تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سال 97 به لطف و رحمت الهی آغاز شد و با شکوفا شدن طبیعت، بهار نیایش نیز در ماه رجب تجلی یافت. مطابق معمول همه ساله که در طلیعه آن و در ساعت تحویل سال، وجه شاخصی برای سال تعیین می‌گردد، امسال در سخنان رهبری، «سال حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد.
نامگذاری امسال در واقع، تمرکز بر یکی از اساسی‌ترین راهکارهایی است که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در بند هشتم آن مورد تاکید قرار گرفته بود. به این ترتیب، شعار امسال را می‌توان تداوم مسیری دانست که طی دو سال گذشته تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی» از سوی رهبری ترسیم و طرح ریزی شده بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی ضمن برشمردن نقاط مثبت و امیدوار‌کننده در راستای اقتصاد مقاومتی تاکید کردند کارهای زیادی نیز باقی مانده که امسال در سایه کار و تلاش سخت همه آحاد ملت و مسئولان باید انجام شود.
ایشان حمایت از تولید داخلی را هسته مرکزی اقتصاد مقاومتی خواندند که باید با توجه به ظرفیت‌های داخلی روی آن متمرکز شد. فی الواقع در سال‌های گذشته سهم عمده‌ای از درآمدهای ارزی کشور صرف واردات بی‌اساس کالاهای بنجل مصرفی و غیرسرمایه‌ای از خارج شد که بخش‌هایی از آن نیز از مبادی غیرقانونی و قاچاق وارد گردید و این امر عملاً به کم رونقی، تعطیلی و ورشکستگی تولید کنندگان داخلی و کاهش درآمد ملی انجامید.


انتخاب شعار سال 97 به عنوان کارزار ملی برای حمایت از کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی قطعاً رعایت الزامات و پیش نیازهایی ساختاری در راستای تدوین قوانین حمایتی و حذف مقررات دست و پاگیر و حمایت نظام بانکی از تولید از یکسو و ایجاد ساز و کارهای فرهنگی برای انتخاب کالاهای داخلی را می‌طلبد که باید در حرکتی جمعی و عزمی عمومی انجام شود. البته اگرچه تولید ملی برای تقویت به حمایت اقتصادی و فرهنگ‌سازی نیازمند است اما بخش تولید و تولید کنندگان داخلی نیز برای توسعه و رونق بازار و جلوگیری از واردات، باید سطح کیفی تولیدات و ظرفیت‌های رقابتی خود را بالا ببرند تا بتوانند ذائقه مصرف کنندگان را جلب کنند.
این نکته را نیز باید در نظر داشت که در پرتو حمایت از تولید داخلی می‌توان به رونق چرخه اقتصاد و پویایی آن کمک کرد و با حفظ مشاغل تولیدی موجود، ایجاد شغل‌های تازه به دلیل فراهم شدن تقاضاهای جدید، به کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد ملی دست یافت.
از دیگر نکات روزهای آغازی سال جدید اینکه آمار سفرها و گشت و گذارها نیز افزایش ‌یافت. تعطیلات دو هفته‌ای نوروز که از مدارس به ادارات نیز سرایت کرده و عملاً فعالیت ‌های اداری و اقتصادی را تحت الشعاع قرار داده، قطعاً بهترین و مناسبت‌ترین زمان برای سفرهای داخلی و آشنا شدن با ویژگی‌ها و طبیعت چشم نواز مناطق مختلف سرزمین وسیع و پهناور ایران است ولی متاسفانه وجود برخی ضعف‌ها در زیرساخت‌های گردشگری داخلی و بی‌برنامگی‌ها در این حوزه، مانع بهره‌برداری از ظرفیت‌های پرشمار داخلی است زیرا کمتر کشوری را می‌توان یافت که همزمان بتوان چهار فصل را در آن یافت؛ شمال سرسبز و پرباران، غرب کوهستانی و برفی و جنوب آفتابی و گرم در کنار ظرفیت‌های تاریخی، می‌ تواند سلیقه هر گردشگری را در ایران برآورده سازد امّا به رغم ظرفیت‌های موجود، سیاست گذاری‌های بالادستی و نگاه نامناسب داخلی و فردی در نگاه به گردشگری باعث شده که راندمان لازم از مسافرتها عاید نشده و تنها خستگی، کسالت و ازدحام به چشم بیاید. در عین حال به خاطر سیاست‌های فرهنگی نامناسب براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، بیشترین گردشگران خارجی ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در ایام اخیر را ایرانی‌ها به خود اختصاص داده‌اند که این امر بیش از مشکل خروج ارز از کشور، به گردشگری داخلی لطمه وارد می‌کند.
از سوی دیگر رونق سفرهای نوروزی با حوادث تلخ و اندوه بار رانندگی و تلفات جاده‌ای دلخراش همراه است که شیرینی نوروز را به کام برخی از هموطنان تلخ می‌کند و باید برای کاهش این آلام چاره‌ای اساسی اندیشید.
در روزهای آغازین سال جدید، رئیس‌جمهور صحنه مشارکت در عرصه بین‌المللی بویژه توسعه روابط با کشورهای همسایه را با جدیت بیشتری فعال کرد. آقای روحانی که در سال 96 به دلیل اهمیت امور داخلی و به نسبت سال ‌های گذشته فرصت کمتری برای انجام سفرهای خارجی داشت، در آغاز سال جدید با هدفمندی، سفرهای خارجی خود را کلید زد و با سفر به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان 21 تفاهم همکاری را با این دو کشور همسایه شمالی امضاء کرد.
آقای روحانی همچنین هفته جاری برای برگزاری اجلاس سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه به آنکارا رفت. در این نشست، مسائل منطقه‌ای بویژه تحولات سوریه و پیگیری توافقات آستانه محور گفتگوها قرار داشت.
صحنه بین‌المللی نیز طی روزهای گذشته شاهد چند تحول مهم بود. جنایات تازه رژیم صهیونیستی در غزه و بازتاب آن، اظهارات ذلت بار بن سلمان و تملق‌گوئی شاهزاده سعودی به آمریکا و اسرائیل و ضربات موشکی یمن به ریاض، از جمله اهم رویدادهای بین‌المللی بودند.
جمعه گذشته، در آستانه تاسیس رژیم جعلی اسرائیل، هزاران فلسطینی در تظاهراتی تحت عنوان «راهپیمایی بازگشت» شرکت کردند. این تظاهرات با هجوم وحشیانه صهیونیست‌‌ها مواجه شد که منجر به شهادت 19 فلسطینی و زخمی شدن 1500 نفر دیگر گردید.
تظاهرات فلسطینی‌ها شکل مسالمت‌آمیز داشت و این موضوع بیانگر آن است که صهیونیست‌ها با پشت گرمی دولت دونالد ترامپ و در سایه بی‌تفاوتی سران عرب، در سرکوب فلسطینی‌ها وحشی‌تر و گستاخ‌تر از قبل شده‌اند.
با اینحال ملت فلسطین ثابت کرده‌اند که در هر شرایطی حاضرند برای احقاق حقوق خود و آزادی کامل سرزمینشان مبارزه کنند و هزینه بپردازند و در این راه امیدی به آمریکا و سران مرعوب عرب نداشته‌اند و همین مسئله عصبانیت صهیونیست‌ها را دوچندان کرده است.
تاریخ نشان داده است که در آمریکا هر دولتی که سر کار آمده تا جائی که توانسته است از رژیم صهیونیستی حمایت کرده است ولی آنچه مایه تعجب و تاسف است شتابی است که درحال حاضر حکومت‌های عرب برای نزدیکی با اسرائیل و خوش رقصی در برابر صهیونیست‌ها گرفته‌اند. نمونه روشن این مواضع ذلت بار، در اظهارات اخیر بن سلمان شاهزاده سعودی تبلور یافت که بی‌‌شرمانه و با پای گذاشتن بر آرمان فلسطین و منافع جهان اسلام، حضور غاصبانه رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را «حق آن رژیم» عنوان کرد. این اظهارات خائنانه و بی‌شرمانه شاهزاده سعودی با خشم فلسطینی‌ها مواجه شد و عمده گروه‌های فلسطینی آنرا محکوم کرده‌اند. در مقابل، صهیونیست‌ها از اظهارات «غافلگیر کننده» بن سلمان به شدت به شعف آمده‌اند. روزنامه «هاآرتص» در این باره نوشت: صحبت‌های بن سلمان درباره اسرائیل را تاکنون هیچ رهبر عربی به زبان نیاورده است.
این خیانت بزرگ رهبران ریاض که قطعاً در تاریخ به عنوان لکه ننگی باقی خواهد ماند، با چشمداشت جلب حمایت آمریکا از رژیم سعودی صورت می‌گیرد که به دلایل مختلف پایه‌های حکومت آن به شدت به لرزه در آمده است. آمریکایی‌ها که میلیاردها دلار ثروت عربستان را به یغما برده اند، به آن کفایت نکرده و سران ریاض مجبور کرده‌اند در برابر صهیونیست‌ها تعظیم کنند و همزمان، بر بوق «ایران هراسی» بدمند تا سردمداران ریاض بتوانند از حمایت واشنگتن برای بقای حکومت خود برخوردارباشند.
جنگ در یمن این روزها درحالی وارد چهارمین سال شده است که با مقاومت مردم یمن، تمامی اهداف ائتلاف عربی به سرکردگی رژیم ریاض با شکست مواجه گشته است.
درحالی که مردم یمن، به تاکید سازمان‌های بین‌المللی در وخیم‌ترین شرایط به سر می‌برند ولی در برابر خواسته‌های غیرقانونی رژیم ریاض ایستادگی می‌کنند. مقاومت قهرمانانه مردم یمن در برابر حملات وحشیانه رژیم سعودی، علاوه بر ناکام گذاشتن حکام سعودی در تحقق رویاها و جاه طلبی‌هایشان، هزینه‌های کمرشکنی را بر این رژیم وارد کرده و پیامدهای سنگین سیاسی و حیثیتی بر این کشور داشته است.
یمن با وجود محرومیت‌های شدید توانسته است ضربات سنگین نظامی به عربستان وارد کند. جنبش انصارالله که محوریت مقابله با تجاوز عربستان را دردست دارد تاکنون بیش از 100 فروند موشک بالستیک به اهداف نظامی و اقتصادی عربستان شلیک کرده که علاوه بر وارد شدن خسارات مالی سنگین، ده‌ها نظامی عربستان نیز در این حملات کشته شده‌اند.
منابع مستقل گزارش می‌کنند که رژیم سعودی اکنون به این نتیجه قطعی رسیده است که از طریق نظامی نخواهد توانست در یمن پیروز شود از اینرو اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر تمایل سران ریاض به مذاکره با صنعا منتشر شده است تا شاید بتوانند خود را از گرداب یمن نجات دهند. محافل خبری تاکید کرده‌اند نگرانی ریاض چندان هم بی‌دلیل نیست چرا که اوجگیری حملات موشکی یمن می‌تواند ضربات جبران ناپذیری را به عربستان، از جمله پالایشگاه بزرگ «آرامکو» وارد سازد که 70 درصد نفت غرب را تامین می‌ کند.
سایر اخبار این روزنامه
جدیدترین بررسی صندوق بین‌المللی پول؛ رشد اقتصادی ایران حدود 4 درصد خواهد بود وزیر دفاع در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی مسکو: برهم زنندگان برجام مسئول عواقب آن خواهند بود وزیر بهداشت: مردم مطمئن باشند هزینه‌های سلامت‌شان افزایش نمی‌یابد تغییری در همکاری ایران با اوبربانک اتریش ایجاد نشده ‌است افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی به 63 میلیون تن در سال 97 تحلیل سیاسی هفته بیانیه روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست آنکارا عزم جدی ایران، روسیه و ترکیه برای برقراری صلح و ثبات در سوریه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس: ما خود را موظف به حمایت از شما از هر نوع آن می‌دانیم روسیه: غرب از خط قرمز ما عبور کرده است خشم گروههای فلسطینی از اظهارات ذلت بار بن سلمان در به رسمیت شناختن اسرائیل تاکید گوترش بر لزوم همکاری ایران برای برقراری صلح در یمن سفیر ایران در روسیه: موافقتنامه تعرفه ترجیحی ایران و اوراسیا بزودی امضا می‌شود رئیس مجلس: تمام دستگاه‌ها باید پشتیبان سرمایه‌گذاران باشند مشاور وزیر بهداشت: صادرات تجهیزات پزشکی 10 برابر می‌شود دکتر روحانی روز ملی سنگال را تبریک گفت گفت‌وگوی تلفنی دکتر ظریف با هنیه و تاکید بر حمایت از مقاومت فلسطین