رانت تخم مرغي!

طبق قانون، فاصله قانوني ميان مرغداري‌ها و واحدهاي توليدي مرغ تخم گذار 1000 متر تعريف شده است
عدم رعايت فاصله قانوني ميان مرغداري‌ها باعث بروز دردسرهاي فراواني براي صاحبان آن‌ها مي‌شود
در صورت عدم رعايت فاصله قانوني اگر آنفلوآنزاي پرندگان در ميان مرغ‌هاي يك واحد شيوع پيدا كند، امكان سرايت آن به واحدهاي ديگر نيز وجود دارد
مرغداري‌ها و واحدهاي توليدي مرغ تخم‌گذار از جنبه‌هاي زيادي براي جامعه داراي اهميت هستند؛ زيرا توليد تخم‌مرغ و همچنين گوشت مرغ در كشور به توليد كافي اين واحدها بستگي دارد. البته از آنجايي كه مرغ تخم‌گذار حساس است باید مکان نگهداری آن مناسب باشد و از نظر تهویه، حرارت ، دستـرسی به دان وآب، بهداشت و مسائلي از اين دست، كمترين مشكلات را داشته باشد. يكي از اين مسائل كه رعايت آن بسيار مهم بوده، بحث فاصله قانوني ميان واحدهاي توليدي است كه طبق قانون اين فاصله قانوني براي مرغداري‌ها 1000 متر تعريف شده است. عدم رعايت فاصله قانوني ميان مرغداري‌ها باعث بروز دردسرهاي فراواني براي صاحبان آن‌ها مي‌شود؛ چراكه اگر آنفلوآنزاي پرندگان در ميان مرغ‌هاي يك واحد شيوع پيدا كند، امكان سرايت آن به واحدهاي ديگر نيز وجود دارد. از طرفي به گفته كارشناسان، اين ويروس در كشور ما بومي شده وهر سال با فرا رسيدن فصل سرما شيوع پيدا خواهد كرد، بنابراين رعايت مسائل بهداشتي در اين زمينه كاملا ضروري به نظر مي‌رسد.


عدم رعايت فاصله قانوني
شركت سيمين پر دريا از سال 78 در زمينه مرغ تخم‌گذار در شهرستان عباس‌آباد فعاليت دارد و در سال 93 به علت تخلف اداره كل دامپزشكي استان مازندران در صدور پروانه مرغ مادر بدون در نظر گرفتن رعايت فاصله قانوني براي نماينده تنكابن در مجلس شوراي اسلامي در حريم قانوني بهداشتي اين شركت، اقدام به تنظيم شكايت و تشكيل پرونده در اداره كل بازرسي استان مازندران كرده است. لازم به ذكر است كه اين تخلف توسط كارشناسان سازمان بازرسي مورد تاييد قرار گرفته است. سيد علي اصغر حبيبي، مديرعامل و مالك شركت سيمين پر دريا در خصوص مشكلي كه براي وي ايجاد شده به «قانون» مي‌گويد: اين شركت در سال 78 پروانه تاسيس و بهره‌برداري 30‌هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در زميني به مساحت 98000 متر مربع را دريافت كرد و از آن زمان تا به امروز در اين حوزه فعاليت داشته‌ است. در سال 93 آقاي شمس ا... شريعت‌نژاد، نماينده مردم تنكابن در مجلس شوراي اسلامي مجوز مرغ مادر در فاصله 250متري واحد توليدي ما دريافت كرد. در صورتي كه طبق ضوابط دامپزشكي بايد 1000 متر فاصله ميان دو واحد توليدي مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر وجود داشته باشد. در همان زمان با آقاي شريعت‌نژاد و دكتر معلم كه رييس دامپزشكي استان بودند، تماس گرفتم. آقاي شريعت‌نژاد زير بار نرفتند و من شكايتي در 28/6/98 براي بازرسي كل كشور از تخلف اين افراد تنظيم كردم. در واقع تخلف اصلي از سوي اداره كل دامپزشكي استان مازندران در صدور پروانه مرغ مادر بدون درنظر گرفتن رعايت فاصله قانوني (1000 متر) بود كه واحد توليدي وي در حريم قانوني بهداشتي مرغداري ما بود. خوشبختانه كارشناسان اين تخلف را تاييد كردند. همان زمان به آقاي خلج، رييس دامپزشكي كشور مراجعه كردم و او نيز غيرقانوني بودن اين امر را تاييد كرد. در همين راستا دكتر معلم، رييس دامپزشكي استان در سه نوبت در پرونده صدور پروانه مرغ مادر آقاي شريعت نژاد به علت نزديكي فارم‌ها ، مانع از صدور مجوز شدند كه در پرونده بهداشتي ايشان موجود است. عواقب چنين تخلفي فراگير شدن بيماري آنفلوآنزا و بيماري‌هاي مشترك ميان پرندگان و سرايت آن به واحدهاي ديگر است. اگر گاوداري يا پرورش آبزيان بود، فاصله قانوني متفاوت بود، اما در خصوص مرغ مادر و تخم‌گذار از آنجايي كه سن اين مرغ‌ها بالا مي‌رود، نمي‌توانيم از فاصله قانوني چشم‌پوشي كنيم.
شيوع آنفلوآنزاي فراگير
مديرعامل شركت سيمين‌پر دريا ادامه مي‌دهد: هنگامي كه ما درگير اين مسائل بوديم، رييس منابع طبيعي استان، آقاي خلعتبري به عناوين مختلف مكاتباتي تهديدآميز با ما داشتند. حتي براي اينكه نقصي در كار ما پيدا كنند، به منطقه آمدند كه ايرادي پيدا نشد. از سال 93 با اين مورد درگير بوديم و از فعاليت آن‌ها جلوگيري شد تا اينكه در اين فاصله آقاي ميري كه مديركل سازمان بازرسي كل استان مازندران بود، نامه‌اي به كارشناس خودشان نوشت و با وجود اينكه پرونده به نتيجه نرسيده بود، دستور صدور مجوز براي آن‌ها را صادر كرد. پس از آن در ماه ششم سال 95 شروع به جوجه‌ريزي كردند و در ماه دهم همان سال يعني سه يا چهار ماه بعد مرغ‌هاي آن‌ها مبتلا به آنفلوآنزا و معدوم شدند. در حوزه مرغداري اگر بخواهيد ورود كنيد، مي‌گويند دوره اول دوره ايزوله است و بهترين دوره براي پرورش محسوب مي‌شود. اين در حالي بود كه به دليل سوء مديريت واحد توليدي آن‌ها دچار آنفلوآنزا شد و اين بلا استان و به تبع آن كشور را فرا گرفت. پس از اين ماجرا دوباره نامه‌اي به دكتر اسدي كه مديركل بازرسي استان مازندران شده بودند، ارسال كردم و گفتم كه آقاي ميري نيز تخلف كرده و نبايد تا زماني كه پرونده به نتيجه نرسيده بود، مجوز جوجه‌ريزي را صادر مي‌كرد. وي اين موضوع را تاييد كرد و در حال حاضر نيز پرونده در بازرسي كل كشور است اما به خاطر اينكه آقاي شريعت‌نژاد نماينده مجلس است و مي‌تواند از اختيارات خود استفاده كند، انواع و اقسام درگيري‌ها را براي ما درمنطقه ايجاد كرده است.
خطر ايجاد بيكاري در منطقه
حبيبي تصريح مي‌كند: ما دو دوره در سال 92 و 96 توليد‌كننده برتر در منطقه و استان شناخته شديم اما در حال حاضر با شرايطي كه پيش آمده ديگر جرأت سرمايه‌گذاري و جوجه‌ريزي در منطقه را نداريم و مجبورم كه تعطيل كنيم. 15 كارگر به طور مستقيم دارم كه بيكار مي‌شوند. علاوه بر آن، 60-50 نفر نيز به طور غيرمستقيم با من كار دارند كه اگر واحد را تعطيل كنم، بيكاري در منطقه ايجاد مي‌شود. حتي به رييس‌جمهور نامه نوشتم و مستندات خواستند كه ارسال كردم. به كميسيون اصل 90 نيز از تخلفات نماينده مجلس و رانتي كه در محل دارد و درصدد تغيير كاربري زمين‌هاي ديگري نيز هست، نامه ارسال كردم. اين نماينده مجلس چند وقت پيش در نطق پيش از دستور خود ايراد مي‌گرفت كه در استان مازندران و استان‌هاي شمالي دارند تغيير كاربري انجام مي‌دهند و بايد جلوي آن‌ها گرفته شود در حالي كه طرح توسعه گرفته است. در بخشنامه‌اي كه سازمان غذا و دارو به دامپزشكي داده و آقاي ديناروند نيز آن را امضا كرده است، اعلام كرده كه ضوابط و معيارهاي استقرار كارخانجات توليد و بسته‌بندي مواد خوراكي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي و مراكز پرورش دام و صنايع وابسته به دام، طبق بند 3 و در ساير مناطق خارج از شهرك‌ها و نواحي صنعتي يا مجتمع‌هاي پرورشي توليدي، در صورت وجود عوارض طبيعي از قبيل تپه، كوه، دره، جنگل، رودخانه كه محدوديت تردد ايجاد مي‌كند يا در صورت درختكاري به عمق 6 متر و كاشت درخت حداقل مي‌توان همان 1000 متر را در نظر گرفت و در بقيه شهرستان‌هاحداكثر تا 20 درصد و در استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان حداكثر تا 30 درصد كاهش يابد؛ يعني 1000 متر كه در گيلان، مازندران و گلستان 700 متر مي‌شود. اين در حالي است كه ما با واحد آقاي شريعت‌نژاد 550 متر فاصله سالن به سالن داريم. در تبصره 5 از بند 3 آمده كه هر واحد نگهداري و پرورش دام، صنايع وابسته به دام؛ يعني مثلا اگر من دامداري دارم آنجا توليد لبنيات داشته باشم يا تخم‌مرغ دارم در آنجا بسته‌بندي ايجاد كنم. حداكثر مي‌توان مجموع 40 درصد تخفيف داد. يعني حدود 600 متر مي‌شود؛در حالي كه اين مورد نيز رعايت نشده است. يك دامپزشك آمده و فاصله سالن به سالن را 550 متر رد كرده است و مساله اينجاست كه در هيچ جا اشاره‌اي به فاصله سالن به سالن يعني فارم به فارم نكرده‌اند. فارم پروانه‌اي كه براي من صادر شده براي زمين 98000 متري است؛ يعني با اين حساب فاصله واحدهاي ما از يكديگر 250 متر است وآنفلوآنزا از واحد آن‌ها به ما سرايت مي‌كند.
ارسال گزارش خلاف واقع
اين توليدكننده برتر در ادامه مي‌گويد: مرغ‌هاي ما بايد 20 تا 18 ماه دوام بياورند و واقعا در طول اين دو سال استرس داشتيم و دوره بعد جرأت نمي‌كنم جوجه بريزم. به بازرسي اعلام كردم كه آنفلوآنزا در كشور ما بومي شده است. امسال ما 22 ميليون قطعه حذفي در كل كشور داشتيم. در حالي كه تنها منافع‌شان پيگيري مي‌شود. من اگر در كار شكست بخورم بايد دوسال دوندگي كنم تا بتوانم حق بيمه‌ام را بگيرم ولي او امروز مرغ‌ها را معدوم كرد و چهار ماه بعد دوباره جوجه ريخت و پولش را هم از دولت گرفت. الان در همين استان من مستند مي‌آورم همين مرغ مادر دو سال است كه در نوبت جوجه‌ريزي است و نمي تواند مجوز دريافت كند. تنها من نيستم كه در منطقه دچار مشكل شده‌ام بلكه تخلف آن‌ها باعث شده مشكلات بسياري در منطقه ايجاد شود. حتي براي مجوز اوليه اي كه براي وي مي‌خواستند صادر كنند، واحد ما را غيرفعال اعلام كردند؛ در صورتي كه من پروانه داشتم و فعال بودم. در واقع گزارش خلاف واقع رد كردند. رشته تخصصي من مهندسي علوم دامي است و پروانه اشتغال به كار از سوي نظام مهندسي نيز دارم و در بخش توليد نيز يكي از اساتيد برتر رشته دامپزشكي از همان سال تاسيس با بنده همكاري تمام‌وقت دارد و به خاطر حوزه فعاليتم در سه رشته مرتبط تحصيل كردم تا بتوانم از راه درست وارد اين حوزه بشوم. دو دوره نيز واحد ما به عنوان توليدكننده برتر در منطقه و استان شناخته شد و پايلوت دانشگاه تهران نيز واحد ما را از لحاظ حفظ محيط زيست تاييد كرد؛ در حالي كه واحد ايشان تمام منطقه را آلوده كرده است و در حال حاضر در حالي كه كارشناسان بازرسي كل كشور نيز اين تخلف را تاييد كرده‌اند اما ظاهرا به دليل فشارهايي كه به آن‌ها وارد مي‌شود، نمي توانند كاري از پيش ببرند.
جوسازي!
به سراغ شمس‌ا... شريعت‌نژاد رفتم تا صحبت‌هاي او را نيز در خصوص اين اتفاق بشنوم ؛جالب اينجاست كه اين نماينده مجلس به هيچ عنوان زير بار تخلف نمي رود. وي در دفاع از واحد توليدي خود در منطقه عباس آباد و شكايت سيد علي اصغر حبيبي به «قانون» مي‌گويد: فاصله قانوني ميان واحدها كاملا رعايت شده و آقاي حبيبي نيز تخصصي در اين كار ندارند و واحد خود را به شخص ديگري اجاره داده بودند. من به عنوان يك دامپزشك اين واحد را راه‌اندازي كرده ام اگر مانع وجود نداشته باشد بايد فاصله تا 700 متر باشد و اگر مانعي در مسير باشد تا 600 متر فاصله مجاز است؛ اين در حالي است كه واحد ما 730 متر با واحد آقاي حبيبي فاصله دارد. فاصله سالن به سالن واحد ما با ايشان از اين نيز بيشتر است. از نظر من اين حرف‌ها تنها جوسازي است. طيور ما در دو سال گذشته آنفلوآنزاي فوق حاد گرفتند، آيا گزند و آسيبي به ايشان وارد شد؟ شكايت‌هاي ايشان براي ما دردسر ايجاد كرده؛ بي جهت شكايت مي‌كنند و از بازرسي مي‌آيند و بررسي مي‌كنند و مي بينند كه مشكلي وجود ندارد. من مجري قانون و قانونگذارم و سال‌ها در حوزه خودم روي قانون سازمان جنگل‌ها و مراتع كار كرد‌ه‌ام‌. به نظر شما عاقلانه است سرمايه گذاري ‌كنم كه آسيب ‌ببينم؟ اين شخص بلد نيست قرنطينه انجام دهد و دانش اين كار را ندارد. اگر مرغداري پسر مرا با مرغداري ايشان مقايسه كنيد، خواهيد ديد10 درصد قرنطينه مرغداري ما را ايشان ندارد. حتي يك دامپزشك كار ايشان را تاييد نمي كند. در شمال كشور شرايط فرق مي‌كند. آنجا منطقه بياباني نيست كه فاصله 700 متر بين دو تا مرغداري وجود داشته باشد؛ در حالي كه 730 متر بين انبار ما تا سالن ايشان فاصله است. ضمن اينكه اين وسط انبارهاي ديگر، درخت صنوبر و رودخانه وجود دارد. برويد آذربايجان و گيلان را ببينيد چه خبر است، فاصله واحدها درنهايت 200 متر است. بحث اصلي اين است كه اين كارها بايد دست متخصصانش باشد. به جاي اينكه مدام به ما بگويد نزديك نيا، مرغ‌هاي خود را قرنطينه كند. اين يعني من آنجا باشم و كس ديگري نباشد. آنجا جايي است كه اطرافش مسكوني نيست، اطرافش جنگل است. آنجا خودش باغ 10هكتاري گرفته و غيرقانوني تغيير كاربري داده؛ مرغداري‌اش نيز قطعه جنگلي جلگه‌اي است كه براي صنعت مرغداري غيرقانوني است. ما دخالتي در كار ايشان نداريم. ايشان بايد خودش حساب دو دو تا چهار تا كند. بدترين حالت اين بود كه مرغ‌هاي ما پارسال آنفلوآنزاي فوق حاد گرفتند در حالي كه يك پر از اين مرغداري بيرون نرفته زيرا كسي كه آنجا را مديريت مي‌كند، يك دامپزشك است و مي‌داند تبعات اين قضيه چيست و چطور بايد برخورد كند حتي اگر 50 متر آن‌طرف‌تر مرغداري بود، آسيب نمي‌ديد. مرغداري او 730 متر با ما فاصله دارد. مساله فقط فاصله نيست بلكه انجام درست قرنطينه است. در سفري كه به اسپانيا رفتم ديدم شخصي واحد توليد داروهاي دامي در شلوغ‌ترين نقطه آنجا دارد، به او گفتم اينجا چطور كار مي‌كنيد، گفت: من در محدوده خودم هستم، قرنطينه مي‌كنم كه مگس پر نزند. رعايت اين فاصله براي اين است كه قدرت ريسك را پايين بياوريم. وقتي فاصله كم باشد بايد قرنطينه خيلي بالا برود. آن‌ها اين كارها را نمي‌كنند و استعدادآنفلوآنزا را بالا مي‌برند. ما اگر قرنطينه را جدي بگيريم همه موارد بهداشتي را رعايت كنيم و فاصله كمتر باشد، قابل تحمل است ولي اگر بي‌بندوباري باشد ورعايت نكنيم بايد فاصله را فقط زياد كنيم.حبيبي پس از شنيدن صحبت‌هاي شريعت نژاد در پاسخ به وي مي گويد: چنانچه ما در اين امر تخصص لازم را نداشتيم، دو دوره متوالي به عنوان توليدكننده برتر شناخته نمي‌شديم، در حالي كه مرغ‌هاي شما در همان چند ماه ابتدايي دچارآنفلوآنزا و معدوم شد و به خاطر تخصص ما بود كه نگذاشتيم طيورمان به آنفلوآنزاي فوق حاد دچار شوند. بنده مهندس علوم دامي هستم و به طور قطع در اين امر تخصص دارم. از طرف ديگر در سالي كه بر حمايت از توليد داخلي تاكيد بسيار شده و رهبر انقلاب نيز امسال را به همين نام نام‌گذاري كرده، شما باعث حذف واحدهاي توليدي ديگر مي‌شويد كه اين امر واردات تخم‌مرغ از تركيه را رونق مي‌بخشد. واحد ما روزانه حدود سه تن از تخم‌مرغ استان را تامين مي‌كند كه با حذف ما اين ميزان تخم مرغ نيز از بين خواهد رفت و به بازار هدف خوبي براي كشور تركيه تبديل خواهيم شد.