مشکلات اقتصادی کشور در جلسه غیرعلنی مجلس بررسی شد ماموریت مجلس به بانک مرکزی برای اصلاح ساختار و اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی مشکلات اقتصادی کشور از جمله گرانی کالاها و مسائل کلان اقتصادی را بررسی کردند.
وضعیت نقدینگی کشور و مسائل پیش روی تولید از دیگر موضوعات این جلسه بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان جلسه غیرعلنی گفت: در جلسه غیرعلنی بحث مهمی راجع به همکاری‌های بانکی و اصلاحاتی که باید در ساختار بانک‌ها شود تا در شرایط فعلی به تولید داخلی کمک جدی کند، مطرح شد.
علی لاریجانی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره چگونگی حل مشکلات بانک‌ها در جهت حمایت از تولید کشور، استقلال بانک مرکزی، اصلاحات قانون بانکداری و ایجاد بانک‌های توسعه‌ای مطرح کرد و برای آنها نیز زمان‌بندی پیشنهاد داد که خوشبختانه بین بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش‌ها در بخش عمده‌ای از این گزارش همگرایی وجود دارد که امیدوارم این همگرایی کمک کند تا قوای مختلف این اصلاحات را انجام دهند.


رئیس مجلس یادآور شد بین بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش‌ها همگرایی خوبی وجود دارد که امیدوارم این همگرایی موجب شود قوای مختلف کمک کنند تا مشکلات نظام بانکی برطرف شود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم با اشاره به جلسه غیرعلنی برای بررسی مشکلات اقتصادی کشور، گفت: در این جلسه مقرر شد که بانک‌ها تسهیلات لازم را برای رونق گرفتن تولید به تولیدکنندگان بدهند، همچنین بانک مرکزی نسبت به اصلاح ساختار خود اقدام کند.
بهروز نعمتی در توضیح بیشتر این جلسه گفت:باتوجه به مشکلات موجود درمجموعه‌های اقتصادی،هیات رئیسه مجلس تصمیم به دعوت از رئیس بانک مرکزی،وزیر اقتصاد و مرکز پژوهش‌ها برای ارائه گزارشی درباره این مشکلات گرفت. وی افزود: با توجه به گزارش ارائه شده ازسوی مرکز پژوهش‌ها و مطالبی که بانک مرکزی ارائه کرد، مشکلاتی در حوزه مجموعه‌های تولیدی وجود دارد، در این موارد تعدادی از نمایندگان متخصص در حوزه اقتصادی نیز به بیان اظهاراتی پرداختند.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس در توضیح جمع‌بندی این جلسه، گفت: با توجه به فضای موجود در کشور، جمع‌بندی این شد که بانک مرکزی برای رونق گرفتن تولید تسهیلات لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و بانک‌های سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد شود تا این کار را انجام دهند.
وی افزود: همچنین با توجه به تورم موجود در کشور، بانک مرکزی مکلف به تنظیم سازوکاری شد که پول‌های موجود در کشور به سمت تولید سوق پیدا کند.
نعمتی لزوم اصلاح ساختار بانک مرکزی را از دیگر موارد مطرح در این جلسه عنوان و اظهار کرد: قرار شد بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس ماموریت پیدا کرده تا مشکلات را ساماندهی کنند. همچنین مجلس و دولت با همفکری، وحدت رویه در پیش گرفته تا مشکلات اقتصادی کشور حل شود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس در پایان درباره طرح موضوع نوسانات قیمت ارز در این جلسه، گفت: موضوع ارز در جلسات مختلف گذشته بحث شد، امروز مشخصا بررسی مشکلات اقتصادی از جمله رکود مجموعه‌های تولیدی و تورم نقطه‌ای مطرح بود، همچنین موضوع نقدینگی بالا در کشور و لزوم سوق پیدا کردن نقدینگی به سمت تولید نیز بیان شد.
* فراکسیون اهل سنت مجلس مردم را به هوشیاری فراخواند
فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی در واکنش به اهانت یکی از اساتید دانشگاه آزاد زاهدان به قوم بلوچ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در شرایط کنونی که دشمنان برای بر هم زدن اتحاد و همدلی ما تلاش می‌کنند، وظیفه همه است که با هوشیاری از هر اختلاف افکنی دوری کنیم.
در این بیانیه آمده است: ما ایرانیان از اقوام، ادیان و مذاهب مختلف تشکیل شده‌ایم و این تنوع قومی، دینی و مذهبی فرصتی عظیم برای رشد و تکامل ما و شناخت باورهای مختلف بوده است تا ملتی متعصب نمانیم و درخصوص دیگران پیشداوری نکنیم، به اعتقادات و باورهای دیگران احترام بگذاریم و بدون شک یکی از رمزهای سر بلندی ایران کهن همین اصل اساسی، اخلاقی و اعتقادی بوده است.
این بیانیه می‌افزاید: در شرایط کنونی که دشمنان منطقه‌ای و جهانی ما با صرف هزینه‌های هنگفت و برنامه‌ریزی‌های پیچیده درصدد بر هم زدن اتحاد، همدلی و آرامش ایران عزیز هستند، وظیفه همه ما است با هوشیاری از هرگونه اختلاف ‌آفرینی دوری کنیم. هم در کلام امام فرزانه این نظام اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و هم در قانون اساسی و هم درعرف و ادب ایرانی، توهین و هتک حرمت ادیان و اقوام و مذاهب محکوم و امری خلاف شریعت، قانون، عقل، اخلاق و جوانمردی است.
دربخش دیگری از این بیانیه آمده است: متاسفانه اخیرا اظهارات بی‌‌شرمانه و غیرقابل تصوری ازسوی یکی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان در فضاهای مجازی منتشر شده که جز تاسف و تالم همه ایرانیان و شادی دشمنان این آب و خاک کهن حاصلی نداشته است.
نمایندگان فراکسیون اهل سنت مجلس افزودند: این فرد هم به شریعت اسلام و هم به نماز به عنوان ستون آخرین دین آسمانی و هم به قوم با ایمان، میهن دوست و سربلند بلوچ که شناسنامه هویتی ایران و ایرانیان هستند، جسارت و توهین کرده که قطعا و یقینا این جرم نابخشودنی باید در اسرع وقت ازسوی مقامات امنیتی و قضایی کشور به طور شفاف و قانون‌مند رسیدگی شود تا مرهمی باشد بر زخم دل همه ایرانیانی که ذره ذره وجود آنها عشق به هموطنان بلوچ و همه اقوام ایرانی است.
این بیانیه اضافه کرد: اینجانبان نمایندگان ملت ایران و اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با قلبی مالامال از اندوه و درد، رفتار و گفتار این فرد مخالف اسلام، ایران و ضد امنیت و وحدت ایران را محکوم کرده و درخواست قاطع قضایی با ایشان را داریم. در این خصوص نظارت و پیگیری لازم را انجام داده و گزارش آن را به اطلاع مردم عزیز ایران خواهیم رساند.
این بیانیه می‌افزاید: از مردم با ایمان و غیرتمند بلوچستان و علمای با ایمان آن خطه درخواست داریم با همدلی و وحدت و آرامش روح واحد ایرانی را به نمایش گذاشته و نشان دهند ما یادگار یک تاریخ باعظمت و عضوی از یک ملت سربلند و با ایمان و متحد و یکپارچه‌ایم و هیچ فرد یا افراد مغرض و متعصب و جاهلی نمی‌‌تواند این عظمت تاریخی و اتحاد ملی ایرانیان را به چالش بکشند، بدون شک بهترین پاسخ ما به هر فرد هتاکی، محبت به همه ایرانیان و احترام به باور و اعتقادات همه انسان‌ها است.
* برگزاری نمایشگاه قرآنی در راهرو مجلس
نمایشگاه قرآنی دیروز در راهروهای مجلس شورای اسلامی برپا شد.
در این نمایشگاه قرآنی که تا چهارشنبه 9 خرداد ماه در مجلس برپا است محصولاتی همچون سرامیک‌های منقش به نام ائمه اطهار به فروش می‌رسد و در حاشیه این نمایشگاه نیز خوشنویسان به کتابت آیاتی از قرآن مجید می‌پردازند.
*تجمع جمعی از کارگزاران بیمه کشاورزی مقابل مجلس
جمعی از کارگزاران بیمه کشاورزی صبح دیروز در مقابل مجلس تجمع کردند. تجمع کنندگان با سردادن شعار «نمایندگان ملت حمایت حمایت » و در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی و قراردادی خود از نمایندگان مجلس شدند.
طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی در دستور کار مجلس قرار دارد که به نظر می‌رسد تجمع این افراد نیز در راستای حمایت مجلس از این طرح و تصویب آن است.
* اعلام وصول سوال از وزیران اطلاعات و صنعت در مجلس
دو طرح و دو سوال ملی 5 نماینده مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس اعلام وصول شد.
غلامرضا کاتب عضو هیات رئیسه مجلس طرح رسیدگی به کلیه حساب‌های درآمد - هزینه و سایر دریافتی‌ها و پرداختی‌ها و نیز صورتهای مالی شهرداری‌ها توسط دیوان محاسبات کشور به استناد قانون دیوان محاسبات کشور و اصلاحات آن، طرح استفساریه در خصوص وضع عوارض توسط شوراهای اسلامی به استناد بند 16 ماده 71 و 77 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1375 و ماده 30 آیین نامه مالی شهرداری‌ها، سوال ملی سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عدم رعایت منافع عمومی کشور در قرارداد سرمایه‌گذاری شرکت رنو در ایران و سوال ملی جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس و سه نماینده دیگر از وزیر اطلاعات درباره عدم توجه آن وزارتخانه به فرار معاون بین الملل سازمان محیط‌زیست کشور را اعلام وصول کرد.
* لاریجانی گزینه قطعی فراکسیون مستقلین برای ریاست مجلس
سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی با تاکید بر اینکه لاریجانی گزینه قطعی این فراکسیون برای ریاست مجلس است، گفت: درحال حاضر تیمی از فراکسیون مستقلین درحال بررسی موضوع ائتلاف با دو فراکسیون دیگر در انتخابات هیات رئیسه است. مهرداد لاهوتی در توضیح جلسه صبح دیروز فراکسیون مستقلین ولایی، گفت: در این جلسه اعضای فراکسیون نظرات خود را درباره انتخابات هیات رئیسه مطرح کردند. مقرر شد که بعد از رایزنی با فراکسیون‌های دیگر، تصمیم‌گیری در خصوص نحوه ورود به انتخابات سومین سال هیات رئیسه انجام شود.
وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری نهایی فراکسیون در جلسه روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد، گفت: با توجه به تعیین تیمی از فراکسیون مستقلین ولایی برای بررسی موضوع ائتلاف، اگر قرار بر ائتلاف باشد نتیجه آن اعلام خواهد شد وگرنه فراکسیون مستقلین لیست مستقل خواهد داشت.
لاهوتی در عین حال لاریجانی را گزینه قطعی فراکسیون مستقلین ولایی عنوان و خاطرنشان کرد: ما بر روی ریاست آقای لاریجانی تردید نداریم، او خط قرمز ما است.
وی در پایان درباره گزینه‌های نایب رئیسی این فراکسیون، گفت: اگر دو فراکسیون دیگر حاضر به ائتلاف باشند ما برای نایب رئیسی آقای پزشکیان و آقای مطهری تمایل داریم وگرنه در صورت شکل نگرفتن ائتلاف ما هم لیست مستقل خواهیم داد.
مهرداد لاهوتی و بهروز نعمتی دو عضو فراکسیون مستقلین ولایی مامور به رایزنی با دو فراکسیون دیگر برای موضوع ائتلاف شده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
تصویب افزایش 20 درصدی تعرفه حمل ‌و نقل جاده‌ای مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد پرداخت حقوقها قبل از پایان هر ماه تامین اعتبار 12 میلیارد دلار واردات کالا‌های اساسی کارنامه سیاه محورهای شرارت رئیس جمهور در دیدار صمیمی با جمعی از علما و روحانیون: ورود روحانیت به جناح‌بندی‌های سیاسی، اشتباه و بی‌نتیجه است مشکلات اقتصادی کشور در جلسه غیرعلنی مجلس بررسی شد ماموریت مجلس به بانک مرکزی برای اصلاح ساختار و اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان نیجریه قرارداد تسلیحاتی 200 میلیون دلاری با رژیم صهیونیستی را لغو کرد انصارالله یمن: سلاح بازدارنده جدید یمنی‌ها وارد کارزار می‌شود معاون وزیر بهداشت مطرح کرد انتقاد از خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی فرهنگ و هنر مظلوم پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید دوباره رکورد زد رئیس جمهور در دیدار صمیمی با جمعی از علما و روحانیون: ورود روحانیت به جناح‌بندی‌های سیاسی، اشتباه و بی‌نتیجه است رئیس جمهور در دیدار صمیمی با جمعی از علما و روحانیون: ورود روحانیت به جناح‌بندی‌های سیاسی، اشتباه و بی‌نتیجه است رئیس جمهور در دیدار صمیمی با جمعی از علما و روحانیون: ورود روحانیت به جناح‌بندی‌های سیاسی، اشتباه و بی‌نتیجه است رئیس جمهور در دیدار صمیمی با جمعی از علما و روحانیون: ورود روحانیت به جناح‌بندی‌های سیاسی، اشتباه و بی‌نتیجه است رئیس جمهور در دیدار صمیمی با جمعی از علما و روحانیون: ورود روحانیت به جناح‌بندی‌های سیاسی، اشتباه و بی‌نتیجه است رئیس جمهور در دیدار صمیمی با جمعی از علما و روحانیون: ورود روحانیت به جناح‌بندی‌های سیاسی، اشتباه و بی‌نتیجه است رئیس جمهور در دیدار صمیمی با جمعی از علما و روحانیون: ورود روحانیت به جناح‌بندی‌های سیاسی، اشتباه و بی‌نتیجه است