان فضای مجازی بود که ادعای روشنفکری و بیان و طرح نظرات و ایده‌های روشنفکرمآبانه داشته است و با انتقاداتی که خوشایند برخی جریان‌های خاص بوده، گاهی هم مورد اقبال قرار گرفته است. این فرد حالا اما بعد از حمله مسلحانه به یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اشتراک ویدئو در خاک آمریکا مورد حمله همان جریاناتی قرار گرفته است که همان راه را به نوعی دیگر طی می‌کنند و حالا که مرز باریک بین روشنفکرنمایی‌های این چنینی و گرایش به تروریسم را نامعلوم می‌بینند با مورد تمسخر قرار دادن و ساخت تصویری مضحک و دلقک‌گونه از اقدم سعی می‌کنند تا مرزبندی جدیدی با این نسخه گیاه‌خوار تروریست شده ایجاد کنند. برخی از کانال‌های مجازی بلافاصله بعد از این اتفاق ذیل نشر علت این حادثه که تبعیض و فیلتر‌ کردن پست‌های اقدم توسط یوتیوب و تهدیدهای او برای عدم انجام این کار عنوان شده است با انتشار تصاویر و کلیپ‌هایی سعی در لمپن نشان دادن او  و همچنین مسلمان خواندن این فرد دارند، در حالی که اسناد و کلیپ‌ها و اقرارهایی در رزومه نسیم اقدم وجود دارد که پیروی و گرایش وی به فرقه بهاییت را به وضوح نشان می‌دهد. واقعیتی که بلافاصله بعد از حادثه تروریستی به همراه صفحه‌اش در یوتیوب از کارنامه وی حذف یا دسترسی به آن غیرممکن شد و تنها در یکی از کانال‌های او در تلگرام قابل دسترسی است اما چیزی که واضح است تقید کامل اقدم به بهاییت(در یکی از کلیپ‌های موجود در کانال نسیم اقدم در تلگرام او یکی از ترانه‌های معروف بهایی به نام دستم بگیر عبدالبهاء را بازخوانی می‌کند و بارها همین جمله دستم بگیر عبدالبهاء را تکرار می‌کند) و گرایش‌های مختلف و گسترده وی به موضوعاتی همچون حمایت از حقوق زنان و فمنیسم است که هم‌مسیرانش سعی در انتقال اذهان از این گزاره‌ها به سمت فعالیت‌های ساده و غیرجدی او، یعنی گیاه‌خواری، ورزش و طنازی دارند. به همین خاطر علی‌رغم وجود ویدئو‌ها و تصاویر بسیار زیاد با حضور اقدم، کانال‌های خاص فقط چند ویدئو خاص را که در آن این فرد در حال انجام اعمال مضحک است، منتشر می‌کنند.



 داعشی یا شهروند آمریکا؟ همان‌طور که در ابتدای گزارش نوشته شد «نسیم اقدم» در همان سال‌های ابتدایی زندگی‌اش به خارج از کشور رفت و بعد از سال‌ها سکونت در انگلستان به آمریکا مهاجرت کرد و شهروند آنجا شد و بازهم همان‌طور که گفته شد عمده فعالیت‌هایش در زمینه گیاه‌خواری و حمایت از حیوانات و اعتراضات مدنی بود. موضوعاتی که تا قبل از ماجرای بامداد گذشته از سوی جریانات خاص رسانه‌ای مذموم نبود و اما حالا مفسران و مستندسازان آمریکایی را به این واداشته است تا به تحلیل تک‌تک تصاویر و کلیپ‌های این سوژه مضحک به نظر خودشان بنشینند و با یک عکس در لباس کماندویی اقدم را به نیروهای نظامی ایران ربط دهند و با یک لباس عربی که ذیل آن به حجاب اجباری اعتراض می‌کند و با انگشتی که به سمت دوربین گرفته است خبر از انتخاب یک نوع آرایش می‌دهد او را به داعش وصل کنند تا شاید بار رشد و شهرت این قاتل بهایی را از دوش خود برداشته و اسلام را مقصر جلوه دهند. فرآیند و اقدامی که نه از سوی افراد تازه‌کار که از سوی چهره‌های شناخته شده رسانه‌های آمریکایی صورت گرفته است و همین می‌تواند سندی باشد بر کیفیت و صداقت سایر تحلیل‌ها و نوشته‌های این افراد رسانه‌ای.