جزئیات جلسه وزیر راه و شهرسازی با رانند‌گان معترض کامیون

داريوش اماني، معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداري درباره جزئيات اين جلسه گفته: خوشبختانه با پيگيري‌هاي صورت گرفته عصر روزگذشته نمايندگان رانندگان و انجمن‌هاي صنفي آنها در حوزه جاده‌اي جلسه‌اي چهار ساعته با وزير راه‌و‌شهرسازي داشتند و در جريان آن تمام مسائل و مشكلات خود را مطرح كردند و وزير راه‌و‌شهرسازي نيز پس از شنيدن اين مشكلات به آنها اعلام كرد، تا جاي امكان تمام دغدغه‌هاي آنها پيگيري خواهد شد. وي با بيان اينكه در اين جلسه نمايندگاني از سازمان راهداري و تشكل‌هاي فعال در عرصه حمل‌و‌نقل نيز حضور داشتند، اظهار كرد: در دل اين صحبت‌ها مطرح شد كه كارگروهي به منظور پيگيري مسائل و مشكلات رانندگان شكل بگيرد و موضوعاتي چون بيمه، تأمين منابع اعتباري و نوسازي ناوگان در دل اين جلسات بررسي شده و در دستور كار باشد.
به گفته معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداري، در راستاي بهبود شرايط رانندگان تلاش شده است كه در تمامي استان‌هاي كشور مقدمات تغيير شرايط به وجود بيايد تا رانندگان بتوانند با فراغ بال بيشتري كار خود را انجام دهند. اماني درباره آخرين وضعيت اعتراضات رانندگان نيز گفت: خوشبختانه با توجه به اينكه طرح افزايش نرخ كرايه در بسياري از استان‌ها اجرايي شده، در حال حاضر رفت‌و‌آمدها از سر گرفته شده است و براي چند مورد محدود باقي مانده نيز پيگيري‌ها انجام مي‌شود تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن راننده‌ها كار خود را پيگيري كنند. كاميونداران مي‌گويند: سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي روز گذشته اعلام كرده ۲۰درصد به كرايه حمل بار افزوده شده است. اما كاميونداران مي‌گويند، مبناي اين افزايش ۲۰درصدي چيست؟ مگر قبلاً هم تعرفه‌اي وجود داشت؟ اين ۲۰درصد به چه چيزي افزوده شده است؟ شركت‌هاي حمل‌و‌نقل خودشان تعيين‌كننده تعرفه حمل بار بودند و به قدري آن را پايين نگه داشته بودند كه در برخي موارد كميسيون شركت از دستمزد راننده كاميون بيشتر مي‌شود!
بنابراين آنها خواستار رفع انحصار از شركت‌هاي حمل‌و‌نقلي هستند كه يكي از مطالبات چهار ساله آنهاست. برخي از رانندگان كاميون مي‌گويند، شركت‌هاي حمل‌و‌نقلي اعلام كرده‌اند كميسيون خود از قرارداد با صاحب كالا حداكثر ۵۰درصد و نيم ديگر، دستمزد راننده است. اولاً بر چه مبنايي شركت‌هاي حمل‌و‌نقلي حق دارند نيمي از هزينه حمل باري را كه از صاحب كالا دريافت مي‌كنند به عنوان كميسيون بردارند؟ در تمام دنيا سهم شركت واسطه تنها ۱۵درصد و سهم راننده كاميون ۸۵درصد است. ثانياً مگر رانندگان و كاميونداران از مبلغ مورد توافق شركت حمل‌و‌نقلي و صاحب كالا براي جابه‌جايي بار خبر دارند كه بدانند آيا اين شركت واقعاً نيمي از آن را برداشته است.
معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداري با اشاره به درخواست رانندگان از وزير راه‌و‌شهرسازي براي تغيير در نحوه محاسبه نرخ كرايه‌ها تصريح كرد: تاكنون روال كار اينچنين بوده كه با توافق ميان انجمن‌هاي صنفي و انجمن‌هاي حمل بار نرخ‌ها نهايي شده و در دستور كار قرار مي‌گرفته است. رانندگان در جلسه‌اي كه با وزير داشتند، درخواست كردند كه از اين پس مبنا براساس تن- كيلومتر در نظر گرفته شود كه وزير راه‌و‌شهرسازي اعلام كرد، اين موضوع نياز به بررسي‌هاي دقيق دارد.


وي يكي ديگر از مشكلات راننده‌ها را گراني لوازم يدكي و لاستيك خودروها دانست و گفت: قرار شد در جلسه‌اي كه با نمايندگان راننده‌ها داشتيم، اين موضوع در قالب درخواستي رسمي به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود تا در صورت فراهم‌شدن مقدمات لازم لوازم يدكي مورد نياز رانندگان با قيمت كارخانه و بدون واسطه و دلال در دسترس‌شان قرار گيرد. همچنين امكان آن وجود دارد كه با در نظر گرفتن نرخ ارز دولتي براي راننده‌ها خودشان به عنوان پيگير اصلي خريد لوازم يدكي بدون حضور واسطه‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.
همزمان با افزايش ۲۰درصدي كرايه حمل بار و تحقق برخي ديگر از خواسته‌هاي صنف كاميونداران و رانندگان جاده‌اي، در يكي دو روز اخير از حجم اعتراضات كاسته شده است.