تشخیص کمبودهای غذایی باغات تجاری درختان گردو

اکثر گونههای گیاهی برای رشد و میوه دادن نیاز به مواد مغذی زیادی دارند؛ بنابراین تنها اکسیژن، هیدروژن و کربن برای آنها کافی نیست. یک نهال گردو باید عناصر مغذی مانند ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، گوگرد، آهن، منگنز و... را دریافت کند. هر یک از این مواد در ساختار یا فعالیت خاصی نقش دارند که در صورت عدم وجود، سبب کاهش کیفیت میوه میشوند.

درخت گردو عناصر غذایی مهم را از طریق خاک جذب میکند.

عناصر ضروری موردنیاز گردو به دو دسته میکرو مغذی و ماکرو مغذی تقسیم میشود. ماکرو مغذی‌ها در فرایندهای ساخت و فعالیت بیولوژیک مواد آلی، تنظیم PH و وضعیت آب سلولها مؤثر هستند. میکرو مغذی‌ها اجزای ساختاری آنزیمها و غشا سلول هستند و در فتوسنتز نقش دارند؛ بنابراین لازم است باغداران در مورد تمام این موارد اطلاع لازم را داشته باشند.

به گفته کارشناس پالیز نهال، تخصصیترین نهالستان کشور، در شرایطی که مواد مغذی گیاه تامین نشود، مقاومت در برابر بیماریها نیز کاهش پیدا میکند. این موضوع در مورد بیشتر درختان میوه صدق میکند. در سایت پالیز نهال به آدرس زیر شما میتوانید مطالب بسیار مهمی در مورد انواع نهال میوه مانند ارقام تجاری نهال گردو، بادام و... پیدا کنید :

https://paliznahal.ir/product/gerdo/

در این سایت همچنین قیمت و مشخصات نهال های پیوندی پالیز نهال قابل‌دسترس است. نهال گردو پالیز نهال در شرایطی استاندارد و زیر نظر متخصصین آموزش‌دیده تولید میشود؛ بنابراین باغداران گرامی میتوانند از کیفیت این محصول مطمئن باشند. اما بسیار مهم است که آماده‌سازی‌های لازم قبل از کاشت نهال و آزمایشهای سالانه برای اطمینان از رسیدن مواد مغذی به گیاه انجام شود.

یک نهال گردو به چه غلظتی از ماکرو مغذی و میکرو مغذیها نیاز دارد؟

همان گونه که کمبود برخی از مواد مغذی سبب ضررهایی در محصول میشود، غلظت بالای برخی از آنها نیز مسمومیت گردو را به دنبال دارد. در جدول زیر میتوانید غلظتهای بهینه عناصر غذایی ماکرو را بر حسب وزن خشک و میکرو را بر حسب ppm، در درخت گردو مشاهده کنید:

عنصر

غلظت بهینه در برگ گردو در اوایل تابستان

ازت

غلظت کمبود زیر ۱/۲ درصد و غلظت مناسب ۲/۳-۲/۲ درصد  

فسفر

غلظت مناسب ۳/۰-۱/۰ درصد

پتاسیم

غلظت کمبود زیر ۹/۰ درصد و غلظت مناسب بالای ۲/۱ درصد

کلسیم

غلظت مناسب بالای ۱ درصد

سدیم

غلظت مناسب زیر ۱/۰ درصد  

کلر

غلظت مناسب زیر ۳/۰ درصد  

مگنزیم

غلظت مناسب بالای ۳/۰ درصد

روی

غلظت کمبود زیر ppm ۱۸

بور

غلظت کمبود زیر ppm ۲۰ و غلظت مناسب ppm ۲۰۰-۳۶

مس

غلظت مناسب بالای ppm ۴

منگنز

غلظت مناسب بالای ppm ۲۰

 

روشهای تشخیص کمبود مواد غذایی در درخت گردو کدام هستند؟

تشخیص وجود کمبودهای تغذیهای به سه روش انجام میشود:

مشاهده عینی

برای تشخیص عینی کمبود مواد غذایی در نهال گردو باید دنبال علائم غیرعادی در تاج و همچنین تغییر شکل و تغییر رنگ برگها گشت. هرچه زودتر این علائم مشاهده شوند، روند درمان گیاه بهتر انجام میشود. این عوارض ابتدا در بافتهای جوان دیده میشوند. به شکل کلی درخت گردو در اثر کمبود روی کمی به شکل ابلق میشود. کمبود پتاسیم نیز پیچ‌خوردگی برگچهها و خاکستری شدن حاشیه آنها را به دنبال دارد.

آنالیز خاک

آنالیز خاک برای تعیین کمبودهای خاک پای ریشه گردو به کار برده میشود. با این روش اسیدیته، درصد آهک و عناصر مغذی خاک سنجیده میشوند. اگر اسیدیته خاک کمتر از ۵/۵ PH بود احتمالا کمبود عناصری مانند کلسیم، منیزیم، مولیبدن، آهن و منگنز اتفاق میافتد. از طرفی دیگر قلیایی بودن خاک (PH بالای ۵/۷) نیز باعث غیرقابل‌جذب شدن آهن، روی، مولیبدن و کلسیم میشود.

آنالیز خاک محدودیتهایی دارد. به‌عنوان‌مثال نمونهگیری دشوار است؛ زیرا خاک پیرامون ریشه نهال گردو به شکل یکدست نیست.

آنالیز برگ

آنالیز برگ در اواسط تابستان، بهترین روش برای تشخیص وضعیت تغذیهای گردو است. در زیر به برخی از کمبودهای رایج در گردو میپردازیم:

کمبود ازت

این کمبود بیشتر در برگ‌های مسن آشکار میشود و از نوک شروع به زردشدن میکند. سپس این بافت مرده به‌تدریج میریزد. از طرفی زیاد بودن ازت نیز ابتدا در حاشیهها بروز کرده و سپس کل برگ را میخشکاند.

عنصر روی

این عنصر در ساختار بعضی آنزیمها غشا سلول و سنتر برخی هورمونها دخالت دارد. روی همچنین در کیفیت گردوها موثر است. کمبود این عنصر در خاکهای شنی-سنگی و باغهایی که مصرف کود حیوانی بالایی دارند رایج است. این اتفاق کل درخت را درگیر نمی‌کند و تنها در چند شاخه محدود دیده میشود. شروع علائم از بهار بوده و باعث عقب افتادن تولید شکوفه تا یک ماه میگردد.

عنصر پتاسیم

پتاسیم برای انجام فعالیتهای بیولوژیکی نهال گردو لازم است. همچنین این ماده فشار اسمزی سلول را تنظیم میکند. کمبود این ماده در بهار تا نیمه تابستان باعث بیرنگ شدن برگهای مسن (مانند ازت) و سپس پیچ‌خوردن آنها میشود.

عنصر مس

مس همانند روی جز ساختاری بعضی از آنزیمها است. البته کمبود مس کمتر باقی عناصر درخت گردو را درگیر میکند. این اتفاق در تابستان به‌صورت چروکیدگی جزئی و سوختگی سرشاخهها آشکار میشود. این سرشاخهها در انتهای تابستان میمیرند.

عنصر آهن

این ماده برای سنتز کلروفیل، متابولیسم ازت، فتوسنتز و سنتز آنزیمهای مختلف لازم است. در عارضه کمبود آهن برگ‌ها به رنگ سبز متمایل به زرد در میآیند. گاهی به‌قدری رنگ برگ‌ها کم‌رنگ میشود که تقریبا سفید دیده میشوند. در موارد شدید برگ‌ها سوخته و میافتند. علائم کمبود آهن در خاکهای آهکی، سنگین و با زهکشی ضعیف ایجاد میشود.

برای گرفتن مشاوره در مورد کاشت نهال گردو به کجا مراجعه کنیم؟

احداث یک باغ میوه درعین‌حال که بسیار پرسود محسوب می‌شود؛ اما فراز و نشیبهایی نیز دارد. پس بهتر است از جستجو در سایتهایی مانند پالیز نهال، ویکی پدیا، ویکی هو و سایتهای معتبر دیگر شروع کنید. پس از آن، راهنمایی گرفتن از یک مشاور متخصص در مورد تهیه بهترین نهال گردو و مراقبت از آن به شما میتواند بسیار کمک کند. متخصصان نهالستان پالیز آماده پاسخ به تمام سوالات شما در زمینههای کاشت، داشت و برداشت گیاه هستند.

البته تهیه نهال از مراکز معتبر و دارای مجوز نیز امری بسیار مهم است. نهالهای این مجموعه همگی با شناسنامه و گواهینامه قرنطینه ارائه میشوند که بسیاری از نگرانیها را برای باغداران رفع میکند. برای اطلاع از قیمت نهال بادام و خرید نهال بادام از این مرکز با شماره‌تلفن‌های 09144501007 / 09144501008 تماس بگیرید.

همچنین میتوانید قبل از تصمیم به خرید، در سایت نهالستان پالیز (paliznahal.ir) تمام اطلاعات لازم در مورد انواع نهالهای موجود را مطالعه کنید.