ثروت ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت‌کوین!

ثروت ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق افسانه‌ای بیت‌کوین، که هویتش هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است چقدر است؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد کل بیت‌کوینی‌هایی که در حال حاضر در مالکیت ساتوشی ناکاموتو قرار دارد، 1,100,000 کوین است و این یعنی ثروتی 60 الی 65 میلیارد دلاری!! بله... ثروت ساتوشی ناکاموتو چنین رقم سرسام‌آوری است و هنوز هم قصد ندارد خودش را نشان دهد!

در این مطلب قصد داریم در مورد ثروت خالق بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو صحبت کنیم که با گذشت حدود 15 سال از معرفی وایت پیپر بیت‌کوین و افزایش قیمت خارق‌العاده این ارز، پول روی پول گذاشته و توانسته به سرمایه‌ای عجیب‌وغریب دست پیدا کند. با ما همراه باشید.

درآمدی بر ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت‌کوین

سال 2008 میلادی، در بحبوحه بحران مالی که باعث شده بود اعتماد مردم به سیستم‌های مالی سنتی و بانک‌ها به معنی واقعی کلمه خدشه‌دار شود، فردی تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو، از یک سیستم مالی جدید صحبت کرد.

سیستم مالی جدیدی که توسط ناکاموتو معرفی شد، به گفته خودِ او در وایت پیپرش عبارت است از:

یک نسخه همتا به همتا از ارز الکترونیکی، که قابلیت انجام پرداخت‌های آنلاین ‌را بدون نیاز به شخص ثالث معتمد دارد. امضاهای الکترونیکی بخشی از این راه حل هستند، ولی در صورتی که برای انجام پرداخت‌ها و جلوگیری از خرج شدن مجدد ارز، نیاز به شخص ثالث داشته باشیم، از رسالت اصلی پروژه دور شده‌ایم!

این وایت پیپر، در سایت بیت‌کوین منتشر شده بود. در واقع در اوج خراب‌کاری‌ها و دست گل‌هایی که سیستم‌های مالی متمرکز به آب داده بودند، این فرد – یا شاید هم تیم! – از یک سیستم مالی غیر متمرکز صحبت می‌کرد که می‌تواند بدون نیاز به هیچ‌گونه نهاد ناظر یا کنترل کننده، یا شخص ثالث، به‌صورت کاملاً همتا به همتا تراکنش‌ها را انجام دهد؛ و چه چیزی می‌توانست از این جذاب‌تر باشد؟!

بیت‌کوین به زودی توانست دنیا را تغییر دهد و در عرض کم‌تر از یک دهه، زمینه ظهور طیف گسترده‌ای از شبکه‌های بلاکچینی و ارزهای دیجیتال دیگر را نیز فراهم کند. هر چند که سایر ارزهای دیجیتال، از اتریومِ ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) گرفته تا دیگر کوین‌های کوچک و بزرگ، هرگز نتوانسته‌اند با بیت‌کوین رقابت کنند و همیشه بیت‌کوین یک کفه ترازو بوده، و دیگر ارزها با عنوان آلت‌کوین، در کفه دیگر ترازو.

افرادی که احتمال دارد ساتوشی ناکاموتوی واقعی باشند!

اما ساتوشی ناکاموتوی افسانه‌ای که چنین ایده فوق‌العاده‌ای را به جهان عرضه کرده است کیست؟!

واقعیت این است که طی این حدود 15 سال، افراد و چهره‌های بسیاری به عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی شده‌اند... از هال فینی (Hal Finney) که به واسطه دانش کریپتو و مقالاتی که منتشر کرده محتمل‌ترین گزینه برای ساتوشی بودن است، تا دورین پرنتیس ساتوشی ناکاموتو (Dorian Prentice Satoshi Nakamoto) که فقط به دلیل شباهت اسمی خالق بیت‌کوین قلمداد شده و حتی ایلان ماسک و استیو جابز فقید و بسیاری دیگر...

با این حال هنوز هم می‌توان گفت که خالق بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، که در حال حاضر در لیست 25 فرد ثروتمند جهان نیز جای گرفته است، در انزوای کامل به سر می‌برد و ظاهراً دوست ندارد شناخته شود.

ساتوشی ناکاموتو چقدر بیت‌کوین دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که برای تخمین ثروت ساتوشی ناکاموتو می‌توان مطرح کرد، از این‌جا شروع می‌شود که ساتوشی خودش چقدر بیت‌کوین استخراج کرده و در حال حاضر چند عدد از این کوین‌های ارزشمند را در مالکیتش دارد؟

برای پاسخ به این سوال، سرخیو دیمین لرنر (Sergio Demian Lerner) یکی از اولین کسانی بود که در سال 2013 میلادی تصمیم گرفت در مورد تعداد بیت‌کوین استخراج شده توسط ساتوشی ناکاموتو تحقیق کند. چیزی که او و هم‌قطارانش در مورد آن اتفاق نظر داشتند این بود که این تعداد، حتماً رقمی «خیلی زیاد» خواهد بود.

فرضیه اول این بود که در سال 2009 میلادی، نرخ هش یا هش ریت (Hash Rate) بیت‌کوین روی رقم ثابت 7 میلیون هش در ثانیه ثابت مانده و احتمالاً فقط یک نفر ماینینگ انجام می‌داده است. البته، این نکته را نیز باید در نظر داشت که این هش ریت 7 میلیونی، همان رقمی است که در 14 روز ابتدایی تولد بیت‌کون نیز وجود داشت؛ دورانی که قطعاً جز ناکاموتو نود دیگری در شبکه حضور نداشته و از این رو، می‌توان گفت که کل توکن‌های استخراج شده در سال 2009 میلادی، مربوط به خودِ ساتوشی ناکاموتو هستند.

جالب است بدانید که سرخیو حتی توانست کیف پولی که این کوین‌ها به آن واریز شده‌اند را نیز ردیابی کند. کیف پولی که هنوز هم تعداد حدود 1 میلیون بیت‌کوین در آن وجود دارد!! این ادعاها، توسط تیم بیت‌مکس (Bit Mex) نیز تایید شده است.

اولین تراکنش از این کیف پول، در سال 2009 میلادی صورت گرفته است. زمانی که ساتوشی ناکاموتو 50 بیت‌کوین برای هال فینی فقید ارسال کرد (همان کسی که خیلی‌ها فکر می‌کنند ساتوشی ناکاموتوی واقعی است).

ثروت ساتوشی ناکاموتو چقدر است؟

از آن‌جا که نمی‌توانیم حساب و کتابی در مورد دیگر دارایی‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های ساتوشی ناکاموتو انجام دهیم – اساساً نمی‌شناسیمش که انجام دهید و حتی در صورت شناخت هم تخمین ثروت واقعی چهره‌های کریپتویی ممکن نیست – تنها به همین حدود 1 میلیون بیت‌کوین بسنده می‌کنیم.

اگر تعداد 1,100,000 بیت‌کوین موجود در کیف پول را حساب کنیم، به قیمت امروز بیت‌کوین چیزی در حدود 60 الی 65 میلیارد دلار ناقابل ارزش دارد. این در حالی است که در همین لحظه، این ارز ارزشمندترین ارز دیجیتال دنیا است و همه برای خرید بیت‌ کوین سرودست می‌شکنند.

شاید یک روز، در آینده‌ای نه چندان دور، پرده از هویت ساتوشی ناکاموتو برداشته شود و قیمت بیت‌کوین به شدت تحت تاثیر این اخبار جهانی قرار گیرد. هر چه که هست، ناکاموتو در حال حاضر به سرمایه‌ای که دارد، در زمره 25 فرد ثروتمند جهان، در کنار ایلان ماسک و بیل گیتس و جف بزوس و غیره ایستاده است، اما کماکان در هاله‌ای از ابهام!

جمع‌بندی

ثروت ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق افسانه‌ای بیت‌کوین، که هویتش هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است، چیزی در حدود 60 الی 65 میلیارد دلار ناقابل برآورد می‌شود. از آن‌جا که هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد هویت خالق افسانه‌ای بیت‌کوین وجود ندارد و وی هنوز مجهول‌الهویه است، نمی‌توان اطلاعات زیادی از دارایی‌های او به دست آورد.

تنها داده‌ای که می‌تواند نشان دهنده ثروت ساتوشی ناکاموتو باشد، تعداد بیت‌کوین‌های استخراج شده توسط او در نخستن سال راه‌اندازی شبکه است. در سال 2009 میلادی، تنها ماینر شبکه بیت‌کوین – بر اساس شواهد و قرائنی که در متن مقاله اشاره شده – خودِ ناکاموتو بوده و حدود 1,100,000 بیت‌کوین استخراج شده به کیف پولی انتقال داده شده است که هنوز هم پا‌بر‌جا است. ارزش این تعداد بیت‌کوین، چیزی در حدود 63 میلیارد دلار است که مدام هم در حال نوسان و افزایش است. ساتوشی ناکاموتو، اکنون یکی از 25 عضو لیست ثروتمندترین مردان دنیا است، اما منزوی‌ترین آن‌ها هم هست!

سوالات متداول

1.         ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) کیست؟

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق افسانه‌ای بیت‌کوین در سال 2008 میلادی است که هویتش هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است.

2.         ثروت ساتوشی ناکاموتو چگونه قابل تخمین است؟

عملاً چون هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو در دسترس نیست، پس نمی‌توان ثروت واقعی او را به درستی تخمین زد. این‌که چه پروژه‌های دیگری را – احتمالاً – به غیر از بیت‌کوین داشته، چه سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده یا در زندگی خود چه اندوخته‌های غیر کریپتویی دارد. تنها راه، تعداد بیت‌کوین‌های استخراج شده‌ای است که با اطمینان می‌‌توان به خودِ او نسبت داد. موضوعی که در متن مقاله توضیح داده شده است.

3.         ثروت ساتوشی ناکاموتو چقدر است؟

60 - 65 میلیارد.