تقویت «یوان» در بازارهای بین المللی

مجیدرضا حریری
در گفت‌و‌گو با «آرمان» تشریح کرد
تقویت «یوان» در بازارهای بین المللی
آرمان- فریبا نهاوندی: شروع همکاری ایران با سازمان همکاری شانگهای در هجدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای آغاز شده است و طی این جلسات مذاکراتی درباره مسائلی چون مقابله با تروریسم، مواد مخدر و مهار چالش‌های امنیتی صورت گرفته که در نشست سازمان همکاری شانگهای رهبران و سران هشت کشور عضو و چهار کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان‌های بین‌المللی حضور داشته‌اند و همزمان با این سفر چهار تفاهمنامه مشترک بین ایران و چین به امضا رسیده است. مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفت‌و‌گو با «آرمان» به ارزیابی این موضوع پرداخته و می‌گوید: «چهار تفاهمنامه در این اجلاس امضا شده، قطعا هر نوع تفاهمنامه‌ای با کشورهای مختلف نکته مثبتی در آینده کشور است، اما تا زمانی که تبدیل به قرارداد اجرا نشود نمی‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیرگذار باشد. ما در اوایل دولت سازندگی با رقمی بین یک تا دو‌میلیارد دلار با کشور چین مبادلات داشتیم و چین جزو اولین شرکای تجاری کشور ایران نیز نبود، اما پس از سه دهه در حال حاضر حدود ۲۵‌درصد از مبادلات صادرات غیرنفتی کشور و ۲۵‌درصد از نفت خود را با کشور چین مبادله می‌کنیم و شریک اول تجاری کشورمان چین است.»


همان‌طور که اطلاع دارید حسن روحانی به دعوت شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین در هجدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حضور پیدا کرده و بر سر مسائلی چون مقابله با تروریسم، مواد مخدر و مهار چالش‌های امنیتی مذاکره شده است، شما این اتفاق را چگونه ارزیابی می‌کند؟
تفاهمنامه با قراردادهای اجرایی متفاوت است، یعنی طرفین قرارداد در اصول کلی قبول می‌کنند که این موضوع مبادله ارزی با پول‌های ملی را به‌عنوان یکی از موضوعاتی که در آینده باید روی آن مذاکره کنند و به نتیجه نهایی برسند در دستور کار قرار دهند. و تا زمانی که اجرا نشود و به نتیجه نهایی نرسیده باشد نمی‌توان اثر آن در اقتصاد را به‌خوبی فهمید. به هر حال چین در تلاش است که یوان همان واحد پولی چین که به‌عنوان ارز جهان‌نما و پول قابل مبادله در جهان شناخته شده است را در دنیا عرضه کند و یکی از اهداف چین در این تفاهمنامه ورود ارز این کشور به مبادلات بین‌المللی است‌. اینکه رابطه این کشور با کشور ایران چه می‌شود و چه تاثیری بر مبادلات ایران خواهد داشت قاعدتا در جزئیات مذاکرات نهایی مشخص می‌شود. اجرای این تفاهمنامه و تاثیر آن چیزی نیست که در چند ماه آینده بتوان در کشور احساس کرد، چراکه مذاکرات پولی و مالی بسیار تخصصی، فنی و پیچیده‌ است و قطعا این مذاکرات برای تاثیرگذاری به زمان نیاز دارند. در نتیجه تا زمانی که این تفاهمنامه به شکل قرارداد رسمی بین دو کشور به نتیجه نرسیده باشد، نمی‌توان راجع به آینده و تاثیر سریع این تفاهمنامه‌ها امیدوار بود.
توسعه همکاری‌های فنی و علمی هر کشور از دیگر تفاهمنامه‌های امضاشده در این سفر بود که مفاد آن از جانب معاونت فنی ریاست‌جمهوری تهیه شده و با حضور روسای جمهوری هر دو کشور به امضا رسیده است. به‌نظر شما در صورت تبدیل این تفاهمنامه به قرارداد در آینده، چه تاثیری می‌تواند بر پیشرفت فناوری‌های علمی کشور داشته باشد؟
چهار تفاهمنامه در این اجلاس امضا شده که هیچ‌کدام از آنها قرارداد نیست و برای مبادلات تکنولوژی هم تفاهمنامه‌ای امضا شده است، قطعا هر نوع تفاهمنامه‌ای با کشورهای مختلف نکته مثبتی است در آینده کشور اما تا زمانی که تبدیل به قرارداد اجرایی نشود، نمی‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیرگذار باشد. در صورت تبدیل این تفاهمنامه‌ها باید توجه داشت که کشور چین در حوزه‌های مختلف دانش روز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته و کشور ما نیز در بخش‌های مختلف فناوری جایگاه مناسبی به دست آورده،‌ در نتیجه زمینه مناسب و بستر ویژه همکاری ثمربخش وجود دارد. در حال حاضر دفتر علمی و فناوری‌ ریاست‌جمهوری ایران در شهر سوژو چین دفتری دارد که برای شرکت‌های دانش‌بنیان ما در این دفتر بازاریابی می‌شود. نکته قابل توجهی وجود دارد که در حال حاضر کشور ایران صادرات ماشین‌آلات ساخت الیاف‌های نانو به چین را بر عهده دارد.
همچنین درخصوص افزایش حجم مبادلات بین دو کشور هم مباحثی در این سفر در زمینه افزایش حوزه‌های مختلف بانکی، نفتی، پتروشیمی و حجم تجاری صورت گرفته، به ‌نظر شما افزایش حجم مبادلات بین دو کشور چه نفتی چه بانکی، تاثیری در توسعه تجاری کشور خواهد داشت؟
در سفر اخیر در خصوص توسعه تجاری صحبتی نشده است، اما به هر حال یک روند رو به رشدی در مبادلات با چین طی سه دهه اخیر وجود داشته است. ما در اوایل دولت سازندگی با رقمی بین یک تا دو‌میلیارد دلار با کشور چین مبادلات داشتیم و چین جزو اولین شرکای تجاری کشور ایران نیز نبود اما پس از سه دهه در حال حاضر حدود ۲۵‌درصد از مبادلات صادرات غیرنفتی کشور و ۲۵‌درصد از نفت خود را با کشور چین مبادله می‌کنیم و شریک اول تجاری کشورمان چین است. البته این روابط با این سفرها و تفاهمنامه‌ها تحکیم شده و ارتباط امیدوار کننده‌ای با کشور چین در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری داشته باشیم.
چهارمین سند امضاشده را در زمینه مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده‌اند. طبق این تفاهمنامه هر دو کشور در راستای مبارزه با مواد مخدر و مفاسد سازماندهی‌شده با هم همکاری دو‌جانبه خواهند داشت. مشارکت در مبازره با تروریسم چه دستاوردی می‌تواند داشته باشد؟
از آنجایی که سازمان کنفرانس شانگهای برای مبارزه با تروریسم شکل گرفته است و هدف اولیه این سازمان در اوایل قرن بیست و یکم بر اساس مبارزه با تروریسم بوده، و بعدها همکاری‌های اقتصادی نیز در کنار این مسائل مطرح‌شده قطعا پایه سازمان کنفرانس شانگهای مبارزه با تروریسم و مسائل امنیتی است، پس مشارکت در این زمینه می‌تواند دستاوردهای مفیدی برای مبارزه با تروریسم داشته باشد.