استمرار صادرات نفت بدون تغییر

وزير نفت: تاکنون تغيير عمده‌اي در ميزان توليد و صادرات نفت ايران حاصل نشده است و در قبال اقدامات آمريکا، برنامه‌هاي خود را پيش خواهيم برد.
وزير نفت: تاکنون تغيير عمده‌اي در ميزان توليد و صادرات نفت ايران حاصل نشده است و در قبال اقدامات آمريکا، برنامه‌هاي خود را پيش خواهيم برد.
تغيير عمده‌اي در صادرات نفت ايران بوجود نيامده استبه گزارش خبرگزاري صداوسيما، بيژن نامدار زنگنه در خصوص مقابله ايران با سياستهاي نفتي آمريکا افزود: به هرحال يک جنگ تجاري جريان دارد و در اين ميان، ما هم کارهاي خودمان را به پيش مي‌بريم و تاکنون تغيير عمده‌اي در ميزان توليد و فروش نفت خام ايران حاصل نشده است.
وزير نفت گفت: هم اکنون تغيير عمده‌اي در ميزان توليد و صادرات نفت ايران حاصل نشده و جمهوري اسلامي‌ايران در قبال اقدامات آمريکا، برنامه‌ها و سياست‌هاي خود را به پيش برده و خواهد برد.


وزير نفت همچنين در خصوص سياستهاي آمريکا و اظهارات و توئيت‌هاي رئيس جمهور اين کشور در مورد اعمال فشار به برخي اعضاي اوپک براي افزايش توليد گفت: اصل و اساس اوپک بر اين است که بازار نفت، سياسي نباشد و عوامل سياسي در بازار دخالت نداشته باشند تا عرضه و تقاضا قيمت نهايي نفت را تعيين کنند اما برخي اقدامات سياسي و بي ثباتي‌ها، موجب ايجاد نگراني در بازار نفت و افزايش قيمت مي‌شود و از جمله دستور توهين آميز ترامپ به برخي اعضاي اوپک که توهين به حاکميت ملي کشورهاي مستقل عضو اين سازمان است موجب افزايش نگراني‌ها در اين بازار شده است.
وي تصريح کرد: اين روزها با اقدامات آقاي ترامپ، قيمت جهاني نفت هرروز بجز در برخي روزها بالا رفته است و اينکه وي به کشوري مستقل دستور مي‌دهد که توليد را بالا ببريد چراکه من با پول اندکي که از شما مي‌گيرم از شما محافظت کرده و امنيت شما را تامين مي‌کنم ، اين علاوه بر اينکه براي مردم اين کشورها و حاکميت ملي آنها بسيار توهين آميز است، موجب بي ثباتي در بازار نفت هم مي‌شود.
زنگنه در خصوص افق پيش روي بازار جهاني نفت و صادرات ايران هم گفت: بايد ببينيم در ماههاي آتي، چه تغييري حاصل مي‌شود و بازار به کدام سو مي‌رود اما تاکيد مي‌کنم که وزارت نفت و دولت در قبال اقدامات آمريکا، مقابله کرده و تمام تلاش خود را مصروف داشته و دارد تا بازار خود را حفظ کند.
وزير نفت همچنين در خصوص پيشنهاد نفتي ارائه شده در بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا به کشورمان در مذاکرات اخير گفت: البته من هنوز اين پيشنهاد را نديده‌ام اما همکاران وزارت امور خارجه آن را ديده و ظاهرا از جزييات آن هم خيلي راضي نبوده‌اند چراکه ما از اتحاديه اروپا انتظار داريم مسئوليت خودش را در حفاظت از برنامه جامع اقدم مشترک (برجام) به انجام برساند.
زنگنه همچنين در خصوص موضع رئيس جمهور در قبال صادرات نفت ايران نيز گفت: بيانات و نظر رئيس جمهور کاملا روشن و شفاف بود.
در بخش ديگري مويد حسيني صدر مشاور وزير نفت در گفت و گو با ايرنا گفت: آمريکا با تصور اينکه خلاء نفت ايران را مي‌تواند با افزايش توليد کشورهايي چون عربستان جبران کند، دست به تحريم يک جانبه نفتي ايران زده است اما اين اقدام برنامه اوپک را برهم مي‌زند.
وي با بيان اينکه پنج درصد نفت دنيا در ايران توليد مي‌شود و اين رقم قابل توجهي است، گفت: نفت ايران بدون خريدار نخواهد ماند زيرا شرکت‌ها و مشتريان زيادي در صدد خريد آن هستند.
مشاور وزير نفت با بيان اينکه نفت ايران مي‌تواند با نام کشورهاي ديگر و توسط شرکت‌هاي مختلف در جهان به فروش برسد، گفت: علاوه بر اين از هم اکنون بحث فروش نفت از طريق بورس مطرح شده است.
حسيني صدر که همزمان مشاور رييس سازمان برنامه و بودجه است، اضافه کرد: کاهش ناچيز فروش نفت احتمال دارد اما خريد پنهاني شرکت‌هاي مختلف نيز اين کاهش احتمالي را جبران خواهد کرد.
وي افزود: همانگونه که در بازي فوتبال در برابر گل زده، گل خورده‌اي نيز وجود دارد، تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران نيز تبعاتي براي اين کشور به دنبال خواهد داشت.
حسيني با تاکيد بر اينکه رفتارهاي ترامپ دنيا را به مبارزه فرا مي‌خواند، گفت: در حالي که دنياي امروز نيازمند تعامل است، ترامپ روزي تعرفه‌هاي کالاهاي وارداتي چين را افزايش مي‌دهد و روز ديگري از پيمان‌هاي محيط زيست خارج مي‌شود.
به گزارش ايرنا رييس جمهوري آمريکا چندي پيش با وجود مخالفت‌هاي جهاني، کشورش را از برجام خارج و اعلام کرد که تحريم‌هاي يک جانبه تعليق شده کشورش عليه ايران را در فرصتي 90 تا 180 روزه باز مي‌گرداند و اين تصميم با موضع گيري‌ها و مخالفت‌هاي متعددي از سوي کشورهاي مختلف بويژه اتحاديه اروپا همراه شد.
مقامات آمريکايي اعلام کرده بودند که خريداران نفت خام از ايران بايد تا چهارم نوامبر(13 آبان 1397) واردات نفتي خود را به صفر برسانند؛ در غير اين صورت مشمول تحريم ثانويه آمريکا خواهند شد اما اين تهديد اکنون با تغيير موضع مقامات آمريکايي مواجه شده است. تحريم‌هاي ثانويه آمريکا عليه طرف‌هاي خريدار نفت خام از ايران که مغاير قوانين تجارت بين المللي است، موجب واکنش منفي کشورهاي مختلف شده به طوري که تعدادي از کشورها در صدد مستثني شدن خود هستند و برخي کشورها نيز اعلام کرده‌اند که آن را اجرا نخواهند کرد.
آمريکا در حالي همچنان به دنبال اعمال فشار به کشورهاي منطقه آفريقا و آسيا براي کاهش واردات نفت از ايران است که برخي کشورها از جمله هند، ژاپن و ترکيه همچنان در برابر درخواست‌هاي آمريکا براي کاهش واردات نفت ايران مقاومت مي‌کنند.
اين در حالي است که مقام‌هاي آمريکايي هنوز با چين و هند که بزرگترين وارد کننده نفت ايران هستند و همچنين با ترکيه و عراق، مذاکراتي در اين زمينه انجام نداده اند.